banta Bianchi Via Nirone?

Jag har en gammal Bianchi Via Nirone 7 105 -11 ( https://bikeindex.org/bikes/76291 ) som jag köpte ny -10. Det är ju ingen värsting på något sätt, men eftersom det är min första racer är man ju lite smått förtjust i den.

Jag har väl inga ambitioner om att vinna tdf eller dylikt utan motionerar och njuter av att titta på den under fiktastoppen då jag tycker den är riktigt snygg i celeste/vit.
Det börjar dock bli märkbart med vikten och jag börjar fundera på om det är värt att börja banta cykeln?

Det är svårt att hitta info om vikten på ramen, om den väger bly känns det ganska lönlöst att försöka banta, men om det sitter i hjul och komponenter kanske det kan vara kul att renovera upp cykeln med lite fräschare leksaker under vintern? :sneaky: Jag har inte börjat grotta ner mig ordentligt än, men var brukar man kunna banta utan att det kostar skjortan och halva överkroppen?

Eller är det lika bra att bita i det sura och skaffa en ny cykel? Med tanke på att jag bor på slätta känns det kanske som att en aero är mer intressant än en ultralätt klättrare :) Ska man börja kika på t ex en Aria Ultegra? Jag vet att det finns många andra, men jag har trillat ner i Bianchiträsket ?

Fokusera på att få cykeln att rulla lättare först. Jag är ganska säker på att om du har lättsnurrande nav, vev och däck så gör det mer skillnad än om du tar bort halva cykelns vikt, vilket ändå inte är möjligt. Sen kanske det finns någon annanstans än cykeln att spara in lite vikt på? =)

Fina däck och slangar gör en stor skillnad för farten och känslan, men är också det första stället där man kan/ska försökta ta bort vikt följt av hjulen (det är ofta både kännbart och i sammanhanget enkelt och billigt att plocka av rätt många hekton där).

Fina däck och slangar gör en stor skillnad för farten och känslan, men är också det första stället där man kan/ska försökta ta bort vikt följt av hjulen (det är ofta både kännbart och i sammanhanget enkelt och billigt att plocka av rätt många hekton där).
Det här.
Som ägare av en lätt bantad Via Nirone som ändå inte är superlätt kan jag intyga att däck, slang och hjul gör extremt mycket för hur den känns. För min var det nog att gå från standardhjulen (axel rims), till ett par lättare som var det jag märkte mest av, därefter däcken.

Det här.
Som ägare av en lätt bantad Via Nirone som ändå inte är superlätt kan jag intyga att däck, slang och hjul gör extremt mycket för hur den känns. För min var det nog att gå från standardhjulen (axel rims), till ett par lättare som var det jag märkte mest av, därefter däcken.
Slang kör jag ”standard” Continental race 28 (mest för punkteringsrädsla), däck bytte jag ut mina uttorkade GP 25 till GP5000 28. Det gjorde underverk för komfort och rullmotstånd.

Vad köpte du för hjul? Jag har förstått att original (maddux rx 5.1) inte är optimala. Eller som Roger säger i macken, ”skulle inte få sålt till en skettfull skrothandlare en gång!”

Planen jag har just nu utöver kedja och kassett är att:
-Byta vevparti till vanligt shimano 105, lättare att få tag i delar, t ex vevlager. Plus att det lär åtminstone spara ett hekto enligt spec
-hjul

Sen kanske man blingar till det med ny styrlinda och nya vajrar när man ändå river i bröten ?

Slang kör jag ”standard” Continental race 28 (mest för punkteringsrädsla), däck bytte jag ut mina uttorkade GP 25 till GP5000 28. Det gjorde underverk för komfort och rullmotstånd.
Typ samma som jag kör då.
Vad köpte du för hjul? Jag har förstått att original (maddux rx 5.1) inte är optimala. Eller som Roger säger i macken, ”skulle inte få sålt till en skettfull skrothandlare en gång!”

Köpte dessa för ett gäng år sedan, och har varit väldigt nöjd med dem på Bianchin. Tror dock att jag har 28H bak och 24H fram för jag väger lite. Men det går att prata med Justin som har firman så rekommenderar han vad du behöver.

Min väger i dagsläget strax norr om 9kg, och började på på 10,7kg eller så i originalutförande.

Typ samma som jag kör då.

Köpte dessa för ett gäng år sedan, och har varit väldigt nöjd med dem på Bianchin. Tror dock att jag har 28H bak och 24H fram för jag väger lite. Men det går att prata med Justin som har firman så rekommenderar han vad du behöver.

Min väger i dagsläget strax norr om 9kg, och började på på 10,7kg eller så i originalutförande.

Tack för tipset! Räknade lite på lunchen och kom fram till att nytt styre, nytt vevparti och nya däck bantar cykeln med strax norr om kilot. Tillsammans med lite service och annat godis landar det på ~10kkr. Känns ju ändå hyfsat värt.

Å andra sidan får man en ny (ful) Rose för ~13 som är lättare och där allt är nytt.

Tack för tipset! Räknade lite på lunchen och kom fram till att nytt styre, nytt vevparti och nya däck bantar cykeln med strax norr om kilot. Tillsammans med lite service och annat godis landar det på ~10kkr. Känns ju ändå hyfsat värt.

Å andra sidan får man en ny (ful) Rose för ~13 som är lättare och där allt är nytt.
Låter…mycket både i pengar och vikt.

På riktigt - lägg hellre pengarna på hjul.

Du kan räkna på vad en viktminskning ger, men du måste räkna viktminskning/(cykelns vikt + din egen).
Det brukar ge någon procent eller två, i acceleration och fart uppför.
Billigast brukar vara bantning, det är dessutom kompatibelt med alla cyklar.

Du har redan bra däck, gp5000, vill du köra snabbare skulle jag fokusera på tightare kläder, böja mer på armbågarna/mer tid i bocken.

Smalare styre kan ge lite bättre position, beroende på vad du sitter med nu, har du ett risigt vevparti så kan ett nytt vara trevligt, då kan du möjligen fundera på utväxling och vevarmslängd.

Har dock svårt att se hur du landar på 10k i kostnad, 2-3k om du köper nytt verkar rimligare.

Menade såklart hjul (6kkr för lark light inkl tull&moms)

Vevlager ska ändå bytas, då kan jag lika gärna byta hela partit och få standardgrejer istället för en 19mm avart ?
Ah! Ett något oväntat hjultips kan vara "Baroudeur" från Wiggles egna märke Prime - man bötar ett hekto mot Lark Light, men de kostar tvåtusen och verkade rätt fina när jag hjälpte en vän meka på sina.

Du kan räkna på vad en viktminskning ger, men du måste räkna viktminskning/(cykelns vikt + din egen).
Det brukar ge någon procent eller två, i acceleration och fart uppför.
Billigast brukar vara bantning, det är dessutom kompatibelt med alla cyklar.

Du har redan bra däck, gp5000, vill du köra snabbare skulle jag fokusera på tightare kläder, böja mer på armbågarna/mer tid i bocken.

Smalare styre kan ge lite bättre position, beroende på vad du sitter med nu, har du ett risigt vevparti så kan ett nytt vara trevligt, då kan du möjligen fundera på utväxling och vevarmslängd.

Har dock svårt att se hur du landar på 10k i kostnad, 2-3k om du köper nytt verkar rimligare.
Styre, kassett, kedja, hjul, vevparti, vevlager landade på 10
Ah! Ett något oväntat hjultips kan vara "Baroudeur" från Wiggles egna märke Prime - man bötar ett hekto mot Lark Light, men de kostar tvåtusen och verkade rätt fina när jag hjälpte en vän meka på sina.
trevligt! Då landar notan på 6 istället för 10. Plus att man fortfarande har en snyggare cykel än Rose AL ?

Köp ett par fina begagnade hjul typ Shimano C24 eller Mavic Ksyrium.
Där kan du nog hämta hem runt 500-600 gram emot de tunga Maddux hjuen

Köp ett par fina begagnade hjul typ Shimano C24 eller Mavic Ksyrium.
Där kan du nog hämta hem runt 500-600 gram emot de tunga Maddux hjuen
Det där var ett roligt tips, blocketsökte på Mavic-hjulen och såg att en kollega sålde en Lapierre Xelius 600. Så jag köpte en ny cykel istället! ?

Flyttade över sadel och pedaler torsdag kväll och åkte till Motala fredag. Dumdristigt kanske, men det flög och jag är helnöjd!

Bianchin är nu degraderad till försäsong och trainer ?

Tillbaka
Topp