Bakväxlarna fungerar inte

Mrenman

Medlem
Hej!
Jag är rätt ny på det här med cykel och skulle behöva lite mekhjälp. I helgen när jag var ute och cyklade på min gravelhoj så slutade plötsligt mina bakväxlar att fungera. Växeln har fastnat på högsta växeln så kedjan sitter på minsta kuggen och inget händer när jag försöker växla, växlarna klickar bara utan att något händer. Är det någon som känner igen det här eller som kan hjälpa mig med hur jag kan felsöka? Tänker att det ev. kan vara något med vajern men vet inte riktigt hur jag ska ta reda på det. Tacksam för hjälp, förklara gärna mer än mindre då jag inte kan så mycket om det här ?

Jaha ok, antar jag behöver byta hela vajern då eller? Är detta något jag rimligtvis kan göra själv eller borde jag lämna in den? Vajern är dragen internt

Jaha ok, antar jag behöver byta hela vajern då eller? Är detta något jag rimligtvis kan göra själv eller borde jag lämna in den? Vajern är dragen internt
Det klarar man att byta själv om man är normalhändig.
Det finns anvisningar på shimanos hemsida om man söker på modellen och dealers manual på Google.
Även youtube är full med videos som visar hur man gör.

Ok tack snälla, ska göra ett försök då iallafall!
Om du rullar bak gummit som sitter mot styret så ser du wiren.
Min hade fransat upp sig fullständigt när det hände mig för några veckor sen
1000 mil sen såg den ut såhär.
Den böjer 90 grader i handtaget och det är där den slits.

Bilagor

• FB_IMG_1663608486711.jpg
    FB_IMG_1663608486711.jpg
    181.8 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
En liner (kan det nog heta?) är trevlig när det kommer till interna vajrar och sparar en del svordomar. Trä den över vajern så att du har linern hela "interna vägen", dra ut den trasiga vajern, skjut in den nya, dra ut linern. Om det inte är en smartare konstruktion än min hoj. Men det kanske är ett självklart tillvägagångssätt, även om jag inte känner till det vid första vajerbytet utan drog ut vajern och tänkte "hur svårt kan det vara"... Svårt, visade det sig.

En liner (kan det nog heta?) är trevlig när det kommer till interna vajrar och sparar en del svordomar. Trä den över vajern så att du har linern hela "interna vägen", dra ut den trasiga vajern, skjut in den nya, dra ut linern. Om det inte är en smartare konstruktion än min hoj. Men det kanske är ett självklart tillvägagångssätt, även om jag inte känner till det vid första vajerbytet utan drog ut vajern och tänkte "hur svårt kan det vara"... Svårt, visade det sig.
Man kan använda vad som helst som dragsnöre.
Jag har kört med både elkabel och snöre.
Bara tejpa ihop dragsnöret med wiren och dra igenom ramen.

Jag har nångång använt det gamla höljet, låtit det suttit kvar och dragit den nya vajern därigenom. Dock hade inte växlarna rullat mer än ca 20mil.

Tillbaka
Topp