Banta Bäst 2015 - Nytt år, nya mål! :)

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Tar ett steg tillbaka och börjar lite nätt med
> monark och rehab + Bygga lite schyssta muskler
> över vintern. Undrar om jag kan gå ner till 74
> igen och gärna lite till även om jag går på
> gymmet?

Klart du kan! Det är väl rentav rekommenderat att man styrketränar under deffning för att inte tappa muskelmassa utan fett.

Däremot är det väl svårt att bygga på sig muskelmassa samtidigt som man ligger på kaloriunderskott.

Atlas skrev:
> För mig går det åt rätt håll, lite
> långsammare än önskat. Fast goda vanor börjar
> fästa sig.

Gött att höra Atlas. Kämpa på

@DT men för att gå ner i vikt samtidigt som man tränar måste man väl ligga på kaloriunderskott?

Hur gör man lättast för att mäta fettprocent? Jag känner fortfarande inget större behov i att gå ner i vikt, men kontorsarbetet gör att jag börjar vilja omfördela vikten något.

ol__ skrev:
> Hur gör man lättast för att mäta fettprocent?
> Jag känner fortfarande inget större behov i att
> gå ner i vikt, men kontorsarbetet gör att jag
> börjar vilja omfördela vikten något.

Jag gjorde det på Aktivitus. Jag vet inte hur andra brukar göra men de mätte på flera referenspunkter med ultraljud. Fick fram fettprocent på lår, mage mfl ställen.

Ok. Det lät mer avancerat än något man gör hemma :)

Men hm, Aktivitus kan man ta som friskvårdsbidrag va? Kanske iofs kan vara något för att ta tag i sviktande motivation och träningsgrad.

De e bara o kolla ner på magen..
Är det 1 stor ruta eller 6 mindre;)

1, 1 ruta = ät rätt mat och mindre portioner, Träna.

2, 6 rutor du är på rätt väg, lägg in en högre växel och kolla hur mycket du får i dig om dagarna kcal. Träna på rätt sätt för att bränna fettet som är kvar!!

Med vänlig hälsning, Frille / från 95 kg till dagens 80-82.
Var nere på 76-78 men då gnälldes det att man såg konstig ut;)))

Jenny W skrev:
> @DT men för att gå ner i vikt samtidigt som man
> tränar måste man väl ligga på
> kaloriunderskott?

Ja. Det är alltså svårt (omöjligt?) att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt. Det är väl därför som kroppsbyggare alternerar mellan att "bulka" och "deffa".

Men du ska väl inte bli krallig? Det har man ingen nytta av på PBP. :-)

Hur går det? Är det fler än jag som håller ut? Har alla nått sina mål eller givit upp? Jag kämpar på och har god chans att nå mitt reviderade mål, starkare än på länge.

Fortfarande många extrakilon men nu med rätt tempo i vikttappet och med riktigt ok kondition och styrka. Mycket långcykling (nåja, har man två barn i Charioten och drar med en Brompton är 4-5mil tillräckligt), en bra dos yoga (två 75min bikram och ett 90min Ashtanga pass i veckan) och lite löpning och simning på det så gör det sitt.

Atlas skrev:
> Hur går det? Är det fler än jag som håller ut?
> Har alla nått sina mål eller givit upp? Jag
> kämpar på och har god chans att nå mitt
> reviderade mål, starkare än på länge.

Jodå vars, jag har väl inget speciellt mål utan tränar på bara. Sedan jag började cykla har kilona runnit av automatiskt. I somras stabiliserade det sig lite på 77 kg eller så och trodde det var botten, men nu har jag hittat nästa platå på runt 72 kg. Hoppas kunna vara däromkring. Känns inte som det finns så mycket extrakilon att ta av nu.

Skulle kunna bygga lite mer styrka men det känns tråkigt och onödigt. Fast lite granna kanske, ja vi får se.

> en bra dos yoga (två 75min bikram och ett
> 90min Ashtanga pass i veckan)

Jaha, vad kul! Jag kör Ashtanga också, har börjat gå mycket bättre på sistone. Eller kännas bättre iaf. Också försöker jag göra vinyasa-mellansteget extra långsamt för att bygga extra styrka :)

Tappat runt 10kg sedan september, har knappt tränat men har dragit ner på intaget. Äter i princip vad jag ätit tidigare bara i mindre mängd, insett att jag klarar mig på mindre utan att svälta ihjäl eller gå tokhungrig. Det låter så enkelt men det krävs järndisciplin att inte vräka i sig mer än nödvändigt. Så fort man dragit i sig en hel pizza eller liknande märks det direkt!

"Spikarna" är helger.
vikt.jpg

Börjar närma mig min tidigare lägsta vikt sedan jag började mäta 2009 och trenden har inte börjat plana ut ännu! =)

viktall.jpg

Grymt jobbat Harri! Själv är jag ner 8 kg i år, del året är 5 till under den närmaste framtiden. Sen blir det nog 5 till under den senare delen av 2015.

Härligt Harri! Min resa går lite långsammare än 1kg/v men så länge det går åt rätt håll så. Räknar med att köra samma fokus framöver och känner inte att jag offrar något eller måste anstränga mig speciellt nu, helt enkelt bytt livsstil :)

Tackar! =)
Gör ju inget om det går lite långsamt, bara man har rätt trend. Just nu känns det rätt enkelt att hålla trenden, det var klart jobbigast i början innan man vant sig. Banta känns fel, livsstilsförändring känns mer rätt! :)

42Hz skrev:
> livsstilsförändring känns mer rätt! :)

Då kan jag hämta ditt ölförråd nu då??

Sjukt bra kämpat för övrigt!

Annahojt skrev:
> Nu är jag
> nere och pendlar mellan 80,5 och 82,5 med
> nedåtgående trend :-)

Har inte gått ner mer i vikt egentligen men tappat en klädstorlek sen i maj. Vikten omfördelar sig ganska radikalt. Gick upp ett antal kilo när jag fick missfall för nionde gången (deppade ihop och käkade choklad några veckor) men de är borta igen.

Nu vill jag tappa några kilo till och bli mycket mycket starkare och få bättre kondis till nästa sommar när jag ska köra halvvättern med maken.

Fick "oväntat besök" (drabbades i augusti av magbakterien campylobakter) och gick ner 8kg på 4 veckor, magsäcken krympte rejält vilket gjorde att jag efter det inte orkar äta så stora portioner mat och lyckats hålla viktminskningen bra (gått upp 2kg)

Men det är ingen bantningsmetod jag rekommenderar ;) då dom 4 veckorna var mycket plågsamma.

Johan A skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > livsstilsförändring känns mer rätt! :)
>
> Då kan jag hämta ditt ölförråd nu då??

Ha! Dream on! ;)

> Sjukt bra kämpat för övrigt!

Tack!

Godis är för gott! 87 kg +/- 3

Det är mer kondisen som suger fett. Eller ja...nej det gör den ju inte.. suger fett alltså ;)

Johan A skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > livsstilsförändring känns mer rätt! :)
>
> Då kan jag hämta ditt ölförråd nu då??

Öl innehåller ju inga kalorier, det är det som är så bra med öl!

jomper skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > livsstilsförändring känns mer rätt! :)
> >
> > Då kan jag hämta ditt ölförråd nu då??
>
> Öl innehåller ju inga kalorier, det är det som
> är så bra med öl!

Skål på det!

jomper skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > livsstilsförändring känns mer rätt! :)
> >
> > Då kan jag hämta ditt ölförråd nu då??
>
> Öl innehåller ju inga kalorier, det är det som
> är så bra med öl!

Äh, det säger du nu! När jag slutade dricka pilsner i somras och startade med åtta kilos nedgång så trodde jag i min enfald att det fanns en korrelans.

Grymt jobbat Harr! och alla andra kilokämpar

Sedan jag fick min alt-i-allo-cykel i april och sedan trampat den 5-600 mil har jag tappat 9 kg. Från 99 till 90 kg. Målet är 82-83. Jag käkar mindre frukost. Ofta bara en skål fil med musli efter 17 km jobbpendling. Annars käkar jag på.

Dessutom frestar det väl på att dra runt 12 kg stålhoj på pendling, crossrundor och rena lvg-turer.

Nu är jag på en platå, måste förändra någon ytterligare komponent, framförallt på intagssidan, för att börja tappa vikt igen.

Har egentligen inte haft något viktmål, snarare allmänt välmående och bättre kontroll över pendlingstid när jag började cykla till jobbet i våras. Var så less på inställda/försenade bussar och tåg :-(

Resultatet med -13 kg sedan april och 4 hål indrag i bältet är ju helt klart en bonus :-)

Har fått bättre kondis, ökad koncentrationsförmåga och arbetskapacitet rent generellt. Mår bättre och tycker om min "nya" kropp även om det krävt en hel del förnyelse av garderoben.

Förändring av kosten har mest varit att minska portionsstorlekarna och äta mer grönt. Motionsmässigt är det ca 14 km x 2 per dag och några få turer på helgerna som gett kondition och starkare ben, har nog blivit 270-280 mil efter vintern.

På slutet har det stått still med vikten men pga ofrivilligt uppehåll i pendlingen en månad så har jag ökat midjemåttet en aning igen.

Det har gett lite blodad tand och jag tänker mig att jag ska ner några kilo till så det blir totalt 20 kg bort. Måste bara få till lite mer bålträning och annan styrketräning för att armar och axlar ska "matcha" styrkan i benen.

Till våren funderar jag på att försöka hitta andra cyklister att cykla med för att få till lite längre turer - och kanske något motionslopp/randonneurlopp. Under vintern blir det nog mindre pendling och mer spinning/simning/styrketräning beroende på kyla och snöröjningssituationen.

Kämpar också ppå. 68.6 imorse, nöjd. Någon frågade längre upp i tråden undrade om det verkligen går att få tillbaka magrutor efter 40. Det funkar. Efter 45 också. Inte för att jag haft några förut iofs...

Sen några veckor har jag gått in i projekt viktminskning igen. Målet är att vara nere på, eller under, 65 kg i början av april, när tävlingssäsongen börjar. Dit är det närmare 6 kg just nu.
Förhoppningsvis försvinner 7-8 cm runt magen också.

Jag har det motigt med motivationen för närvarande. Går inte upp men står still i vikt, får mer muskler iofs. Har ont i kroppen av yogan för jämnan och tycker att jag förtjänar en paus. Kommer missa målet till nyår med typ två kilo om jag inte skärper mig. Långsiktigt känns det ok dock. Men fan va motigt det är ibland.

Kom på den 20 mars att jag behövde banta. Satt som mål att komma ner till 95 kg. Gick lite trögt, men tappade några kilo i början. Sen har det gått lite sämre! Just nu är målet att komma tillbaks till startvikten innan årets slut...

Bilagor

• Vikt.jpg
    Vikt.jpg
    17.9 KB · Besök: 34
Har under det gångna året lagt om totalt när det kommer till träning efter att under större delen av mitt liv (från typ 15-16 års ålder, är 30 idag.) legat och pendlat runt 110-115 kg på 178 centimeters längd.

Så den 7/1 2014 vägdes och mättes midjemått mm.

startade på 110,6 kg och ett midjemått på 117 cm.

träningen har varierats mellan, promenader, löpning, cykling, skidåkning och ett och annat gympass med mest fokus på cykling.

Maten har jag inte lagt om så mycket mer än mindre portioner och slutat med fikabröd,Öl, godis och liknande, Har inte kört med några fasta dieter utan helt vanlig husmanskost.

Nu när året börjar lida mot sitt slut visar vågen 82 kilo och ett midjemått på 84 cm.

hamre268 skrev:

>
> startade på 110,6 kg och ett midjemått på 117
> cm.

> Nu när året börjar lida mot sitt slut visar
> vågen 82 kilo och ett midjemått på 84 cm.

Supersnyggt jobbat! Hade lite samma ambitioner men kommer bara halvvägs ungefär. Det var ett helvete att åka på muskel och bindvävsinflammation i Augusti. En riktig käpp i hjulet.

2012-2013 låg jag och pendlade i spannet 100-102 kg, julen 2013 blev ett sorgligt rekord på 105 kg. Då fick det vara nog. Började dra ned på framförallt trivselmackor och fikande då jag bara var okynnessugen och mindre portioner över lag. Har dessutom kommit igång med mer vardagsmotion igen och tränar mer allsidigt. Det gav snabbt resultat. Vissa perioder har "slarvats bort", men vikten har åtminstone stått still. Nu på slutet behövs mer kamp för varje kilo, det märks mest att andelen kroppsfett sjunker.
Idag ligger jag på 88 kg, och bara strax över BMI 25.

På en månads cyklande, drygt 90 mil på blandat underlag har jag gått från 124kg till 117kg. Optimal vikt för mig med dagens muskelmassa ligger på runt 95kg, så innan jag slår över till 29bast i april är målet att tappa till låga 90.

117kg / 200cm

Senast ändrad:
Fasen, jag har inte ens börjat. Dags att sätta fart om det ska bli någon skillnad till sommaren.

Att bara träna hårt & cykla har inte fått vågen att röra sig mycket på >1 år.

Nej, det hänger nästan bara på käket. Magrutor byggs i köket, inte i gymmet som de stora grabbarna säger...

Så här ser det ut för mig hittills. Under 70 kg nu. Rätt så nöjd. Vad som hänt med magmåttet senaste veckan begriper jag inte, men det är ju åt rätt håll! :)

Screenshot2014-12-19at17.28.53PM.png

124kg -> 115kg på 7v mtb - cykling drygt 1100km asfalt och grus om vartannat. Äter oftare men mindre, slutat röka, slutat med bricanyl, dricker rätt mängd vatten/ dag.

Dagligt intag ligger på 2800 kalorier.

Gillar detta med cykling skarpt.

Klippte till med årets lägsta vikt tillika det lägsta på åtminstone 15 år. 86,1 kg
Jag har inga bra viktkurvor, men hösten 2008 låg jag på 103,? kg och på Gbg varvet 2010 96 kg.
Jeans-storleken i midjan har gått från 40 till 34.

Den regelbundna träningen har dock varit smått lidande under hösten, gymkortet samlar damm och löparskorna har mest legat i låda och en hel del stress ovanpå det så hoppas bättra läget 2015.

Så hur gick det? Jag missade målet men tappade 14kg, jag har lång väg kvar men är glad.

Minst glad är jag för att ha släppt taget i december vilket oxå gjorde att jag missade målet men samtidigt tror jag att långsiktigt måste man acceptera att ibland missar man, kan man inte acceptera det blir det lätt att man inte försöker alls. Kalla det ett återfall.

Jag klarar av mina yoga-pass men magen är fortfarande stort i vägen så den skall bort. Konditionen är ok men benhinne/muskelinflammation i augusti sabbade löpträningen. Har prövat men inte kunnat återuppta den ännu. Men tror att det kommer gå fint att starta försiktigt nu igen. Det är, för mig, det klart bästa för vikten.

Kör hårt alla, vi fortsätter hela året :)

Lyckades plussa drygt ett kilo själv, vilket får anses som superbra med tanke på hur hösten har varit. Nu tar vi nya tag och minskar de (minst) 8 kg som ska bort :)

Jag har sett den ultimata lösningen på fejjsboock!! :-D

Body Wraps:
Jisses.PNG

Det är både seriöst OCH fungerar:
jamends.PNG

Alltså, det funkar VERKLIGEN!!!!
Klappatklart.PNG

Frågor på detta??? Nej jag tänkte väl det... Det sår ju på fejjan så då e d SANT!! :-D

Annars kommer ett tips från TV-shop som min sambo uppmärksammade!
Det finns nu smarta byxor som gör att man svettas konstant under dessa när man har dem på sig. De påminner om löparbyxor så de går att ha när man cyklar och under kostymen på jobbet etc.

svettas, Svettas och SVETTAS bort era extrakilon!

Jag kan inte komma på nån forskning som motsäger deras idé eller som skulle kunna innebära att "metonden" är farlig för kroppen! Kan ni?

Ligger på tresiffrigt för första gången på 10år. Smoking byxerna jag skulle ha på nyår fattades det säkert 15cm på. Dom passade förra året. Fick åka och köpa nya helt enkelt. Målet är först och främst 90kg sen är det vidare ner mot 85 och utopin är släppa en riktig skit och väga under 80 en vacker dag. Jag vill bli snabb i backarna, älskar att cykla uppför. Jag vet, det blir aldrig lättare, man cyklar bara snabbare.

Första månaden här nu är det ingen sprit och ingen hämtmat. Måltiderna skall skäras ner och jag skall försöka äta mellanmål beståendes mest av frukt. Träningen började i år med 60min på crossen, blodsmak och stumma lår blev receptet.

Jag har många lopp framför mig i år så jag får ha dom som morötter!
Nu kör vi!

Tillbaka
Topp