Barends; är det ute??? :)

velman

Aktiv medlem
Jag håller just på att sätta ihop min xc-hoj och skall skaffa ett lite trevligare styre. Inget riser utan ett vanligt xc-styre. Jag har sett att allt färre kör med barends och att utbudet av dem minskat rejält. Varför är det så? Kör ni inte med barends längre? I så fall, varför?

Jag tycker barends är riktigt bra, jag kan variera mitt grepp mer och därmed även sittställningen.

Vad säger ni? Barends eller icke barends? ...kom nu inte med en massa tjat om downhill mm, jag kör enbart xc! :)

Staffan

Jo, jag trivs med barends. Men hur vanligt är det att man kör med det idag? Jag har inte varit så aktiv de senaste året och är inte riktigt up to date... Beslutet om barendsens vara eller icke vara kommer i slutändan att tas av mig, jag är mest intresserad av att höra andras åsikter om barendsen.

Kör med barends på pendlarcykeln, skulle inte vilja vara utan dom på den.
I skogen däremot vill jag alltid ha ett finger på varje broms och då har jag ingen nytta av barends. Kör jag tekniskt så vill jag dessutom hålla så brett på styret som möjligt och då tycker jag bara barends är ivägen.

Så passar det din åkning så tveka inte att använda dom, de gör ju nytta.

För mig gick de bort därför att om man kör nära små träd så har de små rackarna en tendens till att fastna, vilket medför en del obehagliga manövrar med tillhörande "shift+siffror"-uttryck. Dessutom kan man ha ihjäl sig själv på dem om man ramlar och får ett i bröstet. Rent estetiskt har de dött en slags långsam död också eftersom man ser folk med 20-30cm barends som står spikrakt upp som horn men ändå verkar det som om det ger ägaren själv en slags känsla av "coolhet" (eftersom vanliga "herr-cyklar" saknar barends.) Sen jag tog bort mina så har jag i alla fall aldrig saknat dem, trots olika långlopp. Jag tycker man kan variera handställningen rätt bra ändå. Och att det skulle underlätta vid klättring - MJA. Kanske om vi snackar långa, lätta grusbackar då. För bättre kontroll får man INTE.

Edit: Typ såhär
46123839.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Haha, sådana där cyklar ser jag rätt ofta. Dock nästan aldrig någon som cyklar på dem. Typisk cykel som står ute och rostar i cykelställ bara. Är det sådana man får med en DVD-spelare på köpet?

Jag tycker barends är skitbra att ha men då måste det vara den typen som är krökta ganska långt, typ sveper fram över hela handen. Jättepraktiskt att knuffa bort kvistar och grenar med och om man råkar köra in i en tall så klämms inte fingrarna. Har dock slutat använda barends efter att jag bytte hoj. Jag monterade barends på styret (ett riser) och jag blev kraftigt illamående. FY FAN vad fult det var!!!
HU! Men det är snyggt på ett rakt styre.

[edit]: Bytte ett ord så en mening skulle bli begriplig...

Haha, jag undrade precis samma sak som velman, men vågade inte starta nån tråd om det.. ;) Har också varit borta från det hela i ett par år, så jag har missat det med..

Riser + barends förstår jag att man inte kör med.. =) Och dom kan vara jobbiga i skogen med att dom fastnar i grenar och liknande (det har hänt), men det är himla härligt på raksträckor för att få en lite bekvämare sittställning. Men då ska det vara lite längre, men inte jättelånga, så man får ordentligt tag.. Ungefär såna som jag har.

Funderar dock på om jag ska ha kvar dom eller inte, har cykeln både till skogshoj och pendelcykel.. Om jag ska ha kvar dom så behöver jag dock nya, mina är _helt_ utslitna, så min fråga är:

Varför är det väldigt svårt att hitta barends av vettig längd? Var kan man hitta såna nånstans?

Happys stilpolser säger att barends enbart hör hemma på Biltema- och Cykelringencyklar;) Själv har jag faktiskt funderat på barends på långlopp, tycker det är lite träigt efter några mil att inte kunna ändra handposition. Jag har visserligen ett par 90-tals barends (med dubbla böjar!) som väger ett kvarts kilo. I så fall vill jag ha lättare och smidigare små rackare.

Barends är ute, precis som smala xc-styren...Fruktansvärt ute.

Men ibland kan det vara tufft att inte vara så himmla inne.

Ville: du får ju inte sabba chansen för mig att sälja min gamla barends på lördag....

Alltså, Barends är jävligt inne å hör sen....

bjorre skrev:
> Alltså, Barends är jävligt inne å hör sen....

Ja! Ja! 56cm-styren och 1.9"-semislicks också! Grymt snabba delar.

Vem bryr sig hur moderiktiga barends är?
Behöver man alternera handpositioner så är dom bra.
Ibland får man ont i handlederna när man står o bryter, där är barends bra, rätt monterade med en 15 cm lång stump rakt fram, horisontellt.

erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> bjorre skrev:
> > Alltså, Barends är jävligt inne å hör
> sen....
>
> Ja! Ja! 56cm-styren och 1.9"-semislicks också!
> Grymt snabba delar.

Hur är det med den senaste trenden: "asymmetrical riser"? :-)

Äh, jag började ta bort cantileverbromsarna på pendlarcykeln för några månader sedan och förra veckan fick man ju läsa här att de är sååååå överlägsna V-bromsar egentligen (om de monteras av en halt munk jämn månad vid fullmåne samt smörjs med getblod). Så om jag tar bort barendsen så kommer det säkert bli jätteinne det också, bara att vänta (fast ni får vänta länge, för jag gillar dem i uppförsbackarna och på transportsträckorna).

Fortsätt du använda dina barends om du gillar dem.
Du sa att du ska tjacka ett nytt styre.
se upp med monteringen av barends om har köpt ett kolfiberrstyre.
En annan sak att kolla är; se till att köpa ett som ä 58 brett. Med 56 så blir det lite tight att ha barends.

ha det
Jan

velman skrev:
> Jag håller just på att sätta ihop min xc-hoj och
> skall skaffa ett lite trevligare styre. Inget
> riser utan ett vanligt xc-styre. Jag har sett att
> allt färre kör med barends och att utbudet av dem
> minskat rejält. Varför är det så? Kör ni inte med
> barends längre? I så fall, varför?
>
> Jag tycker barends är riktigt bra, jag kan variera
> mitt grepp mer och därmed även sittställningen.
>
> Vad säger ni? Barends eller icke barends? ...kom
> nu inte med en massa tjat om downhill mm, jag kör
> enbart xc! :)
>
> Staffan

Resultat efter närkontakt med barend:
arm05b.jpg

Fast det var jag som var klantig när jag skulle iväg med cykeln och lyckades vrida framhjulet och ramla över cykeln med all tyngd mot barenden med armen emellan!

Är förmodligen riktigt ute och töntig men gillar både barends och smalt styre. Kör med små barends, Ritchey, och använder dem ofta både i och utanför skogen.

Notera att det är stor skillnad på Happy-trender och verkligheten.

Vill du cykla fort i skog och mark (XC), kör med barends. Stort plus framförallt uppför.

Vill du cykla "tekniskt" med heldämpad santa cruz och ryggskydd på gröna spåret i Hellas - do the Happyway, skippa hornen.

Choose your way of life. The race way, or the Happy way. Eller din egen väg, det är den bästa. Alternera, du märker lika stor skillnad (positivt) när du monterar av dem som när du monterar på dem.

Jag håller med Hjalmar gärna barends för XC men inte alltid! ibland är det skönt å slippa och då är det ju bara å ta bort dem lr hur?!
Men visst Barends är det inte så mkt idag som det va bara för nått år sedan. Allt fler vill ha ett mer racing styre utan och Ville smala XC styren är inte ute ;-) det är bara personlig smak å tycke.

//Peter

På ett riserstyre behöver man inte barends, men på ett smalare, rakt styre kan det vara skönt med dom.

Tänk på att ett riserstyre brukar vara runt 10cm bredare än ett rakt. Det blir lite mer hävstång på ett riserstyre iallafall.

Asch, det är väl inte så noga. Jag tycker det kan vara skönt med barends, precis som Hjalmar säger särskilt när det går uppför, och det kan vara skönt att hålla händerna på litet olika sätt (jfr landsväg). Just nu har jag inga barends men det beror på att de där jäkla greppen jag köpte (RF good'n evil) inte var öppna i båda ändarna och jag vill fan inte skära sönder gummi för 100 SEK. Jag funderar på att skaffa några schyssta neoprenegrepp som inte väger så mkt och som är öppna i ändarna så man slipper skära i dem å kan köra med barends.

Abbesnabb skrev:
> Äh, jag började ta bort cantileverbromsarna på
> pendlarcykeln för några månader sedan och förra
> veckan fick man ju läsa här att de är sååååå
> överlägsna V-bromsar egentligen (om de monteras av
> en halt munk jämn månad vid fullmåne samt smörjs
> med getblod). Så om jag tar bort barendsen så
> kommer det säkert bli jätteinne det också, bara
> att vänta (fast ni får vänta länge, för jag gillar
> dem i uppförsbackarna och på transportsträckorna).

Jag tror det är det här folk tänker på: ;-)

scale_limited_05.jpg

Sitter på en Scott Scale som uppges väga 5878 gram

Och nu kanske det uppstår en diskussion om huruvida det där är V- eller cantileverbromsar... Någon kanske kommer påstå att V-bromsar också är cantileverbromsar o.s.v. etc.

Newsboy skrev:
> XC-proffsen som kör WC har ju nästan uteslutande
> korta barends väl?
> Så nån poäng/fördel borde det väl finnas?
>

Hörrödu!!....Om du kommer med sånnadär osmarta kommentarer så kanske du inte har lika stor chans på min broms på lördag...du vet att man kan köra den på 29" hjul på 26" ramar va?...=)

Men helt ärligt. Dethär med styret tycker jag är det absolut dummaste hos xc-svetton. Och det verkar inte heller vara så att jag har missförstått dethel eftersom man aldrig får någon vettig förklaring på styrvalet från xc-svetton även fast man frågar.

Vad vill man ha ett styre till. Jo, det skall vara komfortabelt och förbättra din cykling. Sen får det gärna vara lätt och hållbart med.

Om vi börjar med det första. Det skall vara komfortabelt. Hur komofrtabelt är ett styre där du måste sätta på horn för att kunna ändra handpositionen? Jag har aldrig under mina halv eller heldagr i skogen kännt att fan vad skönt det vore att få hålla på ett annat sätt. Förutom på min gammla xc-svettohoj då förståss.

Och det andra. Det skall fröbättra dig som cyklist. Enligt mig så ger ett bredare styre både mer kraft och mer kontroll. Även ett styre med barents ger mindre kraft och kontroll än ett lite bredare styre. Troligen är det bredare styret dessutom lättare. Så vad rä vittsen? Jag kan bara inte förstå.

jojusstdet. Några hävdar fartvinden oxå. Att det ger mindre luftmotstånd. Men det ger knappast barends heller.

Så för mig är frågan självklar. inga barends. Men det är ett fritt land och man får göra som man vill om man törs. Men gör då som du själv vill och inte som de på detta forum vill:)

/Ville, som tror att den snabbaste xc-svettohojjen har 680mm brett styre.

En "kort" körställning är bättre i skogen/stökigt men den blir kass på transporterna/grusvägar.
Då är lösningen små korta barends, ser ok ut på riserbar också.

Köra ett LL utan är otänkbart för mig

Bilagor

• sing001.jpg
    sing001.jpg
    8.6 KB · Besök: 51
cerro skrev:
> Ville: om den snabbaste xc-svettohojjen har 680mm
> brett styre måste jag kapa mitt styre med 5mm.
> jobbit.
>
> /jonas l
> ______________
> Har en framväxel och en sadel till salu. pm:a om
> ni är intresserade.

Ja, det är bäst för dig att du gör det då:)...annrs kommer det gå skitsakta:)

Om du har en xc-svettohoj så tycker jag du är tuff som insett fördelarna med lite bredare styre och inte kör smala styren bara för att andra gör det:)

Jag trodde jag behövde barends. Tog bort dem och saknar dom inte alls... ;o)´
Men det är väl inte frågan om det är modernt eller ej ? Mattias Lundqvist körde med pakethållare på tävlingana 2004. Är det modernt ? ;o)

//Skogling

Skogling skrev bl.a.:
> Men det är väl inte frågan om det är modernt eller
> ej ? Mattias Lundqvist körde med pakethållare på
> tävlingana 2004. Är det modernt ? ;o)

Jävligt coolt är det i varje fall!

På mitt korta och obekväma xc-styre har jag barends vilket gör styret mer bekvämt. Men det behovet känns inte på de breda och sköna riserstyrena. Så, jag kanske är halvt ute, men det har jag å andra sidan alltid varit...! Vem bryr sig om mode? Det som är skönt är bättre än det som inte är skönt.

Ville skrev:
> Newsboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > XC-proffsen som kör WC har ju nästan
> uteslutande
> > korta barends väl?
> > Så nån poäng/fördel borde det väl finnas?
> >
>
>
> Hörrödu!!....Om du kommer med sånnadär osmarta
> kommentarer så kanske du inte har lika stor chans
> på min broms på lördag...du vet att man kan köra
> den på 29" hjul på 26" ramar va?...=)
>
>
> Men helt ärligt. Dethär med styret tycker jag är
> det absolut dummaste hos xc-svetton. Och det
> verkar inte heller vara så att jag har
> missförstått dethel eftersom man aldrig får någon
> vettig förklaring på styrvalet från xc-svetton
> även fast man frågar.
>
> Vad vill man ha ett styre till. Jo, det skall vara
> komfortabelt och förbättra din cykling. Sen får
> det gärna vara lätt och hållbart med.
>
> Om vi börjar med det första. Det skall vara
> komfortabelt. Hur komofrtabelt är ett styre där du
> måste sätta på horn för att kunna ändra
> handpositionen? Jag har aldrig under mina halv
> eller heldagr i skogen kännt att fan vad skönt det
> vore att få hålla på ett annat sätt. Förutom på
> min gammla xc-svettohoj då förståss.
>
> Och det andra. Det skall fröbättra dig som
> cyklist. Enligt mig så ger ett bredare styre både
> mer kraft och mer kontroll. Även ett styre med
> barents ger mindre kraft och kontroll än ett lite
> bredare styre. Troligen är det bredare styret
> dessutom lättare. Så vad rä vittsen? Jag kan bara
> inte förstå.
>
> jojusstdet. Några hävdar fartvinden oxå. Att det
> ger mindre luftmotstånd. Men det ger knappast
> barends heller.
>
>
>
>
> Så för mig är frågan självklar. inga barends. Men
> det är ett fritt land och man får göra som man
> vill om man törs. Men gör då som du själv vill och
> inte som de på detta forum vill:)
>
>
> /Ville, som tror att den snabbaste xc-svettohojjen
> har 680mm brett styre.
>
>

det jag inte förstår med vissa är att när dessa fatta att smaken är som baken, delad. och sen accepterar att det är så. alternativet till XC styre + barends är riser-styre. personligen tycker jag att det blir för brett då, osmidigt och därför kör ja med vanligt rakt styre o barends som i min meming ger samma komfort och samma kraft vid klättringar. men det är min personliga åsikt och om andra inte tycker samma så bryr jag mig inte.

frågar man mig, så skare vara barends, dock inga skitstora, de ska vara så att man får ett skönt grepp med inget mer.

sen angående de bästa "xc-svettona" så kör de i de flesta fall rakt styre med barends. o tror inte de valt detta pga. att det är sämre än riser/brett styre :D:D det är viktigt att man trivs me hojjen o där äre ju en smaksak.

För mig som provat alla sorter utom riser och barends så tycker jag att rakt styre blir väldigt rejsigt och mer obekvämt men enklare att komma förbi träd som står i närheten av stigen. Med barends kanske det kan bli lite bekvämare och få mer kraft när man står upp men det är desto svårare att ta bort händerna ifrån styret om man börjar ramla eller något sen är det lätt hänt att de fastnar i träd också.

Med riser sitter man mer upprätt och helt klart mer kontroll eftersom styret är bredare (mitt 685) men det blir också tyngre som många xc-svetton bryr sig om och det kan lätt bli tajt på vissa stigar mellan träden. Jag ska prova mitt raka styre om jag får av mitt handtag nu och se hur det går. Annars är mitt tips ett mellanting. styre med 1" rise och inte så mycket bredare än vanligt rakt. Lätt, snyggt, bekvämt och bra helt enkelt.

Baltazar skrev:

>
> det jag inte förstår med vissa är att när dessa
> fatta att smaken är som baken, delad. och sen
> accepterar att det är så.

Vilka då tex??

> alternativet till XC
> styre + barends är riser-styre. personligen tycker
> jag att det blir för brett då, osmidigt och därför
> kör ja med vanligt rakt styre o barends som i min
> meming ger samma komfort och samma kraft vid
> klättringar.

Nää. samma kraft får du inte. då lurar du dig själv om du tror det..:)

>men det är min personliga åsikt och
> om andra inte tycker samma så bryr jag mig inte.

Är du så säker på att du inte bryr dig?...tycker nästan som det låter att du känner dig lite träffad?.

> sen angående de bästa "xc-svettona" så kör de i de
> flesta fall rakt styre med barends. o tror inte de
> valt detta pga. att det är sämre än riser/brett
> styre :D:D det är viktigt att man trivs me hojjen
> o där äre ju en smaksak.

Jajusdet. vi har det argumentet oxå. att proffsen har de och de skulle aldrig välja något dåligt:)..Var det inte den du drog i pulstråden oxå?.

Kommer ni ihåg de här gamla godingarna? Konstigt att de var snygga då. Minns att det fanns en variant på Onza som hette stubbues och var lite för korta för att händerna skulle få plats, men hey, man sparade faktiskt typ tolv gram mot nästa längd. He he.

Bilagor

• z_onza_140_top.jpg
    z_onza_140_top.jpg
    10.9 KB · Besök: 135
Varför görs det inga riktigt långa barends nu förtiden? Det är ju omöjligt att få till den rätta tjurhuvud-looken med moderna barends.

Lekeberg skrev:
> Kommer ni ihåg de här gamla godingarna? Konstigt
> att de var snygga då. Minns att det fanns en
> variant på Onza som hette stubbues och var lite
> för korta för att händerna skulle få plats, men
> hey, man sparade faktiskt typ tolv gram mot nästa
> längd. He he.
>
> /De bästa dämparna är armarna och benarna!
> Bifogade bilder:
>
>
De där är nästan som de jag har! Fast mina är lyckligtvis svarta (och i stål). Men Onza är det. Och böj och längd samma!

BFS skrev:
> De där är nästan som de jag har! Fast mina är
> lyckligtvis svarta (och i stål). Men Onza är det.
> Och böj och längd samma!

Ahh en klassiker, skönt dock att dina är svarta..

Men kan man använda den sista rakan på något sätt? Eller är den bara som ett skydd så att man inte får in grenar innanför barendsen?

Ville skrev:
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> Vilka då tex??

"Dethär med styret tycker jag är det absolut dummaste hos xc-svetton", kan du inte förstå att alla inte tycker som dig och kan acceptera det. alla tycker inte att riser styren är det bästa. inte går ja o säger "Dethär med styret tycker jag är det absolut dummaste hos freeride-nissar/dh-åkare" bara för att JAG inte gillar riser. det är ju en smaksak och om de känner att de åker bättre med riser, fine, roligt att de hittat nått osm passar dem. de får köra vad de vill. kanske överreagerar, men är så trött på alla som tror de vet bäst om allt o alla.

> Nää. samma kraft får du inte. då lurar du dig
> själv om du tror det..:)

kanske inte vetenskapligt, men känslan är att skillnaden är minimal. och JA, jag har kört med riser ett år, så jag har testat. personligen tycker ja nackdelarna med riser är att hojjen bli så bred o inte lika smidig, men det är ju en smaksak.

> Är du så säker på att du inte bryr dig?...tycker
> nästan som det låter att du känner dig lite
> träffad?.

känner mig knappast träffad i och med att jag kört med både riser o rakt. men som jag skrev så är jag trött på folk som tror de vet vad som är bäst för alla. inte blir det bättre när nån dessutom klumpar ihop folk i grupper o säger att nått gäller alla. trångsynt är min åsikt. men du får tycka vad du vill :D

> Jajusdet. vi har det argumentet oxå. att proffsen
> har de och de skulle aldrig välja något
> dåligt:)..Var det inte den du drog i pulstråden
> oxå?.

ja, du får ju gärna tro att pulsklockor och raka styren är skit och kommer vara beredd att hålla med den dag jag ser ditt namn i en top 10 lista från nån världscup :D
du hårddrar alltid allting, vad jag menade var att varken pulsklockor eller raka styren kan ju vara skit om det används av de bästa. men du tror väll självklart att de inte vet vad som är bäst för dem själva. o skulle köra mycket snabbare med riser. det tror inte jag, de som kör snabbare och trivs med riser, de kör med riser, de som kör snabbare och trivs bättre med rakt styre, de kör med rakt styre.

men rätt dumt att argumentera om detta. varken du eller jag kommer ju ändra oss. jag står fast med att det är en smaksak som är personlig. kanske måste man testa båda o ge det en ärlig chans för att kunna komma fram till vad man gillar bäst.

Ville skrev:
> Men helt ärligt. Dethär med styret tycker jag är
> det absolut dummaste hos xc-svetton. Och det
> verkar inte heller vara så att jag har
> missförstått dethel eftersom man aldrig får någon
> vettig förklaring på styrvalet från xc-svetton
> även fast man frågar.

Du har visst fått vettiga förklaringar men du verkar ha glömt dem...:P
Minns du inte tråden du startade?

>
> Vad vill man ha ett styre till. Jo, det skall vara
> komfortabelt och förbättra din cykling. Sen får
> det gärna vara lätt och hållbart med.
>
> Om vi börjar med det första. Det skall vara
> komfortabelt. Hur komofrtabelt är ett styre där du
> måste sätta på horn för att kunna ändra
> handpositionen? Jag har aldrig under mina halv
> eller heldagr i skogen kännt att fan vad skönt det
> vore att få hålla på ett annat sätt. Förutom på
> min gammla xc-svettohoj då förståss.
>

Barends uppfanns av ergonomiska skäl. Gör ett litet test Ville, håll armarna rakt framför dig och slappna av helt i underarmsmusklerna och händerna. Med händerna i samma vinkel till armarna, låtsas att du greppar ett styre (knyt händerna något). Då ser du att den mest avslappnade positionen för händerna inte är vinkelrätt mot den cyklandes färdriktning.
Nej, rent ergonomiskt skall man ha rejält mycket sweep, inte så mycket som 90 grader men uppemot 60-70 grader nån stans. En bra kompromiss är att ha en handposition nästan vinkelrätt mot färdriktningen och en som är parallell med densamma så att man kan växla emellan.

Det optimala ur ergonomisk synvinkel ser nog närmast ut så här:
mary.jpg

> Och det andra. Det skall fröbättra dig som
> cyklist. Enligt mig så ger ett bredare styre både
> mer kraft och mer kontroll. Även ett styre med
> barents ger mindre kraft och kontroll än ett lite
> bredare styre. Troligen är det bredare styret
> dessutom lättare. Så vad rä vittsen? Jag kan bara
> inte förstå.

Ville, om man måste bryta och bända i sidled slösar man massor med krafter.
XC-tävlinscyklsiterna försöker göra av med så lite energi som möjligt vid en given hastighet och då skall överkroppen vara så still som möjligt.
Jag tror du glömmer att de som tävlar brukar ha växlar på sina hojjar och därmed aldrig tvingas bryta sig uppför backar....

Dessutom så betyder inte bredar = bekvämare. Den ur ergonomisk synvinkel optimala styrbredden är den bredd du har mellan händerna om du sträcker dina armar rakt fram på det mest avslappnande sättet. Om du testar att sträcka ut armarna i luften kommer du märka att om händerna är för långt isär eller för tätt ihop så är det ansträngande...
Den ur ergonomisk synvinkel optimala styrbredden varierar därmed med kroppsbyggnaden!

> jojusstdet. Några hävdar fartvinden oxå. Att det
> ger mindre luftmotstånd. Men det ger knappast
> barends heller.
>

Mindre luftmotstånd med ett mindre avstånd mellan händerna. Styret är försummbart i jämförelse med cyklisten och dess armar/axlar...

>
> Så för mig är frågan självklar. inga barends. Men
> det är ett fritt land och man får göra som man
> vill om man törs. Men gör då som du själv vill och
> inte som de på detta forum vill:)
>

Jag har inte heller några barends på någon av mina hojjar men jag funtar på nåt mustaschliknande till xc-hojjen.
Jag funtar även på att sätta ett par barends i lite uppåtvinkel hyffsatt nära styrstammen på pendlarhojjen.

>
> /Ville, som tror att den snabbaste xc-svettohojjen
> har 680mm brett styre.
>

Jag tror att du har fel. Möjligtvis om du vill ha snabbaste ss-svettohojjen...

Tillbaka
Topp