Barncykel

Annahoj1

Medlem
Barncykel
Hejsan,
Har en pojke på 2 år och 3 månader som cyklat 1-2 h om dagen (skottade cykelbana åt honom när det var som mest snö och -12) i snart ett år på sin lilla puky 10” balanscykel. Han cyklar lätt 3-4 km. Han lever för att cykla och kör i allt brantare backar och större gupp med allt snävare svängar. Han är rätt lång för sin ålder så cykeln börjar bli liten för honom och jag funderar på vad nästa steg är... misstänker att det borde bli en större balanscykel och undrar om någon kan tipsa om någon bra och lätt med riktiga däck osv som tål tuffa tag likt hans puky men gärna är lite mer ”Cross-lik”. Pedalcykel är väl för svårt redan och dessutom klurigt att hitta en där han når ner helt med fötterna? Tror han är strax över 90 cm lång.

Annahoj1

Medlem
Barncykel
Neeeej cykla skrek han ilsket när jag föreslog pulka i vintras 😅

Bilagor

• EAAF737D-4B84-46AC-A8C9-17FF70E73B65.jpeg
    EAAF737D-4B84-46AC-A8C9-17FF70E73B65.jpeg
    264.1 KB · Besök: 22

joeldevahl

Aktiv medlem
Barncykel
Commencal gör fina springcyklar med grövre däck och möjlighet till broms! Alt. islabiles eller frogs springcyklar som är lätta och fina. Sedan kan det vara värt att kolla på trampcykel att börja testa med ganska snart. En av våra lärde sig innan tre år

Annahoj1

Medlem
Barncykel
Commencal gör fina springcyklar med grövre däck och möjlighet till broms! Alt. islabiles eller frogs springcyklar som är lätta och fina. Sedan kan det vara värt att kolla på trampcykel att börja testa med ganska snart. En av våra lärde sig innan tre år
Förslag på trampcykel? Stora sonen hade frog som andra cykel men tyckte kvaliten var sådär. Hans specialized han har nu håller bättre. Lillen behöver nåt riktigt tåligt.
Du upplevde inte att barnet blev en större trafikfara på pedalcykeln än på balanscykel för att det går snabbare tex?

simson

Aktiv medlem
Barncykel
Tja !
min yngsta är ganska kort och hade en earleyrider belter som första trampcykel kommer inte ihåg säkert men jag tror en 16”
Han har nu en frog 48(arvegods) , skiljer inte mycket i pris men earleyridern är värd de extra hundralapparna , bättre cykel helt enkelt .

Annahoj1

Medlem
Barncykel
Ja, Early Rider är riktigt bra! Men son har en Belter 20" city cykel, otroligt snygg!

Det finns också Belter 14", som är kankse lite stor till 90 cm. Det är en trampcykel, men man kan tar bort vevpartiet om man vill börja med trampa senare.
Hittade precis den och blev väldigt sugen ☺️ Problemet är väl att för att kunna sparka sig fram så behöver sadeln vara lägre än om de bara ska stå still med benen i marken och sen ha fötterna på pedalerna. Såg den är 41 cm hög. Han har sin balanscykel på 37 men då kan han ta stora kliv för att få upp farten och har benen lätt böjda så det är nog på håret att den skulle fungera.

joeldevahl

Aktiv medlem
Barncykel
Förslag på trampcykel? Stora sonen hade frog som andra cykel men tyckte kvaliten var sådär. Hans specialized han har nu håller bättre. Lillen behöver nåt riktigt tåligt.
Du upplevde inte att barnet blev en större trafikfara på pedalcykeln än på balanscykel för att det går snabbare tex?
Vi hade en 12" specialized men vi gillade inte den. Tungtrampad jämfört med den 16" commencal vi bytte till sedan. Early rider är säkert grymma med men jag har inge personlig erfarenhet av dem.

Ja alltså de är ju småbarn och har ingen kontroll, vare sig på spring- eller trampcykel. Man får hålla sig där man känner sig säker helt enkelt. Och springcyklar går sjukt fort när de får till snitsen också, speciellt om det lutar lite :)

Annahoj1

Medlem
Barncykel
Vi hade en 12" specialized men vi gillade inte den. Tungtrampad jämfört med den 16" commencal vi bytte till sedan. Early rider är säkert grymma med men jag har inge personlig erfarenhet av dem.

Ja alltså de är ju småbarn och har ingen kontroll, vare sig på spring- eller trampcykel. Man får hålla sig där man känner sig säker helt enkelt. Och springcyklar går sjukt fort när de får till snitsen också, speciellt om det lutar lite :)
Ja tack, går riktigt fort 😅 får ta på mig joggingskorna när vi ska ut 😂

Laan84

Aktiv medlem
Barncykel
Jag kan verkligen rekommendera Kokua jumper. Vi har två barn som först använt en liten puky som din son och sedan Kokua. Sedan vid ungefär tre år så gick de över till 14” woom med trampor. Nu för tredje barnet så gör vi likadant.
Vill man ha grövre däck så kan man byta, men jag kände aldrig det behovet.

lätta, stryktåliga, Viss dämpning i ramen som faktiskt inte är så dumt..

De finns dessutom i lager nu, även i dessa tider då nästan allt är slut.

Annahoj1

Medlem
Barncykel
Jag kan verkligen rekommendera Kokua jumper. Vi har två barn som först använt en liten puky som din son och sedan Kokua. Sedan vid ungefär tre år så gick de över till 14” woom med trampor. Nu för tredje barnet så gör vi likadant.

Tack! Låter ju perfekt!

Annahoj1

Medlem
Barncykel

Brukar det bli skav på färgen fort? Hittade en begagnad för 1000kr som ser lite tråkig ut men om en ny fort får samma skav är det ju lika bra att köpa begagnad...

Laan84

Aktiv medlem
Barncykel
Brukar det bli skav på färgen fort? Hittade en begagnad för 1000kr som ser lite tråkig ut men om en ny fort får samma skav är det ju lika bra att köpa begagnad...
Det beror ju så klart på både hur barnet behandlar cykeln och hur mycket den används.
Med tanke på att den ska användas ett år cirka så hade jag nog köpt beg om jag vore du. Finns säkert bättringsfärg i någon affär i närheten om du verkligen stör dig på skavet.

Annahoj1

Medlem
Barncykel
Blev snål och beställde en tigo air. Sen får vi se hur dyrt det blir i slutänden men tull och allt sånt men något billigare än Kokua Jumper skulle jag tro. Ska bli kul att se vad han tycker om cykeln i alla fall 😊

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer