Barncyklar samlingstråd

JohnnyJ

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Och när jag skulle lägga en order på en Isla till min dotter i helgen upptäckte jag att de tillfälligt upphört att leverera till utlandet. Surt.

Hos LBS var det bästa alternativet en Cube som vägde 2,5 kg mer än islan, det blir 30 % mer i vikt. Jag rasar!

Finns det några alternativ till Isla som går att överväga?
Du kan slipa av 30%! 😁

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tänker att det beror mycket på var och i vilket väder ni kommer att köra. På snälla, flacka och torra flowstigar, då är det lugnt med fälgbroms.

I andra förhållanden så är skivbromsar överlägsna. Min son har haft nytta av dom och lärt sig modulera bra (Formula R1 som följt med mellan hojar)
Tack!
Vi lär väl börja med lättare grejer i hyfsat väder gissar jag. Lilla är 4 (110 cm) och stora 5,5 (128 cm) Tänkte stora kunde börja på den men lilla kanske kunde ta över den rätt snart.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min son körde Schwalbe sv7, inte superlätt, men ok med 145 gram. Största problem var genomslag för att han kör hård. Jag är så nöjd att jag köpte en 26" cykel till honom så han kan köra tubeless. Idag ropade han "punks" för första gången. Tubeless vätska hade torkat efter ett halv år, jag glömmer alltid att åtgärda det i tid. Tur att jag alltid har vätska med i ryggsäcken!

Men någon här sade att Schwalbe slang är dåligt och Maxxis är bättre.
Jag ska testa ifall det funkar att köra tubeless med hojjen. Jag hade lite tejp i gömmorna o har tejpat hjulen. Poppade inte däcken med fotpump tyvärr. Ska testa m jobbets kompressorpump men just nu sitter jag i covidisolering så det får vänta lite. Att tejpa fälgarna o försöka pumpa var dagens kraftansträngning. Man blir trött av corona (även när det gått några dar som feberfri).

Jag avslutade med att lägga i 20” slang igen på ena 24” däcket. En annan billig Kendaslang jag hade liggande. Däcket blev runt o fint men hållbarheten i skogen är inte testat.

Funkar inte slanglöst så köper jag två schwalbe extralight 20” slangar. Det blir 200g lättare hjul för 160kr.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag ska testa ifall det funkar att köra tubeless med hojjen. Jag hade lite tejp i gömmorna o har tejpat hjulen. Poppade inte däcken med fotpump tyvärr. Ska testa m jobbets kompressorpump men just nu sitter jag i covidisolering så det får vänta lite. Att tejpa fälgarna o försöka pumpa var dagens kraftansträngning. Man blir trött av corona (även när det gått några dar som feberfri).

Jag avslutade med att lägga i 20” slang igen på ena 24” däcket. En annan billig Kendaslang jag hade liggande. Däcket blev runt o fint men hållbarheten i skogen är inte testat.

Funkar inte slanglöst så köper jag två schwalbe extralight 20” slangar. Det blir 200g lättare hjul för 160kr.

Men Rocket Ron 2.1 är inte tubeless ready, eller minns jag fel?
Och är fälgarna tubeless ready?

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Var ute å gjorde fyra lekparker runt med grabbarna (de tröttnar fort att va på samma ställe) , vivstavarvsparken är den sista vi passerar innan hemfärd.
Många ungar som cyklar å leker där och jag fick rycka in räta upp några styren , spänna kedjor , justera växlar och fixa en klassiker 180graders vridning av gaffel , nu hade de fått den begagnad men pojken cyklade bra istället för å vingla omkring .
kändes bra
Mange

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Men Rocket Ron 2.1 är inte tubeless ready, eller minns jag fel?
Och är fälgarna tubeless ready?
Inget av dem är TL-ready. Så inte säkert det funkar. I utländska forum hittade jag flera rapporter om att RoRo 24” går att köra TL. Däremot kan de ha haft bättre fälgar tex Crest som finns TLR i 24”.

Edit: Drömfälgen: ZTR MK3 Crest 24”

Senast ändrad:

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nya RR 24x2.35 är TLR. Men den kan funka med några icke-TLR däck också.
Jag har de smalare 2.1 däcken. Kul att det finns 2.35 oxå! Även om 2.1 inte är specade för TL så ska de funka enl vad jag läst men vi får se hur det går med min setup. Kul att testa men jag har inte så stora förhoppningar. Får återkomma med en rapport.

johfo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
(Flyttar min fråga hit från tråden https://happyride.se/forum/threads/barncykel-oenskar-bli-upplyst.3687303/#post-3924232)

Det här med storlek och tillverkares rekommendationer och vad som blir bra i verkligheten...

Grabben som är nästan 13 och ca 164 cm lång och verkar växa så det knakar börjar se ut som en elefant (frånsett att han är smal som en sticka, fast stark som en liten björn) på sin Specialized Pitch strl Small (2018).
Jag tänkte han ska få en Grand Canyoon 5:a...och så var det det här med storlek.

Enligt Canyon ska han tveklöst ha en small.

Han har en väääldigt lång stolpe på sin Pitch Small nu. Jag mätte den till 685 mm och han vill höja en cm till. Snart är änden på stolpen uppe vid kanten av TT, så det går inte att höja mycket mer och han har styret väldigt nära knäna när han står och trampar, vilket han gör ofta.

Så här ser tabellerna ut

Visa bilaga 481474

Det är väl halvdumt att börja fråga när man redan bokat...men bättre att ta in synpunkter innan leverans än efter i alla fall, även om jag alltså vet vad jag tror...så har jag inte köpt någon cykel på enbart tabellerad data innan...

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
(Flyttar min fråga hit från tråden https://happyride.se/forum/threads/barncykel-oenskar-bli-upplyst.3687303/#post-3924232)

Det här med storlek och tillverkares rekommendationer och vad som blir bra i verkligheten...

Grabben som är nästan 13 och ca 164 cm lång och verkar växa så det knakar börjar se ut som en elefant (frånsett att han är smal som en sticka, fast stark som en liten björn) på sin Specialized Pitch strl Small (2018).
Jag tänkte han ska få en Grand Canyoon 5:a...och så var det det här med storlek.

Han har en väääldigt lång stolpe på sin Pitch Small nu. Jag mätte den till 685 mm och han vill höja en cm till. Snart är änden på stolpen uppe vid kanten av TT, så det går inte att höja mycket mer och han har styret väldigt nära knäna när han står och trampar, vilket han gör ofta.

Så här ser tabellerna ut

Visa bilaga 481474

Det är väl halvdumt att börja fråga när man redan bokat...men bättre att ta in synpunkter innan leverans än efter i alla fall, även om jag alltså vet vad jag tror...så har jag inte köpt någon cykel på enbart tabellerad data innan...

Jag förstår inte riktigt vad din frågan är.
Den cykel i small kommer att funka bra till 164 cm, men är kanske snart för små.

johfo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
det ser ut som tabellen försvann i frågan när jag flyttade den:
1618223464837.png

Frågan är vilken storlek som blir bäst av en GrandCanyon

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Så här ser tabellerna ut

Visa bilaga 481474

Jag e 168cm när jag sovit på längden, cyklar på en HT i 16" och 29" hjul. Det krävs vissa justeringar för att hojen ska passa perfa, men d har o göra me bekvämlighet o inte me strlk.

johfo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
16" är alltså 16x25.4=406 mm ST... men sen påverkar ju längden en del....
Jag hade tänkt börja med att byta från 60 till 45 mm stam för att korta den lite...

johfo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Pratade med en trevlig Orbeahandlare om Laufey H30 för någon månad sedan. Han sa tveklöst M på den, för han tyckte att en S skulle vara utväxt innan sommaren är slut och det får mig oxå att tänka M av GC. Med 45mm stam blir då reach samma och TT 8 mm längre på GC. (Sen sågade grabben H30n på färg och han tyckte 2.5-däck lät onödigt tungrullat.. han väger bara ca 45)

Men våndas kan man alltid göra innan man testat...

Cinder2i40

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Så här ser tabellerna ut

Visa bilaga 481474

Om inte du är väldigt kort och har väldigt långa ben och armar i förhållande till övriga kroppen kör på en M.

johfo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
grabben är som sagt väldigt snart 13 och ca 164 cm nu och verkar växa så det knakar och borde till slut bli 180-184 enligt prognos.
Vet dock inget om hans proportioner... det är ju svårare att mäta och lista ut.

johfo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
just höjden tycker jag är svårt att beräkna hur det funkar med.
Sadelhöjd bör inte vara några problem alls. Han kommer enligt tabell inte alls behöva ha sadeln i botten på en M.
Stand over är ju ett lurigt mått som verkar variera var på ett lutande rör man mäter och hur viktigt det är har ju diskuterats. Att kunna stå över en cykel utan att få gälla rösten är väl bra, men i tillväxtfas kan man kanske hoppas att man klarar kulorna och att man kan stå fritt senare om det är på gränsen i början...

Chandler_75

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Tidigare i tråden diskuterades White XC 240. Jag beställde ju en blå från XXL webbshop 2 april då min dotter inte gillade den orangea jag överraskat henne med. Då var modellen slut i de flesta fysiska butiker. De hade just uppdaterat hemsidan och skrivit att det nu var 2021 års modell med bl.a. SRAM twist växel, men vi fick 2020 års modell med Shimano M315. Min dotter blev strålande glad över att ändå få den "vuxna" knappväxeln och lämnade glatt tillbaka den orangea i söndags. I butiken blev säljarna glada över att de äntligen fick in en XC 240 efter att ha varit helt utan i veckor, men en kund på plats slog till och köpte den innan vi ens hade hunnit göra klart återköpet... Såg nu att de sålt slut även på webben och tagit bort modellen från hemsidan. Jag utgår ifrån att det bara är tillfälligt tills de fyllt på lagret igen.

Barncyklar samlingstråd
Tidigare i tråden diskuterades White XC 240. Jag beställde ju en blå från XXL webbshop 2 april då min dotter inte gillade den orangea jag överraskat henne med. Då var modellen slut i de flesta fysiska butiker. De hade just uppdaterat hemsidan och skrivit att det nu var 2021 års modell med bl.a. SRAM twist växel, men vi fick 2020 års modell med Shimano M315. Min dotter blev strålande glad över att ändå få den "vuxna" knappväxeln och lämnade glatt tillbaka den orangea i söndags. I butiken blev säljarna glada över att de äntligen fick in en XC 240 efter att ha varit helt utan i veckor, men en kund på plats slog till och köpte den innan vi ens hade hunnit göra klart återköpet... Såg nu att de sålt slut även på webben och tagit bort modellen från hemsidan. Jag utgår ifrån att det bara är tillfälligt tills de fyllt på lagret igen.
Det verkar inte gå att söka på den modellen på hemsidan men jag råkade ha sparat denna direktlänk. Köpte en i förra veckan i Jönköpings-butiken och då var det 2020-modellen som fanns att köpa. Tittar man på lagersaldona ser den till och med ut att finnas i vissa butiker och det bör då vara 2020-modellen eftersom 2021 inte verkar nått butikerna ännu?

sandos

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Det verkar inte gå att söka på den modellen på hemsidan men jag råkade ha sparat denna direktlänk. Köpte en i förra veckan i Jönköpings-butiken och då var det 2020-modellen som fanns att köpa. Tittar man på lagersaldona ser den till och med ut att finnas i vissa butiker och det bör då vara 2020-modellen eftersom 2021 inte verkar nått butikerna ännu?

Jag försökte ju köpa den gamla modellen som "fanns i lager" men det var lagerfel. Kanske samma fel hos alla? =)

Barncyklar samlingstråd
Börjar dra ihop sig nu och ska jag hinna få hem en cykel innan hennes födelsedag (mitten på Juni) så börjar det bli dags att dra iväg en beställning.

Hon är 120-ish cm och väger ca: 20kg.

Funderar på en (ny) Vitus 20 eller 20+

Mamma och pappa kommer mest cykla MTBs, så av den anledningen tror jag mest på plusen. Samtidigt väger den 10kg istället för 8,5kg.

Vad säger expertisen?

Är dessa cyklar prisvärda?

Jag vill ha trigger OOB eftersom jag inte vill behöva börja byta grejer direkt på en ny cykel.

Denna kanske kan vara ett alternativ också: https://www.cykloteket.se/produkter/frog-55 ?

Senast ändrad:

kontorsråttan

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Börjar dra ihop sig nu och ska jag hinna få hem en cykel innan hennes födelsedag (mitten på Juni) så börjar det bli dags att dra iväg en beställning.

Mamma och pappa kommer mest cykla MTBs, så av den anledningen tror jag mest på plusen. Samtidigt väger den 10kg istället för 8,5kg.

Vad säger expertisen?

Jag vill ha trigger OOB eftersom jag inte vill behöva börja byta grejer direkt på en ny cykel.

Denna kanske kan vara ett alternativ också: https://www.cykloteket.se/produkter/frog-55 ?
Kan inte säga något om Vitus, men de ser fina ut. Kikade på dem också för ett par år sedan. Vi körde Frog 55 i ett par år, de var uppskattade och funkade bra även till lättare stig. Jag tror allt handlar om hur den kommer att användas. Att cykla väg, grus eller till skolan med plusdäck tror jag är trögt även när man är liten. Fördel på vintern kanske. Cyklar man mest i skogen är plus definitivt vägen att gå.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Vad säger expertisen?

Early Rider Seeker 20 är riktigt fin och 8,6 kg. Svår att få tag i dock.

Early Rider skriver 130-150 cm, men jag tror 120-140 cm är mer rimligt.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vitus 20 är väl numera halvprisvärd men hoppet upp till Early rider är fortfarande stort. Tror er är mer värt men svårt med capex i familjerådet kanske

Barncyklar samlingstråd
Vitus 20 är väl numera halvprisvärd men hoppet upp till Early rider är fortfarande stort. Tror er är mer värt men svårt med capex i familjerådet kanske

Ja, det är ju som det är. Antar att det är bl.a. Brexit som orsakat prisökningen.

Synd att Orbea tog ett steg tillbaka, enligt mig, när de plockade bort den hydrauliska skivbromsen till 2021.

Early rider har jag missat, ska kolla.

Edit: Seeker 20, lite över budget, men inte farligt. Värre då att det är (minst) 11 veckors leveranstid. :(

Senast ändrad:

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nya RR 24x2.35 är TLR. Men den kan funka med några icke-TLR däck också.
Nä det gick inte att poppa upp RoRo 2.1 på de icke TL fälgar som hängde med hojjen.

Lyckades inte poppa upp bakdäcket på min egen mtb med fotpump. Gammal gucka i däcket som klibbade ihop däcksidorna. Så jag tog med det och ett av 24” hjulen till jobbet. Där finns en riktigt bra proffskompressor. Poppade lätt mitt egna däck. Dotterns 24” däck ville tyvärr inte sluta upp mot mot fälgen utan slang hur jag än försökte.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
XXL verkar släppa xc 200 super light i utvalda butiker (vad det nu betyder)
Tyckte först den såg bra ut men ser lite brant ut?
Freewheel kanske man ska undvika också

Superlight verkar vara deras nya namn på fälgbroms och stel

imageonline-co-overlayed-image (3).png

Barncyklar samlingstråd
Vad tror ni om denna?

Verkar checka alla boxar (hydrauliska bromsar, trigger, osv)

Jag är dock osäker på geometri och utväxling.

hanek082

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad tror ni om denna?

Verkar checka alla boxar (hydrauliska bromsar, trigger, osv)

Jag är dock osäker på geometri och utväxling.
Kika på BMC Blast också, min son fick den nu i femårspresent och vi båda är nöjda med den! Möter alla dina boxar och är ok i vikt.

Barncyklar samlingstråd
Helvete vilken jävla skitperiod att vara "tvungen" att köpa en ny cykel. I vanliga fall hade jag bara garvat åt alla som köpt överprisade cyklar och väntat tills marknaden var sansad igen. Men men, nu har jag inget val då dottern behöver en ny cykel och hon snart fyller år.

Den där Laufey:n som jag tänkt köpa, som fanns i lager igår, var såld idag. Nästan så att jag misstänker att någon här knep den efter att jag frågat om den. 😡

Nu har jag iaf betalt för en blå Blast. Åt helvete över budget, men vad gör man inte för sina barn...

/rant

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kika på BMC Blast också, min son fick den nu i femårspresent och vi båda är nöjda med den! Möter alla dina boxar och är ok i vikt.

Den är snygg! Liknar Canyon Offspring 20 i geometri, vikt och komponenter. Blast har lite bredare däck och lite kortare kedjestag. Lättaste utväxling är tung med 32/34. För min son räckte inte 30/34 på tuff stig.

Visste inte att den fanns BMC Blast. Inser nu att jag såg en gröna Blast 24 på söndag, riktigt snygg!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer