[Bantning] Visa din vikt

[Bantning] Visa din vikt
Jag började på 67kg i februari efter skadeuppehåll. Är nu nere på 58.5 kg men ska vidare ner till 56kg nu i höst och sedan hålla vikten där till våren. 166cm lång.

[Bantning] Visa din vikt
Vinglar just nu mellan 88 och 89 på 189 cm över havet. Ska till 85 men det vore coolt att veta hur det känns att väga typ 82.

[Bantning] Visa din vikt
Oj, här har man missat en massa inlägg... Jo, det stämmer som du skriver, "Very Low Calorie Diet" under 10 veckor kombinerat med så mycket cykling jag orkat med. Så mycket jag orkade med innebar max 35-40 minuter i hyfsat hårt tempo. Efter 40 min var det tvärstopp och yrsel med mera. Funkade alltså bra till och från jobbet. Men inte mycket mer än det.

VLCD fungerar, inget konstigt med det, 600kcal/dag. Man går ner i vikt. Dessutom verkar det vara den metod som också funkar bäst i längden, chock-terapi. Man vill aldrig uppleva det igen. Det ska man inte heller, det sliter för mycket på kroppen, men inte mer än man vinner på det. -30kg är en avsevärt mycket större hälsovinst än det slitage vlcd-kosten innebär.

Innan man ger sig på något sådant extremt som detta bör man kolla upp hälsan så att allt står hyfsat rätt till. Det kan vara så att det är olämpligt att göra det jag gjort.

Skulle kunna skriva mycket mer men nu får det räcka, möte...

Edit: Det som funkar bra är att gå ner mycket på kort tid. Dock inte nödvändigtvis vlcd.

Daniel_E skrev:
-------------------------------------------------------
> mamme1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SATAN i GATAN, Mange! -3 kg/v i Tio veckor!!!
> > Skippat Colan till lunch, check. (eller?) Vad
> mer
> > gör du annorlunda mot tidigare?
>
> 3 kg per vecka innebär ett underskott på ca 3000
> kcal per dygn. Med tanke på att Medelsvensson
> kanske bränner 2500 kcal per dygn så blir
> matematiken ganska svår att få ihop. Min
> gissning är att Mange kör VLCD och från början
> vägde ganska ordentligt mycket, annars är det
> svårt att nå såna resultat.

Senast redigerad av en moderator:
[Bantning] Visa din vikt
Och jo, jag vägde rätt mycket en gång i tiden, lite drygt 170kg. 20kg mindre när jag började med vlcd, -30kg i sommar. Ska ner ytterligare 25kg innan jag börjar känna mig någorlunda nöjd. Eller... hmmm... jag känner mig faktiskt rätt nöjd redan nu.

Med tanke på hur mycket dessa försvunna 30kg inneburit för landsvägscyklingen vågar jag nästan börja tro att jag kommer att kunna hänga med i skogen också, om jag får bort ytterligare 25kg. Tekniken måste dock bli lite bättre. Men med mindre massa blir rörligheten bättre, även på cykeln så...

En sak som var väldigt bra med undersökningen jag gjorde i maj var bekräftelsen av det jag redan visste, att BMI inte riktigt är rätt måttstock för mig. Med mina muskler och min benstomme kan jag väga lite drygt 100kg utan att vara överviktig (182cm). Går man på BMI är det max ~84kg som gäller.
Ytterligare en positiv tanke att få in i skallen. Mer om det senare... Möte igen.

Senast redigerad av en moderator:
[Bantning] Visa din vikt
Joakim "iki Lajnen" Eriksson skrev:
> Väger mellan 67-69 kg varje dag. Jag har dock en
> längd på 187 cm. Hanled på 16 cm och överarmar
> som är ca 26 cm. Men lår som är stora som
> tjocka trästockar.

Omkrets på låren?

[Bantning] Visa din vikt
Gjorde en fettmätning idag, 11%
-det får man väl säga är helt OK? Det är en maskin jag inte skulle velat stå på i januari för 20 kilo sedan. Vikten är rätt så stabil nu och jag behöver inte vara mer än lagom tuff mot mig själv. Jag håller hårt på frukost och lunch -innehållet och tiderna. Och så tränar jag så mycket jag tycker är kul :)

Hur har det gått för andra tappra kämpar?

[Bantning] Visa din vikt
Lämplig tråd för mitt första inlägg på forumet ;-)

Har hamnat i ett välbekant ekorrhjul - ju mer jag tränar, desto hungrigare blir jag. Vältränad och rundnätt för närvarande.

84 kg på 176 cm är överdrivet, har ju brottningsmedaljer från 68 kg-klassen (Ja, det var länge sen.)

Målet är en behaglig övervikt runt 75 kg, lägre kommer jag inte kunna hålla fast vid. Till jul ska jag vara under 80!

[Bantning] Visa din vikt
Ja, vad fasen ska man säga. Förra vinterns katastrofvikt på 88,7 glada kilo fördelat på 177 cm skulle ju aldrig upprepas. Så mycket stod klart. När sedan Oetzin knäckte ryggen och jonnen försvann i april insåg jag att resan skulle bli lång. Målet? 73-74 typ. I slutet av sommaren hade jag droppat till 82. En bit kvar. Därefter mera ohälsa (TdR var osmart men jävligt skoj), så nu pekar gravitometern på 86. Upp igen. Så har man ju julen att se fram emot då, stön... Har någon sett en bortsprungen karaktär?

[Bantning] Visa din vikt
Då var man på god väg att nå till första målvikten 104 -> 95kg. Yes nu kan man snart fira med lite godis, drömrulltårta, bigmac.... nej just det då går man ju upp i vikt igen.

Nu har jag inte läst hela denna tråd så frågan kan ha varit uppe tidigare men:

Alla man träffar undrar -"jaså du går på diet. Vilken metod använder du?" jag är så trött på alla dessa dieter och metoder. Allt de försöker åstakomma är att maximera mängden man kan äta, utan att gå upp i vikt, istället för att inse att hela problemet är väldigt enkelt:

intagen engeri - förbrukad energi = skillnad i vikt

Så länge den förbrukade energin är större än den intagna energin så går man ner, annars går man upp!

Visst är det tufft att vara konstant hungrig de första två veckorna men det är bara en anpassning till verkligheten.

ha det

[Bantning] Visa din vikt
genarparn skrev:
> Då var man på god väg att nå till första
> målvikten 104 -> 95kg.

Gott! samtidigt som det viktmässigt är absolut enklast i starten så är det jobbigaste i hela processen att ändra livsstil och det är ju den egentliga starten. Grattis!

Yes nu kan man snart fira
> med lite godis, drömrulltårta, bigmac.... nej
> just det då går man ju upp i vikt igen.

Se till att ge dig själv utrymme för sådant efter ett tag bara. Att kunna välja när man skall äta en semla är lika viktigt som att välja när man skall avstå. Sedan är det säkert bra att sätta upp absoluta gränser men skall resultatet bli långsiktigt måste det sociala livet fungera med och där ingår avbrott i dieten, annars blir man en väldigt påfrestande människa för sig själv och sin omgivning.
>
> Nu har jag inte läst hela denna tråd så frågan
> kan ha varit uppe tidigare men:
>
> Alla man träffar undrar -"jaså du går på diet.
> Vilken metod använder du?"

Folk är idioter :) Nej men ärligt, många inbillar sig att man bara kan gå ner genom vissa "dieter" och "dieter" tar ju bort det personliga ansvaret om "dieterna" misslyckas. Så hela det beteendet är ett personligt försvar bland dem som inte vill lägga ner den tid och energi som det tar att gå ner i vikt.

jag är så trött på
> alla dessa dieter och metoder. Allt de försöker
> åstakomma är att maximera mängden man kan äta,
> utan att gå upp i vikt,

Håller med dig till fullo. Men det är ju symptomatiskt; har man en stor övervikt så har man ju ett stört förhållande till mat.

istället för att inse
> att hela problemet är väldigt enkelt:
>
> intagen engeri - förbrukad energi = skillnad i
> vikt
>
> Så länge den förbrukade energin är större än
> den intagna energin så går man ner, annars går
> man upp!

I princip har du rätt men man kan också hjälpa och lura kroppen genom att öka fettförbränningen mer än den energi som du lägger ner genom tex löpning. Utan att addera motion blir det dock svårt att göra något.

>
> Visst är det tufft att vara konstant hungrig de
> första två veckorna men det är bara en
> anpassning till verkligheten.

Snart kommer man på att det både är normalt och skönt att vara lite hungrig. Och att det är rätt äckligt att vara proppmätt. En bra grej är att lära sig att aldrig äta upp allt på tallriken för att bryta beteendet.

I övrigt så ger olika matsammansättningar väldigt olika mättnadskänsla kort och lång -siktigt.
>
> ha det

ha det! och lycka till med fortsättningen.

[Bantning] Visa din vikt
camaleonte skrev:
> Ja, vad fasen ska man säga. Förra vinterns
> katastrofvikt på 88,7 glada kilo fördelat på
> 177 cm skulle ju aldrig upprepas. Så mycket stod
> klart. När sedan Oetzin knäckte ryggen och
> jonnen försvann i april insåg jag att resan
> skulle bli lång. Målet? 73-74 typ. I slutet av
> sommaren hade jag droppat till 82. En bit kvar.
> Därefter mera ohälsa (TdR var osmart men
> jävligt skoj), så nu pekar gravitometern på 86.
> Upp igen. Så har man ju julen att se fram emot
> då, stön... Har någon sett en bortsprungen
> karaktär?

Sådant händer ;) det är bara att sätta upp nya regler och hålltider och börja om. Det blir lättare för varje gång. Börja med att ge dig själv reguljära mat-tider är mitt tips :)

[Bantning] Visa din vikt
bigmollo skrev:
> Har kränkt ner mig till 67 från 70 på en
> månad. Siktar på 40 kilo till april.

Shit va med gubbar du kommer få ligga då, speciellt som du är så flink med hyveln ;)

[Bantning] Visa din vikt
Fikasvettot skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Aktuell vikt, uppdateras dagligen...
> >
> >
> http://www.withings.com/en/utils/graph?userid=8923
>
> > &publickey=8ca1eec7652d1741&massUnit=kg
>
>
> Är din våg internetuppkopplad?

WiFi is da shite! :)

Värd varenda krona!

[Bantning] Visa din vikt
Jag tycker inte om sista dagens trend på den rosa, men den gula gillar jag!

42hurts.PNG ht=388

Här är min egna vikt senaste månaden, från http://www.funbeat.se/person/charts.aspx?PersonID=182409 (jag loggar midjemåttet som vilopuls).

Staplarna är vikten och linjen är midjemåttet:

TnT.PNG ht=279

[Bantning] Visa din vikt
I give up! Det går inte. Har försökt att gå ner 1-1,5 kilo i fyra månader nu och det händer ingenting. Låter som en petitess, men om man inte äter mer än vad man gjorde innan viktuppgången börjar man att bli frustrerad över att vågen står still.

[Bantning] Visa din vikt
smiley skrev:
> I give up! Det går inte. Har försökt att gå
> ner 1-1,5 kilo i fyra månader nu och det händer
> ingenting. Låter som en petitess, men om man inte
> äter mer än vad man gjorde innan viktuppgången
> börjar man att bli frustrerad över att vågen
> står still.

Av roddmaskin går man inte ner i vikt, man bygger upp muskelmassa i ben, mage, armar, rygg, axlar och nacke... Du har säkert minskat i fettprocent men musklerna väger mer. Njut av att ha en stark överkropp som kommer bespara dig en massa ryggont från cyklingen i framtiden :-) T

[Bantning] Visa din vikt
Little Stereo skrev:

> Av roddmaskin går man inte ner i vikt, man bygger
> upp muskelmassa i ben, mage, armar, rygg, axlar
> och nacke... Du har säkert minskat i fettprocent
> men musklerna väger mer. Njut av att ha en stark
> överkropp som kommer bespara dig en massa ryggont
> från cyklingen i framtiden :-) T

+1

Jag är själv i samma sits, sköter motion och mat men går inte ner. Funderade och funderade...
-sedan fett-mätte jag mig :) Nu fattar jag varför jag ser rutor på magen (nåja, jag ser dem iallafall) som jag inte såg förut.

[Bantning] Visa din vikt
Little Stereo skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > I give up! Det går inte. Har försökt att gå
> > ner 1-1,5 kilo i fyra månader nu och det
> händer
> > ingenting. Låter som en petitess, men om man
> inte
> > äter mer än vad man gjorde innan
> viktuppgången
> > börjar man att bli frustrerad över att vågen
> > står still.
>
>
> Av roddmaskin går man inte ner i vikt, man bygger
> upp muskelmassa i ben, mage, armar, rygg, axlar
> och nacke... Du har säkert minskat i fettprocent
> men musklerna väger mer. Njut av att ha en stark
> överkropp som kommer bespara dig en massa ryggont
> från cyklingen i framtiden :-) T

+1. Precis vad jag försökt säga hela tiden, men hon tror mig inte. Muskler väger, också. :-)

/Leo

[Bantning] Visa din vikt
Tack, för era svar som känns logiska. Även om det nu är muskler och inte fett, så vill jag helst inte gå upp mer.
Har även börjat köra på tyngre växlar på hybriden. Nästa helt skrotat lilla klingan till fördel för mellanklingan. Enda stället jag kör på lilla nuförtiden är i längre backar.

[Bantning] Visa din vikt
smiley skrev:
> Tack, för era svar som känns logiska. Även om
> det nu är muskler och inte fett, så vill jag
> helst inte gå upp mer.
> Har även börjat köra på tyngre växlar på
> hybriden. Nästa helt skrotat lilla klingan till
> fördel för mellanklingan. Enda stället jag kör
> på lilla nuförtiden är i längre backar.
>
Tränar du mycket så bygger du muskler och muskler väger mer än fett. Står du still viktmässigt så omvandlar du 'onyttig' vikt till 'nyttig' vikt och här blir du av med mer fett än vad du bygger på i muskler volymässigt. Så det är inget att oroa sig för.

[Bantning] Visa din vikt
Har börjat gå på en diet igen för att försöka tappa ytterligare ett par kilon.

Det jag under över är vad som passar som mellanmål. Känner att jag inte får i mig nog med energi genom att bara äta nån frukt.

Min diet ser ut så här just nu, äter morötter som snacks på kvällarna ifall jag känner mig sugen på att tugga på nåt.

Frukost: Lättfil med Müsli, äpple och solrosfrön
Lunch: Det lunchresturangens buffé har att erbjuda, skippa kolhydraterna.
Middag: Nutrilett

[Bantning] Visa din vikt
^^ Byt nutriletten mot långsamma kolhydrater och protein på kvällen. Och stoppa in några nyttiga mellanmål. - Hälsosam viktnedgång handlar dessutom mer om energi ut än energi in. Hur rör du på dig?

[Bantning] Visa din vikt
vi fick lära oss häromdan på näringsläran att det är viktigt att käka kolhydrater också, inte bra med endast protein+fett diet. de ger inte bara energi utan även fibrer o grejs. Man behöver kolhydrater för att det bättre omvandlas till användbar energi i musklerna än protein och fett, tydligen.

[Bantning] Visa din vikt
Äter kolhydrater på morgonen, känner att det räcker ganska bra.

Ang. Nutrilett så har jag kört det från och till i år och det har fungerat väldigt bra för mig. Jag kompletterar självklart med en proteinshake efter träning.

Det är just nyttiga mellanmål jag är ute efter, tips någon?

Träna gör jag, tyvärr har det inte blivit tillräckligt mycket på senaste tid pga förkylning och annat skit.

[Bantning] Visa din vikt
Min stående lunch:

Kvarg (kesälla lätt eller ännu godare Willys 0.2%) med frukt och branflakes. Och så kaffe.
Proteinrikt, fettsnålt och en lagom dos med kolhydrater och fibrer. Det dagliga fettintaget tar jag till middagen då jag inte tvekar på att gotta mig.

[Bantning] Visa din vikt
172 väger 74 ska ner till 71 till nyår har jag tänkt. Ska nog gå med hjälp av trainern. Målvikt är knappt 69-70. Man vill ju dock inte förlora så mycket muskler helst och då går det ju lite långsammare känns det som.

[Bantning] Visa din vikt
Har redan dragit igång med vinterviktnergång med för mig välfungerande måltidsersättaren Pro-Lite från Dahlbergs, dags för invägning i morgon bitti tror jag :-) T

[Bantning] Visa din vikt
Väger in på ca 68-69 kg just nu. I våras vägde jag ca 70 kg i februari, men kom ner till 62-63 i början av juni.

Nu tänkte jag komma ner i samma nivå igen, men börja två månader tidigare. Räknar med att vara i form igen i april i stället!

[Bantning] Visa din vikt
Fan man börjar förså folk som får anorexia och skit. Har gått ner från 104 till 92 nu på två månader genom att tänka på vad man äter och träna lite mer. Men nu när man nått målet borde man kunna kunna unna sig lite gott igen för att balansera vikten men man får ju sjukt dåligt samvete när man drar i sig en kaka. Känner nästan att jag skulle behöva ut och springa eller cykla nu.

Galet!! men jag får behärska mig och fortsätta slappa i soffan.

[Bantning] Visa din vikt
Har gått upp till 98kg igen efter att ha tappat dessa i höstas pga av saknad av gym. Hm, 98kg verkar vara min vikt hur jag än försöker så kommer jag aldrig över 100 kg.

[Bantning] Visa din vikt
175 lång/ 62 tung, med plånbok.
Det är lite av personbästa, då jag alltid varit för lätt. Inga flygplansingenjörer i släkten vad jag vet. Fågelskellett ändå. Tursamt nog ligger kolesterolet bra, så jag får äta.. Synd att det inte hjälper.

[Bantning] Visa din vikt
I Oktober vägde jag 67 kg.
Eftersom jag inte vill väga mej nu, så vet jag inte.
Men i vart fall har jag börjat sikta in mig mot nästa Oktober.
Då vill jag väga 67 kg men med större andel muskler och mindre andel fett.

Tillbaka
Topp