Banta Bäst 2015 - Nytt år, nya mål! :)

Oj, här har man fått lite frågor. Ska försöka berätta lite om hur jag fastar och hur det har påverkat min träning och hur det har känts i kroppen och hur känslan har förändrats.

Började som så många andra med 5:2 när i våras när det exploderade. Fungerade bra och jag förlorade lite vikt och träningen fungerade ok med den. Samtidigt så väcktes intresset för fasta och jag började läsa på lite om det t.ex. eat, stop, eat av Brad Pillon som förklarar grundläggande vilka fördelar man får av att fasta.

Efter det så lästa jag på en del om 16:8 (sök på leangains), många som tränar styrka använder sig av denna och enligt den så har man ett ätfönster på åtta timmar och sen så fastar man sexton timmar direkt efter det.

Just nu så köra jag två stycken 24-timmars fastor i veckan i kombination med 16:8 alla andra dagar.

Nu när jag har fastat sen i April ungefär så spelar det inte så stor roll vilken slags träning som jag utför på fastedagarna. I början däremot så var det sjukt jobbigt att göra riktigt högintensiv träning och man var helst slut i kroppen och huvudet efter en fastedag.

Anledningen till att det har förbättras är för att när man fastat ett bra tag så lär sig kroppen att utnyttja fettreserverna som man har. I dagens samhälle där det finns mat överallt så har kroppen alltid tillgång till kolhydrater och är i regel väldigt dåligt på att utnyttja fettlagren som man har. Genom att fasta så frigörs det hormoner som gör att kroppen blir bättre på att utnyttja lagren som redan finns där och det blir ingen skillnad i energinivåerna även fast man inte äter.

En annan stor fördel är att jag inte har bonkat en enda gång sen i sommras. Har kört tre timmars solo utan att ha med mig något annat än vatten och det har inte varit några problem alls.

Fråga gärna på ifall ni undrar något. Svårt att beskriva allt på ett bra sätt.

Nä alltså körde fasta typ 2 dagar.. Bara för att kroppen ska fatta att den ska ner i vikt. Så det är mycket vatten på de där 4kg.. Men vi får väl se om det blir bättre.. Som sagt fastar jag inte längre utan käkar 0 kalorier..

50% OT: jag kör inverterat och vill gå upp i vikt. Jag skulle vilja lägga på mig mer muskler och gå upp mot 80, även om det känns lite mycket med fem kilo till.. Brukar peaka på runt 75 varje vinter för att sen droppa av under cykelsäsongen och bottna ur runt 71 nån gång i augusti. Shortsen brukar börja sitta löst i slutet av maj och bränner sen bort det mesta av överkroppens muskler under sommaren varje år, varpå jag är rejält deffad i sept. Det håller inte, behöver äta mer och mer rätt 2014 så jag kan hålla muskler genom sommaren.

Senast ändrad:
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> 50% OT: jag kör inverterat och vill gå upp i
> vikt. Jag skulle vilja lägga på mig mer muskler
> och gå upp mot 80, även om det känns lite
> mycket med fem kilo till.. Brukar peaka på runt
> 75 varje vinter för att sen droppa av under
> cykelsäsongen och bottna ur runt 71 nån gång i
> augusti. Shortsen brukar börja sitta löst i
> slutet av maj och bränner sen bort det mesta av
> överkroppens muskler under sommaren varje år,
> varpå jag är rejält deffad i sept. Det håller
> inte, behöver äta mer och mer rätt 2014 så jag
> kan hålla muskler genom sommaren.

Skaffa en kettlebell och kör ett par övningar efter varje cykelpass. För att behålla musklerna behöver du nog underhålla dem lite mer. Styrketräning är bra på sånt.

Jag vill också blibav med ca 5 kg. Men om man räknar rent teoretiskt... Vad skulle -5 kg innebära i tid på tex cykelvasan?
Om jag väger 90 kg och kör CV på ca 4 tim.
Vad skulle tiden bli om jag cäger 85 kg istället.
Allt annat lika alltså.

Jag vill ju veta om det är värt att offra något för det...

Luzen skrev:
> Jag vill också bli av med ca 5 kg.
>
> Jag vill ju veta om det är värt att offra något
> för det...

VILL du verkligen det?
(Om man VERKLIGEN vill något så har i.a.f jag svårt att se det som om man offrar något, uppnår däremot (eller i.v.f strävar efter att uppnå)

Lycka till hursomhelst!

Vågen säger -1½ kg sen nyår så här långt, känns ganska lovande.

Målet är 84 kg innan maj, alltså ner 10kg från 94. Känns ganska rimligt att klara av.

Dieten består av vanlig mat där jag försöker att inte äta smörgåsar, snask, alkohol, sockrad läsk och fikabröd. Jag har däremot upptäckt att det är tungt att försöka ge sig ut och träna om man inte får slänga i sig en macka när man kommer hem.
Jag tycker generellt att det är svårt att både träna hårt och fokusera på dieten, tränar jag hårt så får jag ett fruktansvärt sötsug och behöver dessutom slänga i mig lite energi innan träningarna för att orka med att hoppa upp på cykeln rent mentalt.

Glöm inte att köra tung styrketräning när ni ligger på kaloriunderskott. Det gör att en större del av viktminskningen består av fett även om man får räkna med att förlora muskelmassa också. Jag är inne på att skala av fyra kilo på sex veckor då det är dags för lite bergsetapper och beach. Slutade 2013 på 87 kg.

+ drygt 3 kg under december, -1 sedan nyår. Inget voodoo, bara lite kaloriunderskott varvat med styrketräning och pendling. Borde plocka bort ungefär 5 kg till.

onegear skrev:
> Men va fan!! +1kg sen nyårsdagen...Måste bero
> på att jag jobbar igen och bygger muskler nu...

Jag "vågar" inte kolla jag hahaha!!

fredrik168 skrev:
> onegear skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men va fan!! +1kg sen nyårsdagen...Måste bero
> > på att jag jobbar igen och bygger muskler
> nu...
>
>
> Jag "vågar" inte kolla jag hahaha!!

Jag har inte vågat kolla sedan hösten 2012 ... men midjemåttet håller sig någorlunda lika i alla fall.

Luthman Photography skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > 50% OT: jag kör inverterat och vill gå upp i
> > vikt. Jag skulle vilja lägga på mig mer
> muskler
> > och gå upp mot 80, även om det känns lite
> > mycket med fem kilo till.. Brukar peaka på
> runt
> > 75 varje vinter för att sen droppa av under
> > cykelsäsongen och bottna ur runt 71 nån gång
> i
> > augusti. Shortsen brukar börja sitta löst i
> > slutet av maj och bränner sen bort det mesta
> av
> > överkroppens muskler under sommaren varje år,
> > varpå jag är rejält deffad i sept. Det
> håller
> > inte, behöver äta mer och mer rätt 2014 så
> jag
> > kan hålla muskler genom sommaren.
>
>
> Skaffa en kettlebell och kör ett par övningar
> efter varje cykelpass. För att behålla musklerna
> behöver du nog underhålla dem lite mer.
> Styrketräning är bra på sånt.

Jag kommer nog skippa övningar i samband med cykling, men är inne på samma linje som du: Det får bli en del styrketräning även igenom cykelsäsongen.

Annars brukar mina år ha två distinkta delar: okt-feb mer styrka (klättring, gym, simning etc), mars-sept mer kondition (nästan bara cykling, cykling, cykling). Ska försöka balansera det lite bättre över året i år.

Är väl läge att vara med, inte cyklad sen augusti pga. trasig tumme, börjar bli okej nu.

2014-01-09, 98,8 kg, 98cm midjemått, 18% kroppsfett.

Mål: 89kg, 10 % kroppsfett, starkare och mycket bättre kondis.

Metod: Strikt LCHF, 16:8 med 5:2. Och se till att cykla massor + styrketräning.

Länge sedan jag vägde mig men, antar att jag ligger på 85kg där jag legat länge. Många målsättningar med att gå ner iaf 5 kg till en början. Har rätt kass koll på kalorier som åker in och måste röra på mig mer i vardagen.. Men nu är det 2014 och det har startat bra så bara tåga på!

Oleo82 skrev:
> skit i alla dieter

Sluta slåss mot väderkvarnar

Många dieter av "modernt" snitt är helt utmärkta och väl beprövad vetenskap. De är dessutom väl anpassade till stillasittande liv i kontorsmiljö. Den gamla harangen ät mindre och rör dig mer kanske stämmer i sig men är sällan kompatibel med det moderna livet. Speciellt märkbart hur uselt det rådet är det för oss som har familj (särskilt småbarn), stillasittande jobb, bilpendlingar +ANNAT.

Problemet med moderna dieter är att de inte är långtidslösningar. Men var sak har sin tid.

Jag kan inte förstå vad folk har emot dieter. Det är ju uppenbart att vissa dieter fungerar väl för många, då är väl allt frid och fröjd? Alla följer ju någon slags mönster i vad man stoppar i sig, och beroende på personlighetstyp, vanor och +ANNAT kan ju folk behöva mer eller mindre strikt uppstyrning av detta.

Sen behöver man ju inte hoppa på varenda modediet (gå ner 40kg med avokadometoden!) som kvällstidningarna haussar bara för den sakens skull.

Oleo82 skrev:
> skit i alla dieter

Inte äta alls? Eller bajsa i maten? Både tolkningarna verkar jobbiga.

Atlas skrev:
> Många dieter av "modernt" snitt är helt
> utmärkta och väl beprövad vetenskap. De är
> dessutom väl anpassade till stillasittande liv i
> kontorsmiljö. Den gamla harangen ät mindre och
> rör dig mer kanske stämmer i sig men är sällan
> kompatibel med det moderna livet. Speciellt
> märkbart hur uselt det rådet är det för oss
> som har familj (särskilt småbarn),
> stillasittande jobb, bilpendlingar +ANNAT.
>
> Problemet med moderna dieter är att de inte är
> långtidslösningar. Men var sak har sin tid.

Väldigt enkelt, kan du inte röra dig mer. Är mindre.

lundatok skrev:
> Väldigt enkelt, kan du inte röra dig mer. Är
> mindre.

Jag jobbar ju på att vara mindre.

edit: ordföljd

Senast ändrad:
Jag tror att anledningen till att många lyckas med vissa dieter är att man helt plötsligt börjar ha lite mer koll på det man stoppar i sig. Inte att det nödvändigtvis beror på vilken diet man väljer.

Det går att rasa i vikt men ändå bygga muskler. Körde programmet på http://www.bodytransformationguide.com under 8-10 veckor för några år sedan.
Det var sjukt jobbigt första dagarna men sen gick det bra. Det tar mycket tid med gympass nästan varje dag. Passen är dock väldigt effektiva och man lär sig mycket om träning och hur kroppen fungerar.

Callahan skrev:
> Det går att rasa i vikt men ändå bygga muskler.
> Körde programmet på
> http://www.bodytransformationguide.com under 8-10
> veckor för några år sedan.
> Det var sjukt jobbigt första dagarna men sen gick
> det bra. Det tar mycket tid med gympass nästan
> varje dag. Passen är dock väldigt effektiva och
> man lär sig mycket om träning och hur kroppen
> fungerar.

Javisst, och sen får man köpa jeans på damavdelningen... :-)

varfr.jpg

Luthman Photography skrev:
> Jag tror att anledningen till att många lyckas
> med vissa dieter är att man helt plötsligt
> börjar ha lite mer koll på det man stoppar i
> sig. Inte att det nödvändigtvis beror på vilken
> diet man väljer.

Tror jag med, men om dieten är det som leder till att man får koll så är ju allt väl. Jag tror många behöver det stödet.

Tille skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Väldigt enkelt, kan du inte röra dig mer. Är
> > mindre.
>
> Jag jobbar ju på att vara mindre.
>
>
> edit: ordföljd

Skönt, du som tar så stor plats normalt sett.

lundatok skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Många dieter av "modernt" snitt är helt
> > utmärkta och väl beprövad vetenskap. De är
> > dessutom väl anpassade till stillasittande liv
> i
> > kontorsmiljö. Den gamla harangen ät mindre
> och
> > rör dig mer kanske stämmer i sig men är
> sällan
> > kompatibel med det moderna livet. Speciellt
> > märkbart hur uselt det rådet är det för oss
> > som har familj (särskilt småbarn),
> > stillasittande jobb, bilpendlingar +ANNAT.
> >
> > Problemet med moderna dieter är att de inte
> är
> > långtidslösningar. Men var sak har sin tid.
>
> Väldigt enkelt, kan du inte röra dig mer. Är
> mindre.

Smågodis?

Atlas skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Atlas skrev:
> >
>
> > -----
> > > Många dieter av "modernt" snitt är helt
> > > utmärkta och väl beprövad vetenskap. De
> är
> > > dessutom väl anpassade till stillasittande
> liv
> > i
> > > kontorsmiljö. Den gamla harangen ät mindre
> > och
> > > rör dig mer kanske stämmer i sig men är
> > sällan
> > > kompatibel med det moderna livet. Speciellt
> > > märkbart hur uselt det rådet är det för
> oss
> > > som har familj (särskilt småbarn),
> > > stillasittande jobb, bilpendlingar +ANNAT.
> > >
> > > Problemet med moderna dieter är att de inte
> > är
> > > långtidslösningar. Men var sak har sin tid.
> >
> > Väldigt enkelt, kan du inte röra dig mer. Är
> > mindre.
>
> Smågodis?

Så söt är du inte. :)

Vad jag egentligen vill säga är att det idag finns en bred konsensus och ett starkt vetenskapligt stöd för att insulin är den stora boven i fetma och dess följdsjukdomar. För någon som har en god grundfysik och en sund vardagsmotion spelar det inte så stor roll vad man stoppar i sig givet att det inte innehåller för mycket kalorier. Kroppen kommer att omsätta alla olika näringsämnen till de beståndsdelar den behöver.

Vill man däremot nå ett snabbare resultat, viktmässigt eller kanske ännu hellre av hälsoskäl, så gör man gott i att stoppa insulinpåslagen. Det är väldigt mycket trevligare (och mindre slitsamt för kroppen) att motionera med 5 istället för 15 kilos övervikty. Det vet alla som provat. Det är en bra anledning till att vilja få en snabb förändring. Svårigheten ligger, som de flesta vet, att övergå i en hållbar livsstil och behålla sin "nya" vikt.

I övrigt har Luthman helt rätt; Dieter handlar väldigt mycket om att hjälpa personer att behålla fokus och sätta ett värde på sin ansträngning. Ur det perspektivet så är krångliga regler och stränga "straff" för att frångå dem ett väldigt lyckat recept. Det är en mänsklig funktion. (samma funktion styr religion, tv-tittande, tävlingsorganisationer +ANNAT)

Tille skrev:
> Oleo82 skrev:
> -----
> > skit i alla dieter
>
> Inte äta alls? Eller bajsa i maten? Både
> tolkningarna verkar jobbiga.

Det första känns som en logisk följd av det andra. Nåväl, det är inte alltid enkelt att ligga på topp.

Atlas skrev:
> Vad jag egentligen vill säga är att det idag
> finns en bred konsensus och ett starkt
> vetenskapligt stöd för att insulin är den stora
> boven i fetma och dess följdsjukdomar.

Finns det?

Nu är det dax att komma igång. 8 kilo ska bort på tre månader. Netto 1500 kalorier per dag är det som gäller.

Utmaningen är att hålla motivationen uppe efter några veckor.

Tille skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Vad jag egentligen vill säga är att det idag
> > finns en bred konsensus och ett starkt
> > vetenskapligt stöd för att insulin är den
> stora
> > boven i fetma och dess följdsjukdomar.
>
> Finns det?

Påstår du att det inte är så eller vill du bara tjafsa lite?

Ta det där med "vetenskapligt visat" med en större nypa salt. Det betyder snarare pseuod-vetenskapligt visat. Med samma metodik kan man "visa" att rökning inte är farligt eller att framforskade läkemedel har en effekt. Att så sker och har skett torde vara uppenbart.

Det trick som brukar användas är att göra tillräckligt många studier. Rent mätfelstekniskt och statistiskt förklarbart kommer ngn av dem att felaktivt visa på den önskade effekten. Exempelvis om man använder ngn typ av statistisk hypotesprövning.

Då kan man säga att "det finns studier som visar att ... [sätt in önskad effekt] ..." trots att det samtidigit finns 50 gånger fler studier som visar avsaknad av effekt.

Men vetenskap är det inte. Detta eftersom man med vetenskapliga medel inte skall försöka visa stöd för en hypotes. Man skall snarare försöka motbevisa den, och hypotesen växer sig starkare desto längre den inte är motbevisad.

Det går alltså inte att vetenskapligt bevisa ngt sådant som att en diet fungerar. Man kan söka stöd för det förvisso. Det går däremot utmärkt att försöka motbevisa det. Om det senare inte lyckas kan man drista sig till att åtminstone säga att denna hypotes är ännu ej motbevisad.

Fast å andra sidan, om man är så strikt i sin vetenskapliga gärning som ovan, så faller ju mkt av den samhällsvetenskapliga forskningen platt fall, inklusive en stor del av medicinrelaterat. För det senare bygger mången forskning på subjektiva mätdata också, såsom en persons uppgivna välbefinnande före och efter, eller att samma forskare som testar en hypotes samtidigt äger kontroll över möätningen av hypotesens effekter.

Atlas skrev:
> Speciellt märkbart hur uselt det rådet är det för oss
> som har familj (särskilt småbarn),
> stillasittande jobb, bilpendlingar +ANNAT.

Är det någon särskild av dessa faktorer är det som gör det extra svårt att lägga upp mindre mat på tallriken, sluta småäta och sluta med chips, läsk och godis eller är det en kombination?

Tillbaka
Topp