Barends; är det ute??? :)

Lekeberg: sista rakan skyddar händerna mot grenar och hårdare saker. Vill man vara aerodynamisk kan man sträcka ut lite extra, men det är sällan jag håller där (mest beroende på att då måste man ju cykla fort...). Tänker dock inte såga i mina tunga Onza. De köpte jag ju till min första MTB!

Nu börjar det likna något... Jag kommer nog att montera på barends på styret. Det är som sagt väldigt skönt att ha, framför allt uppför och när man ligger och trampar på låååånga raksträckor.

Dags att äta lite mat nu.

Velman

BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Lekeberg: sista rakan skyddar händerna mot grenar
> och hårdare saker. Vill man vara aerodynamisk kan
> man sträcka ut lite extra...

OK.

> Tänker dock inte såga i mina tunga
> Onza. De köpte jag ju till min första MTB!

Gör absolut inte det! De är ju klenoder! Jag kan ibland få tillbaks lyckokänslan från när jag var en liten pojk när jag ser dylika saker, så låt de vara precis så fina som de är.

Ville,
Du vet att jag skriver så bara för att
framstå som en trevlig happy kille.
Men om du vill så kan jag vara ärlig.

Barends är fult, onödigt och därmed töntigt.

Haha va sägs om det? Sanningen är ren och oförfalskad.

Snart lackar väl R ur och frågar vart han isåfall
ska fästa sin XTR-shimano satellit-kontroll.

Ja jävlar, vilken tråd. Snillena spekulerar, men vad dom inte verkar komma ihåg är att barendsen kom till mycket p g a 80/90-talets NORBA-banor i nordamerika. Banor med riktigt långa stigningar där barendsen gjorde mer nytta än i våra småbackar. Sen var barends något av en kompromiss också då alla inte riktigt klarade av den där ordentligt framtunga körställningen som NORBA-stilen "krävde". Med barendsen kunde man ju flytta fram lite extra vid behov. Själv har jag aldrig kört med barends men det beror mest på att jag i princip dör av leda efter 1 km grusväg och alltså inte har nåt behov av dom. Vid cykeltouring med packning använde jag istället en Mavic tempobåge för att få lite variation då mitt Salsa Pro-Moto (3ttt-tillverkat. -92. 159 gr osågat) inte ens gick att ha barends på.

Å förresten: skit i Happy-stilpoliserna. Om nån har lust att köra med barends på ett uppochnedvänt riserstyre så gör då det utan att bry sig om dom där ängsliga osjälvständiga trendkänsliga typerna...

Bortsett från att det är lite kul med lite heta känslor så förstår jag inte varför rakt eller riserstyre skulle påverka sittställningen.

Om man vill ha händerna högre kan man lika gärna ta ett rakt styre och sätta lite spacers på styrrröret. Eller en uppvinklad stryrstam. Eller både och.

Det finns ingen naturlag som säger att rakt måste vara smalt och riser brett: det gå alldelses utmärkta att göra ett rakt strye som är en meter brett, eller ett riser på 40 cm.

Vill man ha backsweep på styret så är det förvisso svårt att få med rakt strye men det torde ha ringa betydelse för handens position, men väl dess orietering.

Skulle det kunna vara så att rakt vs riser egentligen bara handlar om gruppidenfikation och precis ingenting om dess egentliga egenskaper?

/Magnus

TBone skrev:
> Skulle det kunna vara så att rakt vs riser
> egentligen bara handlar om gruppidenfikation och
> precis ingenting om dess egentliga egenskaper?

Du träffar nog mycket rätt där :)

Visst kan man fastna i ett träd med barendsen, jag tycker dock att det är värre att smälla i utan barends med fingrarna emellan. Fingrarna krossas lätt.
Calle F: "Banor med riktigt långa stigningar där barendsen gjorde mer nytta än i våra småbackar. "
Du är stockholmare va? Det finns annat än småbackar i Sverige med...

TBone skrev:
> Vill man ha backsweep

Nej tack, jag föredrar upsweep.

riserbar.jpg

Fast det skojiga med riser är ju att det händer lite mer när man ändrar vinkel på det, så det går att justera beteendet på cykeln så mycket mer på ett sånt. Ja och så är det finare då.

Det var ju ganska länge sen sist den här klassikern var uppe så det är helt klart dags igen!

Timothy_ skrev:
> Visst kan man fastna i ett träd med barendsen, jag
> tycker dock att det är värre att smälla i utan
> barends med fingrarna emellan. Fingrarna krossas
> lätt.
> Calle F: "Banor med riktigt långa stigningar där
> barendsen gjorde mer nytta än i våra småbackar. "
> Du är stockholmare va? Det finns annat än
> småbackar i Sverige med...

hahaha, calle f stockholmare, det var länge sedan!
för övrigt tycker jag sverige är otroligt platt efter att ha varit i schweiz, hela sverige.

Oj!!. så mycket fina inlägg. skall erkänna att jaginte har hunnit läsa allt till punkt och pricka. försöker hinna jobba lite med.

Först. Baltazar. Något måste man tycka är dummast med allting. även där allt är bra så finns det något som inte är lika bra. Och JA. Jag tycker att det är dummt med smalt styre. Får jag inte tycka det??. Och om jag tycker det. får jag inte säga det på detta forum. Eller får jag bara säga sådant som värmer ditt hjärta?

Mytis. Helt ärligt. Du är den första som har kommit med riktigt bra argument vad gällande smalt styre. Även om jag kanske inte stödjer dem helt så har du ivf en funktionell åsikt och du har valt det för att du har hittat fördelar och inte för att en massa fjantiga reklampelare har det. Jag diskuterar gärna vidare om styren med dig men inte justnu:)

Newsboy,...du är mycket bättre när du är ditt ärliga jag:)

Brådis brådis...måste springa!

Den som tycker att sverige är platt har inte cyklat i småland. Inte så högt kanske men tusan vad backigt det var.

Personligen så orkar jag inte bryta mig upp för mer än 10-15 höjdmeter, mer än så, eller om det är oftare så blir det lillklingan och mala som gäller. Då är det inte så dumt med barends så man hamnar några centimeter längre fram.

Ville skrev:
> Oj!!. så mycket fina inlägg. skall erkänna att
> jaginte har hunnit läsa allt till punkt och
> pricka. försöker hinna jobba lite med.
>
> Först. Baltazar. Något måste man tycka är dummast
> med allting. även där allt är bra så finns det
> något som inte är lika bra. Och JA. Jag tycker att
> det är dummt med smalt styre. Får jag inte tycka
> det??. Och om jag tycker det. får jag inte säga
> det på detta forum. Eller får jag bara säga sådant
> som värmer ditt hjärta?

> Brådis brådis...måste springa!

du får tycka precis va du vill,precis som jag sa är det en smaksak. men att i stort sett påkalla att alla som inte tycker som dig är dumma i huvudet är ju kanske lite fel :D:D och jag räknas väll till xc-svetto, men inte är ja dum i hividet för det. ja gillar bara inte riser.

jag har både riser och rakt styre och har funderat på ett par korta korta stubbar till barends på gathojen bara för att kunna byta position med händerna. men hur ni lyckas fastna i träd med barends, 'krossa' fingrarna mot träd och inte hinna/kunna släppa styret pga barends är för mig en gåta..

ja, jag körde med bullhornstyre i början på det glada 90-talet.

EDIT: ordföljd

Senast redigerad av en moderator:
mattel skrev:
> jag har både riser och rakt styre och har funderat

Det går ju inte, då kommer du att stå på hit-list från både Montague och Capulet!

Baltazar. om jag skriver att det dummaste hos cyklister är att de har tighta byxor. menar jag då att alla cyklister är dumma i huvet hos dig?

TBone skrev:
> Det går ju inte, då kommer du att stå på hit-list
> från både Montague och Capulet!

jag vet.. dessutom spelar jag g0lf. =)

Oskar skrev:
> Är det där i Tyresta?

Nix, det är Hellas, längs gula uppe på berget. Det var en sympati-skogsbrand där samtidigt som det brann i Tyresta och nu är det rena spökskogen.

Velman
När det gäller XC-trådar är det alltid samma mönster och du kommer rätt snart lära dig vilka på det här forumet som du tycker har något att komma med (ett par av dom har skrivit i den här tråden), precis som du kommer att lära dig vilka som alltid vill sticka fram nosen och få fram hur usla alla XC-lösningar är.
Lycka till!

Sungam skrev:
> Velman
> När det gäller XC-trådar är det alltid samma
> mönster och du kommer rätt snart lära dig vilka på
> det här forumet som du tycker har något att komma
> med (ett par av dom har skrivit i den här tråden),
> precis som du kommer att lära dig vilka som alltid
> vill sticka fram nosen och få fram hur usla alla
> XC-lösningar är.
> Lycka till!

japp, och det trista är väl att en del inte "vågar" (orkar) skriva xc-trådar pga alla påhopp!

Newsboy skrev:

> Barends är fult, onödigt och därmed töntigt.

Men om dom är fastsvetsade på ett svindyrt titanstyre som är tillverkat av en Unabomber-lookalike från Klippiga Bergen så är det godkänt, eller? Eller vill du påstå att du inte har barends på ditt styre?

ld_handpos.gif

Markus F skrev:
> Newsboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Barends är fult, onödigt och därmed töntigt.
>
> Men om dom är fastsvetsade på ett svindyrt
> titanstyre som är tillverkat av en
> Unabomber-lookalike från Klippiga Bergen så är det
> godkänt, eller? Eller vill du påstå att du inte
> har barends på ditt styre?
>

Om det hade varit tractorpulling så hade det nu blinkat "FP" på resultattavlan ...

Jag tycker att barends är jättebra när man cyklar i stan. Både bilar och fotgängare håller sig på behörigt avstånd. Klipper man en cykel med barends är det lätt att få repor i lacken, eftersom det oftast inte finns en hand mellan styre och kaross som tar upp smällen. Att bli touchad i revbenen av en barend när man utan koll vinglar ut i cykelbanan framför något pendlarsvetto gör ont. Så på det viset funkar de jättebra, IMHO. Plus att de är bra när man vill variera sittställningen lite.

Liksom att man inte kan köra med rakt styre utan barends, ser ju för täääskigt ut. Om man nu är lagd åt det hållet vill säga, och gillar raka styren. ;-) (Det gör inte jag annat än i stadstrafik, då ett smalt styre gör det lättare att komma fram.)

Markus F skrev:
> titanstyre som är tillverkat av en Unabomber-lookalike från Klippiga Bergen

Saker som gör vad som helst okej när det gäller cykelspecning:
* Helskägg
* Svetskunskap
* Klippiga bergen
* Att kunna argumentera kring sin gain ratio, särskilt efter alkoholintag

Det är därför Sheldon kommer undan, det är därför Jeff kommer undan, och det skulle förvåna mig om Shiggy inte uppfyllde åtminstone ett par av kriterierna ovan också.

Jag har DUBBLA barends! MOAHAHAHAHAHAAAA!!! >:-[

Cane Creek Ergo Control II ytterst för sköna grepp och tryck uppför och sen långhorn innanför gripsen för speedcykling och giraffkoll..

styre11we.jpg

Jag kallar min hoj för "Moosehead" för brodern tyckte den ser ut som älgtjuren med det styret..

Jäklar va jag måste va ute..

MoeJoe -> Ser även ut att vara ett lowriser-styre, eller? I så fall rekommenderar jag dig att du gömmer dig, innan stilpolisens SWAT-team dyker upp. ;-)

Ville skrev:
> Baltazar. om jag skriver att det dummaste hos
> cyklister är att de har tighta byxor. menar jag då
> att alla cyklister är dumma i huvet hos dig?
>

nä, men du antyder ju att nått är fel med tanke på att det tydligen är "dumt" att ha tights :D en attetyd ja inte gillar. det finns inget som är dumt så länge det fyller ett vettigt syfte. jag använder rakt styre o tycker inte att riser passar mig, inte går ja o säger att det är dumt av dig att använda riser. eller att det det dummaste emd vissa är att de kör riser. vad äre som är så dumt med det, inget skulel jag säga, passar det dem, fine. skitbra :D

men skitsamma, vi kommer aldrig komma överrens om detta,

Baltazar skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Baltazar. om jag skriver att det dummaste
> hos
> > cyklister är att de har tighta byxor. menar
> jag då
> > att alla cyklister är dumma i huvet hos dig?
> >
>
>
> nä, men du antyder ju att nått är fel med tanke på
> att det tydligen är "dumt" att ha tights :D en
> atetyd ja inte gillar. det finns inget som är dumt
> så länge det fyller ett vettigt syfte.

Jag antyder att jag tycker att någotr är dumt. det är allt....sluita läs en massa skit som jag inte skriver. Och sluta hoppa på mig för att du inte kan läsa vad jag skriver. Snart har jag nästan tillräckligt på fötterna för att skriva att du är dum i huvet....så håll dig lugn=)

> men skitsamma, vi kommer aldrig komma överrens om
> detta,

Inte sålänge jag inte får ha min åsikt och skriva den bara för att den inte passar dig...

jag kan mycket väl läsa vad du skriver o tror mycket väl fler kan det. mytomspunnen är en, skillnaden var att han gav en vetenskaplig vinkel på det. om du tycker ja är dum i huvudet, det får stå för dig. vill du skriva det här, fine. gör det :D:D
jag tänker inte sjunka så lågt i alla fall.

ja tyck va du vill. men jag förstår inte vad som är så dumt med att xc-svetton använder rakt styre OM det nu passar dem bättre. det är vad jag sagt, det är en smaksak. passar det en person bätrte med rakt styre så är det ju inte dummare än att en person som gillar riser använder det istället.

jag tänker inte komentera nå mer inlägg från din sida då det bara är meninglöst.om du inte gillar mina inlägg o tycker ja ä dum i huvudet, gör som jag, börja härmed använda funktionen "Dölj användarens inlägg" :D:D

Ville, ge upp någon gång! Du vet mycket väl att du retar upp folk och jag är rätt övertygad om att det är ditt syfte, så sluta låtsas som att du blir lika förvånad varje gång du helt oförskyllt blir missförstådd. Om jag blev missförstådd lika ofta på jobbet som du blir på forumet skulle jag fått sparken vid det här laget.

Oskar - riser (645 mm), riser (620 mm), rakt (580 mm), drop-bar med ergoform (440 mm)

EDIT: glömde kapa styret lite

Stoppa upp ett barend i stjärten...
och du får kadens av rätta snärten
stoppa upp två
och du får svårt att gå
Kör du upp 3
så är det lätt att bli blase
och sadelstolpen slinker in den me

oxr skrev:
> Ville, ge upp någon gång! Du vet mycket väl att du
> retar upp folk och jag är rätt övertygad om att
> det är ditt syfte.

Oskar. Jag måste svara både ja och nej.:)

MIna inlägg är absolut inte bara till för att reta upp en massa folk. Det har däremot blivigt något som alla xc-svetton fått för sig. Att jag jagar dem med ljus och lykta för att försöka vara på dem. De sägger att jag är inne i alla xc-svettotrådar och på alla hit och dit. Men ingen har hitil visat att jag är i alla trådar och är på alla. Men det är tydligen jävligt OK att beskylla mig för det.

Mitt inlägg var för att jag tycker det dummaste på en xc-hoj är styret. Vinklar och mått kan faktiskt vara ganska ok på sånna ramar. Växlar är inte min favvorit men jag förstår att de som tävlar vill ha det. Lika så tycker jag om höga sadlar, gillar dem alltså inte:). Men stryet känns verkligen som en sådan grej som bara hänger kvar från racerbiten utan att någon verkligen tänker till över det. Och om jag då tycker så så får jag inte säga det för att jag har nämt det förut och någon som har smalt styre kanske tar illa upp???

Jag skriver ju till och med i mitt inlägg att det är upp till var och en men jag har gjort mitt val. Sen har jag absolut inget emot långa svar på varför folk tycker jag har fel som jag får av mytis. Sådant kan leda till en kul diskution och senast jag och mytis hade den diskutionen så slutade det med att han lånade ett brett styre av mig för att testa. Visserligen väldigt brett men mycket friskt gjort.

Vem vet. Jag kanske hade fått ytterligare en person att testa och se för sig själv vad ett brett styre kunde göra även denna gång. Där är jag nöjd. Har man testat själv och funnit vad som passar än så skiter jag fullständigt i vad man kör på sen. Men vissa kan verkligen behöva få en spark i rumpan ibland för att se att det finns alternativ.

Men istället så får man ett påhopp där jag inte accepterar vad andra kör på. Det har jag aldrig skrivigt.

Så NEJ!. Jag skriver inte bara för att reta andra. Däremot kan jag säkert välja en ödmjukare ton i vissa lägen. Det kan jag absolut köpa. Men i vissa situationer har jag tröttnat på att var ödmjuk.

Visst, jag kunde skrivigt en liten notis om att jag inte gillar smala styren. Eller så kunde jag låtit bli helt att skriva. Men jag valde att stå för det jag har kommit fram till i mitt cykelliv att jag tycker att smala styren är den dummaste komponenten på en xc-cykel. Det är så jag tycker och då finns det ingen anledning till att fjäska med det. Det är väll det cykelforum är till för, Att skriva och tippsa om sina erfarenheter.

Det ar precis samma sak när jag körde SS i skogen med nästan bara fullgungande växel-hojjar. Ingen trodde på mig när jag sa att det var både roligare och lättare att köra SS i skogen. Se hur det ser ut idag.Väldigt många har testat SS och väldigt många har tom märkt att jag hade rätt.

Nu vill jag absolut inte ta åt mig äran att jag har vänt hellascyklisterna till SS-åkare. Men jag tror ivf att jag och några till inte är helt oskylldiga till vissa cyklisters val av cykel idag.

Sen kan man ju fråga sig varför jag lägger ner så mycket tid att skriva om det på happy. Kanske har jag för lite att göra bara:)....Men jag tror det är sån jag är.

Jag accepterar inte raka styren. Det skäms jag inte för att säga! Dom med raka styren vägrar jag cykla med, så det så!

Har personerna i fråga också bar ends. Ja, då jäklar blir det stryk!

Sitter bar endsen på ett riser-styre. Då ringer jag upp mina stilpolis-polare så ger vi personen kompanistryk!

Ville skrev:
> MIna inlägg är absolut inte bara till för att reta
> upp en massa folk. Det har däremot blivigt något
> som alla xc-svetton fått för sig.

Aj då, jag blev väl inget xc-svetto nu? :)

> Mitt inlägg var för att jag tycker det dummaste på
> en xc-hoj är etc.

Där tycker jag du har en poäng.

> Och
> om jag då tycker så så får jag inte säga det för
> att jag har nämt det förut och någon som har smalt
> styre kanske tar illa upp???

Jo.

> Men vissa kan verkligen behöva få en spark
> i rumpan ibland för att se att det finns
> alternativ.

Rimlig slutsats.

> Men istället så får man ett påhopp där jag inte
> accepterar vad andra kör på. Det har jag aldrig
> skrivigt.

Nej, men jag ställer den fråga som vi brukar ställa i min bransch: hur kommer det sig? Vad är det i det jag säger som gör att vissa reagerar så starkt? Hur kommer det sig att det ständigt upprepar sig?

> Så NEJ!. Jag skriver inte bara för att reta andra.
> Däremot kan jag säkert välja en ödmjukare ton i
> vissa lägen. Det kan jag absolut köpa. Men i vissa
> situationer har jag tröttnat på att var ödmjuk.

Så varför skriver man? Vad vill man uppnå? Vill man reta gallfeber på folk eller vill man hjälpa dem att se alternativen? Eller vill man bara synas? (Vänder mig inte särskilt till dig här, gäller nog alla som skrivit mer än cirkus 200 inlägg)

> Det är så jag tycker
> och då finns det ingen anledning till att fjäska
> med det.

Som sagt, det beror på vad man vill uppnå.

> Sen kan man ju fråga sig varför jag lägger ner så
> mycket tid att skriva om det på happy. Kanske har
> jag för lite att göra bara:)....Men jag tror det
> är sån jag är.

Det är en mycket, mycket bra fråga...

Som Calle F sade : Skit i stilpoliserna och kör med det du tycker är skönast !

Gillar mina barend's skarpt , uppför , på platta transportsträckor är dom för mig oundbärliga.
Dom kunde dock vara lite tjockare.

Bockstyre är bättre än barends, och om terängen inte är lämplig för bockstyre behöver man inte heller barends.

Ville skrev:

> MIna inlägg är absolut inte bara till för att reta
> upp en massa folk. Det har däremot blivigt något
> som alla xc-svetton fått för sig. Att jag jagar
> dem med ljus och lykta för att försöka vara på
> dem

Ville, jag gillar breda styren. Jag kommer inte att sätta ett rakt smalt styre på någon av mina cyklar, jag vet hur jag vill cykla och har bestämt mig för vilken utrustning jag vill ha.

Men jag upplever det faktiskt som att du jagar XC-svetton med ljus och lykta. Tyvärr, det bär mig emot att säga detta. Du är tjatig, och det innebär att dina väl genomtänkta åsikter döljs bakom en ridå av XC-förakt.
Vill du verkligen bara vara XC-hataren?

Är det inte så att den kunskap om cyklar och cykling som du har skulle ha lättare att komma fram om du inte var så förbannat rigid och övertygad om att du har funnit den enda och sanna vägen hela tiden?

Låt folk tycka annorlunda än du. Om det verkligen är så att du har rätt så upptäcker dom det nog själva i sinom tid, och dom är betydligt mer hjälpta av dina råd än av din förkastelse, för det finns nog ingen på det här forumet som betvivlar din kunnighet både när det gäller att hantera eller meka en cykel.

Efter att ha tittat på en massa bilder på världseleliten har jag kommit fram till att jag skall ha barends. De bästa kör ju med det så då även jag. :) Haha, nej det är ingen anledning. Anledningen till att jag startade tråden var att jag såg att allt färre kör med barends, i alla fall när man tittar på bilder på nätet. Då är ni med riser INTE inräknade. Jag undrade bara om det var av någon särskild anledning. Men efter att ha läst igenom tråden har jag inte blivit så mycket klokare...

För några år sedan var det mer eller mindre standard med barends. Hade man inga så var det för att de man hade var trasiga... Jag kommer som sagt fortsätta köra med barends. Bara för att jag tycker om det!

...för övrigt saknar jag barendsen som satt på Univegas cyklar från tidigt 90-tal. Två böjar varav den sista böjde barenden snett NEDÅT, inte rakt eller uppåt. Jäklar vad läcker cykeln blev! :)

som sagt är det mycket en smaksak. du gillar det o fortsätter o köra med det. andra tycker inte att det ger nått o tar bort dem.

Mina handleder mår mycket bättre av ett rakt något smalare styre med korta barends, så därför väljer jag det. Är det någon mer här som får ont i handleder eller underarmar av bredare styren?(som ju oftast risers är)

Tillbaka
Topp