Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?

Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Longines skrev:
-------------------------------------------------------
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast det där med fyrhjulsdrift har mer att
> göra
> > med hur man vill att bilen ska uppföra sig.
> För
> > det mesta har man mer driv fram än bak, men
> inte
> > för att det är mer fäste där utan för att
> > bilen blir stabilare. Vill man komma iväg
> snabbt
> > så lönar det sig att ha mer driv bak av samma
> > anledning som det bromsar bättre fram, under
> > förutsättning att det finns fäste. För att
> > komplicera det ytterligare så diffar man
> > 4-hjulsdrift som man som grädde på moset
> bromsar
> > beroende på vad man vill ha för egenskaper.
> >
> > /Freddo
>
>
> Stämmer, i tidernas begynnelse var det så att
> bilarna fick skivor fram och behöll trummor bak.

Inser att jag glömde en viktig sak, i det avslutande stycket när jag säger bromsar så avser jag naturligtvis diff-bromsar.

/Freddo
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingens troll-detektor som får massivt utslag?

Vet inte, det står overload på min...

/F
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Alltså, vart kom begreppet modulering in i det här och är folk verkligen överrens om vad det betyder? Jag har åtminstone fått för mig att det bara är ett finare ord för en broms karaktär, inget annat.

/F
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså, vart kom begreppet modulering in i det
> här...

Det kom in med en plåtburk, redan i första inlägget.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Effektivaste bromsen på grus måste väl vara
> > textilbromsen? Gärna raklång på mage. Jag kan
> > bevisa det men behöver en frivillig
> assistent...
>
>
> Nej . Det är alltid ett rullande framhjul.

Tyvärr har du fel. När man kastar sig av cykeln med bröstkorgen före ner i gruset så bildas en 5-8 ggr bredare vall av grus som kroppen gräver ner sig i jämfört med ett däck. Dessutom är ytan för resten av kroppen flera gånger större än ytan som ett däck ligger emot underlaget, så visst kommer du stanna snabbare på detta sättet.

Att det sen tar lite tid att komma iväg igen är ju en annan femma, men den aspekten verkar du ju heller inte tagit med innan i dina bredsladdsfunderingar så det spelar säkert ingen roll nu heller. Dessutom sliter detta sättet mindre på underlaget.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Har ni grabbar någonsin tänkt på att om 9/10 inlägg bara är dåliga skämt/ironi/sarkasm etc. blir alla trådar likadana ...
Det kanske faktiskt finns någon som skulle vilja läsa trådens ämne utan att behöva ögna igenom en hel buskis-föreställning samtidigt ?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ni grabbar någonsin tänkt på att om 9/10
> inlägg bara är dåliga skämt/ironi/sarkasm etc.
> blir alla trådar likadana ...
> Det kanske faktiskt finns någon som skulle vilja
> läsa trådens ämne utan att behöva ögna igenom
> en hel buskis-föreställning samtidigt ?

Fast om man faktiskt är intresserad av frågeställningen får man ju alla svar man behöver på första halvan av sidan ett, resten är bara rolig läsning :)
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Effektivaste bromsen på grus måste väl vara
> textilbromsen? Gärna raklång på mage. Jag kan
> bevisa det men behöver en frivillig assistent...

Jag är inte övertygad...


/F
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Om du menar hydraulisk bromskraftförstärkare istället för traditionellt vacuumservo så sitter det en sån på 964 C4, men den är tungtrampad den med. Det är snarare utväxlingen som är anpassad så att man får kort pedalväg men hårt pedaltryck ("det man vinner i kraft förlorar man i väg"). D.v.s. resultatet blir en stum men tungtrampad bromspedal. Fördelen med det är att det är mycket lättare för människan att 'modulera' bromsen genom att ändra pedalkraft än slaglängd. Ett praktiskt exempel på det är att de flesta tycker det är väldigt svårt att modulera bromsen i TV-bilspel, just för att bromsen där brukar vara 'pedalvägsmodulerad'. Jag vet inte om det finns rattar/pedaler till spelkonsoler/PC som har kraftavkänning istället men det vore idealet.

På bilar med väldigt kraftig servoverkan blir kanske pedalvägen kort, men du får även en liten diff i bromskraft mellan max/min, och då blir det förstås också svårare att modulera bromsen exakt. Kommer inte ihåg vad F1-bilar ligger på i bromskraft men det är åtskilliga tiotals kilo, man måste vara ordentligt vältränad för att orka bromsa i två timmar!
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> plåtburken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har ni grabbar någonsin tänkt på att om 9/10
> > inlägg bara är dåliga skämt/ironi/sarkasm
> etc.
> > blir alla trådar likadana ...
> > Det kanske faktiskt finns någon som skulle
> vilja
> > läsa trådens ämne utan att behöva ögna
> igenom
> > en hel buskis-föreställning samtidigt ?
>
> Fast om man faktiskt är intresserad av
> frågeställningen får man ju alla svar man
> behöver på första halvan av sidan ett, resten
> är bara rolig läsning :)

beror helt på vad man vill läsa om ?
T.ex. Kristoffers inlägg var inte på sidan 1 .
Han hade verkligen lagt ner omsorg på det.
Nu finns det nog inte en chans på miljonen att någon skulle orka skriva nåt liknande för det skulle bara drunkna i dyngan.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> beror helt på vad man vill läsa om ?

Tänker du på ett par böcker i mekanik och kanske lite fysik?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
s skrev:
-------------------------------------------------------
> plåtburken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > beror helt på vad man vill läsa om ?
>
> Tänker du på ett par böcker i mekanik och
> kanske lite fysik?


Hallå där . Nej på vilken is du var ute på häromdagen ?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Den i Uppsalaskogarna. Var ut ikväll också men det var begränsat med is så jag testade bakbroms med och utan sladd på lera istället. Värdo.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Effektivaste bromsen på grus måste väl vara
> > textilbromsen? Gärna raklång på mage. Jag kan
> > bevisa det men behöver en frivillig assistent...
>
> Jag är inte övertygad...
>
>
>
> /F

Jodå, de alla stannade ju lugnt och fint i grusfållan. De lyckades ju uppenbarligen inte göra det genom att använda fram eller bakbroms iaf ;-)
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Den i Uppsalaskogarna. Var ut ikväll också men
> det var begränsat med is så jag testade bakbroms
> med och utan sladd på lera istället. Värdo.

Följde isen som fanns mekanikens lagar eller var den från en annan dimension?
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den i Uppsalaskogarna. Var ut ikväll också
> men
> > det var begränsat med is så jag testade
> bakbroms
> > med och utan sladd på lera istället. Värdo.
>
> Följde isen som fanns mekanikens lagar eller var
> den från en annan dimension?

Nej, det var helt vanlig trött våris.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Vad fan har fysik och mekanik med bromsförmåga att göra? Det är ju alltid låst hjul och bredsladd som är bästa sättet att bromsa.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Busskiss

vw-bus-kis.jpg
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > NLC skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Effektivaste bromsen på grus måste väl
> vara
> > > textilbromsen? Gärna raklång på mage. Jag
> kan
> > > bevisa det men behöver en frivillig
> assistent...
> >
> > Jag är inte övertygad...
> >
> >
> >
> > /F
>
> Jodå, de alla stannade ju lugnt och fint i
> grusfållan. De lyckades ju uppenbarligen inte
> göra det genom att använda fram eller bakbroms
> iaf ;-)

Kändes som problemet kanske mer låg i att de inte använde bromsarna alls...

/Freddo
Edit: glömde ett ord.
 
Senast ändrad:
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
Å andra sidan hade du ju rätt i att de stannade i grusfållan. Alltså borde man lägga grus på asfalten för att förbättra bromsmöjligheterna där med.

Känns lite som när norrmännen skulle jämföra en tjock mössa och en hjälm. Hjälmen sprack men det gjorde inte mössan så därför använder de mössa.

/Freddo
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
> om 9/10 inlägg bara är dåliga skämt/ironi/sarkasm etc. blir alla trådar likadana ...

QED.

> läsa trådens ämne utan att behöva ögna igenom en hel buskis-föreställning samtidigt ?

De slutade läsa här för tio år sedan.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
skogscyklisten skrev:
> lättare för människan att 'modulera' bromsen genom att ändra pedalkraft än slaglängd.

Justja, precis som det gamla kriget mellan Hope eller Hayes förr i tiden!
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Allvarligt hur avslutar man kontot ???


Ring banken!!!

Glöm inte ta ut pengarna först! Din jäkla kaviarmacka... *poff*
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
plåtburken skrev:
-------------------------------------------------------
> Allvarligt hur avslutar man kontot ???


Gör det enkelt och sluta bara skriv?
Allt behöver inte bli så avancerat som att göra en stoppsladd på bästa sätt.
 
Bara bakbroms effektivare än bara frambroms ?
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Å andra sidan hade du ju rätt i att de stannade
> i grusfållan. Alltså borde man lägga grus på
> asfalten för att förbättra bromsmöjligheterna
> där med.
>
> Känns lite som när norrmännen skulle jämföra
> en tjock mössa och en hjälm. Hjälmen sprack men
> det gjorde inte mössan så därför använder de
> mössa.
>
> /Freddo

+1
 
Tillbaka
Topp