barends

barends
Kan väl vara gött på transportsträckor men i skogen är de bara bra till att knuffa undan kvistar och saknar helt mening i övrigt. Om du inte fixar extra bromshandtag så du kan bromsa med händerna på barendsen då förstås.
Jag körde förr med barends men har sedan maj 2005 (då jag blev med raiser-styre) aldrig saknat dem en enda gång.

barends
Köpte en annan hoj, upptäckte då att jag tyckte det var jävligt fult med barends (hypnotiserad av Happy?). Vande mig av efter ngr dagar, saknar dem inte.

barends
På pendlarhojen har jag barends. Den kör jag även långrundor med på vintern. Då är det skönt att kunna ändra handpositionen lite. I skogen kör jag utan.
/J

barends
Jag klarar mig inte utan, efter några timmar kan det vara skönt att kunna ändra grepp, och även när jag står upp gillar jag dem.
Det behöver inte vara några megastora utan små korta funkar jättebra för mig.
Sen så är ju ett par i carbon snyggt oxå..

Örten

barends
Har barends och trivs med det. Man får mer utrymme för att byta ställning, och de underlättar vid brant klättring. Har aldrig, eller inte änn kanske jag ska skriva, köpt konceptet med riserbar.

barends
Jag har aldrig förstått vitsen med barends annat än för att kunna byta handposition när man maler grusväg. I skogen är dom imho. värdelösa och fyller ingen som helst funktion.

barends
uppförs tycker ja de flyller en jäkligt bra funktion, då man kommer ut bredare me armarna o kan bryta mera. men som nån sa, det är klart en smaksak.

barends
Är det brant upplever jag att man tappar greppet bak långt innan man ens närmar sig att behöva flytta fram vikten så långt som barends möjliggör. Att flytta fram händerna på barendsen borde vara rent kontraproduktivt.

barends
Körde barends innan, med min nya mtb i skogen så saknar jag dom inte alls. Tog även bort dom som satt på det som blev min pendlingscykel, och saknar dom inte där heller faktiskt.

Så det är en smaksak.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> I skogen är dom imho. värdelösa
> och fyller ingen som helst funktion.

Dom fyller faktiskt en funktion! I smala passager med mycket träd och grenar så krokar dom tag sig i något (o)lämpligt bredvid cykeln, fastnar fullständigt och vrider då naturligtvis runt styret. Barends-relaterade vurpor har iaf hänt mig, därför tog jag bort dom.. ;)

barends
Mårten skrev:
> Är det brant upplever jag att man tappar greppet
> bak långt innan man ens närmar sig att behöva
> flytta fram vikten så långt som barends
> möjliggör. Att flytta fram händerna på
> barendsen borde vara rent kontraproduktivt.

man flyttar ut händerna, man håller ju inte längst fram o så kan man ju hålla fram armarna istället. du flyttar ju itne fram hela kroppen bara för att du tar i barendsen :D självklart håller man kropsvikten så långt bak man orkar. det är när man tenderar till att bli trött som kroppen oftast kommer fram o man slirar massa.

barends
Mårten skrev:
> Jensen: Vi får träffas och klättra lite
> nånstans här i Uppsala? :P

Det finns en asjobbig backe på Linnéstigen att öva på. Den kan driva en till vansinne. Med barends skulle man säkert klara den varje gång förstås :)

barends
Om det är så brant att det inte räcker med att luta sig frammåt så finns det större problem att hantera. Greppet t.ex... Det är mycket tveksamt om barends har något än ergonomi att erbjuda.
Men det klart, MTB är en materialsport så jag kanske hade alldeles för billiga barends ;-)

barends
Backen som andreaso pratar om är svår inte bara för att den är brant och ganska slirig, utan också för att den är bemängd med rötter och ojämnheter som ställer till det. Enligt vad jag sett är det bara Andreas, Mårten R och Ralf som fixat backen. Vi andra tar den till sommaren ;)
Jag körde med barends på den gamla goda tiden och tycker att det är bra - hade en gång ett Scottstyre som övergick i barends. Det var jäkligt bra men alldeles för smalt för att klara mer teknisk körning.

barends
Vänta, det är alltså DEN backen? Åh shit, jomenfan byter jag rotationsriktning på bakdäcket ska det nog funka. Behöver inget bromsgrepp där ändå... :P

Men det är klart, monterar jag på barends behöver jag ju inte fippla med däcket.

Tillbaka
Topp