[Barn] Cykla ensam till/från skolan?

Varför skriver alla att villaområden är bra att cykla genom? När jag var sex bast cyklade jag alltsomoftast själv någon kilometer genom "den utsatta förorten" (som det heter nu, då sade vi nog "Miljonprojektet") till och från dagis. Nu kan jag inte tänka mig att låta min sexåring cykla själv någon knapp kilometer till skolan (när han börjar i höst) just på grund av att det är genom ett villaområde = skymda utfarter och korsningar var 20 meter (med stressade medelklassbilister som kollar mejlen i bilen). Jag skulle nog hellre se att han cyklade på en 70-väg med hyggligt generös vägren.

Och seriöst: tolv år innan man kan cykla själv till skolan? Hur vettigt är ett sådant samhälle?!? Antingen är föräldrarna överbeskyddande eller så har man byggt en helt människofientlig närmiljö.

Senast ändrad:
När jag började skolan fanns det regler på den skolan som sa att man inte fick börja cykla förrän man börjat 4an, detta var över 30 år sedan.
Känner nog att 9-10 är rätt lagom om dom behöver korsa någon större vägar. Men min 7 åring som börjar ettan nu efter sommaren kommer absolut att få gå själv till skolan om han vill det, trots en lite större väg att passera.
Tycker det känns fånigt att opponera sig mot regler som skolan tagit fram, säger dom 10 år för cykling så varför gnälla över detta? Det finns ofta en bra anledning till det och ju när det gäller trafik så förstår jag varför man inte vill ha 7 åringar som cyklar till skolan. I vuxet sällskap ser jag dock inga problem med att dom cyklar.

Min 7-åring cyklar själv till skolan, precis som jag gjorde vid samma ålder. På eftermiddagen fräser hon och hennes kompisar runt villaområdet/lekparken på sina 16". Fast jag är ju en inflyttad bondläpp.

Mathis73 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker det känns fånigt att opponera sig mot
> regler som skolan tagit fram, säger dom 10 år
> för cykling så varför gnälla över detta? Det
> finns ofta en bra anledning till det och ju när
> det gäller trafik så förstår jag varför man
> inte vill ha 7 åringar som cyklar till skolan. I
> vuxet sällskap ser jag dock inga problem med att
> dom cyklar.

Skolan är välkomna att ta fram regler som gäller skolan. Hur barnen tar sig dit och därifrån är visserligen en gråzon, men jag anser likväl att det är mitt ansvar att se till att barnen kommer dit (och därifrån), och då är det också mitt ansvar att bedöma hur de ska göra det. Nu cyklar de inte av andra skäl, men de går själva. Precis samma väg. Och om de fick, skulle de ta den kortaste vägen som går över en bilväg med obevakat övergångsställe och alldeles för många stressade föräldrar och andra som kör för fort. Det finns det inga regler mot...

(Även regler som gäller skolan ska ha någon form av rimlighet. Att förbjuda mobiltelefoner under lektionstid är en självklarhet. Att förbjuda barn att ha en avstängd mobiltelefon med sig i väskan/fickan är korkat. Sedan behöver man inte ha regler för allt, ofta räcker det med rekommendationer.)

simonW skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför skriver alla att villaområden är bra att
> cykla genom? När jag var sex bast cyklade jag
> alltsomoftast själv någon kilometer genom "den
> utsatta förorten" (som det heter nu, då sade vi
> nog "Miljonprojektet") till och från dagis. Nu
> kan jag inte tänka mig att låta min sexåring
> cykla själv någon knapp kilometer till skolan
> (när hen börjar i höst) just på grund av att
> det är genom ett villaområde = skymda utfarter
> och korsningar var 20 meter (med stressade
> medelklassbilister som kollar mejlen i bilen). Jag
> skulle nog hellre se att han cyklade på en
> 70-väg med hyggligt generös vägren.
>
> Och seriöst: tolv år innan man kan cykla själv
> till skolan? Hur vettigt är ett sådant
> samhälle?!? Antingen är föräldrarna
> överbeskyddande eller så har man byggt en helt
> människofientlig närmiljö.

När jag skrev villaområde mena jag något negativt, 30 o 50 vägar utan vare sig trottoar eller cykelväg.
På min egen väg till skolan var det bara cykelväg

Lite liv i tråden:
Är intresserad av att höra hur andra låter sina barn cykla. Yngre syskon med äldre? Från vilken ålder?
Hur långt låter andra sina barn att cykla, och vilken ålder har barnen?

Byggde mina första soptippscyklar som sexåring, och cyklade till o från skolan i ettan. Fröken kom i klass två och sa att det fick vara slut på cyklandet (Kommit direktiv), eller att jag kunde parkera runt hörnet.. Inget sades angående alla sparkstöttingar, som framfördes i samma trafikmiljö!
Säker cykel och trial-dag hade vi i trean. Antar att man fick använda cykeln då? Litet samhälle.

Känns inkonsekvent, att tvinga fram fler curlingföräldrar och SUV-smog, samtidigt som våldtäktsoffren skall fortsätta att leva obekymrat i kortkort för att inte verka rädda i vår tillåtande värld.

Senast ändrad:
Mina barn cyklade till/från skolan själva från ca 8 års ålder, och tämligen fritt inom Sthlm city, ensamma, från 12 års ålder. Som syskon på 10 resp. 13 år cyklar de tillsammans, fritt inom Sthlm city. Självklart har jag koll på vart de cyklar och vilka vägar/cykelbanor de kör så att de inte kör vilse eller hamnar i svåra trafiksituationer. Nya rutter cyklar vi först tillsammans så att jag och de har koll på att det funkar.

Sonen, 9 år, verkar inte vilja cykla, han går hellre. Känner en viss stress att fostra in honom i cyklingen...
Häromdagen kom han hem och sa att han hade varit på Skogskyrkogården och att han tog tunnelbanan dit. De skulle fånga ngn Pokemon. Sedan gick han och polaren hem.
Det är iofs bara en station bort men jag kände mig ändå stolt att jag hade en grabb som inte ryggade för lite T-bana. :-)
Sedan diskuterade vi lite kring att man skall betala för kollektivtrafiken (vilket de inte verkade ha gjort) samt att vi vill att han ringer och säger till att han tänker dra på äventyr.
Lite dubbelt var det allt, det är en väldigt "vuxen" värld när man börjar sätta sig på T-banan, mkt kan hända.

Men, det handlade ju om cykling. Om han ville så skulle han få cykla själv. Men då skulle vi göra det en gång tillsammans först. Det har vi redan gjort för ngt år sedan så lite förmaningar och upprepning om att se sig för och ta det lugnt.

Mina töser, 8 + 11 år gamla, hade gärna tagit cyklarna till skolan om dom inte varit så lata...
Nedförsbacke till skolan och uppförsbacke hem.
Detta trots 8 växlade MTBs som bara står och samla damm och tar plats i garaget.

Skolan har iaf sagt att barnen får cykla själva till skolan när dom börjar 4an.

Mina barn är 7 och 9. 9-åringen får cykla själv till och från skolan när hon så önskar. 7-åringen är betydligt snurrigare och mer okoncentrerad och jag föredrar att cykla tillsammans med honom, även om jag inte vet vad jag egentligen kan göra för att göra färden säkrare. Gorma? Nja.

De har bara 1 km till skolan, och det är cykelväg eller lugnt trafikerad villagata.

/Dag

Jag ville först att min dotter (12år) skulle cykla till sin skola, ca 3 km bort. Hon ville också, kanske inte superpepp men ändå. Men efter att vi cyklat tillsammans ett flertal gånger kände jag att infrastrukturen och trafikmiljön var alldeles för dålig för att våga släppa iväg henne själv. Flera dolda korsningar, utfarter mm trots att det är 30km hela vägen gjorde att det varje gång blev incidenter som kunde gått illa. Nu åker hon buss eller promenerar. De gånger jag själv cyklar samma sträcka förundras jag över hur dåligt det är byggt, varje gång blir det incidenter som en 12-åring inte hade hanterat alla ggr.

Tillbaka
Topp