Barncyklar samlingstråd

TazD

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Har fått tag på en begangad Roscoe 20''. Den är lite väl stor för lillkillen på 110 cm men vet inte om det varken finns eller är vettigt att köpa en 16'' med feta däck till honom. Kanske blir lite väl litet för att ta sig fram?
Det finns bra 16” med ”lagom” feta däck (typ 2.25, vilket är stort på en16”), ex. Commencal, early belter etc. med lågt ”insteg”

Men allt stök är stort på 16”, det är lätt att slå i trampor och den är inte så stabil i fart....
Man får välja stigar med omsorg och ta mycket pauser. Då kan man ha grymt kul tillsammans. Blev en enorm skillnad när den yngsta vid ca 115cm bestämde sig för att ta över storebrors gammla 20”. Visst, enligt alla rekommendationer var den för stor, men funkade bra för honnom både i skogen, fjället och lättare liftburen utförs körning.

Lenberg

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Idag kom nya bakväxeln till dotterns Scott Scale RC Rigid 20".
Shimano Zee RD-M640-SSW

Blev riktigt bra tycker jag.

Visa bilaga 450342Visa bilaga 450343Visa bilaga 450344
Jag tänkte göra samma byte av bakväxeln. Nåt jag stört mig på sen vi fick cykeln är att jag tycker kedjan är alldeles för kort. Var den det på ditt ex också? Plus att kedjan som sitter på verkar ganska kass så sätter nog på en ny när jag byter växeln, plus drar om vajern med lyxigare hölje etc.

drdryyls

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Dottern fick en XC 240. Jag justerade in bromshandtagens reach väldigt mycket tyckte jag, men det kändes tyvärr fortfarande lite stort. Försökte också flytta in de på styret så hon kunde bromsa med 2 eller 1 finger, men hon sade att det gjorde ont med ett finger. Kanske får köra med 4-fingerbroms, det fungerar ju fint för mig med min pendlare att köra så. Det blir ju längre att sträcka fingrarna längst ut på handtaget.

Hon är ju runt 125 så trodde cykeln skulle kännas väldigt lång men det upplever jag inte alls. Det märks att vevarna är längre än innan dock.

För övrigt så passar de 24" skärmar som XXL säljer (Rowdy 20-24) _precis_ inte på denna cykel. Saknas 5-10 mm på en bult samt en annan bult är lite för stor och går ner i bakdäcket (korkad konstruktion). Bakskärmen kan ev. placeras på annat ställe, jag satte den under ringen man spänner sadelstolpen med. Sadelstolpen var för tunn för att spänna på utan något mellan.
Bytte till kortare styrstam på våra XC 240. Tycker våra barn hanterade cyklarna smidigare efter bytet.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
20'' är nog på gränsen. 16'' fixar min grabb inte opreppad stig på.
Men köp en 16'' så är sommaren räddad för båda....

edit, Min grabb är precis under 110 cm och vitus 16 passar bra. Det beror på geo. Kusinen som är huvudet högre kunde också cykla på grabbens cykel men inte på egna Biltemacykeln.
Modern geo for the win.
Hur feta däck har du i Vitusen som är 16''?

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
20'' är nog på gränsen. 16'' fixar min grabb inte opreppad stig på.
Men köp en 16'' så är sommaren räddad för båda....

edit, Min grabb är precis under 110 cm och vitus 16 passar bra. Det beror på geo. Kusinen som är huvudet högre kunde också cykla på grabbens cykel men inte på egna Biltemacykeln.
Modern geo for the win.
Hur breda däck får du plats för i Vitusen? Ser inte ut att vara med plusdäck eller? Har en 16'' Woom till lilla nu. Vi körde en del stig med Roscoen i går kväll. Var rätt häftigt vad den rullade över. Men visst, den är i största laget.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det finns bra 16” med ”lagom” feta däck (typ 2.25, vilket är stort på en16”), ex. Commencal, early belter etc. med lågt ”insteg”

Men allt stök är stort på 16”, det är lätt att slå i trampor och den är inte så stabil i fart....
Man får välja stigar med omsorg och ta mycket pauser. Då kan man ha grymt kul tillsammans. Blev en enorm skillnad när den yngsta vid ca 115cm bestämde sig för att ta över storebrors gammla 20”. Visst, enligt alla rekommendationer var den för stor, men funkade bra för honnom både i skogen, fjället och lättare liftburen utförs körning.
Mmm tror jag försöker ligga kvar på 20'' för lilla så får man ta det i den takt det går. Jag är nöjd även om vi bara kör lite fram och tillbaka på lagom avancerad slinga. Så kul ändå!

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det bara från CRC och Wiggle man kan köpa? Vad blev totalkostnaden med frakt osv? Fick du något besked om leverans?
Frakt ingår. Verkar ta lite tid men har de precis ramlat med båten ska de väl byggas också.
Jag beställde en vitus 20 i förra veckan och den har inte rört sig.

På 20'' tycker jag att blast 20'' (bike24) är ett bra alternativ men det gick inte igenom i familjerådet.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Frakt ingår. Verkar ta lite tid men har de precis ramlat med båten ska de väl byggas också.
Jag beställde en vitus 20 i förra veckan och den har inte rört sig.

På 20'' tycker jag att blast 20'' (bike24) är ett bra alternativ men det gick inte igenom i familjerådet.
Mmm tror att jag också skulle få svårt att få igenom en Blast... men den ser trevlig ut. Och trevlig vikt! Vet inte om jag skulle kunna kuppa igenom den på något sätt.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kollat lite mer på bmc blast. Blir dels jävligt irriterad på att de skriver att cykeln är för pojkar. Går det inte bara att släppa den där könsgrejen?

Men fundering, den väger 9 kg, hydrauliska skivbromsar, däcken är 2,4 breda.

Trek Roscoe tror jag väger 10,6, däcken är 2,8 breda. Jag tyckte det var helt grymt med så breda däck. Den rullar liksom över vad som helst nästan.

Skulle bmc med 2,4 däck klara lika mycket?

Funderar om jag ska köpa en roscoe och sätta på hydrauliska bromsar eller försöka tjata igenom en bmc blast. Roscoe har jag hittat för 5000kr. Blast blir mellan 6-6500 med frakt (måste dubbelkolla).

Vad blir lättast att cykla på för barnet?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tycker att 2.8" är för breda för barn (jag kör inte ens 2.8" på min helstel MTB). 2.4" räcker helt.

Lätt är viktigt, så Blast är bäst.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tycker att 2.8" är för breda för barn (jag kör inte ens 2.8" på min helstel MTB). 2.4" räcker helt.

Lätt är viktigt, så Blast är bäst.
Varför tycker du att 2,8 är för brett? En fördel är att barnen tycker det ser ascoolt ut :)
Plus att de klättrar över typ allt. Jag var i alla fall förvånad vad cykeln rullar över bara den har lite fart.

Komponenterna känns bättre över lag på Blast.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, så i helvetes korkat att skriva boy på blast. Nu är det inte cykelns fel utan då får man bojkotta bike24 i så fall.
Jag är inte så förtjust i plusdäck själv. Sen kör dessutom grabben mest pump och skatepark.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Varför tycker du att 2,8 är för brett? En fördel är att barnen tycker det ser ascoolt ut :)
Plus att de klättrar över typ allt. Jag var i alla fall förvånad vad cykeln rullar över bara den har lite fart.

Komponenterna känns bättre över lag på Blast.

Rullmotstandet blir högre, hjul äf mycket tyngre, däck blir mindre precis och det blir svårare i smäla passager. Lägre tryck ger mer grepp och komfort, som är en fördel med bredare däck. Men de flesta barn kör med mycket för högt tryck. Barn kan köra jättelångt tryck med 2.0" däck.

Jag väger kring 75 kg och kör 2.6" fram och 2.4" bak på min helstwl MTB. Jag kör stökigaste stigar jag hittar kring Stockholm och har ingen behöv av bredare däck. Nån som väger 25 kg behöver inte bredare däck.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Helst skulle jag vilja testa en Woom Off. Motsvarande 20'' väger 7,8 kg. Men de kostar typ 7500kr. Nu finns de ändå inte i lager såatt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, så i helvetes korkat att skriva boy på blast. Nu är det inte cykelns fel utan då får man bojkotta bike24 i så fall.
Jag är inte så förtjust i plusdäck själv. Sen kör dessutom grabben mest pump och skatepark.

Men i så fall är det inte fel av Bike24, men av sexistiska schweizare, eller?

EDIT: förstod nu att bara Bike24 skriver "boy", inte BMC.

Senast ändrad:

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Rullmotstandet blir högre, hjul äf mycket tyngre, däck blir mindre precis och det blir svårare i smäla passager. Lägre tryck ger mer grepp och komfort, som är en fördel med bredare däck. Men de flesta barn kör med mycket för högt tryck. Barn kan köra jättelångt tryck med 2.0" däck.

Jag väger kring 75 kg och kör 2.6" fram och 2.4" bak på min helstwl MTB. Jag kör stökigaste stigar jag hittar kring Stockholm och har ingen behöv av bredare däck. Nån som väger 25 kg behöver inte bredare däck.
Ja det ska ju rulla också. Mindre tryck sämre rull. Mina är väldigt känsliga på rullmotstånd.

Har en cykel 20'' med 1,9 däck fram. Det klarar inte i närheten samma som 2,8an. Vi har kanonhögt tryck i däcken på Roscoen, tycker de rullar helt ok både i hastighet och över stök.

Beslutsångest.

Och hur mycket ska man skämma bort barnen? Man vill ju att det ska vara så pass att det också är roligt och inte behöva vänta tills de är större. Att komma ut i skogen med dem är värt mycket tycker jag...

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nja, vet inte om det är säkert. Fast de är konservativa schweizarna.....
Tycker det verkar genomgående i branschen. Alla cyklar som inte är rosa eller lila är pojkcyklar. Särskilt så om det är riktiga skogscyklar. Gäller ju tyvärr mycket annat också, kläder inte minst. Barn ska lära sig könsnormer tidigt och det är inte ok att blanda... :(

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Och hur mycket ska man skämma bort barnen? Man vill ju att det ska vara så pass att det också är roligt och inte behöva vänta tills de är större. Att komma ut i skogen med dem är värt mycket tycker jag...

Håller helt med!

Vid första men till min son visste jag inte om det skulle bli något och visste jag ännu inte att det fanns stigparadis kring Stockholm. Hade tur att Canyon hade stor rabatt på Offspring och slog till. Men när min son, och jag, direkt tyckte mycket om stigcykling var jag beredd att lägga minst lika pengar på min son cykel som på min egen. Han behöver det mer, och framförallt lättare, en jag. Tur att Vpace är så bra och inte kostar som en bra vuxencykel ...

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tycker det verkar genomgående i branschen. Alla cyklar som inte är rosa eller lila är pojkcyklar. Särskilt så om det är riktiga skogscyklar. Gäller ju tyvärr mycket annat också, kläder inte minst. Barn ska lära sig könsnormer tidigt och det är inte ok att blanda... :(
Jag är inte superkänslig men skriva pojke på en MTB tycker jag är för jävligt. Hade det funnits ett rosa alternativ hade det varit illa nog men det finns ingen för flickor.
Såg detta förra veckan och det står boy på båda

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Wenigstens kan pojkar och flickor cykla tillsammans. Fotboll är redan könssegregarat från 6 år!

Min son har haft Canyon och Vpace cyklar och Vaude och Endura cykelkläder, ingen kön där alls.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tror att någon på bike24 har klantat sig.
Min dotter har en blå MTB och är glad för det.

Ah, jag hade förstod att det stog "boy" på cykeln, men det står i Specs på Bike24. Hittar ingenting om det på BMCs webbsidan.

Kanske fel av Bike24 eller dom menar ramformen.

Inte smart av Bike24, men kanske inte skäll att boykotta Bike24.

EDIT: tyvärr, tyckte att det var trevligt att vara upprörd över en tillverkare jag aldrig köpt något från, men nu är det cykelbutiken jag har köpt mest från.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ah, jag hade förstod att det stog "boy" på cykeln, men det står i Specs på Bike24. Hittar ingenting om det på BMCs webbsidan.

Kanske fel av Bike24 eller dom menar ramformen.

Inte smart av Bike24, men kanske inte skäll att boykotta Bike24.
Nej, jag ser det som ett misstag men inte ett misstag utan kontext. Inte smart nej

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Håller helt med!

Vid första men till min son visste jag inte om det skulle bli något och visste jag ännu inte att det fanns stigparadis kring Stockholm. Hade tur att Canyon hade stor rabatt på Offspring och slog till. Men när min son, och jag, direkt tyckte mycket om stigcykling var jag beredd att lägga minst lika pengar på min son cykel som på min egen. Han behöver det mer, och framförallt lättare, en jag. Tur att Vpace är så bra och inte kostar som en bra vuxencykel ...
Vpace såg ju grym ut! Men ändå klurigt med priset givet att ungarna växer ur en cykel på ett år, kanske två... Just nu i alla fall.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vpace såg ju grym ut! Men ändå klurigt med priset givet att ungarna växer ur en cykel på ett år, kanske två... Just nu i alla fall.

Ja, det glömde jag att tänka på och skriva just nu. Andrahandsvärde på bra barncyklar är dock riktigt bra. Kan inte räkna hur många föräldrar har fragit mig om dom kunde köpa min sons Max24 när den inte var i försäljning.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag ser det så att de får ha vettiga cyklar utan fotbroms och jag uppgradera till riktiga däck. Men det får bli rimliga pengar. Skulle det sen visa sig att nån av dem är ett underbarn så får jag i så fall köpa en ny cykel om det behövs.
Som det ser ut nu så räcker det med helstelt utan +hjul.

Sen variar det tyvärr vad som är rimliga pengar. Desto större anledning att inte överdriva bara för att man eventuellt kan.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nej, jag ser det som ett misstag men inte ett misstag utan kontext. Inte smart nej

Tittade på tio andra barncyklar på Bike24 och dom skriver alltid: gender kids, även för rosa cyklar. Men medan jag skriver kom jag på att man kan filtrera: 132 cyklar, 112 till pojkar och 107 till flickor. Så det finns några cyklar som Bike24 tycker är bara för pojkar eller flickor.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag ser det så att de får ha vettiga cyklar utan fotbroms och jag uppgradera till riktiga däck. Men det får bli rimliga pengar. Skulle det sen visa sig att nån av dem är ett underbarn så får jag i så fall köpa en ny cykel om det behövs.
Som det ser ut nu så räcker det med helstelt utan +hjul.

Sen variar det tyvärr vad som är rimliga pengar. Desto större anledning att inte överdriva bara för att man eventuellt kan.
Det är väl det också att det dels ska vara möjligt och roligt, dvs att barnen fixar att cykla på stigen och tycker det är kul. Är man nyss fyllda 4 så kan man ju behöva en mer hjälpsam cykel. Det är väl den gränsen jag vill försöka hitta. Men utan att det blir onödigt dyrt.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är väl det också att det dels ska vara möjligt och roligt, dvs att barnen fixar att cykla på stigen och tycker det är kul. Är man nyss fyllda 4 så kan man ju behöva en mer hjälpsam cykel. Det är väl den gränsen jag vill försöka hitta. Men utan att det blir onödigt dyrt.
Ja, det är svårt att veta var gränsen går men på grabben och 16'' ser jag att det inte skulle hjälpa med annan cykel.
24'' går mer som en riktig cykel och man får se hur de cyklar. Kan tänka mig att grabben kommer att vilja ha annat än flickan när han kommer dit.
För flickan är det precis lagom med xc 240.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Allt berör mycket både på barn och på var du cyklar. När vi började med stigcykling hade jag aldrig tänkt att sonen, och jag, skuld cykla tuffa stig i Hellasgården. Men det hände och då är en dyr cykel mycket bättre. Ser dock nästan ingen barn alls där, så de flesta cyklar väl snällare stig som går bra på en XXL cykel.

Monglo

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Allt berör mycket både på barn och på var du cyklar. När vi började med stigcykling hade jag aldrig tänkt att sonen, och jag, skuld cykla tuffa stig i Hellasgården. Men det hände och då är en dyr cykel mycket bättre. Ser dock nästan ingen barn alls där, så de flesta cyklar väl snällare stig som går bra på en XXL cykel.
Mmm tror att mina skulle fixa rätt mycket Stig med rätt cykel. Det märks att de vill i alla fall. Vill ju inte heller skrämma bort dem med en cykel som gör det övermäktigt. Bor i Nacka och det är lite ont om snälla stigar där vi bor.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Mmm tror att mina skulle fixa rätt mycket Stig med rätt cykel. Det märks att de vill i alla fall. Vill ju inte heller skrämma bort dem med en cykel som gör det övermäktigt. Bor i Nacka och det är lite ont om snälla stigar där vi bor.

Om dom vill är det bra!
Tror att tekniskt stig är mindre jobbigt och roligare för barn som vill än slätare stig med backar. Det var så för min son. Att cykla uppför en backa är jobbigt, men att klara tekniska hinder är roligt!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer