Bakväxel justering

Eken08

Aktiv medlem
Bakväxel justering
Trodde jag kunde detta men icke. Allt fungerar fint förutom:

* När kedjan är på näst minsta drevet ”har jag inget växeltryck kvar” för att få kedjan till minsta drevet.
* Omvänt, när jag har kedjan på största drevet ”har jag ett växeltryck för mycket kvar” som kastar kedjan av kassetten.

För tillfället har jag säkrat upp med L-skruven. Löste samma problem på en annan cykel förra veckan men den kunskapen var tydligen förgänglig.

Vad behöver jag göra? Shimano 105.

Bakväxel justering
Då är jag rätt ute i tanken i alla fall; vajerspänningen. Trots att vajern är helt ny och spänd hos verkstad testade jag att släppa på vajern men tyckte inte det löste problemet samtidigt som det blev sämre över hela drevet. Men på’t igen då. ?

@Jajjas Så om jag har kedjan på näst minsta drevet ska jag söka att släppa spänningen till den punkt att kedjan hoppar ned?

Bakväxel justering
Då är jag rätt ute i tanken i alla fall; vajerspänningen. Trots att vajern är helt ny och spänd hos verkstad testade jag att släppa på vajern men tyckte inte det löste problemet samtidigt som det blev sämre över hela drevet. Men på’t igen då. ?

@Jajjas Så om jag har kedjan på näst minsta drevet ska jag söka att släppa spänningen till den punkt att kedjan hoppar ned?

Du kan med fördel göra det mitt på kassetten, då har du tagit bort problemet att ändläget också är fel.

Tillbaka
Topp