Är det tillåtet med barends på cykelvasan?

Jag har haft i motionsklass alla ggr jag kört. Fast det är några år sen sist så det är möjligt att det är ändrat. Borde väl framgå på deras hemsida. Vore synd om det inte var tillåtet. Älskar att ha dem.

Inte tillåtet i tävlingsklass, men kanske i motionsklass iom att de tillåter bockstyre där.
Från SCF, del 4:
1690552888454.png

Tidigare tävlingar i år så har de tryckt lite extra på att man ska hålla händerna på styret och inte luta armbågarna mot styret. Det är dock ok att hålla i styret närmast styrstammen för att bli lite mer aero.

SCF, del 1:
1690553071148.png

Inte tillåtet i tävlingsklass, men kanske i motionsklass iom att de tillåter bockstyre där.
Från SCF, del 4:
Visa bilaga 641565

Tidigare tävlingar i år så har de tryckt lite extra på att man ska hålla händerna på styret och inte luta armbågarna mot styret. Det är dock ok att hålla i styret närmast styrstammen för att bli lite mer aero.

SCF, del 1:
Visa bilaga 641567
Tidigare(2012-2018) typnär jag kört motion har det inte varit tillåtet.

M

Det står ju att traditionella barends är tillåtna. Det var ett tag som folk satte dem nära styrstammen som en slags ersättning för tempostyren. nu minns jag inte vilka år jag kört riktigt men jag tror sista var 2019 och ett flertal ggr innan det och ingen har någonsin sagt något om mina barends.

Edit: ibland gillar jag verkligen inte autocorrect

Barends ja, inner bar ends nej.
Lite synd, ger rätt mycket lägre luftmotstånd och ändå hygglig kontroll på styrningen.

Finns det minimumbredd på styret? Eller kan man ha ett 30cm styre med barends ytterst?

Väldigt skeptisk. För landsväg är minimibredden 350mm.
Jo, men det står att det gäller landsväg, bana och cx. I samma regler står att maxbredd är 50cm, det gäller ju inte mtb. Men även ett 35cm styre känns nog rätt vingligt på en mtb, men med en lång styrstam kunde det funkat till cykelvasan kanske.

Hittar ingen info på deras sida, åker motion så jag chansar.. Tycker nog att med Inner barends är det lättare att komma år bromsarna än med traditionella barends.

Tillbaka
Topp