Barncyklar samlingstråd

Swehedman

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Den är riktigt flack, så 100 mm fram kommer att funka bra! Men med 24" bak blir vevlagret lite låg.
Är nyfiken på hur den går!
När en dämpare sitter i kommer BB höjas en hel del. Plastmojängen som sitter isf dämparen är nästan 2cm för kort. Gaffelvinkeln borde bli ~samma som orginal. 66 gr med 24 bak och 100 slag fram.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
När en dämpare sitter i kommer BB höjas en hel del. Plastmojängen som sitter isf dämparen är nästan 2cm för kort. Gaffelvinkeln borde bli ~samma som orginal. 66 gr med 24 bak och 100 slag fram.

Såklart.
Men tror att vevlagret blir lågt. Kanske ville jag skriva att det kanske är bättre att köra 26" bak också.

apan_

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Köpte en White XC 240 lite från XXL till grabben, han är väldigt nöjd men jag ser att en kortare stam skulle göra sig bra då han sitter lite väl långt fram än.
Tips på var man hittar en riktigt kort för 25,4 mm? Nuvarande verkar vara 60 lång så en på 30-40 hade nog suttit fint, om det finns.

sandos

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Köpte en White XC 240 lite från XXL till grabben, han är väldigt nöjd men jag ser att en kortare stam skulle göra sig bra då han sitter lite väl långt fram än.
Tips på var man hittar en riktigt kort för 25,4 mm? Nuvarande verkar vara 60 lång så en på 30-40 hade nog suttit fint, om det finns.
Får man fråga hur lång grabben är? Rent nyfiken, mina barn verkar ha valt bort MTB men... det är "svårt" att hitta andra cyklar så jag kanske "måste" köpa en XC 240 ändå till henne :)

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

25.4 mm gaffelrör eller styre?
I både fall kanske enklare att köpa 31.6 mm och shims.

apan_

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Får man fråga hur lång grabben är? Rent nyfiken, mina barn verkar ha valt bort MTB men... det är "svårt" att hitta andra cyklar så jag kanske "måste" köpa en XC 240 ändå till henne :)
Han är runt 132 cm tror jag. Kanske kort överkropp som sin far. Han har inga problem att cykla på den alls men sitter som sagt lite långt fram för att nå.
Tror XXL rekommenderar den från 130, och det känns generellt rimligt skulle jag säga. Klart du ska köpa en till dottern, den finns ju i en härligt skrikig persikofärg (eller vad den nu är). :)

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Senast ändrad:

apan_

Medlem
Barncyklar samlingstråd
När jag ändå är igång, nån som har tips på ett cykelstöd som passar till XC 240 (ja jag vet.. men det är praktiskt ibland)? Provade ett biltema men vevarmen tog i det, känns som det är trångt mellan den och ramen.

Barncyklar samlingstråd
Är ni nöjda med Vitus? Funderar på en till sonen.
Hej! Sorry för sent svar. 24” har varit klanderfri trots omild behandling. 26” har två fel; gaffeln (Spinner 300) är katastrof och fram-bakkrans linjerar skitdåligt.
Cyklarna har funkat fint för allt från utförs (nåja) i fjällen till hopp och lek hemma och till leriga pass på lokala spåren.

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
När jag ändå är igång, nån som har tips på ett cykelstöd som passar till XC 240 (ja jag vet.. men det är praktiskt ibland)? Provade ett biltema men vevarmen tog i det, känns som det är trångt mellan den och ramen.
Kan ge ett "anti-svar" på din fråga. Tyvärr ingen direkt hjälp. 😉
Jag har testat två varianter av stöd från XXL men inget har funkat så jag lämnade tillbaka. Det var stöd som skulle monteras på kedjestaget.
Men det finns väl ett fäste ämnat för stöd som precis bakom vevlagret? Det har jag aldrig provat men det kanske funkar bättre.
I slutändan blev det bättre utan stöd kan jag konstatera. Inget ivägen eller som ska avmonteras innan MTB-körning och det finns cykelställ på skolan.
Sen är det bättre att han lägger ner cykeln "kontrollerat" än att den välter omkull efter pojken försökt använda stödet.

erkkn

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Slog också till på en White XC240 till grabben, han har varit så taggad på ny cykel sen förra året :)

Ska bli spännande att se hur fort det går för han att lära sig hand broms !

PS: Ser att ni länkat en massa stammar, vilket jag mest troligt också måste montera på, skulle dock vilja ha en BLÅ med schims men blir inte klok på hur jag ska söka på BIKE24. Någon som kan hjälpa en klant?

Eller funkar denna: Blå Stam 31,8

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Slog också till på en White XC240 till grabben, han har varit så taggad på ny cykel sen förra året :)

Ska bli spännande att se hur fort det går för han att lära sig hand broms !

PS: Ser att ni länkat en massa stammar, vilket jag mest troligt också måste montera på, skulle dock vilja ha en BLÅ med schims men blir inte klok på hur jag ska söka på BIKE24. Någon som kan hjälpa en klant?

Eller funkar denna: Blå Stam 31,8
Bra tänkt!
...öva med barnet att bromsa med handbroms! Superviktigt!!! (Obs tre st utropstecken)
Båda mina barn hade inte övat tillräckligt (mitt fel). Pojken cyklade in i en stolpe det första han gjorde och dottern gjorde OTB deluxe (bromsarna biter bra på White 240...).
Ren tur att barnen kom undan med några tårar och skrubbsår.
Men nu sladdas det och rullas på framhjulet. 😀

Ha kul!

erkkn

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Bra tänkt!
...öva med barnet att bromsa med handbroms! Superviktigt!!! (Obs tre st utropstecken)
Båda mina barn hade inte övat tillräckligt (mitt fel). Pojken cyklade in i en stolpe det första han gjorde och dottern gjorde OTB deluxe (bromsarna biter bra på White 240...).
Ren tur att barnen kom undan med några tårar och skrubbsår.
Men nu sladdas det och rullas på framhjulet. 😀

Ha kul!
Ja, att klara det på en parkering är ju också en grej eller rulla på gatan i sakta mak. Det blir att följa med han till någon backe så han får känna av det här med att ha fingrar rätt och känna skillnad. Sedan cykla lite lättare stigare, han tyckte det varit kul att följa med men 16" har varit i minsta laget.

Bara hoppas han inte tycker kompisarnas cyklar med dämpare(Occano och Kayoba, dessa väger ju mer än min Escarpe 29) är mycket häftigare. Men har försökt tjata in i huvudet på han att stötdämpare på barncyklar är onödigt :rolleyes:

Emil777

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, att klara det på en parkering är ju också en grej eller rulla på gatan i sakta mak. Det blir att följa med han till någon backe så han får känna av det här med att ha fingrar rätt och känna skillnad. Sedan cykla lite lättare stigare, han tyckte det varit kul att följa med men 16" har varit i minsta laget.

Bara hoppas han inte tycker kompisarnas cyklar med dämpare(Occano och Kayoba, dessa väger ju mer än min Escarpe 29) är mycket häftigare. Men har försökt tjata in i huvudet på han att stötdämpare på barncyklar är onödigt :rolleyes:
Känner igen mig. Pojken min har självklart gjort sing egen omvärldsanalys. Feta däck var väldigt viktigt för honom.
Och när mtb-intresset fanns på riktigt så köptes i tur och ordning fetare 2,2" Maxxis däck, en dämpad 26" fingaffel fram och riktiga pedaler. Jag tycker opartiskt att White240 ser riktigt het ut nu. Det är en bra plattform att bygga vidare på om man vill.
Flack geometri och pojkvaskern klarar sig fint på Faluns endurostigar.
Enda dåliga med cykeln som jag upplevt är att kedjan hoppar av ofta när det skakar. Blev litet bättre efter kortat en länk eller två och ska prova med kedjestyrare denna säsong. Har försökt hitta en billigare bakväxel med s.k. klutch som passar men provar först med kedjestyrare.

MsLou

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har erfarenhet av denna?

Bilagor

• D97E666E-1811-43F8-94C7-C98985FE1E67.jpeg
    D97E666E-1811-43F8-94C7-C98985FE1E67.jpeg
    103.2 KB · Besök: 14

erkkn

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Funderar på att köpa denna till min dotter som snart fyller 6 år: https://www.bikester.se/serious-rockville-20-kids-M806720.html?vgid=G1131938&cgid=36906

Vi kommer mest cykla grusväg och i skogen.

Bra, eller finns det bättre för samma pengar?
Hej,

Notera att det är vridväxlar på den där, min egen upplevelse är att det är en styggelse. Svårt att ha koll på vilken växel man växlat upp/ner till, att trycka upp ner +/- känns enklare för barn för att få känslan för vad som händer :giggle:

Mina antaganden saknar helt vetenskaplig uppbackande utan är ett höftskott med känsla 😅

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nej, men den är säkert helt ok. Det negativa är okänd vikt och att det inte är en luft-gaffel. Oklart hur bra den fungerar för ett barns vikt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Som Laan84 skriver är den troligtvis tung och är stålgaffeln troligtvis för hård. Också har den vridreglage som är inte att föredra. En White XC 240 lite från XXL är lite bättre, mycket lättare och kostar hälften.

dnleriksson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kom över en Scott Roxter 20 till dottern häromdagen! Fint skick, men väldigt välanvända däck...
Vilka däck ska man ha egentligen i dimension 20x2,6? Möjligt att lite större får plats, men mindre vill jag inte ha då den är helstel.
Vee Tire Crown Gem ser bra ut, men lätt svåra att få tag i... Inte världens största utbud med 2,6or direkt!

received_441600977147507.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Kom över en Scott Roxter 20 till dottern häromdagen! Fint skick, men väldigt välanvända däck...
Vilka däck ska man ha egentligen i dimension 20x2,6? Möjligt att lite större får plats, men mindre vill jag inte ha då den är helstel.
Vee Tire Crown Gem ser bra ut, men lätt svåra att få tag i... Inte världens största utbud med 2,6or direkt!

Visa bilaga 477860

2.6" är riktigt bred till en små barn! Jag kör 2.6" fram och 2.4" bak på min helstel i Hellasgården. Min son körde 2.0" på sin första helstel mtb, det funkade men han fick ont i hadnervena, så jag köpte en bra dämpad gaffel. Tror att 2.2 eller 2.3 är optimalt.

dnleriksson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har 2,6 själv på både min Stumpjumper och min helstela Big Dog och för min del passar det utmärkt!
Vi har haft en Hot Rock 20 med "dämpgaffel" hittills med betydligt smalare däck och där studsas det över kanter då dämpningen inte riktigt sitter i armar och ben än 🙂 Studerade sånt under premiärturen igår och ser mycket mjukare och finare ut med mer gummi så kör nog vidare på rätt feta!

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Visa bilaga 477860
De finns på commencals sida. Dock leverans i slutet av april. Vi kör med Schwalbe smart Sam i 2,25, de har mer volym än jag hade trott och fungerar bra på 20”.

Tegheim83

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Seriöst ställd fråga.

Men vad kör ni för däcktryck på era ungars MTB?
Vi kör 20x2.25" och ekipaget inkl dotter väger ~30kg.
Är 1.0bar rimligt eller till och med för hårt tror ni?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Seriöst ställd fråga.

Men vad kör ni för däcktryck på era ungars MTB?
Vi kör 20x2.25" och ekipaget inkl dotter väger ~30kg.
Är 1.0bar rimligt eller till och med för hårt tror ni?

Det är en viktig fråga! Tänkte redan att skriva om det vid frågan om 2.6 däck.
Min son, som väger nånstans mellan 25 och 30 kg och kör hårt körde 0.46 bar fram och 0.86 bar bak på sina 26x2.25 däck som är lite smalare än 2.25" i verkligheten. Man vill köra så låg tryck som går utan genomslag. Måste lägga till att min son kör slanglöst. Med slang hade han ett fåtal punkor varje år, som händer när man kör så låg tryck som möjligt, men som var dock lite högre än nu utan slang.

Kan tillägga att de flesta barn kör med (mycket) för högt dacktryck.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, väldigt lågt blir det under 30kg. Jag kollar så att det ger sig lite när de cyklar och det är långt under 1bar. Max 0.5 men flickan kör inte hårt.

apan_

Medlem
Barncyklar samlingstråd
IMG_20210329_164739518.jpg

Har en 20" Scott till minsta grabben som är 6-växlad med gripshift.
Tänkte jag skulle byta till trigger och undrar om nån vet ifall bakväxel på bilden är kompatibel rakt av med både 6 och 7 växlar? Isåfall behöver jag bara byta frikransen och reglaget vilket hade varit smutt.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 478513
Tänkte jag skulle byta till trigger och undrar om nån vet ifall bakväxel på bilden är kompatibel rakt av med både 6 och 7 växlar? Isåfall behöver jag bara byta frikransen och reglaget vilket hade varit smutt.

Ja, det funkar utan problem med 7 växlar. Den tar max 34 tänder på största krans enligt Shimano. Och antar att du har koll på att du behöver frikrans och inte en kassett.

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 478513
Är inte grip shift bra så de slipper släppa greppet om styret på samma sätt som med trigger?
Har också funderat på att byta...

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har erfarenhet av Scott Scale 400 rc pro? (9,8kg)
Letar en bra, lätt cykel till min 7åring. ca:128-130cm lång nu.
Har i dagsläget en 20" Scott Roxter men dämpare står högt på villhöver listan och han har snart vuxit ur Roxtern.

Är inte sugen på någon cykel med dämpare som inte fungerar och blir som ett boj-sänke.

Tack på förhand!

Barncyklar samlingstråd

Visa bilaga 477860
Exakt en sån har min grabb. Har fungerat riktigt bra, växelföraren får dock lätt lite stryk när den sitter så lågt.
Breda däck med lite lägre tryck har fungerat klockrent.

apan_

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, det funkar utan problem med 7 växlar. Den tar max 34 tänder på största krans enligt Shimano. Och antar att du har koll på att du behöver frikrans och inte en kassett.
Tack! Jag har koll på att det är frikrans istället för kassett, men då vet jag att det funkar :)

Är inte grip shift bra så de slipper släppa greppet om styret på samma sätt som med trigger?
Har också funderat på att byta...
Inte behöver man släppa styret för att växla med trigger? Anledningen är främst för att lilla grabben verkar ha väldigt svårt att växla med den, han orkar inte växla upp. Storebror hade inga problem med det dock, så kanske börjar den bara bli sliten (cykeln har gått hårt åt).

erkkn

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Börjar få lite kalla fötter över mitt köp av XC240, min son är bara 122cm :rolleyes:

Har dock köpt en kortare stam 35mm och hemsidan och produktsidan säger:

Storleksrekommendationer:
- 8–12 år, kroppslängd över 120 cm

Men på andra ställen skriver de:

24"130-150 cm8-12 år

Vad tror expertisen!?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer