Bakväxelkapacitet Campagnolo Veloce

Så här står det i manualen:

"Double or CM (måste vara kompaktveven de avser med CM; min kommentar) crankset + short cage rear derailleur: All Campagnolo sprocket sets except the 13-29".

Det innebär att exempelvis 13-28 går bra. Då köper jag min bergskassett på måndag. Trevligt när man kör i de spanska bergsmassiven nästa vår, längtar redan;)

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här står det i manualen:
>
> "Double or CM (måste vara kompaktveven de avser
> med CM; min kommentar) crankset + short cage rear
> derailleur: All Campagnolo sprocket sets except
> the 13-29".
>
> Det innebär att exempelvis 13-28 går bra.

Nja, egentligen inte.
I Campas katalog över Veloce-kassetter på:
http://www.campagnolo.com/groupsets.php?gid=4&cid=5
så ser man att kassetterna finns i:
12-23, 12-25, 13-26, 13-29, 14-23

Vad Campa menar i bruxet du citerar ur ovan är alltså att:
"Om du vill ha större klinga än 26 behöver du en mediumcage bakvxl"

Men i praktiken brukar det gå bra ändå, försök att få låna en kassett att prova innan du köper en.

/Håkan

Asch, jag tror jag struntar i det. Köper en 13-26 för att slippa trassel. Då får man ju även en fungerande försäsongskassett för svenska förhållanden innan formen börjar ta sig. 39 i framdrev och 26 som största klinga bak borde väl funka i de spanska bergen? Jag är lågkadensare och brukar mala på längsamt så det kanske funkar.

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> 39 i framdrev och 26 som största klinga bak borde väl
> funka i de spanska bergen? Jag är lågkadensare och
> brukar mala på längsamt så det kanske funkar.

Den kombinationen funkar i de franska bergen för mig iallafall. Och jag gillar hög kadens (även om den oftast faller neråt 80-90 när det blir brant på allvar).

Har kört både i italien och spanien med 39/26 utan större problem.
För att köra 29:an måste du ha bakväxel med lång arm.

Tyckte 39/26 var lite tufft inför min tur i Norge i sommras. Plockade lite med kassetterna därhemma och fick ihop en 12-28 på 8-delat. Vet inte hur brant det är i Spanien jämfört med Norge men det kommer jag att få reda på till våren :D I Norge var jag glad över att ha 28. Det fanns partier när 29 eller 30 också hade varit välkommet.
Hursom helst hade Nina en 13-26 kasset som hon bytte till en 13-29 i Norge. Det fungerade med kort arm på centaur 10-delat. Du kan säkert få låna kasseten om du vill prova att det funkar.

/Fredrik

Tillbaka
Topp