Barncyklar samlingstråd

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
26" för 140cm+, nån som sett någon vettig deal?

Isf blir en Frog 62 MTB till salu :-)
Det är väl eventuellt xxl där också. Finns numera 3 varianter, fälg- stel, disc - stel och dämpad.

EDIT: Har inte själv kollat geo men Berk var väl positiv. Jag tror den kommer att duga för flickan så får vi se vad pojken tycker sig ha för behov.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Blast finns på Bike24 nu....men skit att Vitus inte kommer i lager som lovat. Kanske sitter fast på Suez.

@Berk vad säger du om xc 200 superlight ovan?

XC 200 verkar ok till stan och slätt stig. Geometri verkar inte lämpat till stökiga stig med brant gaffelvinkel och stor gaffel offset. Lättaste växel är också tung med 32/28. Inte en riktigt bra köp med den pris och vikt, men det finns inte mycket att välja emellan.

hanek082

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Den är snygg! Liknar Canyon Offspring 20 i geometri, vikt och komponenter. Blast har lite bredare däck och lite kortare kedjestag. Lättaste utväxling är tung med 32/34. För min son räckte inte 30/34 på tuff stig.

Visste inte att den fanns BMC Blast. Inser nu att jag såg en gröna Blast 24 på söndag, riktigt snygg!
Utväxlingen är inte tung, vi har kört i skogen och vår lille har klarat backarna med den iaf.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
XC 200 verkar ok till stan och slätt stig. Geometri verkar inte lämpat till stökiga stig med brant gaffelvinkel och stor gaffel offset. Lättaste växel är också tung med 32/28. Inte en riktigt bra köp med den pris och vikt, men det finns inte mycket att välja emellan.
Missade utväxlingen men såg att den har frihul.
Synd att de gjorde den så brant men det är en hybrid så det är nog ok för de flesta.

Får fundera på om jag ska beställa en blast eller vänta på vitus.
Enligt BMC ska blast funka från 110 så det är positivt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Utväxlingen är inte tung, vi har kört i skogen och vår lille har klarat backarna med den iaf.

Du menar inte för tung för din barn på backarna ni kör.

Min son klarade inte några backar vi ofta kör med 30/34 när han var 5. Han är stark, men backarna vi kör är kanske inte så representativ för vad småbarn brukar köra. Har dock hört flera föräldrar klaga att 30/32 inte räcker.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Missade utväxlingen men såg att den har frihul.
Synd att de gjorde den så brant men det är en hybrid så det är nog ok för de flesta.

Får fundera på om jag ska beställa en blast eller vänta på vitus.
Enligt BMC ska blast funka från 110 så det är positivt.

Varför vänta på Vitus? Är/var den billigare?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Varför vänta på Vitus? Är/var den billigare?
Den är fortfarande billigare fast den gått upp 1000 sen 2020.
Kanske inte längre prisvärd men lättare att förklara hemma.
Vitus är snyggare och kanske onödigt med disk.

Tycker även att det ser ut som GEO på vitus är ok. Liten skillnad mot Blast.
Vitus är lite mer hybrid och Blast lite mer MTB.

EDIT. Släpper man ut lite luft är hjulen så kommer standover att skilja mer.
imageonline-co-overlayed-image (5).png

imageonline-co-overlayed-image (6).png

sandos

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Dottern fick en XC 240. Jag justerade in bromshandtagens reach väldigt mycket tyckte jag, men det kändes tyvärr fortfarande lite stort. Försökte också flytta in de på styret så hon kunde bromsa med 2 eller 1 finger, men hon sade att det gjorde ont med ett finger. Kanske får köra med 4-fingerbroms, det fungerar ju fint för mig med min pendlare att köra så. Det blir ju längre att sträcka fingrarna längst ut på handtaget.

Hon är ju runt 125 så trodde cykeln skulle kännas väldigt lång men det upplever jag inte alls. Det märks att vevarna är längre än innan dock.

För övrigt så passar de 24" skärmar som XXL säljer (Rowdy 20-24) _precis_ inte på denna cykel. Saknas 5-10 mm på en bult samt en annan bult är lite för stor och går ner i bakdäcket (korkad konstruktion). Bakskärmen kan ev. placeras på annat ställe, jag satte den under ringen man spänner sadelstolpen med. Sadelstolpen var för tunn för att spänna på utan något mellan.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dottern fick en XC 240. Jag justerade in bromshandtagens reach väldigt mycket tyckte jag, men det kändes tyvärr fortfarande lite stort. Försökte också flytta in de på styret så hon kunde bromsa med 2 eller 1 finger, men hon sade att det gjorde ont med ett finger. Kanske får köra med 4-fingerbroms, det fungerar ju fint för mig med min pendlare att köra så. Det blir ju längre att sträcka fingrarna längst ut på handtaget.

Hon är ju runt 125 så trodde cykeln skulle kännas väldigt lång men det upplever jag inte alls. Det märks att vevarna är längre än innan dock.

För övrigt så passar de 24" skärmar som XXL säljer (Rowdy 20-24) _precis_ inte på denna cykel. Saknas 5-10 mm på en bult samt en annan bult är lite för stor och går ner i bakdäcket (korkad konstruktion). Bakskärmen kan ev. placeras på annat ställe, jag satte den under ringen man spänner sadelstolpen med. Sadelstolpen var för tunn för att spänna på utan något mellan.
Funkar för min flicka men barn har väl olika stora händer också antar jag.
Jag visade henne XT m8000 med 2fingerns grepp men hon var inte intresserad. Det spelar nog ingen roll på hennes nivå även om jag själv inte kan cykla med mer än 1 finger på bromsen numera. Cyklade själv med fälgbroms och fyrafingrar tills jag var 35 så barnen klarar sig nog.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Ja, Shimano MT200 har stora handtag. Min son verkar dock inte har haft någon problem med de stora Magura handtag på sin Vpace Max24. Han bromsade med fyra fingrar, mindre gick inte för att fingrar klämmer mellan handtag och styren. Jag är nöjd att Vpace har bytt till Magura HC handtag, som officiell är 1-finger, men som rymmer två fingrar. Har inte tittat om sonen nu bromsar med en eller två fingrar.

nikasp

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hetsbeställde en HS (hel-stel) Scott 20” till dottern men fick jäkla Corona-jobb mellan så han bara rotera styre och reglage. Bakstänkan ryker men reflexer sitter kvar, nybliven sexåring som ska cykla på den. Kul när barnen börjar bli större. Ska bara övertala lillebror att överge sin Frog 40 och ta syrrans ”gamla” Isla Cnoc 16.

Bilagor

• 9455FA90-C276-453E-84AD-36EBA4672C3E.jpeg
    9455FA90-C276-453E-84AD-36EBA4672C3E.jpeg
    700.2 KB · Besök: 17

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har en xtr grupp att sätta på vid behov. Det tycker jag är skillnad mot att lägga pengar på en 20'' som ska användas ett år. Gruppen kan hänga med. Än så länge funkar altus bra så har inte bytt.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har lyckats få tag på en Roscoe 20'' med rejält feta däck. Lyckan är typ lika stor fighten mellan barnen om vem som ska cykla på den... Dock är bromsarna lite väl klumpiga och 4-åringen har svårt att nå handtagen. Jag funderar på om jag skulle investera i bättre bromsar som passar små händer (och som man kanske kan flytta med till nästa storlek senare).

Har ni några tips på lämpliga prisvärda skivbromsar, mekaniska eller hydrauliska?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har lyckats få tag på en Roscoe 20'' med rejält feta däck. Lyckan är typ lika stor fighten mellan barnen om vem som ska cykla på den... Dock är bromsarna lite väl klumpiga och 4-åringen har svårt att nå handtagen. Jag funderar på om jag skulle investera i bättre bromsar som passar små händer (och som man kanske kan flytta med till nästa storlek senare).

Har ni några tips på lämpliga prisvärda skivbromsar, mekaniska eller hydrauliska?

Min sons 20" MTB kan med Sram level, som funkade utan problem, handgrepp är tunna. Hans 26" MTB har Magura MT4 med HC handtag, som jag också kör själva. Dom är riktigt bra och prisvärda, men har försvunnit från alla butiker, oklart om dom tillverkas längre.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
AAAAAA det är ju helt omöjligt att hitta en bra midfatcykel typ 20 eller 24''. Som går att köpa alltså. Jag behöver en cykel till. Kan ju inte ha två barn och en skogscykel. Tittar efter Trek Roscoe, Commencal Ramones, Vitus 24+, Early Rider Seeker. Tex. Vad mer kan vara vettigt? Hur är Scott Roxter?

Stora är 127 cm lång, hade tänkt köpa en 24'' som han kan växa i lite. Men det kanske är bättre att köpa en 20'' som han kan ha i sommar som är lite mer nätt än en 24 och sedan byta till hösten? Vad säger the wisdom of the happy crowd?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
AAAAAA det är ju helt omöjligt att hitta en bra midfatcykel typ 20 eller 24''. Som går att köpa alltså. Jag behöver en cykel till. Kan ju inte ha två barn och en skogscykel. Tittar efter Trek Roscoe, Commencal Ramones, Vitus 24+, Early Rider Seeker. Tex. Vad mer kan vara vettigt? Hur är Scott Roxter?

Stora är 127 cm lång, hade tänkt köpa en 24'' som han kan växa i lite. Men det kanske är bättre att köpa en 20'' som han kan ha i sommar som är lite mer nätt än en 24 och sedan byta till hösten? Vad säger the wisdom of the happy crowd?
Lägg en bevakning på Vitus 20+ på CRC.
Annars blast 20 eller 24?

BIKES ARRIVING THIS WEEK* (WEEK COMMENCING 26TH APRIL 2021)​

16 Kids
20+ Kids
Mach 3 VRS
Mach 3 VRX - SRAM
Nucleus 24 Kids
Rapide

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Jag säger att en MTB till 127 xm klart ska vara 24" eller 26", inte 20".

Det finns också BMC Blast 24", om du kan hitta en på lager nånstans.

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Hjälper kanske inte så mycket mer än en modell till att bevaka,men föregångaren (2-3årsmodeller) till scott Roxter är väll scott scale jr plus (mid fat 2.6 helstel). Vi har en sån i 20” som rullat som vardagscykel, i skogen och utför (dock för MTB cykling bytt från Kenda slant six till Vittoria gomma 2.2or som gjort jobbet bra). Borde kunna finnas några begagnade (först året var dom gula och sen blåa).

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Det finns också BMC Blast 24", om du kan hitta en på lager nånstans.
Trodde Blast 24 också fanns i lager men det var bara 20.

Ja, 20 är litet annars tror jag det finns många roxter 20 och en 24

Tung som fan, jag hade hellre lättat en XC 240 men det beror kanske på hur man ska cykla

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd

Det finns också BMC Blast 24", om du kan hitta en på
127cm kan verkligen vara ”mellan storlekar”. Beror återigen på vad den skall användas till. Primärt Stig så kanske 24” funkar redan nu. För Stig och mera utförskörning, hopp etc. kan 24 vara för stort. Visst, stora hjul ger stabilitet och underlättar stök, men man skall kunna hantera storleken på cykeln också.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
127cm kan verkligen vara ”mellan storlekar”. Beror återigen på vad den skall användas till. Primärt Stig så kanske 24” funkar redan nu. För Stig och mera utförskörning, hopp etc. kan 24 vara för stort. Visst, stora hjul ger stabilitet och underlättar stök, men man skall kunna hantera storleken på cykeln också.
Jo, jag förespråkar absolut inte för stora cyklar - menar att 127 är stort för att köpa en 20'' inte för att cykla på den.
Det beror väl på vad det mindre barnet cyklar på, om de inte redan har en 20'' är det ju smärtfritt att köpa en sådan till den större för en säsong.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack alla!
Vi kommer framförallt att rulla stig initialt men man vet ju inte hur det tar sig... själv gillar jag små cyklar bättre än stora. (Min längd stannade precis mellan S och M...)

Viktmässigt runt 11-11,6 kg är det lagom typ att sikta på?

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jo, jag förespråkar absolut inte för stora cyklar - menar att 127 är stort för att köpa en 20'' inte för att cykla på den.
Det beror väl på vad det mindre barnet cyklar på, om de inte redan har en 20'' är det ju smärtfritt att köpa en sådan till den större för en säsong.
Har fått tag på en begangad Roscoe 20''. Den är lite väl stor för lillkillen på 110 cm men vet inte om det varken finns eller är vettigt att köpa en 16'' med feta däck till honom. Kanske blir lite väl litet för att ta sig fram?

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har fått tag på en begangad Roscoe 20''. Den är lite väl stor för lillkillen på 110 cm men vet inte om det varken finns eller är vettigt att köpa en 16'' med feta däck till honom. Kanske blir lite väl litet för att ta sig fram?

20'' är nog på gränsen. 16'' fixar min grabb inte opreppad stig på.
Men köp en 16'' så är sommaren räddad för båda....

edit, Min grabb är precis under 110 cm och vitus 16 passar bra. Det beror på geo. Kusinen som är huvudet högre kunde också cykla på grabbens cykel men inte på egna Biltemacykeln.
Modern geo for the win.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer