[Bantning] Visa din vikt

[Bantning] Visa din vikt
Att de sista kilona ska sitta så in i bängens klistrade??
Totalt har jag kapat kring 30 kilo, från 105-110 pannor till nuvarande "strax under 80".
Men här har jag fastnat! Lägsta bottennoteringen var på 76,5, men det var under en väldigt kort period. Nu pendlar jag mellan 78-80 varje vecka, trots koll på kost och 4-5 timmars träning varje vecka. Jag blir gaaaaaalen. Vem kan klaga hos?

Så jäkla surt när man TYCKER sig ha haft en bra vecka med bra mat, inget slisk och fem timmars träning och sen ställer sig på vågen och har gått upp ett kilo.

[Bantning] Visa din vikt
Muskler väger;))

Jag har lyckats kommit under 80kg 1 gång och det var efter att ha varit med o trampat 620 km på 22 Tim;))
Pendlar mellan 82-84 under normala förhållanden med kost öl och träning.
Vid kraft tag med mat och noll alkohol och så har jag lagt in löpning i träningen, då pendlar jag mellan 80-82;(.
Vill ligga mellan 77-79;))) under cykelsesången;))

Frille??

[Bantning] Visa din vikt
Om jag skulle ha BMI på 20 skulle jag behöva väga 70 kg. HÄng det på 184 cm, det är smalt. När jag kunda träna som mest var jag nere på 73 kg och nosade så det är inte alls omöjligt men min fru förbjöd mig att bli smalare... :-)

[Bantning] Visa din vikt
MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> Så är det säkert, BMI är dock det enda jag kan
> komma i närheten av vad gäller efterlikna
> proffsen haha
>
> Sjukt vilken verkningsgrad de har på sina
> muskler.

Enligt vad jag ar förstått så skiljer det relativt lite verkningsgrad mellan proffs och amatör. Stora skillnaden är VO2max.

GC-åkarna har heller inte speciellt hög maxstyrka. Behövs inte. Landis Watt-data från TdF som han "vann" hade tor jag 5sec max på ca 900 Watt. Något som jag själv slår med råge på vilket träningspass som helst som inkluderar en skyltspurt eller liknande.

EDIT:
846 Watt var Landis 5sek toppnotering på TdF 2006 som han (tok-dopad har han senare erkänt) "vann" (innan han fäldes för testosteron)

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
MRobson skrev:
>> Hmm kanske ska starta en "Visa din VO2max"-tråd
> =)

Eftersom verkningsgrad skiljer sig så lite så är ju korrelationen Watt-VO2-max så hög att Watt-siffrorna med relativt god approximation visar just VO2-max. För mätdata över ca tre minuter (där aerob kapacitet är avgörande). Även för längre max-prestationer är VO2max väldigt avgörande. T.ex. när det gäller relationen mellan tröskeleffekt (som motsvarar ungefär max-prestation över en timma) och VO2max (motsvarar ungefär maxpresation 4-5 minuter) så skiljer det inte heller så mycket mellan proffs och amatör. Proffsen kan ligga närmare VO2max när det ligger på tröskeln, men det handlar ändå bara om några procent diff. Stora skillnaden är just kapacitet VO2max.

Nu blev det visst väldigt mycket Watt-parat i vikttråden, ursäkta...

[Bantning] Visa din vikt
Supertramp skrev:
> Nu blev det visst väldigt mycket Watt-parat i
> vikttråden, ursäkta...

Med så mycket viktprat som det är i watt-tråden så är det väl inte mer än rätt? ;-)

[Bantning] Visa din vikt
MRobson skrev:
> Meh, VO2max är ju ointressant sa ju DT ;-) Även
> för träningsmål.

Att mäta VO2max. Själva VO2maxet är givetvis högst relevant.

> SRM-mätaren fixar ju vinsterna till Froome

Kolla på en bergsetapp från TdF 2012 och se om du inte tror att Team Sky hade användning för sina SRM:s när de körde robotlagtempo i 6,2 W/kg uppför backarna. ;-)

[Bantning] Visa din vikt
71kg = lägsta på tre decennier. :-)
Vet inte vad som är min ideala cykelvikt, men jag tycker att nivån på trainernpassen indikerar att jag inte tappat så mycket Watt pga viktminskningen. Minus ca 10% både Watt och kg mot för fyra år sedan då jag var i som bäst form men vägde ca 8kg mer. Alltså samma Watt/kg. Men mycket mindre träningsmängd nu.

[Bantning] Visa din vikt
Det är väl dags för mig att krypa till korset. Jag stampar på 98kg fortfarande. Jävla skit. Mitt fel. Men det är väl bara att ta tag i det igen antar jag.

[Bantning] Visa din vikt
Supertramp skrev:
> 71kg = lägsta på tre decennier. :-)
> Vet inte vad som är min ideala cykelvikt, men jag
> tycker att nivån på trainernpassen indikerar att
> jag inte tappat så mycket Watt pga
> viktminskningen. Minus ca 10% både Watt och kg
> mot för fyra år sedan då jag var i som bäst
> form men vägde ca 8kg mer. Alltså samma Watt/kg.
> Men mycket mindre träningsmängd nu.

Det är senaste tidens uppdrag som tärt på dig.. ;)
Hade ni det bra och kom fram till en massa nya idéer?

[Bantning] Visa din vikt
Supertramp skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jävla skit. Mitt fel.
>
> OK. Inte tvångsmatad allstå. ;-)

Jo fan!

[Bantning] Visa din vikt
Zvampen skrev:

> Hade ni det bra och kom fram till en massa nya
> idéer?

Jo vi hade det bra, tackar som frågar. Jobbkonferens och internat brukar ju innebära massor av mat, fika och öl i kombination med minimal fysisk aktivitet. Men jag tog faktiskt cykeln hit (Huddinge-Sigtuna) vilket nog i alla fall begränsade totala kaloriöverskottet.

[Bantning] Visa din vikt
Samma elände här.

Var iofs nere på 91,8 tidigare i veckan men imorse pekade vågen på 92,7:-(

Bara att bryta ihop å komma igen.

[Bantning] Visa din vikt
Jerry skrev:
> Samma elände här.
>
> Var iofs nere på 91,8 tidigare i veckan men
> imorse pekade vågen på 92,7:-(
>
> Bara att bryta ihop å komma igen.

Börja med o ladda ner en app som heter lifesum och följ den så går du ner till din målvikt;))

[Bantning] Visa din vikt
Frille66 skrev:
> Jerry skrev:
> -----
> > Samma elände här.
> >
> > Var iofs nere på 91,8 tidigare i veckan men
> > imorse pekade vågen på 92,7:-(
> >
> > Bara att bryta ihop å komma igen.
>
>
> Börja med o ladda ner en app som heter lifesum
> och följ den så går du ner till din målvikt;))

Tack men jag har den redan.
Använt den med viss framgång förra året tills jag kroknade i november.
Saknat lite diciplin sedan dess, svårt att start om s a s:-)

Nu siktar jag på -0,7 kg i veckan med målet 79,8 kg 16 augusti.

[Bantning] Visa din vikt
Hej o hå, semestern är slut, men jag påbörjade faktiskt ett litet ryck när semestern började, och har slitit ner från ca 80-82 vid midsommar till 76+, lägsta på 4 år. Målet är just nu att se under 75 på vågen, på sikt vill jag ligga där nånstans, en bit under 75, runt 73 vore bra. Då känner jag mig lätt o snabb och bekväm i mina kläder, (jag är 179 och 40 +)
Sista 4-5 veckorna har jag varit fokuserad och har en konsekvent trend på ca 0,5 kg/v. Min modell är samma mat och dricka som alltid, men mer av grönt och rotsaker och inte för mycket frossande i i mackor och pasta. Har valt bort starkbira till förmån för folköl, och då helst små 2,8.
Mycket cykel.

Men Fy fan vad tråkigt det är att va småsugen o halvhungrig! Mosade in en skål chips o två (folk) öl i kväll.
Jag bugar ödmjukt för er som slitit och lyckats göra er av med många tiotals kg!

Så, nu känns det bättre, Nya tag i morrn. Ska skaffa en trainer också så jag kan få plåga mig i vinter.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    13.9 KB · Besök: 38
[Bantning] Visa din vikt
Samma här, 108 i Julas, 98 idag. Med snitt på 15 mtb mil i veckan senaste veckorna med bra shemaläggning för träning så hoppas jag tappa ännu mer fort!

[Bantning] Visa din vikt
För lite aktivitet i den här tråden :-) I somras vägde jag 98.5 och nu är jag nere på 82. Kanske behöver lägga till att jag nästan är två meter lång....

[Bantning] Visa din vikt
slaktarn skrev:
> För lite aktivitet i den här tråden :-) I
> somras vägde jag 98.5 och nu är jag nere på 82.
> Kanske behöver lägga till att jag nästan är
> två meter lång....

Kan du inte berätta lite mer om din metod? ;)

[Bantning] Visa din vikt
Jenny W skrev:
> slaktarn skrev:
> -----
> > För lite aktivitet i den här tråden :-) I
> > somras vägde jag 98.5 och nu är jag nere på
> 82.
> > Kanske behöver lägga till att jag nästan är
> > två meter lång....
>
>
> Kan du inte berätta lite mer om din metod? ;)

Jag gjorde så att jag tog i extra mycket samt hchf diet. Till det finns det mängder med journaler :-P

[Bantning] Visa din vikt
Jag vägde 87.5 kg måndagen den 26 jan och i morse (den 10 feb) vägde jag 82.4 kg. Således -5.1kg på 15 dagar.

Jag tar en påse till frukost, en påse till brunch, en påse till lunch och så äter jag middag klockan 18. Eventuellt blir det lite turkisk yoghurt med bär framför teven på kvällen.

Påsarna skall tydligen innehålla allt som kroppen behöver och ja, jag har ju inte dött än. Men jag dricker (för mig) sjukt mycket vatten. 3-4 liter om dagen. Dessutom sitter jag numera en timme på trainern. Jag kompenserar den extra energiförbrukningen med en såndär energikaka.

Inget godis, ingen läsk, inga chips.

Ska man följa BMI, så startade jag på 26 och om jag ska uppnå 23, så ska jag ner i 77kg. Det vet i katten om det är rätt för mig :)

[Bantning] Visa din vikt
Startade för 10 veckor sedan.
Tänkte jag skulle köra lugnt med ca 0.5 kg i veckan.
Kör med myfitnesspal app, 5:2 diet och har rampat upp träningen lite.
Nådde delmålen jag satt upp redan efter 10 veckor.
Startvikt 102 kg
Nuvarande 89,8 kg.
Ska ner till ca 80 - 82 kg.

[Bantning] Visa din vikt
Jag gick ner från 105 till 85 på ca 3-4 månader. Sen åkte jag till thailand och gick upp till 90. enochen halv vecka sebare vägde jag 85 igen. Ska ner till 75-80kg. Wish me good luck!

[Bantning] Visa din vikt
Habanero skrev:
> (jag är en njutande "mat-man" som gillar stora
> portioner, så att bara minska portionerna funkar
> inte i mitt fall, hehe)

Fundera på det där igen. Du har ju ganska klart för dig vad du egentligen skulle behöva göra. Ska det bli hållbart i längden behöver du nog göra en riktig förändring. Att strunta i frukosten kommer nog bara göra att din lunch blir ännu större...

Lycka till!

[Bantning] Visa din vikt
Startade på 98+ före jul. Gick ner till och höll 97 fram till 5 januari. Därefter har jag kört kalori in vs kalori ut med -1000kCal/dag, vilket ger 1kg/vecka. Väger nu 88kg. Nu närmar sig tävlingssässongen så för att kunna träna kör jag hålla vikten tills i höst när jag skall ner på 85 = BMI 25 = trådsmal = uppfyller apotekets anorektiska viktideal.

[Bantning] Visa din vikt
Jeppe_E skrev:
> Jag vägde 87.5 kg måndagen den 26 jan och i
> morse (den 10 feb) vägde jag 82.4 kg. Således
> -5.1kg på 15 dagar.
>
> Jag tar en påse till frukost, en påse till
> brunch, en påse till lunch och så äter jag
> middag klockan 18. Eventuellt blir det lite
> turkisk yoghurt med bär framför teven på
> kvällen.
>
> Påsarna skall tydligen innehålla allt som
> kroppen behöver och ja, jag har ju inte dött
> än. Men jag dricker (för mig) sjukt mycket
> vatten. 3-4 liter om dagen. Dessutom sitter jag
> numera en timme på trainern. Jag kompenserar den
> extra energiförbrukningen med en såndär
> energikaka.
>
> Inget godis, ingen läsk, inga chips.
>
> Ska man följa BMI, så startade jag på 26 och om
> jag ska uppnå 23, så ska jag ner i 77kg. Det vet
> i katten om det är rätt för mig :)

Uppdatering... Idag, 39 dagar senare så väger jag 77,2 kg. Har inte ätit något godis, chips eller läsk under dessa dagar/veckorna. Någon liten kaka har slunkit ner. Så, -10kg och målet är nått. Återstår att hålla det! :)

[Bantning] Visa din vikt
Jeppe_E skrev:
> Jeppe_E skrev:
> -----
> > Jag vägde 87.5 kg måndagen den 26 jan och i
> > morse (den 10 feb) vägde jag 82.4 kg. Således
> > -5.1kg på 15 dagar.
> >
> > Jag tar en påse till frukost, en påse till
> > brunch, en påse till lunch och så äter jag
> > middag klockan 18. Eventuellt blir det lite
> > turkisk yoghurt med bär framför teven på
> > kvällen.
> >
> > Påsarna skall tydligen innehålla allt som
> > kroppen behöver och ja, jag har ju inte dött
> > än. Men jag dricker (för mig) sjukt mycket
> > vatten. 3-4 liter om dagen. Dessutom sitter jag
> > numera en timme på trainern. Jag kompenserar
> den
> > extra energiförbrukningen med en såndär
> > energikaka.
> >
> > Inget godis, ingen läsk, inga chips.
> >
> > Ska man följa BMI, så startade jag på 26 och
> om
> > jag ska uppnå 23, så ska jag ner i 77kg. Det
> vet
> > i katten om det är rätt för mig :)
>
> Uppdatering... Idag, 39 dagar senare så väger
> jag 77,2 kg. Har inte ätit något godis, chips
> eller läsk under dessa dagar/veckorna. Någon
> liten kaka har slunkit ner. Så, -10kg och målet
> är nått. Återstår att hålla det! :)

Riktigt bra att du kan hålla dig borta från godis, chips och läsk +ANNAT så länge.
Jag startade 1 mars med långsam viktnedgång. Har gått upp 6 kg över vintern. Inget socker (godis, kakor mm) eller chips och helst ingen snabbmat och öl. Kommer väl inte vara superstenhård men målet är 2 kg i månaden kommande 2-3 månaderna med bibehållen energi till träning och lopp. Bra mat helt enkelt och träning. Jag vet sen tidigare att om jag skippar mjuk bröd går jag ner 2-3 kg rätt fort. Gluten binder ju onödigt vatten i kroppen och så har jag förmågan att okynnesäta kvällsmackor. Började på 79 kg 1 mars och har hittills gått ner ca ett kg. Ikväll ska jag unna mig lite fredagsmys.

[Bantning] Visa din vikt
Känns som att jag fastnat på någon slags platå. Började på 81 kg i slutet av augusti och har medelst fasta/5:2 lyckats ta mig ner till 72, men känns som att det inte hänt någonting den senaste månaden. Och det är verkligen inte för att det inte finns något kvar att bli av med... Vad gör man?

[Bantning] Visa din vikt
Mitt försök att komma ner till 65 kg under början av april har misslyckats totalt. Jag har senaste månaden vägt ungefär 71 kg.

Men nu kan jag ha fått en oväntad och oförklarlig hjälp på vägen mot lägre vikt. Förrförra veckan hade jag influensa. Det var tio år sen senast, men ibland ska det väl drabba en. Under sjukdomsperioden hade jag nästan ingen aptit alls, och åt inte mycket. Inte ens när jag köpte hem goda kex och rulltårta kunde jag få i mig det utan att tvinga i mig det. Under själva sjukdomsperioden tyckte jag inte det var så konstigt, för jag orkar sällan äta när jag är sjuk.

Det märkliga är att en stor del av aptitförlusten kvarstår, även nu en dryg vecka senare. Jag har nyss varit på ett kort träningsläger med klubben, i Laholm, och det blev totalt 12.5 timmar cykling. Trots det kunde jag knappt få i mig maten efter passen. Tog en (för mig) normal portion på tallriken, men blev proppmätt och nästan illamående efter halva. Det är väldigt olikt mig, som normalt inte har nån botten när jag äter. Trots detta är jag inte särskilt hungrig. Jag föreställer mig att jag just nu är "normal" i min aptit och hunger. Dvs, jag äter mer normala mängder och får hungerskänslor efter ett mer normalt mönster. Det är precis som om veckan med influensa korrigerade en hormonell obalans eller på nåt annat sätt normaliserade aptit/hungerregleringen i kroppen.

Det ska bli intressant att se hur länge det håller i sig. Och hur vikten kommer att påverkas.

[Bantning] Visa din vikt
Som fd "sjukligt" överviktig, kapade jag av ca 60 kg på ca 3 år (påbörjade viktresan mars 2009) och bestämde mig för att aldrig mer gå upp i vikt. Men problemet är att jag då (sommaren 2012) på runt 88 kg inte alls var nöjd, så kört ett par deffar och bulkar (med främst styrketräning som hjälpmedel) för att få upp muskelvikten...

Sen fick jag rejält blodad tand för det här med cykling under 2014, så har sen dess snarare tappat muskelvikt och den klassiska "vinter-bulken" var ett faktum!

Så nu är jag här igen, då jag i början på året försökt skära ner på maten eller åtminstone se till så intaget är lite lägre än uttaget av kalorier (varken väger maten eller räknar kcal, för gjort det tillräckligt).

filename=Screenshot_2015-03-09-14-13-03.png

Går framåt, men vasan-vecka blev en parentes så nu är det full fart igen för tanken var att väga max 80 kg innan det är dags för Vätternrundan och att komma ner på 77-78 kg (borde bli BF omkring 10%) hade varit kul, för då toppar jag förra vårens form som var 12% BF @ 81 kg. Det viktiga är dock att jag hittar en vikt där jag presterar som bäst, så siffran är ej huggen i sten.

[Bantning] Visa din vikt
Viktkurva:

*********** 92kg 2013-06 (Start, köpt mtb nr1)
******* 86kg 2014-01
******* 86kg 2014-04 (Köpt mtb nr2)
****** 85kg 2014-06
***** 84kg 2014-08 (köpt lvg)
**** 83kg 2014-09
**** 83kg 2014-11 (uppehåll i cyklingen, lagt ner veg.mat )
******* 86kg 2015-02 (hoppsan, börjat träna igen samt äter några mål veg.mat i veckan)
****** 85.5kg 2015-03
*oooo
*oooo
*ooo
*ooo Delmålvikt 83kg 2015-07
*oo
*o
*o
* Målvikt 80kg 2015-11 (lättare än såhär behöver jag nog inte bli :D)

-EDIT-

Snyggat till viktkurvan

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
geologen skrev:
> Mitt försök att komma ner till 65 kg under
> början av april har misslyckats totalt. Jag har
> senaste månaden vägt ungefär 71 kg.
>
> Men nu kan jag ha fått en oväntad och
> oförklarlig hjälp på vägen mot lägre vikt.
> Förrförra veckan hade jag influensa. Det var tio
> år sen senast, men ibland ska det väl drabba en.
> Under sjukdomsperioden hade jag nästan ingen
> aptit alls, och åt inte mycket. Inte ens när jag
> köpte hem goda kex och rulltårta kunde jag få i
> mig det utan att tvinga i mig det. Under själva
> sjukdomsperioden tyckte jag inte det var så
> konstigt, för jag orkar sällan äta när jag är
> sjuk.
>
> Det märkliga är att en stor del av
> aptitförlusten kvarstår, även nu en dryg vecka
> senare. Jag har nyss varit på ett kort
> träningsläger med klubben, i Laholm, och det
> blev totalt 12.5 timmar cykling. Trots det kunde
> jag knappt få i mig maten efter passen. Tog en
> (för mig) normal portion på tallriken, men blev
> proppmätt och nästan illamående efter halva.
> Det är väldigt olikt mig, som normalt inte har
> nån botten när jag äter. Trots detta är jag
> inte särskilt hungrig. Jag föreställer mig att
> jag just nu är "normal" i min aptit och hunger.
> Dvs, jag äter mer normala mängder och får
> hungerskänslor efter ett mer normalt mönster.
> Det är precis som om veckan med influensa
> korrigerade en hormonell obalans eller på nåt
> annat sätt normaliserade aptit/hungerregleringen
> i kroppen.
>
> Det ska bli intressant att se hur länge det
> håller i sig. Och hur vikten kommer att
> påverkas.

Samma för mig. Jag vägde 78 kg i december och var lite orolig inför julen. En magsjuka fick ner mig under 75 kg och jag gick inte upp under julen. Nu är jag nästan nere på 73 utan större ansträngning. Målvikt ungefär 70 kg på mina 170 cm.

[Bantning] Visa din vikt
Är 180cm lång och har lyckats gå ner från 114kg till 107 kg sedan december.

Min metod var styrketräning och att helt sluta med coca-cola (drack 1.5 liter/dag). Undviker även godis.

[Bantning] Visa din vikt
Är ni tvåmetare eller muskelberg allihop? I höstas provade jag en våg och den visade 83. Jag kände mej fet och tung så jag tog tag i saken. Provade den här 5:2 metoden. Jag gick ner men det var inte direkt bra för hälsan skulle jag tro. Jag jobbar med manuellt skogsarbete under barmarksperioden och att leva på 600 kalorier under de förhållandena är plågsamt. I vintras jagade jag mycket toppfågel och en morgon när jag vaknade efter en svältdag kändes det att all energi i kroppen var slut. Eftersom jag skulle åka en längre jakttur på skidor var jag tvungen att ladda upp mej med två stora tallrikar med pankakor och sirap. Och ungefär så funkar den metoden. Svält-frossa. Då gick jag över till 0:7 metoden och sockersuget bara försvann. Rensade lite bland produkterna i skåpet. Bytte youghurt mort fil och muslin till axa havrefullkornsflingor och paulins fulkornsgranulla. Äter ett ägg eller något köttpålägg och något gott fullkornsknäckebröd till mellanmål istället för vitt bröd och bullar. Lunch och middag äter jag som vanligt men smäller aldrig i mej så jag blir proppmätt och seg för då kommer sockersuget. Äter kakor, choklad och andra sötsaker max en gång i veckan och då gäller det att välja något gott till exempel mörk choklad.
Nu väger jag 70kg. Ska försöka gå ner till 65kg. Har vägt 62 för 10 år sedan men riktig så tunn behöver jag inte vara. Något kilo kan vara bra att ha om man blir sjuk. Jag är 180cm.

Tillbaka
Topp