[Bantning] Visa din vikt

[Bantning] Visa din vikt
Efter att ha stött på denna tråd igår så ställde jag mig på vågen imorse och därmed var beslutet taget! Steg två måste påbörjas nu!

Resan mot 70 kg har därmed startat och jag kommer därför terrorisera er med min vikt i denna tråd! =)

20120101: 94,4 :(
20120407: 74,4 :)
20121005: 81,0 :(

[Bantning] Visa din vikt
Hehe jag vet fan inte vad det är med min kropp men jag har alltid varit smal. Sen jag fått barn så har jag gått upp från 75kg till 80kg. Helt okej för mig, förutom att magrutorna försvann. Men ett pass med abrollern och en herre jissanes med situps så tog det en vecka för att få grejerna att synas igen. Håller jag musklerna lite aktiva så är jag faktiskt rätt nöjd :)

Sen har jag alltid haft smala ben. Men sen jag började med cykling så har även dom vuxit på sig lite. Om inte annat har sambon börjat uppskatta den allt mer framträdande rumpan ^^

Träning är bra. Jag tror dom allra flesta av oss mår lite bättre av att kolla in i spegeln och vara nöjd med det man ser.

Men var var vi..

Jo..

185cm
80kg

Upplevs fortfarande som smal.

/G

[Bantning] Visa din vikt
182cm
ca 81kg
Upplevs mest som smal och bred, gått upp 10kg muskler sedan feb då jag opererade ryggen. Har fortfarande rutor så kan anses som godkänt =)

Dock är jag inte den cyklist som vill räknas till den anorektiska skalan, hardock alltid varit smal och kunnat äta vad jag vill. PRoblemet har snarare varit att hålla vikten uppe så jag inte rasar och blir övertränad som en gång hände, det tog ett jävla år innan kroppen var normal igen och lederna inte gjorde ont pga för lite fett och man kände sig "ok" i kroppen.
Det är inte så roligt det heller. Skulle varit på gymmet nu egentligen men istället sitter jag här och slöar och dricker kaffe för 3 dagen i rad. Kläderna är tom pakade och gymet är påväg till jobbet.. det värsta är nog att jag tycker om att gymma men kan ha svårt att komma iväg..

[Bantning] Visa din vikt
Kul att läsa om allas viktproblem.. Eller vad man vill väga ;))

Jag började med Cykling för 7år sen och vägde då 94kg fördelat på 177cm;(

Har alltid tränat och vägt mycket, (102kg är rekordet) men det var ju 20 år sen och då skulle man vara biffig;)).

Musklerna får jag jobba bort nu med Cyklingen och vinter löpning, men löpning hatar jag.
Vågen stod på 82 i vintras och sen vette fan vad som hänt;( Var på gymet i tisdags och då hoppade skiten upp på 85,9;(((.

Så nu får man sluta och fika på jobbet och leta fram löparskorna så får vi se vad vågen visar i vår då fincykeln åker fram igen;)))

Mål = 80-82kg

( enda problemet är ju den ökande muskelvolymen på låren )

[Bantning] Visa din vikt
Boullboull skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter att ha stött på denna tråd igår så
> ställde jag mig på vågen imorse och därmed var
> beslutet taget! Steg två måste påbörjas nu!
>
> Resan mot 70 kg har därmed startat och jag kommer
> därför terrorisera er med min vikt i denna
> tråd! =)
>
> 20120101: 94,4 :(
> 20120407: 74,4 :)
> 20121005: 81,0 :(

Min första vecka var rätt kort så jag får väl acceptera att vågen visade 80,7 kg i morse... Det är i alla fall nedåt...

[Bantning] Visa din vikt
Viktnedgången under vintern och våren har inte gått så bra, men nu har jag varit godisfri sen första april, och det börjar hända lite mer nu.

Intressant också hur magmåttet (grön kurva) var så mycket större i höstas vid samma vikt, och att det stadigt minskat under våren, trots att vikten inte minskat i samma takt. Jag förstår inte vad det är som ökar i stället, eftersom fettet minskar. Nån muskelökning är det inte att tala om. Jag har inte byggt 3-4 kg muskler senaste halvåret! Kanske några hekto om jag har tur. Röd linje är centrerat, löpande veckomedel.

picture138h.png

[Bantning] Visa din vikt
Supertramp skrev:
> 73,4 kg i morse.
> Lägsta sedan ca 1985 tror jag.
> Låg länge kring 100-105 kg runt år 2000.
> Sista åren har jag vägt runt 80 +/- 5kg.

Oj jäklar! Nu är vi snart i samma storlek. Jag ligger på 69-70 nu. Klarar du fortfarande 300+ W på tröskeln?

[Bantning] Visa din vikt
thumper skrev:
> 158 kg mars 2012
> Nu 118 kg.
>
> Fortsätter slita!

Grymt! Fortsätt cykla!

[Bantning] Visa din vikt
Hasse#7 skrev:
> thumper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 158 kg mars 2012
> > Nu 118 kg.
> >
> > Fortsätter slita!
>
> Bra jobbat!

+1!

Det går upp och det går ner.

vikt.jpg

[Bantning] Visa din vikt
Har under många år kämpat med min vikt. Varit en riktig jojobantare och provat dom flesta diets som existerar.
När vi för 6 år sedan väntade vårt första barn gick jag upp från 78 till 95 kg. Jag gick upp mer under hennes graviditet än vad hon själv gjorde.
Problemet var att jag stannade på min vikt medans hon tappade efter födseln.
Jag gick sedan ner till stadiga 85 kg.
Gick sedan upp till 95 igen när vårt andra barn var på ingång, detta var 3,5 år sedan.

Och efter födseln började jag cykla pga ett diskbråck som gjorde att jag kunde glömma gymmet.

Gick ner till 83 kg på ca 1 år. Men har haft en bilring runt midjan som jag inte blivit av med hur jag än gjort.

Började med LCHF i Januari 2013 och gick snabbt ner till 79kg med mycket motion och rätt mat för mig.

Efter semestern gick jag upp 3 kg direkt. Mkt öl och god mat, 30% av kosten var lchf enbart..
Dagen innan semestern var slut, visade vågen 83 kg.
Tillbaka till LCHF och träning.
Tappade 2 kg första veckan.
Nu på andra veckan är jag nere på 77kg :)

Målvikten är 75 kg för mina 176 cm

Sedan ska det byggas lite mer muskler är det tänkt

Bilagor

• bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    48.8 KB · Besök: 47
  • bild 2.JPG
    bild 2.JPG
    65.8 KB · Besök: 58
[Bantning] Visa din vikt
thumper skrev:
> 158 kg mars 2012
> Nu 118 kg.
>
> Fortsätter slita!

Bra där!
40 kg är mycket. Uppförsbackarna är lättare nu va?

Själv har jag snart gått ner 35 kg och är nästan vid en normal vikt för min längd. Väger 92 idag. Har tagit runt ett år. Kämpat många år och cyklat bort kilon på somrarna och lagt på mig igen på vintern. Sen till slut fattade jag att kostreglering är ett måste och då gick det bättre.

[Bantning] Visa din vikt
Härligt jobbat Thumper!

För egen del: dryga 35 minus på dryga året hittills. Köpte min Withings vid 116 men hade tappat ca 20 kg innan.

Mål runt 90 till 187cm, det SKA fan gå! :)

withings.png

[Bantning] Visa din vikt
Sen drygt två veckor nu har jag äntligen hittat den rytm och motivation jag behöver för att gå ner i vikt. Att ha ett jobb med regelbundna arbets- och lunchtider hjälper väldigt mycket!

Naturligtvis är det lättast i början. Mycket som försvinner är inlagrad vätska och kolhydrater. Jag räknar inte med att minskningstakten hittills ska hålla i sig. Men om jag klarar att hålla mig under mina "tak" i diagrammet är jag nöjd.

Det primära målet är att vara under 65 kg vid början av säsongen 2014 (dvs slutet av mars, början på april). Om jag når målet tidigare kommer jag att fortsätta ner till 62 kg, eller hur långt jag kommer innan jag märker uppenbar prestandaförsämring. Under hela perioden kommer jag att köra styrketräning för hela kroppen för att försöka minimera förlust av muskelmassa. 62 kg tror jag är minimum för min kroppssammansättning. Jag har varit på 62-63 kg tidigare och då var jag nöjd. Möjligen har jag lite mer muskelmassa nu, men jag får se hur det hela utvecklar sig.

Nyckel till diagrammet:
Gröna punkter - morgonvikt (nypissad, bara kalsonger, före frukost)
Blekgrön streckad linje - linjär trendlinje för vikten
Ljusgrön heldragen linje - "tak" för vikten, en "aldrig över"-nivå
Blå punkter - omkretsen runt magen i höjd med naveln (nypissad, bara kalsonger, före frukost)
Ljusblå streckad linje - linjär trendlinje för magmåttet
Lila heldragen linje - "tak" för magmåttet, en "aldrig över"-nivå

q6p9.png

[Bantning] Visa din vikt
Jag har kört min egen variant. För att få någon slags referens så är jag 170cm lång.
Den 1 augusti vägde jag in på 78kg.
Idag väger jag 68kg. .

Viktminskningsmodellen kallas SFOK.

[Bantning] Visa din vikt
Har fastnat runt 78 kg senaste året. Vinterns mål är att få bort lite muskler från överkroppen och landa runt 74 kg till våren. Hoppas att 4kg lättare cykel och 4kg lättare kropp skall ge lite mer speed nästa sommar. :-)

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    43.8 KB · Besök: 37
[Bantning] Visa din vikt
186cm lång och har i 6-7års tid legat kring 93-96kg. Vilket känts OK. Tills.... Jag för ca 1 år sedan intresserade mig för konditions idrott/motion: löpning och främst cykling.

17 juni, nu i år, vägde jag in på rekord höga 100.3kg!
Oacceptabelt och helt fel riktning för att främja mitt ny vunna intresse och allmänna hälsan.

Har igentligen ingen strikt plan varesig kost eller motion.
Jag pendlar till jobbet (2mil t&r) och tränar/motionerar när tillfälle ges. Har tre små barn som håller sin far aktiv :-)
Kost - Mindre portioner, mer protein, mindre kolhydrater, väljer bättre mellanmål/fika, avstår (inte alltid) läsk och snask.

Väger idag 1 nov 93kg, tillbaka till "ursprungs" vikt. Målet är 80-82kg 17 juni 2014! Varav delmål 90-91kg till årsskiftet.
Förutsätter att nu börjar en fas, som kommer kräva mer av mig. Vilket jag välkomnar!
Tar gärna emot tips och erfarenheter.

[Bantning] Visa din vikt
MRobson skrev:
> Hur lång är du Rasmus?

178-179 cm. Med väldigt smal kroppsbyggnad. ALL övervikt hamnar på framsidan av bålen. Jag är jätteådrig på vader och underarmar även när jag har en rejäl kulmage.

[Bantning] Visa din vikt
MRobson skrev:
> Jag är 185 cm och väger idag 72kg, vill ner mot
> 67 kg i mitten av mars.
> Vägde ca 67 kg som 18-åring, borde gå bra utan
> att tappa styrka.

Hm, är ungefär lika lång som du. Tror möjligen att jag vägde 72 kg då jag slutade växa för mer än två decennier sedan men har sedan lite succesivt ökat i vikt ca 10 kg. Känns som att jag om jag kom ner till 67 kg skulle jag se ut som ett benrangel. Är dock lite svårt att veta hur mkt dövikt man har på kroppen. Överkroppsmuskulatur har kontorsnötandet inte gett, så där finns inget att ta av.

Mer realistiskt skulle vara att kanske försöka komma ner till någonstans 75-77 kg till sommaren. Gissar att det skulle behövas 5-8 kilos nergång för det. Skulle vara kul om det kunde gå lite lättare i backarna.

[Bantning] Visa din vikt
Är 194 cm lång och har vägt 105 kg som mest för något år sedan men efter att börjat cykla och åka längskidor igen så låg jag och växlade mellan 95-98 kg under lång tid. Efter en intensiv träningsperiod i september med många mil började jag väga mig varje dag och kom till insikt att jag äter för mycket! Spelade ingen roll att jag cyklade 800 km på drygt två veckor, jag gick upp i vikt av matfrossa!

Den 17 september beslöt jag mig att nu ska jag bara äta 1 tallrik eller max 1.5. I början var det svårt och det sög i magen, inte minst på kvällarna. Efter cirka 2 veckor försvann dock suget och nu går det ganska bra, men med små "återfall". Idag lördagen den 2 oktober bröts 90 gränsen då jag i morse vägde in på 89.2 kg! Fan det går bara man vill! :)
viktkurva-pastis.jpg

[Bantning] Visa din vikt
geologen!
Om man ser på ditt diagram så har du en mer positiv utveckling på magmåttet om du går på "aldrig över"-linjen än trendlinjen. Ska det verkligen vara så?

[Bantning] Visa din vikt
patten skrev:
> geologen!
> Om man ser på ditt diagram så har du en mer
> positiv utveckling på magmåttet om du går på
> "aldrig över"-linjen än trendlinjen. Ska det
> verkligen vara så?

Alltså, de smala, heldragna linjerna är mål. Där har jag helt enkelt satt ett startvärde och sen rad för rad i datarutorna minskat med ett visst värde. 0.06 cm per dag i fallet med magmåttet.
Jag har alltså som mål att hela tiden ligga under linjen när det gäller de verkliga måtten.

[Bantning] Visa din vikt
geologen skrev:
> patten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > geologen!
> > Om man ser på ditt diagram så har du en mer
> > positiv utveckling på magmåttet om du går
> på
> > "aldrig över"-linjen än trendlinjen. Ska det
> > verkligen vara så?
>
> Alltså, de smala, heldragna linjerna är mål.
> Där har jag helt enkelt satt ett startvärde och
> sen rad för rad i datarutorna minskat med ett
> visst värde. 0.06 cm per dag i fallet med
> magmåttet.
> Jag har alltså som mål att hela tiden ligga
> under linjen när det gäller de verkliga måtten.

Jaja, då är jag med. Jag trodde att det var en linje för det absolut minst positiva utveckling du kund tänka dig. Då är det bara att köra på alltså :)

[Bantning] Visa din vikt
Pastis skrev:
> Är 194 cm lång och har vägt 105 kg som mest
> för något år sedan men efter att börjat cykla
> och åka längskidor igen så låg jag och
> växlade mellan 95-98 kg under lång tid. Efter en
> intensiv träningsperiod i september med många
> mil började jag väga mig varje dag och kom till
> insikt att jag äter för mycket! Spelade ingen
> roll att jag cyklade 800 km på drygt två veckor,
> jag gick upp i vikt av matfrossa!
>
> Den 17 september beslöt jag mig att nu ska jag
> bara äta 1 tallrik eller max 1.5. I början var
> det svårt och det sög i magen, inte minst på
> kvällarna. Efter cirka 2 veckor försvann dock
> suget och nu går det ganska bra, men med små
> "återfall". Idag lördagen den 2 oktober bröts
> 90 gränsen då jag i morse vägde in på 89.2 kg!
> Fan det går bara man vill! :)
> http://pastis.tauzero.se/wp-content/uploads/2013/1
> 1/viktkurva-pastis.jpg

Grymt! Vad är din målvikt osv?
Jag vet vad du menar. Mängden mat är även mitt största hinder. Äter mindre och försöker stilla/lura hungern med typ morötter, vitkål, broccoli och vatten.

[Bantning] Visa din vikt
Tackar! Egentligen så har jag ingen målvikt, jag drömde om att kunna väga 90 kg igen, då jag är ganska grovt byggd. Nu när jag är där så låter 88 bra. Är ju bara en gammal motionär och vill inte likna ett skelett som Frome och grabbarna, men tanken på 85 börjar rota sig i skallen. Då hade man ju marginal, för lite ätande ibland. ;) Fasen, 85 vore inte så dumt! 8)

[Bantning] Visa din vikt
85 är bra!

Har gått ner 11 kg sedan 15 maj förra året.

Siktar på att gå ner 11 kg till.

Är 175 och vägde 91 vid senaste invägningen.

Ett delmål är just 85 kg för min del!

Jag har däremot ingen tidsgräns för när målet ska vara uppnått.

Räknar kalorier mha en app i smartfånen och ska äta 500 kalorier förlite varje dag.
Sedan missar man vissa dagar och får i sig för mycket kalorier - ibland blir det fest, missade träningspass +ANNAT:-)

[Bantning] Visa din vikt
Jerry skrev:
> 85 är bra!
>
> Har gått ner 11 kg sedan 15 maj förra året.
>
> Siktar på att gå ner 11 kg till.
>
> Är 175 och vägde 91 vid senaste invägningen.
>
> Ett delmål är just 85 kg för min del!
>
> Jag har däremot ingen tidsgräns för när målet
> ska vara uppnått.
>
> Räknar kalorier mha en app i smartfånen och ska
> äta 500 kalorier förlite varje dag.
> Sedan missar man vissa dagar och får i sig för
> mycket kalorier - ibland blir det fest, missade
> träningspass +ANNAT:-)

Bra strategi, tror jag! Lycka till, själv försöker jag som sagt komma ner till 85 och stanna kvar där och vara nöjd.

[Bantning] Visa din vikt
Tackar!

Inte säker på att det kommer att gå att komma ner till 80 kg.

Någon sa till mig att mönstringsvikten + 10% är möjligt för gubbar i min ålder, så jag kanske stannar på 85.

Lycka till!

[Bantning] Visa din vikt
MRobson skrev:
> Roade mig med att räkna ut BMI på några av topp
> 10 åkarna i årets Tdf, mellan 19,4-20,8 tycks
> många hamna inom.
> Froome-20,8; Rodriguez-20; Contador-19,7;
> Kreuziger-19,4; Mollema-19,5 osv..

När proffsen som kör för totalen i de stora etapploppen står på startlinjen tror jag att de väger ännu mindre än de "officiella" uppgifterna. "Ner-deffade Watt-maskiner" tror jag att MickeS kallade dom för.

[Bantning] Visa din vikt
Då är alltså mitt BMI på proffsnivå, nu fattas det bara att komma upp till samma nivå i W/kg. 182cm/64kg.

Hade inte gjort mig något om jag vägt lite mer än jag gör nu men jag har väldigt svårt att gå upp i vikt.

[Bantning] Visa din vikt
MRobson skrev:
> Jag har en del att ta från arm-och
> bröstmuskulatur o ge till benen samt en bilring
> och kärlekshandtag.
> 67 kg kan vara att ta i lite väl, men 69,5 kg
> borde def. fungera.
> När jag vägde 67 kg hade jag typ
> Fightclub-kropp, inte ett uns fett men var inte
> något benrangel =)
> Hade bra styrka då, var def. starkare i bål och
> rygg än nu och även armar o bröst.
> Sett till BMI skulle 67 kg på mina 185cm
> innebära 19,6 vilket inte är undervikt.
>
> Roade mig med att räkna ut BMI på några av topp
> 10 åkarna i årets Tdf, mellan 19,4-20,8 tycks
> många hamna inom.
> Froome-20,8; Rodriguez-20; Contador-19,7;
> Kreuziger-19,4; Mollema-19,5 osv..

Jag använde kanske benrangel lite knasigt. Det jag avsåg var det där extremt deffade utseendet kombinerat med inte en gnutta onödiga muskler. Sen får jag säga att jag tycker Froomes BMI är överraskande högt med tanke på hur han ser ut.

Hur som helst har jag inga ambitioner att trycka ner BMI till elitklättrarnivåer.

Tillbaka
Topp