Banta Bäst 2015 - Nytt år, nya mål! :)

Jag hoppar också in här. Lyckades vända på 85 kg för ett år sedan eller liknande efter att ha legat alldeles för länge uppåt 125 kg.

Sista året har det varit alldeles för mycket fuskande hit och dit och jag ligger nu på dryga 93 kg. Vikten i sig är helt ok för min längd, men jag är inte särskilt nöjd med hur kilona är placerade på min kropp :)

Kommer att köra LCHF som fungerade ypperligt förra gången, men även att lägga in ett par fastedagar i veckan enl. 5:2.

Edit: Vägde in på 91.8 kg, 19.5% body fat. Något bättre än jag trodde uppenbarligen :)

Senast ändrad:
Allmänt dekadent leverne med firande av årfyllande barn och annat gjorde att förra veckan slutade på +0,3 kg. Skärpte till mig en smula så nu är det på väg ner igen.

Börjar bli dyrt nu. Varför är det plötsligt så mycket tyg i mina skjortor?

ipv6 skrev:
-------------------------------------------------------
> Allmänt dekadent leverne med firande av
> årfyllande barn och annat gjorde att förra
> veckan slutade på +0,3 kg. Skärpte till mig en
> smula så nu är det på väg ner igen.
>
> Börjar bli dyrt nu. Varför är det plötsligt
> så mycket tyg i mina skjortor?

Mitt bälte är kaos. Funktionen är noll å det hänger bara där. Går liksom inte att dra åt mer :/

Inte längre 81 och lite till (81.6). Nu 80.9. Ska på kalas ikväll så får se hur väl det håller. Lyckats hålla kaloriunderskott varje dag än så länge.

Ner från 74,2 till 65,7 med 5/2 metoden
Gick ner 8 kg på 5 veckor men det var jobbigt , konstant huvudvärk o hungerkänslor på kvällar/nätter .
Jag har gjort matpåsar o fryst in med mellan 250 och 400 kalorier st och sen kompletterat med knäckebröd/kalkon/gurka och haft kalorielistor på jobbet och hemma .
Nu efter 9 veckor så ligger jag konstant på 65-65,3 kg och cyklingen har aldrig känts bättre .
Jag har vägt mig varje morgon/kväll för att kunna ha koll på vikten och det tror jag är nyckeln till att lyckas.
Kommer köra 1vecka till med 5/2 och sen jag se vad som kommer hända .

-3,0 sen nyår, 79,5 kg. Mitt mål var egentligen enbart att hålla nyårsvikten (som var -15kg sen Juni), och sen göra ett ryck igen när lvgsäsongen kommit igång ordentligt. Men det gör ju inget att det inte är så mycket kvar sen...
Målet? vet inte riktigt, 77kg på 180cm? Har fortfarande lite mage, men inget som stoppar andningen i aeroställning som det gjorde i somras.

Fettprocenten som Withings visar blir jag inte riktigt klok på. Har testat lite, med vanlig profil är det 22%, med "atletprofil" är det 12%. Undrar om det är så simpelt att det beräknas med olika faktor, eller om hela beräkningen görs olika. Tror jag har ett snäpp mer muskler än en genomsnittlig motionär typ.

Det går bra nu! Och framför allt syns det!

Picture28.png

Globalistic skrev:
> Polarn hade bakat choklad fudgekaka i går....
>
> Vill inte väga mig i dag....ska nog ut å tramoa
> fram till lunch innan :)

Anorexia much? Kanske dags för dig att fortsätta i V2oMax -tråden eller visa dina Watt?

Tjohej!

Störtbra motivation att läsa om era framsteg! Tyvärr har jag själv varit dålig på att skriva men nu kommer en liten rapport iaf:

Började på 98.5 på juldagen med att väga mig på julklappsvågen och insåg att göra klassiker 2014 kommer bli smärtsamt.

Hittade nån vecka senare den här tråden och startade officiellt på 95 kg.

Och nu ligger jag på 88.5! 10 mjölkpaket mindre än på juldagen! :) Och öppet spår genomfört utan att jag dog. :)

Målet är fortfarande 80 kg innan lidingöloppet då jag är rädd att varje kg över det kommer betyda att någon får sopa upp en massa knäledsdelar efter mig.

Receptet med att bara köpa ekologisk mat och lägga vikter i dörrgången till köket för att påminna alla om tjockisen som bor här, funkar faktiskt skitbra! Plötsligt är det mesta både nyttigt och gott här hemma och ett gäng viktskivor har plockats åt sidan. :) Och några kompisar undrar om jag är knäpp... ;) Fixar bild sen.

Jobba på nu alla!

bmos skrev:
> Tjohej!
>
> Störtbra motivation att läsa om era framsteg!
> Tyvärr har jag själv varit dålig på att skriva
> men nu kommer en liten rapport iaf:
>
> Började på 98.5 på juldagen med att väga mig
> på julklappsvågen och insåg att göra klassiker
> 2014 kommer bli smärtsamt.
>
> Hittade nån vecka senare den här tråden och
> startade officiellt på 95 kg.
>
> Och nu ligger jag på 88.5! 10 mjölkpaket mindre
> än på juldagen! :) Och öppet spår genomfört
> utan att jag dog. :)
>
> Målet är fortfarande 80 kg innan lidingöloppet
> då jag är rädd att varje kg över det kommer
> betyda att någon får sopa upp en massa
> knäledsdelar efter mig.
>
> Receptet med att bara köpa ekologisk mat och
> lägga vikter i dörrgången till köket för att
> påminna alla om tjockisen som bor här, funkar
> faktiskt skitbra! Plötsligt är det mesta både
> nyttigt och gott här hemma och ett gäng
> viktskivor har plockats åt sidan. :) Och några
> kompisar undrar om jag är knäpp... ;) Fixar bild
> sen.
>
> Jobba på nu alla!

Super! Wow, starkt jobbat!

Inte längre SUB-65.

En veckas bergscykling med 31h cykling, 15000 höjdmeter och 14000 förbrukade kcal resulterade i att jag gick UPP ett kg.

Det var ju det här med kalorier IN också. Anna Skipper borde ta och rensa ut lite bland hotellfrukostarnas utbud...

DT skrev:
> Inte längre SUB-65.
>
> En veckas bergscykling med 31h cykling, 15000
> höjdmeter och 14000 förbrukade kcal resulterade
> i att jag gick UPP ett kg.
>
> Det var ju det här med kalorier IN också. Anna
> Skipper borde ta och rensa ut lite bland
> hotellfrukostarnas utbud...

Så blir det när man PREMIUM-cyklar!

:)

Vägde in mig på -4 kg sedan nyår igår morse, idag ligger jag på -3,5 kg så det får väl anses vara statistiskt säkerställt, inte bara vatten. ;)

Detta TROTS en halv semla i lördags.

lundatok skrev:
> Detta TROTS en halv semla i lördags.

Jag äter bara locket och vaskar bullen. ;-)

DT skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Detta TROTS en halv semla i lördags.
>
> Jag äter bara locket och vaskar bullen. ;-)

Du tänker så? Lite som att äta hålet på en donut? :D

Vikten hoppar lite upp och ner men det finns ändå stadig progression här. Framför allt syns och känns det. Jag har en fettmätningstång också, och den visade 15 (mm?) för magen vid naveln i början av perioden i diagrammet. I dag visar den 12. Mycket av minskningen av måttet runt magen för mig är ändå i form av fett inne i bukhålan, runt organen. Jag har olyckligtvis en kropp som samlar det mesta av fettet där, och ganska lite som underhudsfett.

Picture23.png

Skulle det inte vara kul om nån kunde räkna ihop hur mycket vi gått ner eller upp sen nyår till nästa månadsskifte? Vi kanske får serva med startvikt och läge förstås. Ett litet totalmått på hur happy forumet är helt enkelt och sen kan vi söka statsbidrag för minskad vägbelastning eller nåt och köpa...eeh...semlor?...för pengarna... ;)

Ligger hyfsat stadigt på 79-80kg, senaste 2 veckor. Planen var att hålla 82kg till solskenscykelsäsongen kommer igång ordentligt, så ligger bra till (var 82,5 1/1).
Kämpade mig under 80 mitt under brinnande semmelsäsong.
Och för övrigt så har jag inte behövt dra in på 1-2 fika/dag.

Sista fettet i buken verkar svårt. Kanske måste ta till lågkaloribantning tillfälligt för att bli av med det.

Jag har en nästan sjuklig förälskelse för god & onyttig mat med tillhörande dryck :-) Dock har det i kombination med nästan ingen träning alls resulterat i +15kg sen jag sluta tävla med motorcykel för två år sen. Insåg runt nyår att nu måste det bli ändring, kollade på semesterbilder från 08-09-10 & damn vilken skillnad!
Började 12/2 på 183/96,4kg (enbart massa mage). 23d VLCD & mycket barnvagnspromenader så kom jag ner till 86,3, målet var kur tills jag fixat -10kg. Gick upp nästan 2kg direkt när förråden fylldes på men sen har det gått bra. Har nu gått 8d sen jag börja äta igen & dagliga vägningar visar fortf. under 88kg trots att det hunnits med lite fest. Planen nu är -2kg i månaden fram till sommaren, vågen SKA visa under 80kg innan 1/7.

Var nere och vände på -8kg sedan nyår. Sjukdom och sjuka barn satte sedan käppar i hjulet. Ligger f.n. kring -7. Lyckas inte riktigt kombinera den återupptagna cykelpendlingen och LCHF, blir alltför seg i benen på hemvägen.

last weight
88.7
week's goal
88.3
0.4 kg left
total progress
-1.0 kg in a month
7 %
75.0 kg
Jul. 2015 Projected goal completion dat

Började på 89,8 1/6, 187cm ectomorph. Uppnådde idag målvikt 2, 77,8 -12kg. Ingen speciell diet utan en allmän inställning att inta mindre föda och röra mig lite mer, framförallt kort cykelpendling varje dag och 1-2 rajder per vecka. Har funnits otaliga frestelser, men jag har fallit för få.
Ska nu trappa av minskningen och se ifall jag kan få bort det sista dallret.

Bilagor

• diagram1.png
    diagram1.png
    5.9 KB · Besök: 31
Räknat från årets början är det minus 3.4 kg i dag, och minus drygt 3 cm från magomkretsen. Siktar på lika mycket till av varje till slutet av maj.

Jaha! Då var man tillbaka på 68.6kg.
+4kg på en vecka i Alperna med snowboardåkning.
Har ändå tagit det hysat lungt med mat och dryck.
Men hotellfrukost, öl, god mat med eftterrätt till middagarna (skippat den till luncherna) sätter tydligen sina spår i alla fall.

Eller så är det bara grymt bra muskeltillväxt nu när kroppen fått ordentligt med energi igen;)

Jäklar vad lätt det går nu! Jag är redan av med över fem procent av hela kroppsvikten räknat från början av februari. -3.5 kg på 5-6 veckor. Och minskningstakten är minst lika stor nu som i början. Fast nu är det mindre jobbigt mentalt.

186cm och de senaste 6-7 åren legat på 93-96kg.
Nådde hela 100.3kg 17 juni 2013..
Bestämde där och då att gå ner i vikt. Målvikten 80-82kg samma datum 2014!
Min metod är mindre portioner mat (alltid ätit mycket) och mindre sötsaker, chips, läsk ja ni vet..
Kombinerat med ytterligare mer motion. Som motivation funkar olika motionslopp; längdskidor, löpning och cykling.

Jag har dokumenterat sedan juni 2013 och här följer lite data.
2013
96kg Aug
94kg Sept
93kg Nov
91kg Dec
90kg årsskiftet 2014, delmål.
2014
89kg Jan
87kg Feb
85.5-86kg Mars, i skrivande stund.
84kg är nästa delmål. Då ska jag prova kampsport, submission grappling/wrestling.

Viktreduceringen går väl så där. Det går ner men kanske inte så mycket som jag hade tänkt. Träningen däremot. Den går uppåt. Summering av förra veckan gav b.la. första veckan för i år med >30 mil/vecka på LVG. Har snart trampat ihop 100 mil i år. Men jag för lägga ner lite mer energi på vikten.

DT skrev:
> DT skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > 8/1 69,0 kg
> > > 6/2 66,5 kg
> > >
> > > Men jag tror att det sista mätvärdet kan
> vara
> > > något lågt pga vätskebalans, så jag
> räknar
> > > med -2 kg.
> >
> > Verkar ha stabiliserat sig på 66 kg +/- några
> > hekton. Ska göra ett sista ryck för att se om
> > det går att komma ner till 65.
>
> Fyra vägningar på omkring 64,5 igår och idag,
> så då får man väl räkna sig till SUB-65.

63,9 innan lunchträningen. Fast jag sabbade nog sedan SUB-64 med raggmunk och fläsk. :-)

De e ... tröttsamt det här:
Har gått upp 2.7 kg sedan starten av december förra året fördelat på 1 kg fett och 1.6 kg muskler enligt Tanitan på gymmet:-/
Musklerna är väl iofs inte något att klaga på men det här dalrande fettet är inge skoj:-\
Jag borde göra något!

Ja, detta är alltså dagens status.

Andra bilden är från årets början (annan tidsskala) och visar tre mått runt överkroppen och förändringen hittills i år. Som synes var det i början av februari jag satte igång på allvar.

Tredje bilden visar vikt (x) plottad mot magomkrets (y), med data från samma tidsintervall som första diagrammet. Förvånansvärt stabilt samband!

Picture54.png

Picture56.png

Picture57.png

196cm
Nuvarande vikt 95.8kg(efter en vecka i fjällen med en kolhydratsfrossa)
Målvikt 84kg vilket ger en BMI på 21.9 (Var där för nästan ett år sen).

veckans mål 95 jämt.

67,3kg visade vågen i lördags så -1,3kg fast jag inte motionerat något och ätit mer än dom föregående veckorna (fast mycket mindre än alpveckan).
Så kroppen verkar ha ställt om sig från svältläget:)
Dags att komma igång med cyklandet igen.

velocipede skrev:
> 196cm
> Nuvarande vikt 95.8kg(efter en vecka i fjällen
> med en kolhydratsfrossa)
> Målvikt 84kg vilket ger en BMI på 21.9 (Var där
> för nästan ett år sen).
>
> veckans mål 95 jämt.

Vågen visade 94.9 imorse så veckans mål är nådd :)

När på dygnet vägar ni andra er?

velocipede skrev:
> velocipede skrev:
> -----
> > 196cm
> > Nuvarande vikt 95.8kg(efter en vecka i fjällen
> > med en kolhydratsfrossa)
> > Målvikt 84kg vilket ger en BMI på 21.9 (Var
> där
> > för nästan ett år sen).
> >
> > veckans mål 95 jämt.
>
>
> Vågen visade 94.9 imorse så veckans mål är
> nådd :)
>
> När på dygnet vägar ni andra er?

Söndag morgon är min officiella veckoinvägning.

Tillbaka
Topp