Barncykel , önskar bli upplyst

Borgas

Medlem
Nu behöver jag ta detta från grunden så ha lite tålamod med en förvirrad pappa.
Jag ska till att köpa en cykel till sonen (knappt fyllda 7år) men blir inte klok på utbudet. Hittills har vi följt specializeds utbud från springcykel till den minsta trampcykeln, helt perfekt och ingen anledning att fundera. Men nu när det är dags att gå upp en storlek till 20" så verkar det ha hänt en del sen jag var barn. De flesta cyklarna verkar vara 6-7 växlade mtb med endast handbroms och oftast dämpade framgafflar. Det verkar så tungt och otympligt för en liten 7-åring som ska börja ta sig ut i trafiken. Har jag missat någon poäng här? Jag ser en del av hans kompisar i skolan kämpa med de överstora cyklarna men har svårt att se att de utnyttjar växlarna, eller ens klarar av att hantera cykeln på ett smidigt sätt.
Som ett alternativ började jag kolla på en BMX, men insåg snabbt att den kanske blir för begränsande när man vill ta sig en längre sträcka.
Blir gärna upplyst för att komma in i matchen :)
Finns det något smidigt alternativ/mellanläge? Såg någon tråd om dirtbike/ dirt jump och att det finns växlade alternativ (vilket låter som en hybridvariant). Som jag förstår det så blir det en lite mindre/smidigare mtb(?).
Tar tacksamt emot konkreta tips och upplysningar.
Borgas

jonte987

Aktiv medlem
Det finns coola hojar på 20'' tex Clash och hornet (om jag inte minns fel). Clash är lite street med växlar.
Frågan är om det inte är lite väl cool och det är en lättare MTB/hybrid utan dämpare som är bäst för många.
Som exempel kolla på early Rider Seeker 20 och Vitus 20.

Mycket handlar ju om hur lång grabben är, åldern är inte så viktig.
Handbromsar är det enda vettiga alternativet, fotbroms är sämre på alla sätt.
En 24” med mindre ram skulle också kunna vara perfekt, vill man inte släpa på extra vikt (dämpad gaffel t.ex.) så finns ju många fina alternativ, Woom bland annat.

stigfinnare

Aktiv medlem
Båda mina söner har varit lite tveksamma till handbroms, sen tog det (bokstavligen, utan överdrift) 20 sekunder tills de vant sig och tyckte det var toppen, och plötsligt vågar cykla ner för vår branta närmsta backe.

simson

Aktiv medlem
Beror väl på längden men min äldsta och nu båda hans kusiner har använt en scout scale 20plus lite tung men alla tre har klarat den galant. Den med stel gaffel .
Mange

Hälsingland

Aktiv medlem
Strunta i dämpare, men växlar är ju inget att vara rädd för. Min dotter på snart 6 år förstod sig på växlarna på ett par turer även om man får coacha lite.

Hon har en frog men jag är inte så impad, tröga bromsar och en något märklig geometri tycker jag. Orbea har ju fina 20" med hydrauliska bromsar

Borgas

Medlem
Mycket handlar ju om hur lång grabben är, åldern är inte så viktig.
Handbromsar är det enda vettiga alternativet, fotbroms är sämre på alla sätt.
En 24” med mindre ram skulle också kunna vara perfekt, vill man inte släpa på extra vikt (dämpad gaffel t.ex.) så finns ju många fina alternativ, Woom bland annat.
Strunta i dämpare, men växlar är ju inget att vara rädd för. Min dotter på snart 6 år förstod sig på växlarna på ett par turer även om man får coacha lite.

Hon har en frog men jag är inte så impad, tröga bromsar och en något märklig geometri tycker jag. Orbea har ju fina 20" med hydrauliska bromsar
Grym respons, tack för alla svar!

Ok, jag får släppa tanken på fotbroms :) de flesta här verkar överens.
Grabben är inte så lång, lite drygt 120. Så jag är inne på en lite kortare modell och utan dämpare för att få ner lite vikt.

Men om man tänker på kvalitet. Som sagt så har jag specialized som referens. De två minsta modellerna tål vad som helst.

Borgas

Medlem
Det finns coola hojar på 20'' tex Clash och hornet (om jag inte minns fel). Clash är lite street med växlar.
Frågan är om det inte är lite väl cool och det är en lättare MTB/hybrid utan dämpare som är bäst för många.
Som exempel kolla på early Rider Seeker 20 och Vitus 20.
Vitus ser ju riktigt smidig ut!

kontorsråttan

Aktiv medlem
120cm är väl borderline 20" - 24". Jag skulle nog satsat på en bra, helst begagnad, 20" eftersom du troligen åker på att byta nästa år iallafall. Vi körde med 20" Frog 55, stel gaffel, fälgbromsar och 8 växlar. Väger inte allt för mycket och allt funkade som det skulle. Det tar ett tag innan det här med växlandet sätter sig, och då menar jag inte att de lär sig reglagen (det går fort) utan att de faktiskt lär sig när de ska växla upp och ner. Men å andra sidan har jag åkt bil med vuxna människor som kan köra 50 på tvåans växel eller femmans växel helt utan tanke på omständigheterna, så det där med växling kan vara svårt att begripa sig på :-)

I år är det svårt att få tag på cyklar, man får ta litet det man får. Är inte så himla viktigt heller exakt vad det blir skulle jag säga, om man inte ska ut i skogen och kör hårt där. Till och från skolan funkar faktiskt det mesta, även om en lätt och bra cykel säkert är bättre.

K

Aktiv medlem
Dottern har en vitus +20, grymt bra cykel och lättare än konkurrenterna. Sen att den är billigare än dem är ju ett plus... vet dock inte hur brexit spelar in numer.

Borgas

Medlem
120cm är väl borderline 20" - 24". Jag skulle nog satsat på en bra, helst begagnad, 20" eftersom du troligen åker på att byta nästa år iallafall. Vi körde med 20" Frog 55, stel gaffel, fälgbromsar och 8 växlar. Väger inte allt för mycket och allt funkade som det skulle. Det tar ett tag innan det här med växlandet sätter sig, och då menar jag inte att de lär sig reglagen (det går fort) utan att de faktiskt lär sig när de ska växla upp och ner. Men å andra sidan har jag åkt bil med vuxna människor som kan köra 50 på tvåans växel eller femmans växel helt utan tanke på omständigheterna, så det där med växling kan vara svårt att begripa sig på :-)

I år är det svårt att få tag på cyklar, man får ta litet det man får. Är inte så himla viktigt heller exakt vad det blir skulle jag säga, om man inte ska ut i skogen och kör hårt där. Till och från skolan funkar faktiskt det mesta, även om en lätt och bra cykel säkert är bättre.
Känner igen det där med växlarna :D och du har så rätt i att det mesta brukar duga i slutändan, men det är lätt att "nörda ner sig" och en del av charmen... jag ser det som ett förspel tills det blir dags för mig att köpa min nästa cykel ;)

jonte987

Aktiv medlem
Dottern har en vitus +20, grymt bra cykel och lättare än konkurrenterna. Sen att den är billigare än dem är ju ett plus... vet dock inte hur brexit spelar in numer.
Vanliga Vitus 20 har stigit 1000 spänn. Så det är inte roligt men den har fortfarande dålig konkurrens i klassen. Tycker att det fortfarande är för långt upp till Early rider.
Men det är på gränsen

Minsta grabben här hemma gick upp på Vitus 24” strax innan sin 6-årsdag men han var någon cm över 120. Det var aldrig några problem!
Han gick då från en Frog 20”. Brorsan hade tidigare en Woom 20” och det skulle jag säga är en överlägsen cykel. Frog har väldigt lång ”reach” och smalt styre.
Om man är orolig att det blir ”för mycket” med växlarna från början så är det ju bara att låta bli att växla. Ställ in den på lämplig växel och bara cykla så har man ju en oväxlad cykel :-)

Borgas

Medlem
Minsta grabben här hemma gick upp på Vitus 24” strax innan sin 6-årsdag men han var någon cm över 120. Det var aldrig några problem!
Han gick då från en Frog 20”. Brorsan hade tidigare en Woom 20” och det skulle jag säga är en överlägsen cykel. Frog har väldigt lång ”reach” och smalt styre.
Om man är orolig att det blir ”för mycket” med växlarna från början så är det ju bara att låta bli att växla. Ställ in den på lämplig växel och bara cykla så har man ju en oväxlad cykel :-)
Tack för synpunkten.
Står nu och väger mellan Vitus och woom, även om jag tycker att early riders cyklar är jäklit fina (inte minst belter-serien). Men då kastar ni in en ny aspekt att överväga, hoppa över till 24".

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Tack för synpunkten.
Står nu och väger mellan Vitus och woom, även om jag tycker att early riders cyklar är jäklit fina (inte minst belter-serien). Men då kastar ni in en ny aspekt att överväga, hoppa över till 24".
Min dotter har haft woom4 och nu isla beinn 24”. Jag tycker woom har bättre finish och känns mer tilltänkt, styrstammen är en finurlig konstruktion så man kan ändra styrets position enkelt.

Grabben är 120cm nu och kör isla 20” large och den funkar nog utan problem upp till 130cm.

JAG skulle inte köpa 24” till 120cm barn. Dottern var 125cm när hon började använda 24-tummaren och med facit i hand skulle hon ha fått fortsätta med 20” till 130cm, så hade hon fått växa ur istället för att växa i.

jonte987

Aktiv medlem
Min dotter har haft woom4 och nu isla beinn 24”. Jag tycker woom har bättre finish och känns mer tilltänkt, styrstammen är en finurlig konstruktion så man kan ändra styrets position enkelt.

Grabben är 120cm nu och kör isla 20” large och den funkar nog utan problem upp till 130cm.

JAG skulle inte köpa 24” till 120cm barn. Dottern var 125cm när hon började använda 24-tummaren och med facit i hand skulle hon ha fått fortsätta med 20” till 130cm, så hade hon fått växa ur istället för att växa i.
Stora/för stora cyklar är inte för alla barn. Bäst att ta det lugnt

Borgas

Medlem
Bra synpunkt där, går i linje med min ursprungliga känsla när jag ser sonens kompisar på överstora cyklar

mamme1

Aktiv medlem
Vad som är en överstor cykel är förstås väldigt olika mellan olika barn. För mina grabbar har det varit ett jättelyft att gå upp på större hjul.
Kom också ihåg att även om vi vuxna tycker att det är onödigt med dämpad gaffel (och snöar in oss på lägsta möjliga vikt) så kan det vara en sån sak som barnen tycker är ascoolt och viktigt och därför ökar på motivationen att cykla avsevärt.
Däremot skull i alla fall jag aldrig överväga att köpa en ny, dyr 20” till ett barn på 120cm. Den kommer att bli för liten ganska fort.

Berk

Aktiv medlem
Också är det storleken på cykel, inte på hjul som gör om en cykel är för stor eller passar. Men 24" av flesta tillverkare är för stor till barn av 120 cm. Jag köpte en 24" Vpace när min son var 117 cm, men då har Vpace minsta ram av alla tillverkare, eller största hjul om man ser det från andra hållet. På stig är stora hjul bra, men på gatan gör det inte mycket. Nu han är 128 cm cyklar han på flera 26" cyklar, men han tycker fortfarande mycket om sin 20" Early Rider citycykel utan växel. Den blir dock lite farligt, för att OTB händer snabbt med kort hjulbas och små hjul.

christef

Ny medlem
Ett tips kan vara att kolla på sportson om du är intresserad av Frog, dom köper ju tillbaka cyklarna så det brukar finnas lite begagnat. köpte en 16" till sonen gissar på att även 20" finns

n3wton

Aktiv medlem
Nu går jag in och är lite negativ och tråkig kanske, men om man kommer från Specializeds barncyklar är det lätt att bli positivt överraskad av "riktiga" cyklar såsom Frog, Isla, Early Rider eller Woom. Vi har gått igenom ganska många och vissa storlekar hos vissa tillverkare har lite knepig geo (gick bort från Frog inför 20-tumsköpet pga att deras sådan måste ha världens längsta kedjestag).

Jag tycker det är befriande att man för 3-8 000 kr får en supercykel som barnen får en helt annan cykelglädje på än "standardcyklar" som väger 15 kilo i 16-tumsstorlek. Det är ganska bra andrahansvärden också upplever jag det som, så när man väl "köpt sig in" så är det inte så dyrt faktiskt. Värre när man själv ska köpa ny mtb, där kan vi snacka kapitalförstöring..

TazD

Medlem
Också är det storleken på cykel, inte på hjul som gör om en cykel är för stor eller passar. Men 24" av flesta tillverkare är för stor till barn av 120 cm. Jag köpte en 24" Vpace när min son var 117 cm, men då har Vpace minsta ram av alla tillverkare, eller största hjul om man ser det från andra hållet. På stig är stora hjul bra, men på gatan gör det inte mycket. Nu han är 128 cm cyklar han på flera 26" cyklar, men han tycker fortfarande mycket om sin 20" Early Rider citycykel utan växel. Den blir dock lite farligt, för att OTB händer snabbt med kort hjulbas och små hjul.
Kanske behöver han n+1: en BMX för stadskörningen kanske kan ersätta 20” earlyridern, eller ännu bättre, VPACE barn dirt på 24” (bland de grymmaste barncyklarna jag sett). Fast den kanske inte är lämplig att ha i trafiken....

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Vitus 20+ har nästan dubblat pris jämfört med före Brexit. Köpte en för tre år sedan för knappt 3tkr. Nu kostar den nästan 5,5tkr.

Vid 8 års ålder ungefär passar det med 24”. Förslag som redan givits är att leta begagnad 20” sålänge. En 20” är lagom nu men kanske liten nästa vår. 24” låter tidigt. En för stor cykel pajjar lätt självförtroendet.

Erfarenhet som knattetränare i mtb (nu vet jag inte ifall ditt barn vill cykla i skogen):

Det ska vara handbroms. V-broms eller skivbroms är oväsentligt.

Dämpad gaffel på 20” tummare är som att sätta blyvikt på hojjen. De är av enkel kvalitet och tillför ingen bra funktion. Dock klarar barnen att manövrera även dessa tunga dämparhojjar.

Oväxlad cykel är som att låta barn träna fotboll i gummistövlar. Cykeln ska (för skogscykling). Ha friliggande bakväxel. 7-8 växlar. Den här är bra (rätt kort så den inte slår i marken):

Helst inte vridväxel utan vanlig triggerväxel. Tyvärr utrustas nästan alla barncyklar m vridväxel. Det blir tyngre att vrida ju lättare växel. Ofta får jag hjälpa barn att vrida i 1:an på träningar. Triggerväxel kostar typ 200kr+verkstadskostnad.

Helst ingen framväxel. Det är svårt nog med bakväxel. Hojjen blir lite lättare utan framväxel.

Vill man hotta till hojjen för rimlig peng:
Nya lättare däck.
Lätt innerslang
Triggerväxel

Typ denna beroende på växelantal:

Edit: Stavfel o blandade ihop namn på växelgrupper

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Kanske behöver han n+1: en BMX för stadskörningen kanske kan ersätta 20” earlyridern, eller ännu bättre, VPACE barn dirt på 24” (bland de grymmaste barncyklarna jag sett). Fast den kanske inte är lämplig att ha i trafiken...

Haha, n+1=5.

Nej (eller kankse ja), men den 20" Early Rider är en av den snyggaste och roligaste cyklar jag känner till: riktigt lätt, borstat alu, lätta hjul, remdrev och en frihjul om låter som sonen tycker om. Den är för i och runt stan, men tyvärr finns inte något likande i 24" eller 24". 24" Early Rider version has Alfine nav.

Sen "behöver" han kanske också en pumptrack cykel eller dirtjumper. Vpace Danny är riktigt snygg, men lite stor. Tror också att 4 cyklar till sonen räcker.

Borgas

Medlem
Tack för inspelet, bra synpunkter.

Det är flera som har sagt att jag borde gå upp i storlek, även utanför forumet men jag är av annan uppfattning. Sen om det blir ett dyrt beslut, må så vara. Min grundinställning är att det ska vara säkert och glädjefyllt och då får jag ta kostnaden. Har två ungar så cykeln kommer att gå i arv.
Sen när det gäller dämpare, och tyngd öht, så har jag bestämt mig även där att plocka bort onödig vikt. Spelar ingen roll om grabben tycker att det ser coolare ut. Förnuftet säger att hålla nere vikten. Jag skulle aldrig acceptera att en cykel väger 50% av min egen vikt.

Borgas

Medlem
Haha, n+1=5.

Nej (eller kankse ja), men den 20" Early Rider är en av den snyggaste och roligaste cyklar jag känner till: riktigt lätt, borstat alu, lätta hjul, remdrev och en frihjul om låter som sonen tycker om. Den är för i och runt stan, men tyvärr finns inte något likande i 24" eller 24". 24" Early Rider version has Alfine nav.

Sen "behöver" han kanske också en pumptrack cykel eller dirtjumper. Vpace Danny är riktigt snygg, men lite stor. Tror också att 4 cyklar till sonen räcker.
Men ER har väl större cyklar i belter-serien? Eller vilken menar du?

Borgas

Medlem
Vitus 20+ har nästan dubblat pris jämfört med före Brexit. Köpte en för tre år sedan för knappt 3tkr. Nu kostar den nästan 5,5tkr.

Vid 8 års ålder ungefär passar det med 24”. Förslag som redan givits är att leta begagnad 20” sålänge. En 20” är lagom nu men kanske liten nästa vår. 24” låter tidigt. En för stor cykel pajjar lätt självförtroendet.

Erfarenhet som knattetränare i mtb (nu vet jag inte ifall ditt barn vill cykla i skogen):

Det ska vara handbroms. V-broms eller skivbroms är oväsentligt.

Dämpad gaffel på 20” tummare är som att sätta blyvikt på hojjen. De är av enkel kvalitet och tillför ingen bra funktion. Dock klarar barnen att manövrera även dessa tunga dämparhojjar.

Oväxlad cykel är som att låta barn träna fotboll i gummistövlar. Cykeln ska (för skogscykling). Ha friliggande bakväxel. 7-8 växlar. Den här är bra (rätt kort så den inte slår i marken):

Helst inte vridväxel utan vanlig triggerväxel. Tyvärr utrustas nästan alla barncyklar m vridväxel. Det blir tyngre att vrida ju lättare växel. Ofta får jag hjälpa barn att vrida i 1:an på träningar. Triggerväxel kostar typ 200kr+verkstadskostnad.

Helst ingen framväxel. Det är svårt nog med bakväxel. Hojjen blir lite lättare utan framväxel.

Vill man hotta till hojjen för rimlig peng:
Nya lättare däck.
Lätt innerslang
Triggerväxel

Typ denna beroende på växelantal:

Edit: Stavfel o blandade ihop namn på växelgrupper
Många bra tips, tackar för det.

ja när det gäller vitus så är det ja den aspekten oxå, fan man vill ju inte betala extra för brexiten, känns ju överpris :(

TazD

Medlem
Tack för inspelet, bra synpunkter.

Det är flera som har sagt att jag borde gå upp i storlek, även utanför forumet men jag är av annan uppfattning. Sen om det blir ett dyrt beslut, må så vara. Min grundinställning är att det ska vara säkert och glädjefyllt och då får jag ta kostnaden. Har två ungar så cykeln kommer att gå i arv.
Sen när det gäller dämpare, och tyngd öht, så har jag bestämt mig även där att plocka bort onödig vikt. Spelar ingen roll om grabben tycker att det ser coolare ut. Förnuftet säger att hålla nere vikten. Jag skulle aldrig acceptera att en cykel väger 50% av min egen vikt.
Tror det är rätt tänkt med gaffel och storlek. Tror det kommer funka grymt bra. Min yngsta har kört helstelt när han cyklar utför i 2 år, ochbdet är först nu som dämpning blivit motiverat. Om det börjar cyklas så mycket stök eller hoppa så högt så att det är dämpare behövs hamnar du kanske i ett annat läge i framtiden, men det är ju då, och kanske då det är dags för större cykel.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag köpte plushoj till dottern istället för dämpare, Trek roscoe med 2,8" däck. Den har funkat kalas, bytte bromsar till hydrauliska. Kostade kanske 5500:- sen när två barn haft den får jag säkert tillbaka 2500:-.

Erbjöd yngsta dottern att få en likadan fast 20" igår när vi var hos lbs, men det var fel färg... Hade hon sagt ja hade hon haft en ny cykel på studs men ville hellre ha sin vita 🤔🙃

johfo

Aktiv medlem
edit: innan någon hinner svara flyttar jag mitt inlägg till tråden barncyklar samlingstråd:
för där passar det bättre

Senast ändrad:

biffsorken

Aktiv medlem
Jag är förvisso helt ointresserad av MTB, men oavsett tycker jag att om barnet transportcyklar till skolan, kompisar och liknande så är ordentliga stänkskärmar en självklarhet för att inte stänka ned sig själv och andra, vilket inte verkar vara standard på en del föreslagna modeller.

Min dotter fick en Isla Bikes Beinn 20 Small när hon var 5 1/2 år och 110 cm (?) som hon har haft i två år och den håller nog över sommaren.

Topp