[Bantning] Visa din vikt

[Bantning] Visa din vikt
Eveningstar sa:
Man ska väl inte måla fan på väggen, men eftersom jag var nyfiken följde jag länken och läste;
"We are joined by Dr. Philip Goglia, a nutritionist to the stars";
Ok, någon som arbetar med nutrition för elitidrottare tänkte jag och blev lite mer nyfiken.
Googlade "Dr. Philip Goglia". Tredje träffen löd "What Kim and Khloe Kardashian Eat - Dr. Philip Goglia Shares Slim ...".
Där tappade jag min nyfikenhet....

[Bantning] Visa din vikt
Bra tråd, märkte själv att allt gick tungt i augusti 2016 så jag tog fram vågen och fick en chock. Började ersätta 30% av maten på tallriken med grönsaker och då började kilona rulla av ganska bra. Sen kom julen och nu är det nog dags för nya tag igen.

Min viktkurva:
------------------
Aug 2016 ----- 92.0kg
Sep 2016 ----- 90.1kg
Okt 2016 ------ 88.2kg
Nov 2016 ------ 86.0kg
Dec 2016 ------ 84.8kg
Jan 2017 ------- 86.1kg (+1kg på julmaten)
Feb 2017 ------ 86.0kg
Mar 2017 ------ 86.0kg
Apr 2017 ------- 85.5kg Börjar gå åt rätt håll igen

Målet är <81kg dvs max 80.9kg den sista juni, fick även med min sambo på utmaningen och hon ska försöka gå ner 2.5kg, nu kan vi peppa varann och testa lite olika nyttiga maträtter samt kanske träna tillsammans (dock stort frågetecken för träna tillsammans, jag kör max hon kör som hon vill :D).

Generalplanen är grönsaker eftersom det fungerade så bra på mig i höstas dvs ersätta 30% av maten på tallriken med grönsaker samt hel-vegetarisk mat så ofta jag kan. Start nästa helg, den här helgen tar vi som planeringshelg :D.

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
eketjall sa:
Eveningstar sa:
Man ska väl inte måla fan på väggen, men eftersom jag var nyfiken följde jag länken och läste;
Ok, någon som arbetar med nutrition för elitidrottare tänkte jag och blev lite mer nyfiken.
Googlade "Dr. Philip Goglia". Tredje träffen löd "What Kim and Khloe Kardashian Eat - Dr. Philip Goglia Shares Slim ...".
Ja, det är konstigt att fler än cyklister verkar vilja ha koll på maten.

Han har hjälp en i Cannondale - Drapac som dom också intervjuade i podden.

Säkert mycket skitsnack men jag tyckte det fanns guldkorn.

[Bantning] Visa din vikt
lundatok sa:
Lyssnade på en pod om mat och den dietisten som pratade hävdade att en fuskdag medför att kroppen behöver 48 h på sig för att återgå till nedgång. Så han rekommenderade max en dag i veckan, om man ska fuska mer så två på varandra efterföljande dagar. Inte onsdag och lördag exempelvis.

Var det enbart diet som folk gick på eller tränade dom också?
Känns som att det är skillnad om man svälter ner sina kilon eller tränar bort dom men jag kan ha fel.

[Bantning] Visa din vikt
lundatok sa:
eketjall sa:
Eveningstar sa:
Ja, det är konstigt att fler än cyklister verkar vilja ha koll på maten.

Han har hjälp en i Cannondale - Drapac som dom också intervjuade i podden.

Säkert mycket skitsnack men jag tyckte det fanns guldkorn.
Som sagt; jag ska inte måla Fan på väggen utan att undersöka saken närmare.
Men rent spontant föredrar jag att lyssna på dom som inte pratar strunt mellan guldkornen.
Mer än så ska jag inte diskutera just Dr. Goglia eftersom jag inte vet mer än vad jag fick upp på en googling. Goglia, Googla?! ?

[Bantning] Visa din vikt
Jag hinner inte komma ner på 71 kg till lördag 25 mars som planerat. Men det är ju ändå en förfärlig massa kilon jag slipper släpa runt på årets randopremiär.

33462358696_9568b83168.jpg

[Bantning] Visa din vikt
Konkret sa:
lundatok sa:
Lyssnade på en pod om mat och den dietisten som pratade hävdade att en fuskdag medför att kroppen behöver 48 h på sig för att återgå till nedgång. Så han rekommenderade max en dag i veckan, om man ska fuska mer så två på varandra efterföljande dagar. Inte onsdag och lördag exempelvis.

Var det enbart diet som folk gick på eller tränade dom också?
Känns som att det är skillnad om man svälter ner sina kilon eller tränar bort dom men jag kan ha fel.
Absolut. Bästa skyddet mot muskelförlust under diet är träning. Under diet blir dock val av makronutrienter viktigare. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubm...ower dietary protein during an energy deficit

[Bantning] Visa din vikt
Började att försöka slimma ner mig till Lidingöloppet MTB. Var 110 dagar när jag började med drömmålet att gå ner till 78 kg på mina 186 cm. Inte vägt så lite sen -99. Börjar bli ont om tid, men inte gett upp ännu, vill inte riskera gå för lågt heller så jag inte orkar träna och/eller blir infektionskänslig. Genom att posta offentligt så blir jag nu nödd och tvungen att klara det. Bild på kurva och dagsform.
kurva.jpg
FullSizeRender.jpg

[Bantning] Visa din vikt
Spacekitty sa:
Jag hinner inte komma ner på 71 kg till lördag 25 mars som planerat. Men det är ju ändå en förfärlig massa kilon jag slipper släpa runt på årets randopremiär.

Bra jobbat.
Når inte min plan heller (far from :P) men slipper släpa på tre par kilo och det är ju en ändå en halv cykel :)

[Bantning] Visa din vikt
När min nya hoj kommer om ett par veckor så ska jag ta tag i mitt liv, tills dess är det afterski och lunch på stan som gäller!

Körde ett liknande upplägg förra våren och gick väl ner 4-5 kg på att cykla en väldans massa och äta relativt bra. Just nu är det mycket godis, och mycket fika på cykelturerna.

[Bantning] Visa din vikt
Ok, gurus, hur gör man för att gå ner de där sista kilona, dvs det som inte är övervikt, utan mer "komma ner till cykelvikt", alltså "under-vikt" för normal personer...

[Bantning] Visa din vikt
Då är det bara att säpka sig själv :) Träna mycket och ett lågt energiintag. Beror på hur kostupplägget ser ut i dagsläget..men för egen del kan jag gå in i "fasta" med minimalt intag av föda utan att balla ur. Vissa kör på olika former av dieter...det är individuellt vad som passar. Dock tror jag att mycket sitter i huvudet med vad som känns bäst. Mitt minimala intag är en bra frukost, innan kombinerad lunch/middag tränar jag och när jag väl äter så är det begränsat med mat. Äter mycket grönt, så som bladspenat och liknande. Det har funkat för mig.

[Bantning] Visa din vikt
Dec 2016 började jag på 78,7 kg och målvikten var 71kg till randopremiären våren 2017, men jag fastnade på 72-73 över hela sommaren. Nya tag nu med sikte på 68,5 kg, sen är det bra Jag har provat 64,5 för många år sedan, det var definitivt inte bra för någonting.

37447173554_5ee3f54207.jpg

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Nu lämnar jag tråden för denna gång, med ytterligare 5 kilo mindre att släpa uppför Söderåsen i april.
Dags att unna sig en extra kaka till eftermiddagskaffet.

27175494249_1fd111d107_c.jpg

[Bantning] Visa din vikt
Ca 6 kg från augusti , äter mindre portioner, mindre pasta , potatis.Mycket sallader till lunch, ingen pizza.Mycket trainer, snitt 5 pass i veckan.

Bilagor

• A770866B-6A50-4C76-954D-AC8E72816974.png
    A770866B-6A50-4C76-954D-AC8E72816974.png
    17.4 KB · Besök: 61
  • C49AF958-1471-4517-B3DC-920FBB068C5F.png
    C49AF958-1471-4517-B3DC-920FBB068C5F.png
    17.2 KB · Besök: 74
  • 567D64D0-3ABD-4EA9-9297-EE3D909C1FFA.jpeg
    567D64D0-3ABD-4EA9-9297-EE3D909C1FFA.jpeg
    192.4 KB · Besök: 70
[Bantning] Visa din vikt
Självklart fanns det en vikttråd, har aldrig slagit mig att söka på det :-)

Efter ett år av mer eller mindre obefintlig träning har det resulterat i en oönskad viktutveckling, märkligt att det är svårare att äta bra när man inte tränar... Hade inte vägt mig på länge men när jag såg tråden tänkte jag att jag "väger in" mig och skriver i den så jag får lite press :-) Är 174 cm lång och vägde 72 kg i morse vilket är + 4 kg sedan sommaren 2016...målet är att komma tillbaka dit, dvs 68 kg. Sätter 2018-02-28 som slutdatum :-)

[Bantning] Visa din vikt
Hade bra framgång på vikten under vår/sommar. Nu börjar det gå uppåt igen. Jag har ingen våg så jag vet inte ens vad jag väger men det känns inte som att det behövs, har alltid i min vuxna ålder vägt kring 75 kg på mina 177 cm. Förhoppningsvis kan man vända trenden med luncher på stan och att konstant plocka godis ut skålen på jobbet. Får väl bli ett nyårslöfte..

[Bantning] Visa din vikt
175/ 61. Magrare än de flesta EU-tiggarna på stan. Konstant befunnen för lätt. "Mene,mene, tekel. Ufarsin."
Detta lyckas jag hålla, trots nackskada, låg social klassning och minimal inkomst. (Inga amerikanska förutsättnngar)

[Bantning] Visa din vikt
78,5 kg på 176 cm, börjar bli förjävla fet.
Målet efter vintern är 72 kg med bibehållen styrka (160 kg marklyft, tar det lyftet som benchmark)

[Bantning] Visa din vikt
Jocke77 sa:

Efter ett år av mer eller mindre obefintlig träning har det resulterat i en oönskad viktutveckling, märkligt att det är svårare att äta bra när man inte tränar... Hade inte vägt mig på länge men när jag såg tråden tänkte jag att jag "väger in" mig och skriver i den så jag får lite press :-) Är 174 cm lång och vägde 72 kg i morse vilket är + 4 kg sedan sommaren 2016...målet är att komma tillbaka dit, dvs 68 kg. Sätter 2018-02-28 som slutdatum :-)

Alltså det där kan lika gärna vara pga kolhydratnivåer, hur mycket fibrer du äter (och därmed till viss del maginnehåll), vätska bundet i kroppen... Uppemot ±5kg kan jag variera ibland när jag haft uppehåll, men så snabbt som jag går ned dem igen är det uppenbart att det inte är fett. Iaf inte allt.

[Bantning] Visa din vikt
AX3L sa:
Jocke77 sa:

Alltså det där kan lika gärna vara pga kolhydratnivåer, hur mycket fibrer du äter (och därmed till viss del maginnehåll), vätska bundet i kroppen... Uppemot ±5kg kan jag variera ibland när jag haft uppehåll, men så snabbt som jag går ned dem igen är det uppenbart att det inte är fett. Iaf inte allt.

Nog för att man har lyckats lätta nästan ett kilo efter en bra sittning på dass, men ±5kg - det är rätt mycket flux...

[Bantning] Visa din vikt
Tänkte att nu ska jag minsann visa hur bra det gått sedan semestern. Sen ser jag att trenden sakta men säkert går lite åt fel håll sedan mitten av oktober.
Jaja, jag vet ju vad det beror på. Fruktansvärt dålig självkontroll när det gäller godsaker av olika slag. Så länge jag håller mig ifrån det helt eller det bara finns i begränsad mängd så funkar det. Men köper jag något själv så äter jag till det är slut. Bokstavligt talat. Lite pepparkakor med ädelost är ju gott så här års. Man blir rätt taskig i magen och mår inte toppen när man gjort slut på en burk och tub på en timme....
vikt.PNG

[Bantning] Visa din vikt
AX3L sa:
Jocke77 sa:

Jag kan lova dig att mina 4kg inte beror på någon "normalvariation"... som dessutom inte är 5kg utan snarare 0.5kg, max 1kg.

De flesta människor rör sig ungefär lika mycket varje vecka och äter därmed ungefär lika mycket och då blir det också små variationer i vikt, väger man sig dessutom samma tid på dygnet (helst på morgonen naken) så blir det ännu mindre "fel". Att man kan diffa relativt mycket i vikt stämmer men det i fall som faller utanför det "normala" och bör inte mätas (förutom i syfte att se effekten av vad man nu gjort). Saker som tex påverkar vikten snabbt är förlust av vätska vid fysisk aktivitet (särskilt i värme) samt ökning av blodvolym och kolhydratdepåer vilket sker när man börjar träna efter ett uppehåll. Sen är det alltid bra att kontrollera att vågen man har stämmer :-)

[Bantning] Visa din vikt
174 cm och 72,0 kg, -9,2 kg sedan oktober. Har ett par kilo kvar innan målvikt. Har inte vägt så här lite sedan 1997. Känns rätt gött faktiskt. Om det nu bara kan bli vår så att man får se om den kapade dödvikten gör nån skillnad i uppförsbackarna.

Viktminskningen har i stort sett bara uppnåtts genom att äta en morot eller två innan maten, för att inte känna ett sug efter portion två och tre. Och så har jag rört på mig mer än nånsin under vintern.

[Bantning] Visa din vikt
[Bantning] Visa din vikt
MatteXC sa:
78,5 kg på 176 cm, börjar bli förjävla fet.
Målet efter vintern är 72 kg med bibehållen styrka (160 kg marklyft, tar det lyftet som benchmark)

Styrkan är kvar, konditionen bättre och vikten kretsar kring 76,1-76,5. Känns som att de sista kilona blir svåra om jag inte slutar med tunga styrkepass (disco disco oh oh) och börjar sova mkt bättre, snittar ca 6 timmar "vila" per natt men senaste halvåret är natt vila uppdelat på nästan alltid ca 1,5+2,5+1 timme sängläge och resterande nattvila innebär trösta barn etc. Hormonerna ballar ur totalt...

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Har inte tränat på flera år, och fick 82kg serverat på displayen utav en badrumsvåg i november förra året.
Man hade ju anat att det kanske inte var klädestillverkarna som börjat måtta alla kläder de tillverkade fel, utan det var faktumet att jag hade gått upp i vikt.
Bestämde mig då att börja röra på mig igen, dock utan att ändra kost.
3 månader senare i februari hade jag gått ner 10kg. Känner dock inte något behov att gå ner sådär jättemycket mer.

Brukade ligga runt 72kg när jag var i som bäst kondition förr så det är samma nu.

Har även fått upp mjölksyretröskeln till ca 179bpm i samma veva, och slagit pb på 5km löpning med 2minuter (i snöfyllt löparspår dessutom) :)

[Bantning] Visa din vikt
Ner från 81 till 75,5 från första jan till sista feb. Tog hjälp av en kalori-app och drog ner på bröd, pasta och okynnesätande. Det är lättare att få i sig än att göra av med energi!

[Bantning] Visa din vikt
Scale60 sa:
Bra tråd, märkte själv att allt gick tungt i augusti 2016 så jag tog fram vågen och fick en chock. Började ersätta 30% av maten på tallriken med grönsaker och då började kilona rulla av ganska bra. Sen kom julen och nu är det nog dags för nya tag igen.

Min viktkurva:
------------------
Aug 2016 ----- 92.0kg
Sep 2016 ----- 90.1kg
Okt 2016 ------ 88.2kg
Nov 2016 ------ 86.0kg
Dec 2016 ------ 84.8kg
Jan 2017 ------- 86.1kg (+1kg på julmaten)
Feb 2017 ------ 86.0kg
Mar 2017 ------ 86.0kg
Apr 2017 ------- 85.5kg Börjar gå åt rätt håll igen

Målet är <81kg dvs max 80.9kg den sista juni, fick även med min sambo på utmaningen och hon ska försöka gå ner 2.5kg, nu kan vi peppa varann och testa lite olika nyttiga maträtter samt kanske träna tillsammans (dock stort frågetecken för träna tillsammans, jag kör max hon kör som hon vill :D).

Generalplanen är grönsaker eftersom det fungerade så bra på mig i höstas dvs ersätta 30% av maten på tallriken med grönsaker samt hel-vegetarisk mat så ofta jag kan. Start nästa helg, den här helgen tar vi som planeringshelg :D.

En liten uppdatering, generalplanen 2016/2017 sprack totalt och i augusti 2017 var man uppe på 92kg igen, men nu ett år försenad börjar det gå åt rätt håll igen.

Tycker inte jag har ändrat kosten sådär jättemycket från augusti 2017 trots nästan 10kg viktnedgång utan det är nog grillningarna var och varannan dag och alla feta kolhydratrika tillbehör som upphörde då.

Min viktkurva:
------------------
Aug 2017 ----- 92.0kg (jaha då var man där igen)
Sep 2017 ----- 90.5kg
Okt 2017 ------ 88.0kg
Nov 2017 ----- 86.2kg
Dec 2017 ----- 84.2kg
Jan 2018 ------ 85.2kg (julmat är gott :D)
Feb 2018 ------ 84.0kg
Mar 2018 ------ 84.0kg (bytt till lättmjölk och lättfil)
Apr 2018 ------ 83.2kg
Maj 2018 ------ 82.5kg (var uppe i 84kg efter en grillhelg för 3v sen så sambandet vikt och grillat verkar stämma)
Juni 2018 ----- 82.3kg

Målet det här året är ca 80kg första veckan i juli. Ska bara komma ihåg att grilla under semestern är ok men inte mer än 1-2 ggr i veckan och sen kan man komplettera med mer grönsaker och mindre onyttiga tillbehör.

Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
På förekommen anledning:

7kg i viktuppgång på fyra månader under pågående föräldraledighet gav en morgonvikt på 85kg på nyårsdagen. (Fördelat på 182cm). Inte OK. Nu lovar jag alltså helt främmande människor på nätet att sakta men säkert skala bort dessa.

Tre enkla knep som jag hoppas ge resultat:
1. Begränsa intaget av skräpmat/godis till en dag i veckan.
2. Gå/cykla i stället för att ta bilen i stadsmiljö.
3. Börja köra lite mer styrketräning igen.

Ettan är lätt, i teorin. Tvåan sitter faktiskt ganska långt inne. Trean är mest för att öka motivationen och behålla den lilla mängd muskelmassa som gissningsvis finns, men som tyvärr gått ner i viloläge det senaste.

Tillbaka
Topp