[Bantning] Visa din vikt

[Bantning] Visa din vikt
För ett år sen vägde jag 87kg, nu väger jag 81kg.
Det kanske inte låter så himla mycket, men det känns att några kilon har trillat bort samtidigt som lite muskler har satt sig.

[Bantning] Visa din vikt
79,6 kg i morse, målet är 76 kg till Säsongen börjar.
Har inte vägt mindre än nu på ca 15 år. Vägde 76kg 1995.
Vägde 80 i somras vilket var de lägsta på de 10 år jag cyklat, men var uppe på 83-85kg i höstas.

[Bantning] Visa din vikt
Kul att min tråd fortfarande lever!

Jag nådde aldrig min målvikt 75kg förra säsongen, men gör ett nytt försök i år.
Men nu har jag högre träningsmål och högre motivation så jag tror jag klarar det i år, ligger nu på ca 78kg.

Frugan tycker dock att jag ser bättre ut när jag väger lite mer, hon tycker jag blivit för smal i ansiktet. Samma dilemma som vanligt alltså, ska man prioritera cyklingen eller familjen?

[Bantning] Visa din vikt
Det finns personer som vägt långt över 100 kg, och som gått ner 10-15 kg i vikt, och andra har då sagt att de sett sjuka ut för att de blivit så smala. Insjunkna i ansiktet. Folk vänjer sig vid ett visst utseende helt enkelt. Det gäller bara att stå emot. Jag är övertygad om att den där märkliga reaktionen från familj, vänner och arbetskamrater är en starkt bidragande orsak till många människors misslyckade försök att minska i vikt.

Se på Ulf Larsson, som gick ner från en kraftig övervikt till en vikt som fortfarande var i den övre delen av normalspannet för hans längd. Han fick ju höra att han såg sjuk ut, trots att han egentligen såg helt normal ut. Det var bara det att folk var så vana vid att Uffe Larsson var en fet, glad och rund man.

Före:
NYHETER-11s22-uffe2_224980w.jpg

Efter:
3447786819.jpg

[Bantning] Visa din vikt
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns personer som vägt långt över 100 kg,
> och som gått ner 10-15 kg i vikt, och andra har
> då sagt att de sett sjuka ut för att de blivit
> så smala. Insjunkna i ansiktet. Folk vänjer sig
> vid ett visst utseende helt enkelt. Det gäller
> bara att stå emot. Jag är övertygad om att den
> där märkliga reaktionen från familj, vänner
> och arbetskamrater är en starkt bidragande orsak
> till många människors misslyckade försök att
> minska i vikt.
>
> Se på Ulf Larsson, som gick ner från en kraftig
> övervikt till en vikt som fortfarande var i den
> övre delen av normalspannet för hans längd. Han
> fick ju höra att han såg sjuk ut, trots att han
> egentligen såg helt normal ut. Det var bara det
> att folk var så vana vid att Uffe Larsson var en
> fet, glad och rund man.
>
> Före:
> http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/0
> 0224/NYHETER-11s22-uffe2_224980w.jpg
>
> Efter:
> http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.683489!slot1
> 00slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

Kan hålla med mycket i det du skriver absolut. Saken är den att vi fick inte se samma Uffe igen efter hårdbantningen. Han var säkert lika glad och sprallig som innan han gick ned en massa kilo, men det fick man knappast se i TV. Jag såg ofta en trött och seg Uffe... Tyvärr.

Min vikt pendlar ganska mycket. På ett år går den mellan 82-83 till 88-90. Nu är den på stadig nedgång från 89 till 87. Ska ned till 83 till maj....

[Bantning] Visa din vikt
OKEJ DÅ GER JAG MIG IN I LEKEN FÖR ATT FÅ EN EXTRA SPORRE.
Vägde 92-94kg 2008 när jag var på mallis för första gången och upptäckte att så här mycket kan man ju inte väga när man ska cykla.
Är nu nere på 83-85kg som jag har stått o stampat på ett par månader men man får nu göra en insatts utöver all annan träning så får vi se vad vågen visar när maj månad börjar men 80 vore kanon men målet sätter jag på 78kg.

Men har samma problem som Supertram att frugan tycker att man ser ut som en krympling snart,i gamla tider så var jag en stor vän med alla vikter på gymet och dom extra kilona vill jag ju bli av med i dag men de e svårt o flytta ner dom till låren där dom behövs mer i dag.

Frille

[Bantning] Visa din vikt
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Frille66 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> de e svårt o flytta ner dom
> > till låren där dom behövs mer i dag.
> >
> > Frille
>
> Det kan säker en flink kirurg i Brasilien fixa
> åt dig.

Ja de skulle ju vara kanonnmen gillar att jobba för något som man vill ha o detta jobb kostar svett o slit samt dreglande trut över allt gott som man vill stoppa i sig.

MOT 80 kg nu

[Bantning] Visa din vikt
Har en fråga till geologen, hur gör du för att pendla så mycket i vikt så snabbt? Är det mest p.g.a kosten eller är det träningsmängden du varierar? Gick från 71 till 76 från november - mars, och nu börjar jobba på att tappa vikten. Iofs tappat 2 kg redan men jag får verkligen slita med att äta små portioner och inte småäta. Sällan jag känner att jag kan äta mig helt mätt, om jag inte flyttar större delen av dagsintaget till ett mål! Man känner ju även när det gäller träningen att det sällan är energibrist det hänger på så därav måste jag ligga på en nivå strax under balans... man vill ju inte bryta ned kroppen heller p.g.a för lite föda. Ja, det är mest omställningarna jag funderar över när du verkar pendla så mycket och så snabbt! Kanske står tidigare i tråden, ursäktar för att jag inte läst hela tråden...

[Bantning] Visa din vikt
Det är nästan uteslutande träningsmängden som styr. Hade jag bott i Spanien eller södra Kalifornien hade jag sannolikt vägt ca 60-62 kg året runt.
Men distanspass vintertid, när det är kallt ute är inte skoj, helt enkelt. Obekvämt mycket kläder, snabb nerkylning om man får punka, dåligt väglag (grus, blöta, ev is/snö/slask) och ganska korta dagar så man har begränsat med ljusa timmar att leka med.

Därför blir passen vintertid ganska korta, men lite mer intensiva i stället. Tyvärr ger ett tröskelpass på en timme inte i närheten lika mycket energiförbrukning som 3-5 timmar i normaltempo på landsväg.

Så fort utomhussäsongen drar igång på allvar rinner fettet av mig på nån månad.

[Bantning] Visa din vikt
geologen skrev:
> Det är nästan uteslutande träningsmängden som
> styr. Hade jag bott i Spanien eller södra
> Kalifornien hade jag sannolikt vägt ca 60-62 kg
> året runt.
> Men distanspass vintertid, när det är kallt ute
> är inte skoj, helt enkelt. Obekvämt mycket
> kläder, snabb nerkylning om man får punka,
> dåligt väglag (grus, blöta, ev is/snö/slask)
> och ganska korta dagar så man har begränsat med
> ljusa timmar att leka med.
>
> Därför blir passen vintertid ganska korta, men
> lite mer intensiva i stället. Tyvärr ger ett
> tröskelpass på en timme inte i närheten lika
> mycket energiförbrukning som 3-5 timmar i
> normaltempo på landsväg.
>
> Så fort utomhussäsongen drar igång på allvar
> rinner fettet av mig på nån månad.

Då är min fråga till dig Geologen.
När man är ute längre en 3 tim så skriker ju magen efter näring så jag är ju tvungen o ha med lite tilltugg eller så har man ett stopp inplanerat på en 5 tim runda.

Så nu när du går ner i vikt på dina långrunder äter du då ingenting bara för att bränna en del av överskott massan som ligger så fint runt midjan???

Hur nära tröskelpulsen ligger du när du är ute på dina långrunder??

[Bantning] Visa din vikt
Vad jag än stoppar i mig vid ett fikastopp eller mindre matpaus så är det inte ens i närheten av den energi jag gjort av med. Säg att jag drar i mig en kanelbulle och en halvliter Fanta, så är det kanske nog för att täcka upp en timme, eller lite drygt det, av rundan. Efteråt äter jag bara aningen mer än jag skulle gjort en dag utan träning.

Dagens runda, till exempel, föregicks av en lätt frukost halv åtta. Trampade iväg från lägenheten halv tio. 145 minuter senare (bara vatten på rundan) drog jag i mig en Gainomax innan jag cyklade sista dryga milen hem. Väl hemma har jag käkat en brödbit (egenbakad på ca 150-200 g) och en stor mugg chokladmjölk (ca 7 dl). Uppskattningsvis ca 1100-1200 kcal intag under och strax efter rundan, men jag skulle ju ha ätit ändå, så kanske bara hälften av det kan räknas som "ersättning".
170 W i snitt, gånger fyra ger 680 kcal/tim, och det var nästan tre timmar, så ca 2000 kcal totalt för rundan. Räknar jag bort hela intaget blir det ändå ett underskott på minst 800 kcal, och betydligt mer om jag tar hänsyn till att jag ändå skulle ätit.

[Bantning] Visa din vikt
pewe skrev:
> kanelbulle
> Fanta
> bröd
> chokladmjölk
>
>
> Förstår ingenting - så gott som 0 i
> näringsvärde?

Jag skriver inte under på nonsensresonemang som "näringsvärde" i den betydelsen. De innehåller energi, vilket är det enda som intresserar mig för att ersätta energi i kroppen under en runda.

Bröd och chokladmjölk är dessutom bra även ur näringssynpunkt, om man nu ska vara sån.

[Bantning] Visa din vikt
Helt rätt geologen.

Klart man behöver stoppa i sig under turerna när dom blir 2 tim o längre för det bränns ju bort under färden samt att man behöver bränsle.

Men de som jag tycker är jobbigt de e vad man äter under veckorna när man far runt och jobbar över hela stockholm, har aldrig räknat calorier och sånt bara dragit ner på onödiga saker som fika bröd och öl till maten.

Sen efter att man har kommit hem efter en 4 tim tur så är jag ju hungrig resten av dagen, suget sitter i helatiden och jag tror att jag får i mig på tok för mycket nu,
så från och med nästa fredag blir det hårdkörning med att gå ner i vikt för frugan min drar till Egypten 1v och då har man den veckan som en bra start tror jag( eller så blir det fest i en vecka i stället)

[Bantning] Visa din vikt
Vägde 93 kg (177 cm lång) i november och vägde in under 83 kg för ett par dagar sen. Har tappat 10 kg utan någon som helst vinterträning.

Började bara äta lite mindre portioner och minskade ner på småätandet och har ersatt en del måltider med måltidsersättningsdryck. Hade jag varit mer disciplinerad hade jag nog varit under 80 kg men jag har inte bråttom :)

[Bantning] Visa din vikt
FAAAAN vågen visade 84,6 i morse när jag vägde in mig så nu blir det o ta i med hård handskarna,
Ska väga mig varge måndags morgon nu tills jag kommer under 80kg.

FAAAAAAAAAAAAAN VAD JOBBIGT.

[Bantning] Visa din vikt
Jippie! Vågen visade -300g vilket innebär att jag har jobbat bort 3kg sedan årsskiftet. Mer ska det bli. Målet är minus 6kg till detta år. Om jag orkar kanske ytterligare 5 kg till nästa midsommar...

[Bantning] Visa din vikt
Frille66 skrev:
> Klart man behöver stoppa i sig under turerna när
> dom blir 2 tim o längre för det bränns ju bort
> under färden samt att man behöver bränsle.
>

Ett av syftena med distansträning med låg puls brukar vara att få igång fettförbränningen. Jag har frågat en dietist om man sabbar denna funktion om man petar i sig mat under träningen eller om det stör. Hon kunde tyvärr inte svara. Är det någon som har några bra insikter kring detta?

[Bantning] Visa din vikt
Superfettot (fd Fettot) skrev:
> Bara 102 kg

Måste bara säga att jag är grymt imponerad över din viktnedgång. Jag blev grymt insprierad av dina två bilder du la upp och ska försöka med samma sak ;) Dock hade jag inte utgångsläge på 102kg men grymt bra jobbat och hoppas du håller din målvikt i framtiden också.

[Bantning] Visa din vikt
66 blankt i morse. Kollar tillbaks på förra vårens viktminskning och noterar 66.6 kg för 21/3 2009. Det känns bra att ligga så nära förra årets, med tanke på att räsersäsongen började sista januari det året, jämfört med i går den här våren...

[Bantning] Visa din vikt
Ja då var det måndag igen och att kolla vad man har lyckats med på 1v.

83,6kg resultatet blev -1kg på denna veckan men trodde faktiskt att de skulle vara-2 eftersom man cyklade 24mil i lördags.

De e bara o kämpa vidare.

[Bantning] Visa din vikt
Frille66 skrev:
> trodde faktiskt att de skulle vara-2 eftersom man
> cyklade 24mil i lördags.

Jag gick ner drygt två kilo på lördagens runda. Det är tydligen vad latmasken i mig vägde. :-)
Eller snarare glömde jag bort det där med vätska.

Den årliga 5-kilos vårviktnedgången dock snart klar. Sen kommer tyvärr sommarens, men den är mindre och borde gå på enbart ökad träningsmängd.

[Bantning] Visa din vikt
Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Frille66 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart man behöver stoppa i sig under turerna
> när
> > dom blir 2 tim o längre för det bränns ju
> bort
> > under färden samt att man behöver bränsle.
> >
>
> Ett av syftena med distansträning med låg puls
> brukar vara att få igång fettförbränningen.
> Jag har frågat en dietist om man sabbar denna
> funktion om man petar i sig mat under träningen
> eller om det stör. Hon kunde tyvärr inte svara.
> Är det någon som har några bra insikter kring
> detta?

Om du äter under och även det du stopar i dig före/efter träning påverkar fettförbränning. du kan kompensera för fikat eller storfrukosten genom att hålla högre tempo, men om allt ska vara lika förutom mat/ickemat under träning så visst sabbar du fettförbränningen genom att äta.

för högsta möjliga fettförbränning: Ät lågkolhydratfrukost, ät ej under träning, ät ej efter träning.

För högsta fart på cykeln: ät kolhydratrikt före, under och efter träning.

[Bantning] Visa din vikt
tillmann skrev:

> Den årliga 5-kilos vårviktnedgången dock snart
> klar. Sen kommer tyvärr sommarens, men den är
> mindre och borde gå på enbart ökad
> träningsmängd.

Jag kontrar:

Den årliga 5-kilos uppgången är nästan klar. Konditionen är sådär... Perfekt utgångsläge för att möta isfria löparslingor. Nån betting på slakmotan blir det dock inte :)

[Bantning] Visa din vikt
Jag ligger nästan still viktmässigt, jag har gått ner nått kilo bara. Men jag har gått ner i omfång sen jag började cykla första dagarna i maj i år, så jag misstänker att jag har skalat bort lite överflödigt fett och byggt muskler och hållt mig i samma nivå. Tyvärr har jag inte tagit några mått, men det är synbart.

[Bantning] Visa din vikt
71. ner 7 kg från förra hälsokontrollen för 2 år sen. Det väckte lite förvåning: "är det medvetet?" Jag antar att de flesta som kommer på jobbetald hälsokontroll går åt andra hållet.

[Bantning] Visa din vikt
76 kg nu, gick ned till 80kg förra sommaren, från 84-85 kg.
Vägde 77,6 innan Mallis i påskas, nu 76 kg vilket är den vikt jag hade 1995!
Omfånget minskat med drygt 4cm.Najs

[Bantning] Visa din vikt
bigmollo skrev:
> Bra jobbat Harri!

Tack, de senaste kilona har inte försvunnit tackvare nyttigare mat eller motion utan på det svåra sättet. Ätit mindre protioner. :)

Märkligt att det är så svårt att inte 'ta lite extra' eller att man alltid lagar lite mer mat än man behöver och äter upp allt för att inte kasta bort mat...

[Bantning] Visa din vikt
SuperApe skrev:
> 79 kilo i morse innan frulle efter pendling i
> morser. Nu blir det är kravla till skivstången.

Biafra-ape! Du blir vass på tjugomilaaren. 79 är min målvikt framåt sommaren.

Tillbaka
Topp