Barncyklar samlingstråd

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Trots att det inte är dags för än nästa år, så börjar jag lite smått titta på 26” för äldsta killen som är 130cm redan i år.
De tydligaste alternativen som jag ser är:
Vpace max26
Naloo Hill Bill 26
Mer?
Han har en Vpace max 24 nu och skulle säkert tycka att Naloo med alivio och nio växlar är ett steg nedåt , min egna cykelbudget skulle dock föredra närmare 10 än 15 😉

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Trots att det inte är dags för än nästa år, så börjar jag lite smått titta på 26” för äldsta killen som är 130cm redan i år.
Vpace max26
Naloo Hill Bill 26
Mer?
Han har en Vpace max 24 nu och skulle säkert tycka att Naloo med alivio och nio växlar är ett steg nedåt , min egna cykelbudget skulle dock föredra närmare 10 än 15 😉

Tyvärr behöver min son ännu ingen Max275 ...

nikasp

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tycker det verkar genomgående i branschen. Alla cyklar som inte är rosa eller lila är pojkcyklar. Särskilt så om det är riktiga skogscyklar. Gäller ju tyvärr mycket annat också, kläder inte minst. Barn ska lära sig könsnormer tidigt och det är inte ok att blanda... :(
Sjukt jävla störigt är min spontana tanke om sånt. Är jäkligt vanligt även i Sverige. Har en tjej på 6 år och en grabb på 4.

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vpace max26
Naloo Hill Bill 26
Mer?
Islabike Creig 26. Rekommenderas från 138 cm. Min grabb var 135 när han fick sin och det funkade perfekt, nu när han är 150 börjar den se lite liten ut.

(Jag vet inte hur dyra dom blir från UK med tull.)

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det verkar vara väldigt tunt med andra alternativ.
vpace verkar faktiskt vara mest för pengarna.

Ja, Vpace, och framförallt Max, ger mycket för pengarna. Mer prisvärt än de flesta vuxencyklar. Men det finns bara en pris/komponenternivå. Som tur precis perfekt för mig, men såklart inte för alla.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Sjukt jävla störigt är min spontana tanke om sånt. Är jäkligt vanligt även i Sverige. Har en tjej på 6 år och en grabb på 4.
Det går att jobba bort d inom hemmet (skolan e oxå duktiga på att bevara gamla könsstereotyper), men d e mycket jobb o man måste göra det aktivt.
Jag tycker jag lyckats rätt bra o e stolt över d, en av mina söners favvofärg e numera rosa.
Finns många fallgropar för att lyckas o man måste börja me självkritik o -insikt; hur pratar jag? Vad tittar jag på för filmer o vad visar jag barn för filmer? Vad lyssnar jag pä för musik (manliga eller kvinnlig artister)? T ex om man gillar metal kan man b9rja spela band me kvinnliga sångare som Jinjer, The Agonist, Straight Line Stitch, mf l. Osv osv osv. Handlar inte bara om färg på cykel utan om ett hollistiskt tänk som börjar me sig själv o egna vanor.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det går att jobba bort d inom hemmet (skolan e oxå duktiga på att bevara gamla könsstereotyper), men d e mycket jobb o man måste göra det aktivt.
Jag tycker jag lyckats rätt bra o e stolt över d, en av mina söners favvofärg e numera rosa.

Du är urkonservativ :)
Från Wikipedia:
An article in the trade publication Earnshaw's Infants' Department in June 1918 said:
The generally accepted rule is pink for the boys, and blue for the girls. The reason is that pink, being a more decided and stronger color, is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl.

Rosa är inte min sons favvofärg, men han har rosa kläder.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Islabike Creig 26. Rekommenderas från 138 cm. Min grabb var 135 när han fick sin och det funkade perfekt, nu när han är 150 börjar den se lite liten ut.

(Jag vet inte hur dyra dom blir från UK med tull.)
Tack, blir ungefär 1250 eur + frakt (riktpris)
Ungefär 250 eur under vpace max 26 i enklare versionen. Känns som vpace vinner.

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tack, blir ungefär 1250 eur + frakt (riktpris)
Ungefär 250 eur under vpace max 26 i enklare versionen. Känns som vpace vinner.
Svårt att jämföra eftersom ingen av dom egentligen specar vad dom har för delar.
Stans Crest tubeless fälgar vs Vadå.
Rockshox gold 30 gaffel vs Vpace hemmagjorda.
Växlar? vs Gx
Bromsar osv, ingen uppgift.
Men det kanske går om man gräver lite.

Vår Islabike är från november 2018 och har RST f1rst air gaffel (troligen nåt liknande Vpace har och kallar sin egen) och noname fälgar (som vpace har nu), och det har fungerat utmärkt, så det spelar nog ingen roll ändå.

Det är nog bara att slå till på den som är snyggast och går att få tag i. (utan tullstrul, + för vpace).

Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Svårt att jämföra eftersom ingen av dom egentligen specar vad dom har för delar.
Stans Crest tubeless fälgar vs Vadå.
Rockshox gold 30 gaffel vs Vpace hemmagjorda.
Växlar? vs Gx
Bromsar osv, ingen uppgift.
Men det kanske går om man gräver lite.

Vår Islabike är från november 2018 och har RST f1rst air gaffel (troligen nåt liknande Vpace har och kallar sin egen) och noname fälgar (som vpace har nu), och det har fungerat utmärkt, så det spelar nog ingen roll ändå.

Det är nog bara att slå till på den som är snyggast och går att få tag i. (utan tullstrul, + för vpace).
Såg nu att Isla hade en pdf med fullständig spec, och där stod även vikten. 11,0kg vs vpace 9,5kg.
Isla har även sram x4 vs Gx.
Du har en poäng kring no-name, men det verkar vara bra saker, väldigt barnanpassad vikt och har inte hört om personer som har problem med att det går sönder.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Framsta anledning för mig för att byta sonens Max24 till en Max26 var att Vpace har byt till Duke Lucky Star Ultra fälgar. Dom är tubeless ready, lite bredare än de flesta barnfälgar med 23,5 mm och otroligt lätt: 340 gram. Nu kan min son köra tubeless med ännu lägre tryck, som är en rejäl uppgradering! Och dom håller ännu för min sons hårda körstil.

Komponenter är Sram GX 11 och Magura MT4 HC, precis samma som jag valde när jag byggde min egen HT.

Enda jag inte vet mycket om är Vpace egen gaffel. Men jag "uppgraderade" till Fox för att minimera risken och för att göra service enklare.

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
På vpace 24 har de haft Alex rims tiss i år (fr o m när vet jag ej men de har bytt inte så längesen), men de kôper inte längre in från Alex då de haft problem me att hinna leverera. Vet ej vad de byter till. Jag frågade bara 3-4 veckor sen.

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Framsta anledning för mig för att byta sonens Max24 till en Max26 var att Vpace har byt till Duke Lucky Star Ultra fälgar. Dom är tubeless ready, lite bredare än de flesta barnfälgar med 23,5 mm och otroligt lätt: 340 gram.
Nästan lika lätta som Stans Crest då (326 g) och samma bredd på 0,5 mm när. Så länge det är tubeless och lätt är det ju bra.

Ang. Noname gaffeln så borde det vara något riktigt märke som man bara satt egna klistermärken på. Dumt om man behöver delar, men det borde gå att lista ut vilken det är, RST, Suntour, Spinner osv. Om det inte är som Frog med "hand-picked OEM fork manufacturer to develop junior-specific suspension forks specifically for Frog Bikes", den gaffeln är inte jättebra. Lätt, kanske funkar för den "hårt" körande lycracyklisten, men inte Dirtjumping.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nästan lika lätta som Stans Crest då (326 g) och samma bredd på 0,5 mm när. Så länge det är tubeless och lätt är det ju bra.

Stans Crest är mjuka, men räcker troligtvis för man. Duke Lucky Star Ultra är väl också mjuka. Jag har inte sett Stans på många barn mtb.

Ang. Noname gaffeln så borde det vara något riktigt märke som man bara satt egna klistermärken på. Dumt om man behöver delar, men det borde gå att lista ut vilken det är, RST, Suntour, Spinner osv. Om det inte är som Frog med "hand-picked OEM fork manufacturer to develop junior-specific suspension forks specifically for Frog Bikes", den gaffeln är inte jättebra. Lätt, kanske funkar för den "hårt" körande lycracyklisten, men inte Dirtjumping.

Om jag minns rätt är Vpace SL gaffel från en små italiensk tillverkare, men hittar inte informationen. Troligtvis är den bra, men det är kanske svårare att få tag i reservdelar och servicekit.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Stans Crest är mjuka, men räcker troligtvis för man. Duke Lucky Star Ultra är väl också mjuka. Jag har inte sett Stans på många barn mtb.

Om jag minns rätt är Vpace SL gaffel från en små italiensk tillverkare, men hittar inte informationen. Troligtvis är den bra, men det är kanske svårare att få tag i reservdelar och servicekit.
De har skrivit ”by Saso” tidigare, mycket Google leder mig till Saso Mekkem från Taiwan. Kan så klart vara ngt annat också.

Barncyklar samlingstråd
De har skrivit ”by Saso” tidigare, mycket Google leder mig till Saso Mekkem från Taiwan. Kan så klart vara ngt annat också.

Det stämmer, det är samma gaffel som Trailcraft, Spawn, Prevelo, Propain mfl bättre barncykelmärken använder. Vi har haft en sån på en Spawn YJ och den har funkat mycket bra för barn på 20-30kg. Nu har vi en VPACE Moritz26 med en RockShox Reba. För service och reservdelar så är det ju enklare med de stora Fox/RockShox, bara man får en gaffel som är tunad för lätta barn. Och rätt tune har ju både Vpace (och Islabikes antar jag) såklart koll på. Så kör på Fox el Rockshox så är du hemma.

PS sen kan jag gå i god för att VPACE är väldigt fina, supernöjd med Moritz26. Sonen har en kompis med en Max24 och den är väldigt fin. Jag har själv just beställt en VPACE Max20 till dottern.

Senast ändrad:

Foss

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en scale rigid 24” till grabben, han fick välja mellan den och plusvarianten men tyckte scale kändes snabbare. Idag fick jag rocket ron och lättare slangar till den, tror det gick på 600:-. Känns som ett bra köp då det sparade 700 gram roterande massa. Skulle vara kul att byta hjulen mot något lättare också men 24” hjul för vettig peng blir nog svårt?

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en scale rigid 24” till grabben, han fick välja mellan den och plusvarianten men tyckte scale kändes snabbare. Idag fick jag rocket ron och lättare slangar till den, tror det gick på 600:-. Känns som ett bra köp då det sparade 700 gram roterande massa. Skulle vara kul att byta hjulen mot något lättare också men 24” hjul för vettig peng blir nog svårt?
Tror också att det är svårt, vad är det för standard? Bredd resp qr/axel?

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Bytte styre på pojkens cykel, han fick mitt gamla som var ocyklingsbara 72cm !?
han hade ett protaper 70cm innan i alu men det sjuka var vikten på det, 380gr det ”nya” vägde in på 210gr han kommer väl å slå runt bakåt nu....
Mange

Bilagor

• CD8C5F5D-FA0E-4BDD-B4EE-70DA5D047CBF.jpeg
    CD8C5F5D-FA0E-4BDD-B4EE-70DA5D047CBF.jpeg
    667.2 KB · Besök: 15

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
24'' är nog oftast vanlig 135mm QR. Det är det i alla fall på vår

EDIT: Om det är "riktiga" hjul med HG body i alla fall. Navväxlat skit har säkert annan bredd också.

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vad är vettig peng? Dyrt blir det nog. Stans Crest fälgar finns i 24"

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Vpace hjul är fina! Vet inte om 199 euro är vettig peng, men helt ok för 1310 gram hjul tycker jag.

Tyvärr inte på låger, men man kan ringa och fråga när dom kommer tillbaka.

Nya hjul får Duke Lucky Star Ultra fälgar som är bredare, lättare och tubeless ready.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vpace hjul är fina! Vet inte om 199 euro är vettig peng, men helt ok för 1310 gram hjul tycker jag.

Tyvärr inte på låger, men man kan ringa och fråga när dom kommer tillbaka.

Nya hjul får Duke Lucky Star Ultra fälgar som är bredare, lättare och tubeless ready.
Just det, wtb var det, jag skrev alex rim i tidigare inlägg. Vpace kommer inte ta hem hjul av wtb o de hade inget svar på vilka o när. Detta var ca 4 veckor sen.

Barncyklar samlingstråd
Hämtade dotterns BMC Blast 20" idag.

Ångesten över prislappen rann av mig i samma sekund som jag fick känna på cykeln. Så sjukt jävla lätt i förhållande till hennes nuvarande 16". Om inte halva vikten så bra nära. Vilket i sig är ganska sjukt.

Hon kommer flyga fram. 😅

Nu måste jag bara hitta en bra, och lätt, FF hjälm.

hanek082

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hämtade dotterns BMC Blast 20" idag.

Ångesten över prislappen rann av mig i samma sekund som jag fick känna på cykeln. Så sjukt jävla lätt i förhållande till hennes nuvarande 16". Om inte halva vikten så bra nära. Vilket i sig är ganska sjukt.

Hon kommer flyga fram. 😅

Nu måste jag bara hitta en bra, och lätt, FF hjälm.
Håller helt med! Sonen är riktigt nöjd men sin också!

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben fick ärva en Frog 24" nu när han fyllde år senast att ha som "skolcykel".
Efter att ha haft Islabikes 16" och 20" tidigare och en Kona 24" CX måste jag säga att jag verkligen inte är impad av Frog. Har tidigare ändå fått för mig att de håller hyfsad nivå, men allt på cykeln är verkligen snikigt värre.
Cykeln har inte gått hårt innan men likväl fick bromshandtag bytas, originalbeläggen som knappt är slitna var riktigt kassa, bytte till Jagwire och fick genast mycket bättre bromsverkan. QR axeln fram var rejält böjd längst ut vid levern, något jag aldrig varit med om innan. Böjde tillbaka den i skruvstädet.
Kassetten bak är nåt slags supersnik på en ännu snikigare body - verkar vara en gängad kassett.
Simplast tänkbara sadelstolpe med tafflig enbultslösning (vilket förvisso inte är helt oväntat), snikiga joytech nav osv.

Islabikes håller en grymt mycket högre nivå och även XXLs White serie är långt över Froggarna.

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben fick ärva en Frog 24" nu när han fyllde år senast att ha som "skolcykel".
Efter att ha haft Islabikes 16" och 20" tidigare och en Kona 24" CX måste jag säga att jag verkligen inte är impad av Frog. Har tidigare ändå fått för mig att de håller hyfsad nivå, men allt på cykeln är verkligen snikigt värre.
Cykeln har inte gått hårt innan men likväl fick bromshandtag bytas, originalbeläggen som knappt är slitna var riktigt kassa, bytte till Jagwire och fick genast mycket bättre bromsverkan. QR axeln fram var rejält böjd längst ut vid levern, något jag aldrig varit med om innan. Böjde tillbaka den i skruvstädet.
Kassetten bak är nåt slags supersnik på en ännu snikigare body - verkar vara en gängad kassett.
Simplast tänkbara sadelstolpe med tafflig enbultslösning (vilket förvisso inte är helt oväntat), snikiga joytech nav osv.

Islabikes håller en grymt mycket högre nivå och även XXLs White serie är långt över Froggarna.
En bekant som är skapligt cykelintresserad har en 26" frog till sin grabb. Den ger ett räppligare intryck än Islabike motsvarande Creig, men den har funkat bra förutom gaffeln som är riktigt usel. Fastnade i botten på en tur vi gjorde och allmänt dålig. Ingen jättedålig cykel, men inte super heller.

speffy

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Funderar på att slå till på en White XC 240 till grabben som är 7 år nu när de finns på lager igen.
Alternativt en Vitus 24, har själv haft en Vitus tidigare som jag var nöjd med.

Vitusen är lite dyrare och lite lättare men om han märker någon större skillnad är tveksamt, vilken är att föredra?
Jag har fått uppfattningen om att många är nöjda med sina XC 240 men har inte läst så mycket om Vitus 24.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Funderar på att slå till på en White XC 240 till grabben som är 7 år nu när de finns på lager igen.
Alternativt en Vitus 24, har själv haft en Vitus tidigare som jag var nöjd med.

Vitusen är lite dyrare och lite lättare men om han märker någon större skillnad är tveksamt, vilken är att föredra?
Jag har fått uppfattningen om att många är nöjda med sina XC 240 men har inte läst så mycket om Vitus 24.
Helstel Vitus eller nucleus 24? Utan att kolla närmare på Vitus 24 så hade jag tagit White över den. Det skulle vara om Vitus har någon grad bättre geo någonstans.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dessutom är det rea på xc240.

Det som talar emot är väl att 2021 verkar ha vridreglage. Det får man kanske byta.
Ska man cykla i skogen får man byta däck på båda. Jag har även bytt skivor och QR.

speffy

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Dessutom är det rea på xc240.

Det som talar emot är väl att 2021 verkar ha vridreglage. Det får man kanske byta.
Ska man cykla i skogen får man byta däck på båda. Jag har även bytt skivor och QR.
Tänkte helstel Vitus. Ja nu när där är 500:- rabatt dessutom på xc240 så känns det som man borde slå till.
Ja tanken är att den ska användas till skogsstigar, däck och reglage går ju att byta ut efterhand men den känns som en bra grund.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tänkte helstel Vitus. Ja nu när där är 500:- rabatt dessutom på xc240 så känns det som man borde slå till.
Ja tanken är att den ska användas till skogsstigar, däck och reglage går ju att byta ut efterhand men den känns som en bra grund.
Jag hade inte tvekat. Den är perfekt för min flicka på 30kg. Hon är ingen våghals men behöver man bättre så är det nog minst nucleus man ska titta på. Så nästan det dubbla får man upp med för nåt bättre.
Skivorna väger dock 200g styck.(på 2020) och däck gör stor skillnad både på vikt och grepp.

speffy

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag hade inte tvekat. Den är perfekt för min flicka på 30kg. Hon är ingen våghals men behöver man bättre så är det nog minst nucleus man ska titta på. Så nästan det dubbla får man upp med för nåt bättre.
Skivorna väger dock 200g styck.(på 2020) och däck gör stor skillnad både på vikt och grepp.
Tack för din input.
Ja den enda tvekan är väl hur mycket den kommer bli använd egentligen men kan ju användas som skolcykel en längre tid om intresset inte skulle kvarstå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer