barncykel med fotbroms

barncykel med fotbroms
Köpte en biltema-hoj åt sonen, och nåt e galet. han har stödhjul på hojen och det ja undrar e om man kan dra åt dom för hårt så att bromsarmen kläms o ligger på? cykeln går himla trögt. kan ju dock tillägga att stödhjulen e olagrade, så de kanske e dom som spökar?

barncykel med fotbroms
Kan inte vi lås tråden här och nu och lägga den i Läsvärt?

TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte en biltema-hoj åt sonen, och nåt e galet.

barncykel med fotbroms
Om det är stödjhulen eller nåt av huvudhjulen som kärvar kontrolleras lätt genom att vända uppochner på cykeln och snurra på ett av hjulen i taget..

Låter väldigt skumt att stödhjulen skulle göra att bakhjulet kärvar, men är det bakhjulet som är boven i dramat så är det väl bara att skruva av/lossa stödhjulen och testa?

Hur sitter stödhjulen fästa på stagen? Kan inte vara där det är för hårt skruvat?

Är det bakhjulet som spökar skulle jag se till att reklamera den och hoppas på bättre tur med ett annat ex..

barncykel med fotbroms
asså va ja menar e att söhjulen e ju kärva va, och om dom tar mesta delen av vägkontakten så inverkar ju de på komforten, eller hur? ja, jag har lyft upp den o snurrat o grejat.

för den delen, så tycker ja de e onödigt att köpa en dyr barncykel som han växer ur på ett år, så då blir de biltema, även om dom grejerna i 11 fall av 10 suger

barncykel med fotbroms
TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> asså va ja menar e att söhjulen e ju kärva va,

Då finns det väl tre alternativ:
1. Stödhjulen sitter fast på sina stag för hårt => lossa
2. Stödhjulen behöver fett => smörj
3. Stödhjulen är väldigt väldigt kassa => byt

Jag tror inte att ens biltema skulle sälja stödhjul som är omöjliga att använda, så testa 1 och 2..

> för den delen, så tycker ja de e onödigt att
> köpa en dyr barncykel som han växer ur på ett
> år, så då blir de biltema, även om dom
> grejerna i 11 fall av 10 suger

Håller med helt. Begagnat är också bra -en barncykel hinner ju inte slitas särskilt mycket per unge eftersom de bara kan ha den en eller två somrar.

barncykel med fotbroms
Denna tråd aktualiserar frågan om varför det finns så få kvalitetscyklar till barn. Oavsett hur länge barnet använder cykeln innan de vuxit ur den så finns det goda skäl att lägg pengar på bra kvalitet - eventuellt begagnat - och med en lätt konstruktion. Varför ska barnen släpa omkring på cyklar som är sämre och tyngre än våra egna, det är ju helt bakvänt och galet! Hur ska vi få våra barn intresserade av cykling om de får leva i villfarelsen att cyklar ska väga 20 kilo och ha en inre friktion som ett mindre ångtåg?

barncykel med fotbroms
Där du Johan slår du in spiken igen.

När jag köpte hoj åt dottern sa kloka cykelfolk. "Köp för fan inte cykel med stödhjul - då lär dom sig bara att luta sig mot stödhjulen". Tror du vi lyssnade - nä då. Och vad hände --- de lutar sig mot stödhjulen och de går ju asdåligt...
Vad händer när det är dags att ta bort stödhjulen.

Ungarna tror att stödhjulen finns kvar och lutar sig åt samma håll som om de skulle vara där. Otäcka vurpor....

Dessutom väger den lille 12" cykeln mer än min 26" MTB och det vill inte säga lite....

Nu när det finns MTB för de små så kan man faktiskt behålla ramstorleken länge. Ja riktikt länge så att det inte finns någon större anledning att byta hoj varje år.

Mitt råd är ... köp en bättre och lättare cykel - utan stödhjul - ha en sån där stång att spänna fast på cykeln och spring efter i början tills de har balansen inne. Får de inte in balansen ska de inte ha cykel än. Stödhjul is da shit.....

barncykel med fotbroms
Helt rätt johan!

En bra barncykel kostar inte mer än 4-5 tv-spel. Undrar vilket som ger ungen mest hälsa och stimulans?

Till den tekniska frågan:

Det är inte ovanligt att billiga barncyklar är så illa konstrurerade i ramen att bromsarmen pressas mot ramen och hjulet rullar trögt.
Ta av hjulet och justera lagerspelet i baknavet. När hjulet skall monteras igen visar det sig ofta att avståndet mellan bromsarm och raminfästning är så långt att det kan behövas en försvarlig mängd brickor för att det inte skall bli spänningar i bromsarmen.

/Martin

http://www.cykelforum.se

barncykel med fotbroms
På varenda barnhoj som kommer från Crescent är kedjan spänd som en jäkla fiolsträng, så det går knappt att trampa för småttingarna... kolla om det är nåt sånt. Annars är baknaven lite sådär på rätt många barncyklar...

Tillbaka
Topp