Barends på MTB?

Dragkedjan

Ny medlem
Barends på MTB?
Tänkte höra mig för vad ni alla tycker om barends på en MTB? Tänker på små, ex. specialized P2.

Ivägen, eller gött att kunna variera sittställningen?

Barends på MTB?
När har man nytta av det eller bara skönt att byta grepp om man står och bryter? Har inte sett någon med barends i skogen sedan jag började med MTB förra sommaren.

Barends på MTB?
Perfekt när man tex cyklar långlopp, skönt att kunna byta grepp emellanåt. Har dock inte någon användning av mina när jag cyklar stig/sörmlandsleden.

Barends på MTB?
Barends får man nog kalla för old school och var vanligt när styrena var smalare än de normalt är idag. Då kunde de vara nödvändiga för att få kraft när man bryter men med ett brett styre tycker de flesta att de inte behövs. Bland Sverige-eliten är det nog bara Edin som kör med barends vilka dessutom sitter på ett väldigt brett styre så han blandar mellan den gamla och nya skolan.

Kör man långa pass i statisk terräng, typ grusväg, kan det vara skönt med barends för att handlederna får en snällare position.

För övrigt håller jag med om att riser är fult vilket har att göra med att jag gillar relativt raka linjer.

Barends på MTB?
Tog en bild från en tråd 2005 som 42hz publicerade :-)

Bilagor

• barends8my.jpg
    barends8my.jpg
    29.4 KB · Besök: 80
Barends på MTB?
flowrider skrev:
-------------------------------------------------------
> Linjer e väl alltid raka ;-)

Helt korrekt! Jag får väl säga att jag gillar linjer men inte kurvor ;)

Barends på MTB?
Jag hade förr och tyckte att det någon gång ibland var skönt att byta grepp på transportsträckorna, men mest satt de bara där till ingen nytta. Så fastnade jag med en av dem runt stammen på något litet träd lutade sig över stigen och vurpade fult in i en gran. Sedan dess ligger barendsen i förrådet till ingen nytta.

Det står inte var TS bor, men hun kan komma och hämta ett par gratis i mitt förråd om hun vill testa.

Barends på MTB?
Jag har ena diskreta korta ergonomi-barends på mtbn, skönt att kunna byta grepp ibland. Gillar ändå inte katter så det är okej :)

Barends på MTB?
Många blandade meningar:)
Kan iofs hålla med om att det är snyggare utan, samt är lite fundersam till dom när man ska köra lite träng att fastna i dom.
Fast de kan ju va gött att vila handlederna:)

Lutar åt utan då, om ingen kan komma med övertygande arrgument:)

Barends på MTB?
Hep skrev:

> till ingen nytta. Så fastnade jag med en av dem
> runt stammen på något litet träd lutade sig
> över stigen och vurpade fult in i en gran.

Om det var en 'stam' kan jag inte se att det spelar nån roll, däremot om det är smala sega buskar, snår el utstickande grenar som fastnar i vinkeln så är jag med. Sen verkar ju barends vara en ganska bred term, alltfrån 2 till 15 cm?

Barends på MTB?
Såg det här för några veckor sedan, jag såg nog happy ut på håll men jag kräktes lite i munnen.. ;-)

Själv avvecklade jag barends med milleniumskiftet men vissa verkar istället missbruka dem nuförtiden!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    96.5 KB · Besök: 105
Barends på MTB?
Dragkedjan skrev:
>
> Lutar åt utan då, om ingen kan komma med
> övertygande arrgument:)

Barends är punk
Det är bara döda fiskar som följer strömmen ;)

Barends på MTB?
Som ngn skrivit kan det vara skönt på långlopp.
Tänk på skaderisken dock! Det har varit en del otäcka olyckor med Barends ( och då de av lite längre modell...)där man fallit illa i skogen och någon fått dem i mage/bröst. Jag vet att man på vissa XC-tävlingar disskuterar om man ska förbjuda dem på grund av skaderiskerna...

Mina är borttagna... funkar bra ändå du kommer hitta bra ställningar på cykeln där du ändå kan "vila" handlederna ngt...

Senast ändrad:
Barends på MTB?
jonja skrev:
> Hep skrev:
>
> > till ingen nytta. Så fastnade jag med en av
> dem
> > runt stammen på något litet träd lutade sig
> > över stigen och vurpade fult in i en gran.
>
> Om det var en 'stam' kan jag inte se att det
> spelar nån roll, däremot om det är smala sega
> buskar, snår el utstickande grenar som fastnar i
> vinkeln så är jag med. Sen verkar ju barends
> vara en ganska bred term, alltfrån 2 till 15 cm?

Njae, det beror nog på hur man uttrycker sig. Det var en stam, men på ett träd som nog egentligen borde kallats för sly. Eller kanske till och med buskhelvete. Kanske en diameter på fem centimeter eller så. Lagom att få in i vinkeln som barprylen och styret bildade (hur skriver man barends i bestämd form singular?) och lagom för att få mig att hamna i en gran. Hur som helst kan du få mina om du vill.

Barends på MTB?
Jenny W skrev:
> Dragkedjan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Lutar åt utan då, om ingen kan komma med
> > övertygande arrgument:)
>
>
> Barends är punk
> Det är bara döda fiskar som följer strömmen ;)

Barends är typ som Toto.

Barends på MTB?
Hep skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > Hep skrev:
> >
> barprylen och styret bildade (hur skriver man
> barends i bestämd form singular?)

"barenden" baränden ;)kollar SAOL i detta nu...
nä fanns inte ;)

Barends på MTB?
Jenny W skrev:
> Barends är punk
> Det är bara döda fiskar som följer strömmen ;)

Punk är så mainstream det kan bli.

Barends på MTB?
Vet inte om det är bra då jag endast haft det på en gammal 90-talare som pensionerats.

Jag noterade nu senast när XCO kördes i Andorra, att endast Mantecon Gutierrez kör med barends.
Nino Shurter körde med små barends 2011, men inte längre.

Barends på MTB?
Tycker det är bra! Har integrerade på mina Ergon-handtag och de används både på grustransport och i värsta stöket uppför. Ger bättre kontroll att bryta sig upp om man byter grepp. Och jag byter grepp ofta, har förstått att det är jobbigt för många att släppa just greppet. Camelbacks och remote till lockouten är ju nästan ett måste idag så fort man lämnat asfalten?

Och med det sagt, så kör jag i år skumhandtag och inga barends på (lite) bredare styre. Och det funkar väl det också! :-)

Edit: glömde själva poängen...

Senast ändrad:
Barends på MTB?
Alla som inte kör med barends för att det är "stilbrott" kör förstås
också med svarta cykelskor, vita strumpor och svarta cykelbyxor?

Och cykeltröjan får ju inte se ut som den är designad av en påtänd 68-övervintrare?

Det är väl mycket förenklat de viktigaste stilreglerna?!

/Fedde

Barends på MTB?
Haha. Som sagt. Många åsikter! De gillar ja! Kul att smaken e som baken. Får testa me både barends på och av helt enkelt. Får se vad ja tycker om de på mitt nya styre (670mm) gentemot mitt gammla (710mm) kanske blir trångt på ett lite smalare styre. Måste iaf bestämmamig innan vasan:)

Skål!

Barends på MTB?
Hep skrev:
> Jag hade förr och tyckte att det någon gång
> ibland var skönt att byta grepp på
> transportsträckorna, men mest satt de bara där
> till ingen nytta. Så fastnade jag med en av dem
> runt stammen på något litet träd lutade sig
> över stigen och vurpade fult in i en gran. Sedan
> dess ligger barendsen i förrådet till ingen
> nytta.
>
> Det står inte var TS bor, men hun kan komma och
> hämta ett par gratis i mitt förråd om hun vill
> testa.

Att du lyckades cykla in i ett träd och sedan göra en ful vurpa kan ju knappast bero på att du hade bar ends på styret. Hade du cyklat några cm längre bort från trädet så hade du säkert klarat dig undan vurpan :)

Barends på MTB?
fedde skrev:
> Alla som inte kör med barends för att det är
> "stilbrott" kör förstås
> också med svarta cykelskor, vita strumpor och
> svarta cykelbyxor?

Självklart kör de med korrekta kläder. De har absolut inte på sig på tok för stora shorts som gör att de ser ut som förvuxna barn, gärna i kombination med "vanliga" cykeltröjor som är minst 2 storlekar för stora och fladdrar riktigt snyggt i vinden.

Barends på MTB?
Stuvstaix skrev:
> "Byta sittställning under transportsträckor"?
>
> Då anbefaller jag tempopinnar! (seriöst)
>
>

Haha

Barends på MTB?
Nä? Du skojar ju? Barends och tempopinnar?!? ;-)

Jag går gärna ner med armbågarna på styret på asfalt och slätare grusväg. Funkar fint trots skapligt drop.

Barends på MTB?
fedde skrev:
> Alla som inte kör med barends för att det är
> "stilbrott" kör förstås
> också med svarta cykelskor, vita strumpor och
> svarta cykelbyxor?
>
> Och cykeltröjan får ju inte se ut som den är
> designad av en påtänd 68-övervintrare?
>
> Det är väl mycket förenklat de viktigaste
> stilreglerna?!
>
>
> /Fedde

Varför ska man ha svarta cykelskor?

Dragkedjan skrev:
> som föregående, varför inte me riser?

Riser har mer sweep än raka styren så blir lätt så att barendsen pekar lite utåt och mer horn än bekvämaa att hålla i. Fastnar i träd och inte så ergonomiska. Ska man ha barends rekommenderas styre med max 5° tycker jag

Barends på MTB?
cerro skrev:
> Varför ska man ha svarta cykelskor?

Alla cykelskor var svarta back in the day. Titta på gamla bilder på Coppi & Co. Men det betyder kanske samtidigt att alla cykelkläder ska vara tillverkade i ull och att cykelglasögen egentligen ska se ut som gamla motorcykelglasögon. Med respekt för sporten borde vi kanske börja röka och ha vin i flaskorna också? Bilden nedan är från TdF 1929. Om det är svårt att se hjälper de alltså varandra att tända ciggen längst fram i klungan :)

Bilagor

• smoking.JPG
    smoking.JPG
    28.9 KB · Besök: 39
Barends på MTB?
-Andy- skrev:
> Hep skrev:
> -----
> > Jag hade förr och tyckte att det någon gång
> > ibland var skönt att byta grepp på
> > transportsträckorna, men mest satt de bara
> där
> > till ingen nytta. Så fastnade jag med en av
> dem
> > runt stammen på något litet träd lutade sig
> > över stigen och vurpade fult in i en gran.
> Sedan
> > dess ligger barendsen i förrådet till ingen
> > nytta.
> >
> > Det står inte var TS bor, men hun kan komma
> och
> > hämta ett par gratis i mitt förråd om hun
> vill
> > testa.
>
> Att du lyckades cykla in i ett träd och sedan
> göra en ful vurpa kan ju knappast bero på att du
> hade bar ends på styret. Hade du cyklat några cm
> längre bort från trädet så hade du säkert
> klarat dig undan vurpan :)

Där jag cyklar är det rätt vanligt att slå i både styre, armar och ben i diverse bråte då det är tätt med sly, buskar, småträd och annat runt stigen. I de allra flesta fall blir det en liten knuff och kanske en del vingel, men bara att fortsätta. Med en pinne pekande framåt längst ut på styret blir det inte så enkelt att "glida" längs slyn utan man (åtminstone jag) fastnar.

Hade jag cyklar längre från det trädet (slyn) hade jag cyklat närmare ett annat...

Tillbaka
Topp