Barncyklar samlingstråd

erkkn

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Yes, jag gjorde det! Kastade mig till XXL imorse. Fanns en kvar! Det är 365 dagars öppet köp så kan fundera lite och sonen provcykla. :)
Hej,

Min son är super nöjd och skulle jag ha satt han i cykelklubben för träning så skulle jag nog innan jag lyxat på som @Emil777 (Grymt bygge och hatten av!), bara satsat på bredare/grövre däck för att få mer luft volym som gör att det dämpar mer.

Många andra verkar komma långt med det här i tråden så om din son kommer på träningen med en original XC240 så kommer det nog funka kanon.

Du verkar verkligen leta det bästa för din pojk och det är kul att läsa men jag tycker också att du ska känna dig nöjd med det du nu faktiskt kan frambringa, "Good enough!". Det är inte alla föräldrar som lägger ner så mycket energi och tid på sina barn och reggar sig på forum för att få tips och råd!

En XC240 verkar ju vara en kanon cykel som många är nöjda med som dessutom har möjlighet till uppdateringar senare. Jag tror att din son kommer bli superglad för en ny fin cykel och det räcker långt?

Ha nu en kanon påsk allihop!

MsLou

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,

Min son är super nöjd och skulle jag ha satt han i cykelklubben för träning så skulle jag nog innan jag lyxat på som @Emil777 (Grymt bygge och hatten av!), bara satsat på bredare/grövre däck för att få mer luft volym som gör att det dämpar mer.

Många andra verkar komma långt med det här i tråden så om din son kommer på träningen med en original XC240 så kommer det nog funka kanon.

Du verkar verkligen leta det bästa för din pojk och det är kul att läsa men jag tycker också att du ska känna dig nöjd med det du nu faktiskt kan frambringa, "Good enough!". Det är inte alla föräldrar som lägger ner så mycket energi och tid på och vill lära mig så mycket som möjligt.
Hej,

Du verkar verkligen leta det bästa för din pojk och det är kul att läsa men jag tycker också att du ska känna dig nöjd med det du nu faktiskt kan frambringa, "Good enough!". Det är inte alla föräldrar som lägger ner så mycket energi och tid på sina barn och reggar sig på forum för att få tips och råd!

En XC240 verkar ju vara en kanon cykel som många är nöjda med som dessutom har möjlighet till uppdateringar senare. Jag tror att din son kommer bli superglad för en ny fin cykel och det räcker långt?

Ha nu en kanon påsk allihop!
Absolut kan man nöja sig, men det är inte den cykel jag tänkt köpa och är således inte nöjd. Rådande situation har tvingat fram det. Jag cyklar också och är ledare för de minsta barnen 5-9 år och vill kunna rekommendera cyklar även till dem. Så detta är ett intresse och gäller inte bara min son. Så HappyRide är inte nytt för mig, bara chatten. Jag är intresserad av att lära mig så mycket som möjligt för att även kunna meka själv. Lyckades fixa sonens bromsar på egen hand i höstas. Man måste ju börja någonstans. :)
Jag hoppas inte mina frågor/inlägg har varit felaktiga eller för många i denna tråd. Säg gärna till i sådana fall så drar jag mig ur.

Nu har jag möjlighet att köpa en beg Specialized 2017 med alla komponenter som önskas med medföljande fetare däck och skulle bara som sista önskan vilja ha er input på om det är bättre att köpa den än XC240? Jag vet inget om dess vikt eller om komponenterna då är onödigt gamla. Pojken som haft den har cyklat i klubb mellan 2017-19. Sedan dess har cykeln stått orörd.

Tack alla för er hjälp!

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Absolut kan man nöja sig, men det är inte den cykel jag tänkt köpa och är således inte nöjd. Rådande situation har tvingat fram det. Jag cyklar också och är ledare för de minsta barnen 5-9 år och vill kunna rekommendera cyklar även till dem. Så detta är ett intresse och gäller inte bara min son. Så HappyRide är inte nytt för mig, bara chatten. Jag är intresserad av att lära mig så mycket som möjligt för att även kunna meka själv. Lyckades fixa sonens bromsar på egen hand i höstas. Man måste ju börja någonstans. :)
Jag hoppas inte mina frågor/inlägg har varit felaktiga eller för många i denna tråd. Säg gärna till i sådana fall så drar jag mig ur.

Nu har jag möjlighet att köpa en beg Specialized 2017 med alla komponenter som önskas med medföljande fetare däck och skulle bara som sista önskan vilja ha er input på om det är bättre att köpa den än XC240? Jag vet inget om dess vikt eller om komponenterna då är onödigt gamla. Pojken som haft den har cyklat i klubb mellan 2017-19. Sedan dess har cykeln stått orörd.

Tack alla för er hjälp!

Jag skulle aldrig köpa den Specialized och skulle bara köpa White XC240 i den priskategori. Men vad jag väljer behöver inte vara bäst för alla.
Och då cyklar min son så mycket att jag gärna investerar mer och köper Vpace cyklar till honom, men det är en annan sak.

MsLou

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag skulle aldrig köpa den Specialized och skulle bara köpa White XC240 i den priskategori. Men vad jag väljer behöver inte vara bäst för alla.
Och då cyklar min son så mycket att jag gärna investerar mer och köper Vpace cyklar till honom, men det är en annan sak.
Vad är anledningen till att du inte skulle välja den Specialized?

Chandler_75

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en orange XC240 2020 för en vecka sedan till dottern. Hon blev supernöjd men tyvärr var jag inte uppdaterad på senaste tidens färgpreferenser så hon ville visst ha den blåa istället. Nu tänke jag byta färg och såg att de bytt spec på hemsidan till 2021 års modell med SRAM twist och annat märke på bromsarna. Jag inne på att byta till den X4 trigger som det länkades till tidigare i tråden. Kan det vara nån nackdel med att byta jag behöver känna till? Jag kan typ inget om cyklar.

När jag läser den här tråden börjar jag nästan tro att jag kan sälja vår Orangea XC 240 2020 för mer än 3995 :- som jag köpte den för förra veckan 😄

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det finns väl de som föredrar twist. Jag vet bara att 2020 version med billig shimano trigger fungerar bra för min dotter. Twist fungerar nog också. hon har 3växlad m twist.

Tekniskt borde det bara vara att byta och ställa in vajer spänning.
Nytt grepp behövs kanske.

Eller byt växlar med den orange

erkkn

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad är anledningen till att du inte skulle välja den Specialized?
Hej,

Jag skulle gissa:

* Framväxel = Onödig vikt och krångel
* Okänd vikt
* Ser ut som en fjäderdämpare med fjäder = okänslig och tung

Vad är det du egentligen skulle vilja köpa, så kan nog folk här hjälpa dig att jämföra.

Jag betvivlar inte att du inte kan lära dig att skruva, men min erfarenhet(Skoter, Cross och Cykel) är att man inte ska skruva i onödan om man nu inte tycker skruvandet i sig är roligt. Att köpa det som är så nära det man tänkt sig brukar ofta bli billigast också om man inte kan bygga över lång tid eller kan köpa begagnade komponenter =)

MsLou

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej,

Jag skulle gissa:

* Framväxel = Onödig vikt och krångel
* Okänd vikt
* Ser ut som en fjäderdämpare med fjäder = okänslig och tung

Vad är det du egentligen skulle vilja köpa, så kan nog folk här hjälpa dig att jämföra.

Jag betvivlar inte att du inte kan lära dig att skruva, men min erfarenhet(Skoter, Cross och Cykel) är att man inte ska skruva i onödan om man nu inte tycker skruvandet i sig är roligt. Att köpa det som är så nära det man tänkt sig brukar ofta bli billigast också om man inte kan bygga över lång tid eller kan köpa begagnade komponenter =)
Jag vill egentligen köpa en Vitus Nicleus 24 eller en Specialized Riprock Comp 24 men det finns inga att få tag på och träningen börjar nästa torsdag. Jag inledde med att fråga om dessa cyklar här, vilket sedan ledde det till att alla rekommederade XC240.
Här verkar vara specen för den Specialized:
Om jag ska byta till luftgaffel på XC240 så kan jag väl göra det även på denna? Får köpa den för 2700kr så finns marginal. Vet inte vikt som sagt var men vi ska dit och provcykla så får lyfta och känna.
Är framväxel så illa att det skulle falla på det mellan den här och XC240 (om vikten är ok)?

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag vill egentligen köpa en Vitus Nicleus 24 eller en Specialized Riprock Comp 24 men det finns inga att få tag på och träningen börjar nästa torsdag. Jag inledde med att fråga om dessa cyklar här, vilket sedan ledde det till att alla rekommederade XC240.
Här verkar vara specen för den Specialized:
Om jag ska byta till luftgaffel på XC240 så kan jag väl göra det även på denna? Får köpa den för 2700kr så finns marginal. Vet inte vikt som sagt var men vi ska dit och provcykla så får lyfta och känna.
Är framväxel så illa att det skulle falla på det mellan den här och XC240 (om vikten är ok)?
Jag hade lätt köpt den begagnade cykeln om den är i OK skick. (Inga böjda hanbromstag, hel sadel, runda hjul/fälgar...)
jag var förra året ute och tittade på begagnade cyklar till pojken - som också skulle börja med cykelträning. Men efter kört långt för att titta på två cyklar som var rena skräpet, som man ville ha ca två tusen för 2000kr, för gjorde jag en snabbscanning och beställde XC240.
Jag tror hur du än väljer blir det bra. Specialized ger dig ju budget till fina uppgraderingar som du kan ta pö-om-pö, när du ser om det verkligen behövs.
Hoppas ni får en fin cykelsommar!

MsLou

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag hade lätt köpt den begagnade cykeln om den är i OK skick. (Inga böjda hanbromstag, hel sadel, runda hjul/fälgar...)
jag var förra året ute och tittade på begagnade cyklar till pojken - som också skulle börja med cykelträning. Men efter kört långt för att titta på två cyklar som var rena skräpet, som man ville ha ca två tusen för 2000kr, för gjorde jag en snabbscanning och beställde XC240.
Jag tror hur du än väljer blir det bra. Specialized ger dig ju budget till fina uppgraderingar som du kan ta pö-om-pö, när du ser om det verkligen behövs.
Hoppas ni får en fin cykelsommar!
Tack för din input! Min son har tränat ett år redan och behöver nu uppgradera till större cykel, så vi är inga noviser. Därför är jag mån om att det blir bra och en cykel han kan ha ett tag.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack för din input! Min son har tränat ett år redan och behöver nu uppgradera till större cykel, så vi är inga noviser. Därför är jag mån om att det blir bra och en cykel han kan ha ett tag.
Aha, absolut! man vill ha bra material 😀
Jag tror pojken min kommer kunna ha 24" två somrar till.
Sen blir det att sälja, ge bort till småkusiner eller förhoppningsvis - bygga om till dirtbike han kan leka vidare med.

L.and

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fråga! Dottern har en islabikes 20tummare (small). Känner att originaldäcken förvisso är lättrullade och trevliga, men skulle vilja ha något med lite mer luftkammare för att få lite mer komfort i skogen. Samtidigt är ju 90% av cyklingen till och från förskola och kompisar så allt för tungtrampat går bort.
Vad är stalltipset?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fråga! Dottern har en islabikes 20tummare (small). Känner att originaldäcken förvisso är lättrullade och trevliga, men skulle vilja ha något med lite mer luftkammare för att få lite mer komfort i skogen. Samtidigt är ju 90% av cyklingen till och från förskola och kompisar så allt för tungtrampat går bort.
Vad är stalltipset?
Tycker att smart Sam 2.35 uppfyller de kriterierna.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ang däck, min äldsta kör med 24” rocket ron både fram och bak. Skulle behöva byta bak men funderar på att flytta bak framdäcket och köpa något lite köttigare fram.. Vad skulle ni rekommendera?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ang däck, min äldsta kör med 24” rocket ron både fram och bak. Skulle behöva byta bak men funderar på att flytta bak framdäcket och köpa något lite köttigare fram.. Vad skulle ni rekommendera?

I 24" finns tyvärr ingen riktigt bra traildäck (därför bytte jag snabbt till 26" till min son). Med greppig gummiblandning hittade jag bara Maxxis DHF 2.4" MaxxTerra, som är riktigt bra, men tung och den passar inte genom RST gaffeln på Vpace Max24, som jag antar samma cykeln det berör. Maxxis DHR II, som är min favorit köttig framdäck, finns i 24x2.3 i Dual. Den passar kanske genom gaffeln, men är lite tung. Maxxis Rekon finns nu i 24x2.2. Den passar och är lätt. Är inte kottigare än RR, men Maxxis Dual blandning är bättre än Schwalbe Performance.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
I 24" finns tyvärr ingen riktigt bra traildäck (därför bytte jag snabbt till 26" till min son). Med greppig gummiblandning hittade jag bara Maxxis DHF 2.4" MaxxTerra, som är riktigt bra, men tung och den passar inte genom RST gaffeln på Vpace Max24, som jag antar samma cykeln det berör. Maxxis DHR II, som är min favorit köttig framdäck, finns i 24x2.3 i Dual. Den passar kanske genom gaffeln, men är lite tung. Maxxis Rekon finns nu i 24x2.2. Den passar och är lätt. Är inte kottigare än RR, men Maxxis Dual blandning är bättre än Schwalbe Performance.
Spanade på Rekon på R2 häromdagen, 30 eur är ju helt ok, men juni 😱

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Rekon 2.2 later bra men maxxis brukar vara smala så kanske inte så mycket bättre än rocket Ron 2.1. RR finns även i 2.35 men då börjar det kanske bli trångt

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Rekon 2.2 later bra men maxxis brukar vara smala så kanske inte så mycket bättre än rocket Ron 2.1. RR finns även i 2.35 men då börjar det kanske bli trångt

Men den är tyvärr i Speed utförande, så gummin är inte greppigare. Jag är så jäkligt nöjd att jag köpte en 26" mtb till sonen och uppgradera till Nobby Nick 26x2.25 SpeedGrip, gamla modellen! Det är verkligen optimala allround höst stigdäck till barn: lätt, greppig och relativt lättrullad. Bara mönster med parallela dobbar är lite dumt, nya NN har perfekta mönster, men har inte sett att sonen har haft problem med grepp i sidoled. Tyvärr finns den inte i 24" ...

Ska snart byta till originaldäck RR 26x2.25 Speed bak som sommardäck. Både sonen och jag är nyfiken på hur det kommer att funka.

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hans Dampf finns även i 24*2.3, dock inte provat, men funderar att prova som bakdäck (tillsammans med Fat Albert fram som är riktigt köttigt).

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hmm, @Berk skriver att maxxis dhf 2,4 inte passar i gaffeln, så då borde det också vara vanskligt med de olika Schwalbe 2,35 som jag funderar på RR och HD.. eller?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hmm, @Berk skriver att maxxis dhf 2,4 inte passar i gaffeln, så då borde det också vara vanskligt med de olika Schwalbe 2,35 som jag funderar på RR och HD.. eller?

Allt berör på verkliga bredden av däck på den smala fälgar. RR 2.1 är mycket smalare än 2.1". DHR II i 2.3 är lite smalare än 2.3" och skulle kanske passa, kanske inte. HD är nästan så bredd som speccad, den passar inte i 2.35. Vet inte om nya RR 2.35 är mycket smalare i verkligheten, som RR 2.1, och är riktig 2.35" som de flesta nya Schwalbe däck. Gamla NN är också smalare än speccad, men finns inte i 24".

Reifenbreiten-datenbank.de har många mätningar av många däck på olika fälgbredde, ofta inte i 24", men däck brukar vara like bredd och hög i olika diameter.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Allt berör på verkliga bredden av däck på den smala fälgar. RR 2.1 är mycket smalare än 2.1". DHR II i 2.3 är lite smalare än 2.3" och skulle kanske passa, kanske inte. HD är nästan så bredd som speccad, den passar inte i 2.35. Vet inte om nya RR 2.35 är mycket smalare i verkligheten, som RR 2.1, och är riktig 2.35" som de flesta nya Schwalbe däck. Gamla NN är också smalare än speccad, men finns inte i 24".

Reifenbreiten-datenbank.de har många mätningar av många däck på olika fälgbredde, ofta inte i 24", men däck brukar vara like bredd och hög i olika diameter.
Tack, var ute och mätte nu och det ser mörkt ut med 2,35. Tur att jag inte har beställt än..

Vale

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
God kväll

Har länge spanat på vettig barncykel nu när de äldsta snart kan börja hänga med ut i naturen på riktigt.

White XC 240 är lockande men funderar på om den helt enkelt är för stor åt 120cm småtting. Sitthöjd från marken på nuvarande cykel (ej MTB) fick jag till 56cm, men då är det en 16" så det är inte helt jämförbart. Sadelhöjd 37cm.

20" är väl den naturliga följden men verkar svårt att finna något vettigt där överhuvudtaget. XC 200?

Framfall

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Tjena! Grabben har alltid haft och varit väldigt nöjd med sina White-cyklar men det är snart dags för en 26”, jag tror inte White har någon sådan längre?
Kollat på Vitus Nucleus 26”, bra eller anus?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tjena! Grabben har alltid haft och varit väldigt nöjd med sina White-cyklar men det är snart dags för en 26”, jag tror inte White har någon sådan längre?
Kollat på Vitus Nucleus 26”, bra eller anus?

Finns en 260 för 2021 vad det ser ut men nucleus är nog trevligare

Audioholic

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har schwalbe Black Jack på barnets 12" springcykel. Orimligt nöjd med det bytet.

Nu står en woom 2 och väntar i garaget. Det är ju något med lite mönster på, men de är smala. Vad gäller för 14", wee crown gem? Onödigt breda i 2,25"??

Eller bara chilla och tänka att det är mest jag som vill byta..

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har schwalbe Black Jack på barnets 12" springcykel. Orimligt nöjd med det bytet.

Nu står en woom 2 och väntar i garaget. Det är ju något med lite mönster på, men de är smala. Vad gäller för 14", wee crown gem? Onödigt breda i 2,25"??

Eller bara chilla och tänka att det är mest jag som vill byta..
Vi har woom 2 och 3 här hemma och har där valt att hålla mig och behålla original-däcken small block. De är bra på så små cyklar. Men det har hela tiden kliat lite i fingrarna för att byta fram till något grövre...

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Finns det någon prisvärd lätt innerslang till 24” cykel?

De som kom med cykeln väger 170g styck.

Tubolitos slangar är de lättaste jag hittat men de kostar för mkt imho (runt 300kr/st).

I 20” hade jag schwalbe extralight (ca 90g) som kostar som en vanlig innerslang. Läste om någon som använde just de 20” slangarna till 24” hjul. Extralight slangarna finns tyvärr inte i strl 24”. Jag testade med en reservinnerslang 20” (dock ej Schwalbes) på 24”-cykeln. Det gick bra att pumpa upp däcket men det blev inte helt runt och vobblade för mycket. Extragummit runt ventilen ville inte expandera mot däcket därav vobbel.

Däcken som är på är Rocket Ron 2,1 stl 24”. Fälgen har 19mm innerbedd.

Tips på lätta slangar 24” sub 100kr?

Någon som kör med 20” slang på 24”? Det borde vara billigaste och lättaste lösningen.

Cykeln används till mtb/träning av min 8-åring.

Senast ändrad:

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Första mtbn, 20”, hur stor skillnad gör det med skivbroms kontra fälgbroms?
Lurar på en begagnad Orbea men såg precis att det var fälgbroms på den.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Finns det någon prisvärd lätt innerslang till 24” cykel?

De som kom med cykeln väger 170g styck.

Tubolitos slangar är de lättaste jag hittat men de kostar för mkt imho (runt 300kr/st).

I 20” hade jag schwalbe extralight (ca 90g) som kostar som en vanlig innerslang. Läste om någon som använde just de 20” slangarna till 24” hjul. Extralight slangarna finns tyvärr inte i strl 24”. Jag testade med en reservinnerslang 20” (dock ej Schwalbes) på 24”-cykeln. Det gick bra att pumpa upp däcket men det blev inte helt runt och vobblade för mycket. Extragummit runt ventilen ville inte expandera mot däcket därav vobbel.

Däcken som är på är Rocket Ron 2,1 stl 24”. Fälgen har 19mm innerbedd.

Tips på lätta slangar 24” sub 100kr?

Någon som kör med 20” slang på 24”? Det borde vara billigaste och lättaste lösningen.

Cykeln används till mtb/träning av min 8-åring.

Min son körde Schwalbe sv7, inte superlätt, men ok med 145 gram. Största problem var genomslag för att han kör hård. Jag är så nöjd att jag köpte en 26" cykel till honom så han kan köra tubeless. Idag ropade han "punks" för första gången. Tubeless vätska hade torkat efter ett halv år, jag glömmer alltid att åtgärda det i tid. Tur att jag alltid har vätska med i ryggsäcken!

Men någon här sade att Schwalbe slang är dåligt och Maxxis är bättre.

Barncyklar samlingstråd
Första mtbn, 20”, hur stor skillnad gör det med skivbroms kontra fälgbroms?
Lurar på en begagnad Orbea men såg precis att det var fälgbroms på den.

Tänker att det beror mycket på var och i vilket väder ni kommer att köra. På snälla, flacka och torra flowstigar, då är det lugnt med fälgbroms.

I andra förhållanden så är skivbromsar överlägsna. Min son har haft nytta av dom och lärt sig modulera bra (Formula R1 som följt med mellan hojar)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer