[Barn] Cykla ensam till/från skolan?

Octagon

Aktiv medlem
Hur gamla är barn när dom kan cykla själva till och från skolan? Funderar främst på hem, det är ju nycklar och annat, skummisar kan se att det är en plutt ensam hemma och få konstiga idéer. Och trafik är ju inte lätt för små barn, om man nu inte har cykelväg och trafikvakt.

Själv cyklade jag i 2:an och det var på vägar där det fanns bilar, villakvarter och vägen förbi konsum, men det var tidigt 80-tal och man hade varken säkerhetsbälte i bilen eller hjälm på hojen. Antar att normerna är annorlunda nu när det är fullt av stressade SUV-föräldrar som ska hämta och lämna, farligt att vara nära en skola runt 8-snåret.

Det beror nog väldigt mycket på den lokala trafikmiljön och på barnets mognad. Jag och mina kompisar cyklade jämt runt i samhället redan vid 8-9 års ålder. Vid 10 fick man cykla till skolan ensam. Men så växte jag upp i ett litet samhälle med ca 1800 invånare, utan genomfartsleder och mest små, ganska trånga gator.

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Rekommenderad ålder för barn ensamma i trafiken
> är 12 år

Precis, generellt är det runt 12 som uppfattningen (avstånd, hastighet t.ex.) är bra nog för trafik. Sen anpassar man efter trafiksituation och vilket område man bor i.

När jag gick i 1-3 så var det strängt förbjudet att cykla till och från skolan om du inte var mellanstadieklassare.
Blev påkommen på väg till skolan när jag cyklade i 3an av en lärare. och då var det avstigning och rapport hem om detta.

Som pappa själv, skulle jag inte tillåta mina barn att cykla till o från skolan själva förrän dom är runt 10-12 år.

Det är kul det där. Till skolan måste barnen vara skyddade och säkra. Skolan måste ringa om dom inte kommer fram. Jag har alltid undrat vem som ringer och säger till när barnet kommer hem?

Får barnen inte cykla själva hemma? Måste dom ha med en förälder för att gå till fotbollsplanen? Vem ringer och säger till att barnet kommit fram till fotbollsplan? Får barnen åka roller blades själva? Får dom cykla bmx eller skatea?

Gick, cyklade och åkte skidor till/från skolan (~2 km enkel väg) när jag började i lågstadiet. Iofs liten by på landet så inte så mycket trafik + ANNAT.

Jag fick dessutom ro en uppblåsbar båt runt i hamnen hemma ensam, utan uppsikt, från ganska låg ålder. Mellanstadieålder, om ens det. Trots att jag inte ens kunde simma! :) Men jag hade alltid flytväst, så klart. Fast jag var ett försiktigt och ansvarstagande barn, så mina föräldrar kände att de kunde lita på mig.

Vi lät vår son cykla till skolan själv när han gick i 1:an (Det är 400 m lugn och fin cykelväg dit), men när personalen på skolan uppmärksammade det blev det bassning. Det finns tydligen regler inom kommunen som säger att man inte får cykla ensam till skolan förrän man går i 5:an, och även om vi har en bra cykelväg till skolan, så har alla inte det, och det ska vara rättvist...

Andreas T skrev:
> Vi lät vår son cykla till skolan själv när han
> gick i 1:an (Det är 400 m lugn och fin cykelväg
> dit), men när personalen på skolan
> uppmärksammade det blev det bassning. Det finns
> tydligen regler inom kommunen som säger att man
> inte får cykla ensam till skolan förrän man
> går i 5:an, och även om vi har en bra cykelväg
> till skolan, så har alla inte det, och det ska
> vara rättvist...

Det skulle vara intressant att få veta vad för stöd i lagen de anser sig ha. Skolplikt råder, och om du som förälder väljer att transportera ditt barn till skolan med hjälp av cykel, så kan de knappast bestämma över det. Rekommendationer är en sak, men vad ska de väl göra? Stänga av ungen? Det lär inte gå igenom. Sen är det nog inte många som skulle göra en rättssak av det.

Att fråga efter vid vilken ålder som barn kan cykla till skolan själv är ungefär lika väldefinierat som hur snabbt man ska köra en bil. Eller den klassiska snörlängden.

Andreas T skrev:
> Vi lät vår son cykla till skolan själv när han
> gick i 1:an (Det är 400 m lugn och fin cykelväg
> dit), men när personalen på skolan
> uppmärksammade det blev det bassning. Det finns
> tydligen regler inom kommunen som säger att man
> inte får cykla ensam till skolan förrän man
> går i 5:an, och även om vi har en bra cykelväg
> till skolan, så har alla inte det, och det ska
> vara rättvist...

Min son blev också tillsagd i sjuårsåldern eller nåt, men jag förklarade för hans lärare att de inte har ett dugg att göra med hur han tar sig till och från skolan och då blev det tyst. Jag blir så förbaskat trött på alla "regler" skolorna bara hittar på utan något som helst stöd någonstans.

(Jag kan hålla med om att 12 är en lämplig ålder _generellt_ och det är också vad NTF rekommenderar, men sedan kan man diskutera sig blå om vad som egentligen menas med "trafiken".)

I från första skoldagen fick jag cykla T&R skolan. Curlingföräldrar var inte påtänkta. Dock så gick jag ofta T&R under vintern i första klass.
Skolvägen var tre km och passerade en stor industris ut/infart.

Bara säg till personalen att de ska ge fan i hur ditt barn tar sig till skolan.
Jag bor utanför en grundskola och vägen fylls HELT med bilar för att föräldrarna ska hämta/lämna barnen.

Det roliga (hemska) är att eftersom vägen är ganska smal och de parkerar på båda sidorna av vägen så skulle inte en fet ambulans eller brandbil kunna komma fram till skolan eller för den delen mitt hem om det skulle behövas.

Hur bra som helst om barnen tar sig till skolan för egen maskin.

Ni som hetsar upp er att skolan sätter regler för hur barnen tar sej till skolan, har ni järnkoll på vems ansvar och försäkringsansvar det är för barnens färd till skolan?

Jag är inte alls säker, men har för mej att det finns något runt detta, och då får man nog respektera. Och så en riktig präktighets-klyscha, eller vad man nu ska kalla det; reglerna är skapade av det samhälle vi själva format demokratiskt!

Själv tycker/tyckte jag det var bra med gemensamma regler för detta vid våra barns dåvarande skola. (from 4:e klass ok att cykla) Inget tjaffs om att "alla andra får" osv.

Jag började cykla till skolan VT i tvåan. Då var jag 9. Bara villakvarter och en trafikerad väg, den hade dock ett mycket synligt övergångsställe. Det gjorde mig till cyklist.

JPL skrev:
> Ni som hetsar upp er att skolan sätter regler
> för hur barnen tar sej till skolan, har ni
> järnkoll på vems ansvar och försäkringsansvar
> det är för barnens färd till skolan?
>
> Jag är inte alls säker, men har för mej att det
> finns något runt detta, och då får man nog
> respektera. Och så en riktig
> präktighets-klyscha, eller vad man nu ska kalla
> det; reglerna är skapade av det samhälle vi
> själva format demokratiskt!
>
> Själv tycker/tyckte jag det var bra med
> gemensamma regler för detta vid våra barns
> dåvarande skola. (from 4:e klass ok att cykla)
> Inget tjaffs om att "alla andra får" osv.

Glöm inte dubbskorna när du beträder isen.

JPL skrev:
> Ni som hetsar upp er att skolan sätter regler
> för hur barnen tar sej till skolan, har ni
> järnkoll på vems ansvar och försäkringsansvar
> det är för barnens färd till skolan?

Jajamen, mina barn har privata olycksfallsförsäkringar som täcker det.

> Jag är inte alls säker, men har för mej att det
> finns något runt detta, och då får man nog
> respektera. Och så en riktig
> präktighets-klyscha, eller vad man nu ska kalla
> det; reglerna är skapade av det samhälle vi
> själva format demokratiskt!

Nej. Skolan hittar på en massa tramsregler, varav väldigt många verkar gå ut på att personalen ska slippa anstränga sig.

> Själv tycker/tyckte÷jag det var bra med
> gemensamma regler för detta vid våra barns
> dåvarande skola. (from 4:e klass ok att cykla)
> Inget tjaffs om att "alla andra får" osv.

Tja, om du inte klarar av att säga nej till dina barn är ju inte det direkt _mitt_ problem...

Började cykla mina 2km till skolan på 70-väg utan väggren när jag gick i 3:an. Tror faktiskt att föräldrarna protesterade men jag gillade ju att cykla så de gav sig till slut. Det gick ju bra det med.

Det beror väl helt på trafikmiljön till skolan, eller?
Min dotter har cyklat själv till förskolan några gånger. Men nu bor vi ju på landet också :)

MIna barn cykla och gick jag med till skolan i 2år Sen fick dom typ gå själva över vintern och sen börja cykla dom 2km genom villakvarter själva .
Men att sätta en ålder är svårt, grannens barn hittar väl knappt till skolan vid 12år när dom fått skjuts varje dag hittills, och än mindre har dom cyklat....

Jag skulle aldrig låta min dotter (8 år) cykla eller gå själv till skolan. Vägen dit är hårt trafikerad och aldeles för farlig. Det var lite skilnad när en annan var barn. Då var det inte lika stressigt och där jag växte upp visste alla vems barnen var. Så är det inte nu för tiden och där vi bor. Jag låter tösen gå med kompisar till parken och till kiosken runt kvarteret men inte cykla där det kör bilar, utan vuxet sällskap.
Om det skulle hända nått på väg till skolan skulle jag aldrig förlåta mig själv och det handlar inte om vems fel det är. Att skolans policy är att lågstadiebarnen ska åka skolbuss eller ha följe av förälder eller annan vuxen tycker jag bara är bra! Det är väl naturligt att jag som förälder ser till att mitt barn kommer till och från skolan på ett säkert sätt. Nått annat är bara korkat!

ipv6 skrev:
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som hetsar upp er att skolan sätter regler
> > för hur barnen tar sej till skolan, har ni
> > järnkoll på vems ansvar och
> försäkringsansvar
> > det är för barnens färd till skolan?
>
> Jajamen, mina barn har privata
> olycksfallsförsäkringar som täcker det.
>
> > Jag är inte alls säker, men har för mej att
> det
> > finns något runt detta, och då får man nog
> > respektera. Och så en riktig
> > präktighets-klyscha, eller vad man nu ska
> kalla
> > det; reglerna är skapade av det samhälle vi
> > själva format demokratiskt!
>
> Nej. Skolan hittar på en massa tramsregler, varav
> väldigt många verkar gå ut på att personalen
> ska slippa anstränga sig.
>
> > Själv tycker/tyckte÷jag det var bra med
> > gemensamma regler för detta vid våra barns
> > dåvarande skola. (from 4:e klass ok att cykla)
> > Inget tjaffs om att "alla andra får" osv.
>
> Tja, om du inte klarar av att säga nej till dina
> barn är ju inte det direkt _mitt_ problem...

Du verkar vara en trevlig prick, som verkar veta det mesta! Alltifrån ansvarsfrågan (som verkar vara annorlunda där du bor jämfört med de flesta kommuner i sverige) till hur lata alla lärare och att "Skolan" är någonting som har ett eget medvetande och kan skapa regler. För att inte prata om dina skills i barnauppfostran, jämfört med svaga individer som jag.

Jag erkänner, jag förlorar nog bara debatten mot sådana övermänniskor! Du har rätt, jag har fel!

Själv cyklade jag till skolan från och med åk1. Bodde i Nacka och min skola låg cirka 500m bort genom villakvarter. Självklart utan hjälm (Hej Erik), för att slippa mobbningen. Detta var tidigt 80-tal. Alla barn cyklade. Så vitt jag vet överlevde alla.

När jag var 12 hade jag så många mil i benen att jag var bättre lämpad för cykling i trafik än en 12-åring som inte cyklat inbillar jag mig.

Som det redan sagts är trafikmiljön avgörande. Villakvarter är nog bättre än innerstad...

underscore skrev:
>
> Glöm inte dubbskorna när du beträder isen.

Glömmer inte, bara att det är så förbenat svårt att få på dom över skridskorna, så jag ger upp varje gång!

När jag gick i mellanstadiet hade vi vid ett flertal tillfällen poliser på besök som pratade trafiksäkerhet med oss och gick igenom våra cyklar för att kolla att ringklocka och lysen och sånt funkade. Tror det ger mer än förbud. Men det har man kanske inte råd med längre?

Hursomhelst tror jag inte mina barn om jag hade några skulle få cykla alls där jag bor nu förrän de fyller 18 :) Det får bli en mtb och utflykter till skogen med pappa.

Nu är det väl så att tolvårsrekommendationen är baserad på barns neurologiska och perceptiva förmåga. De har helt enkelt inte en tillräckligt trafikmässig sinnesnärvaro före tolv års ålder, eftersom deras hjärnorinte är fullt utvecklade och tränade för det.

Fliken skrev:
> Nu är det väl så att tolvårsrekommendationen
> är baserad på barns neurologiska och perceptiva
> förmåga. De har helt enkelt inte en
> tillräckligt trafikmässig sinnesnärvaro före
> tolv års ålder, eftersom deras hjärnorinte är
> fullt utvecklade och tränade för det.

Då måste runt 80% av de jag möter i trafiken vara under 12...

Fliken skrev:
> förmåga

Så är det. Nu mer är den ca 10% av vad den var för 20 år sedan. Nu är barn närmast hjärndöda. Lika bra vi buntar ihop och har ihjäl dom vid födsel.

BOFH skrev:
> När jag gick i mellanstadiet hade vi vid ett
> flertal tillfällen poliser på besök som pratade
> trafiksäkerhet med oss och gick igenom våra
> cyklar för att kolla att ringklocka och lysen och
> sånt funkade. Tror det ger mer än förbud. Men
> det har man kanske inte råd med längre?

Det verkar som den gängse uppfattningen kring detta i dag är att barnen får träffa en polis, vilket kan anses ha ett värde, men att det inte har någon som helst påverkan på förmågan att framföra en cykel i trafik. Beror på hjärnans utveckling, som nämnts i tidigare inlägg.

oxr skrev:
> BOFH skrev:
> -----
> > När jag gick i mellanstadiet hade vi vid ett
> > flertal tillfällen poliser på besök som
> pratade
> > trafiksäkerhet med oss och gick igenom våra
> > cyklar för att kolla att ringklocka och lysen
> och
> > sånt funkade. Tror det ger mer än förbud.
> Men
> > det har man kanske inte råd med längre?
>
> Det verkar som den gängse uppfattningen kring
> detta i dag är att barnen får träffa en polis,
> vilket kan anses ha ett värde, men att det inte
> har någon som helst påverkan på förmågan att
> framföra en cykel i trafik. Beror på hjärnans
> utveckling, som nämnts i tidigare inlägg.

Ja det är tur att man forskat på detta. Så alla barn inte dör på väg till skolan längre.

curlingföräldrar är de som oftast skjutsar sina barn i bil till skolan i farligt hög fart ända fram till ytterdörren (om möjligt). (Vissa har även en icke-PK åsikt om denne bilförares genus!)

curlingföräldrar är de som oftast klagar på hur farlig trafiksituationen är närmast skolan.

curlingföräldrar är de som oftast klagar på att skolan har alldeles för lite fysisk aktivitet för barnen.

Ser någon en ond spiral här?

Tycker 12 år låter sent att börja. Cyklade själv hela mellanstadiet.
Som flera sagt beror det på trafikmiljön mellan hem och skola också.
Men om det är en relativt lugn trafikmiljö och inte för långa avstånd så är det nog bara bra för barnets motion, självförtroende och självständighet att få börja cykla till och från skola själv innan de är 12.

Fliken skrev:
> förmåga. De har helt enkelt inte en
> tillräckligt trafikmässig sinnesnärvaro före
> tolv års ålder, eftersom deras hjärnorinte är
> fullt utvecklade och tränade för det.

Det där med att bli tränad för saker och ting är lite lustigt. Man kan ligga i soffan och titta på tv hur mycket som helst och äta hur mycket chips som helst och ändå blir man inte bäst på allt.
Ibland verkar det nästan som att man måste hålla på med det man ska bli bra på. Lite lustigt det där.

Men det beror ju på från fall till fall. Något barn kanske har kort avstånd och lugn miljö och kan gå eller cykla till skolan tidigare och andra kanske har för långa avstånd och/eller för hektisk miljö för att gå/cykla till skolan överhuvudtaget.
Något barn kanske klarar av det bra redan som 7 åring medan någon som är gravt utvecklingsstörd kanske inte klarar av att cykla själv som 40 åring heller.
Svårt att generalisera och hitta något som passar alla trotts olika förutsättningar.

underscore skrev:
> Ja det är tur att man forskat på detta. Så alla
> barn inte dör på väg till skolan längre.

Ja, rent teoretiskt borde det kunna rädda liv om man använder konstaplarna till att stoppa de som inte håller 30 utanför skolorna i stället för att kontrollera om alla barns cyklar har ringklockor.

Man kan ju ha åsikter, och spetsa till lustigheter. Men om medicinsk och trafikmässig forskning i dagsläget har en åsikt som säger 12 år, och Forumeliten frihetsliberalt menar ngt annat, utan att säga emot vad forskarna anser, så blir det upp till var och en att göra en egen källkritik.

Lite klassskillnad mellan tyckande och forskningsbaserad argumentation. Eller vänta förresten. Inte lite.

Bäst att Blackwater kör ungarna till skolan i en
RCWS-Hummer.jpg

Våran äldste son har cyklat hem från, ibland också till, skolan hela 3:an. Han är född sent på året och fyllde 9 i November.
Nu är han ett väldigt lugnt, eftertänksamt och ansvarstagande barn. Cykelvägen är genom ett lugnt villakvarter med lite trafik.

12 är nog en bra generell regel.

>
> > Själv tycker/tyckte÷jag det var bra med
> > gemensamma regler för detta vid våra barns
> > dåvarande skola. (from 4:e klass ok att cykla)
> > Inget tjaffs om att "alla andra får" osv.
>
> Tja, om du inte klarar av att säga nej till dina
> barn är ju inte det direkt _mitt_ problem...

he, he. Tycker d va - ehuru lite elakt, men - mkt bra. Tänkvärt.

Mooshie skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Nu är det väl så att
> tolvårsrekommendationen
> > är baserad på barns neurologiska och
> perceptiva
> > förmåga. De har helt enkelt inte en
> > tillräckligt trafikmässig sinnesnärvaro
> före
> > tolv års ålder, eftersom deras hjärnorinte
> är
> > fullt utvecklade och tränade för det.
>
>
> Då måste runt 80% av de jag möter i trafiken
> vara under 12...

ha ha. - ligger d ngt mellan o lågstadium där du möter dessa?

Hade iofs bara nån knapp kilometer till skolan på låg/mellanstadiet, men på den vägen hanns det med en brant backe, en genväg över en lekplats och en trappa man kunde hucka. Började köra den vägen själv i första klass och hoppa ner för trappan i tredje när jag fick en mountainbike... Synd att de satte upp ett staket där när min storebror några år senare bröt nyckelbenet där!

Tillbaka
Topp