Bakväxeln slår i ekrarna på största kransen

Sennsa

Aktiv medlem
Tjo,

Har länge dragits med att bakväxeln går i ekrarna precis där översta trissan sitter. Det är extremt lite om man bara snurrar på hjulet, gissningsvis runt 0,5 mm, men om man står upp och bryter blir det desto värre.

Idag kollades/fixades följande:

Växelörat
Hjulet dishades om

Kan det vara så att mina Centaurnav helt enkelt inte funkar med 11-delat? Internet verkar tycka att det ska fungera, men erfarenheten säger annorlunda.

En annan faktor är att fälgdiametern är stor (631 mm om jag minns rätt) vilket ger flackare vinkel än normalt, men det borde vara extremt marginella skillnader.

Vad säger happyexpertisen? Är det bara till att bygga nya hjul om jag vill kunna utnyttja det faktum att jag har 11-delat?

Alla gånger det varit så för mig har växelörat varit skevt. Men ändlägen kan oxå ställa till det. Växelörat har dessutom skevat sig av kort kedja och FS som äter länkage, kan det vara så? DVS ett vridet öra inte böjt, då växlar det fortfarande ok och kan vara svårt att se. Sträck ut kedjespännaren och se om den går i linje med kedjan (utan att du har kedjan på att tvinga den).

Senast ändrad:
Växelörat är kollat med verktyg avsett för ändamålet och är rakt i alla riktningar. Ändlägena är naturligvist justerade riktigt, det finns ingen möjlighet att få upp kedjan på största kransen utan att gå i ekrarna..

Jag tror att Anders borde rensat gängorna från utsidan på växelörat istället, då skulle allt ha blivit perfekt! :D

Den är såvitt jag kan avgöra spikrak, har haft problemet sen jag monterade gruppen och allt var sprillans nytt..

Är det Shimano eller Campa-växlar ? Jag vet inte men kanske hmnar Shimano närmare hjulen än Campa... Men vad vet jag. Är det Campa så är det bara att köpa allt nytt. ;)

Tillbaka
Topp