Bakväxelproblem

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Bakväxelproblem
Har gammalt "skräp" som jag inte får riktig ordning på.

Suntour Alpha bakväxel med sexdelat frihjul och friktionsreglage.

Problemet är att växel 4 och 5 hackar vid belastning. Kedjan är ny och av rätt bredd.

I min värld kan problemet inte bero på annat än slitna drev (4:an och 5:an) även om de ser relativt fräscha ut. Friktionsreglage kan väl inte vara feljusterade så länge man har ställt in ändlägena korrekt?

Har jag rätt eller?

Senast ändrad:
Bakväxelproblem
Gubbcyklist sa:
Har gammalt "skräp" som jag inte får riktig ordning på.

Suntour Alpha bakväxel med sexdelat frihjul och friktionsreglage.

Problemet är att växel 4 och 5 hackar vid belastning. Kedjan är ny och av rätt bredd.

I min värld kan problemet inte bero på annat än slitna drev (4:an och 5:an) även om de ser relativt fräscha ut. Friktionsreglage kan väl inte vara feljusterade så länge man har ställt in ändlägena korrekt?

Har jag rätt eller?
Du har rätt, friktionsreglage finns inget att justera på. Man justerar ju med reglaget tills nästa växel hoppar i.

Som Bengt-re sa, för lång kedja, eller trött fjäder. Dreven kan såklart vara slitna också, men de där gamla frihjulen gick väl ungefär 8 miljoner mil. Hänger kedjan?

En dum tanke, har du fått i hjulet ordentligt i ramen?

Bakväxelproblem
Självklart att kedjan är för lång! Att jag inte tänkte på det.

Det förklarar det minimala spelet mellan övre trissan och största drevet. Växelföraren har ingen B-skruv och jag grubblade mig halvtokigt varför växelföraren hade "för flack vinkel till kedjestaget". Slösade bort säkert en meter vajerhölje på att laborera med olika längder i anslutningen till växelföraren för att "putta fram" växelföraren. Tanken att det kanske ska vara kedjan som "drar fram" växelföraren slog mig aldrig. Ahhh, jag känner mig som en idiit.

Detta måste väl ändå kvalificeras till "mektabbetråden"? Ska jag tillägga att jag är generad?

Tusen tack Bengt-re, till helgen ska "felet" åtgärdas. Tack även du Kikon för din hjälp.

Senast ändrad:
Bakväxelproblem

Fel längd på kedjan och trä kedjan fel genom bakväxeln har nog alla gjort någon gång.... har jag hört...

Tillbaka
Topp