Barncyklar samlingstråd

gavin_gadget

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
I min erfarenhet har utväxling varit viktigare än vikt. Så om scotten har ok utväxling så kommer den något högre vikten inte märkas. Nu e cyklar lättare än för bara 2 år sen då scotts 20" vägde 12-13 kg. Då var det viktigt att få ner vikten
Intressant. Med utväxlingen är det lite spridda skurar men Orbean är bäst på uppförsbackar av dessa två. Dock fördel att Scott inte har så många växlar.

Märke klinga kassett (antal växlar)
Scott 36 11-34 (7)
Orbea 32 11-36 (9)

Jämfört med dagens 25 14 (1) har båda alternativt både uppåt och nedåt i utväxling.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Intressant. Med utväxlingen är det lite spridda skurar men Orbean är bäst på uppförsbackar av dessa två. Dock fördel att Scott inte har så många växlar.

Märke klinga kassett (antal växlar)
Scott 36 11-34 (7)
Orbea 32 11-36 (9)

Jämfört med dagens 25 14 (1) har båda alternativt både uppåt och nedåt i utväxling.

Vilken utväxling barnet behöver berör mycket på var man kör och om barnet tycker om att köra uppför branta backar. Min son tycker om att köra uppför allt på stigar kring Stockholm. 30/34 på sin 20" räckte inte. På sin 24", och nu på 26", har han 28 oval fram och max 42 bak. Han använder lättaste växel ofta. Men min son är inte representativ. Flesta barn går uppför branta backar. Det kan dock också har med utväxling att göra ...

gavin_gadget

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vilken utväxling barnet behöver berör mycket på var man kör och om barnet tycker om att köra uppför branta backar. Min son tycker om att köra uppför allt på stigar kring Stockholm. 30/34 på sin 20" räckte inte. På sin 24", och nu på 26", har han 28 oval fram och max 42 bak. Han använder lättaste växel ofta. Men min son är inte representativ. Flesta barn går uppför branta backar. Det kan dock också har med utväxling att göra ...
Kanonbra input. Jättesvårt att veta innan vad som är lagom. Det skulle alltså tala för Orbean istället. Eller åtm räkna med att behöva byta till mindre klinga på Scotten.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Som Berk säger.
Om barnet kan utnyttja utväxlingen beror på benstyrka o balans. Mina hade 38t fram o 42t lättast bak på sina 20" o d va sällan lättaste användes.
Om du går pä scotten så pma mig för vevparti med 32t klinga.

PeeGee

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som kollat/vet vad det finns för dirthoj alternativ till 130cm knattar? han testade storebrors 24” (Scott voltage jr) men den var för stor.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som kollat/vet vad det finns för dirthoj alternativ till 130cm knattar? han testade storebrors 24” (Scott voltage jr) men den var för stor.

Jag är ingen expert på dirtbikes, men tror den längden är problematisk när 24" är för stor. Vpace har fina, men dyra, dirtbikes. Danny20 skulle passa bra, men barnet växer snabbt ut den, så kanske är en Danny24 S en bättre investering:

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu händer det grejer!
Riktigt ambitiösa cyklar även i 24” nu

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, förstar inte riktigt varför alla barn FS nu har 66 eller 67 grad HTA, medan även nya barn HT har 70 grad med sag.

Bara nya kolfiber helstel Cube är riktigt lätt. De andra är fortfarande tung.

EDIT: eller kanske vet jag: FS är till bikepark, medan HT är till skolan.

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja, förstar inte riktigt varför alla barn FS nu har 66 eller 67 grad HTA, medan även nya barn HT har 70 grad med sag.

EDIT: eller kanske vet jag: FS är till bikepark, men HT är till skolan.
Jag håller på att bygga en barn fs som har 65 grader HA :-). För 27,5". Commencal

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

EDIT: eller kanske vet jag: FS är till bikepark, medan HT är till skolan.
Ja, utanför Sverige lär de vara mest tänkta för bikepark.
Relativt många europeiska xc-cyklar är ju fortfarande branta även för vuxna..

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det nåt man ska tänka på med XC 240 vad gäller komponenter? Funderar på att byta drivlina mellan min 7,5-årings 20” (10 växlad 11-42t) och en ny XC 240, så får lillebrorsan ärva 20”:aren. Hur tar man reda på om det är möjligt?

@Guaruska känner iofs till 20”:aren i fråga och kanske vet 🙂
Det ska inte vara några problem så länge det är HG och det är 10s. Vev får man nog låta sitta kvar.
Problemet är att XC 240 har twist så man får köpa nya handtag och en trigger. (om man inte vill ha twister och blå handtag på 20'' så klart)

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det nåt man ska tänka på med XC 240 vad gäller komponenter? Funderar på att byta drivlina mellan min 7,5-årings 20” (10 växlad 11-42t) och en ny XC 240, så får lillebrorsan ärva 20”:aren. Hur tar man reda på om det är möjligt?

haha. Fråga mig i pm, förstod inte riktigt här i tråden

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Allt e möjglit. Nej, felstavat. Möjlgit. Nej. Fan..m-ö-j-l-l-i-g-t. Nej, fel om jag stavar det oxå. Nåt är fel med världen.
Du behöver 1) en längre kedja, jag har länkar så pma mig så svänger jag förbi me dom.
2) kolla så kedjelinjen stämmer på nya 240. Detta kan du bara göra med allt installerat o klart. Om kedjelinjen e fel så behöver du troligtvis köpa ett vevlager med annan längd. Ev pma mig för bättre produkter än fyrkantslager.
Vill du ha en fin 20" me bra växlar? pma

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Slog till på en XC 240 Lite på XXL på rean pga. det sjukt låga priset. Nästan slut på XXL Sisjön så det var nog fler som tänkt så. Dom uppger "från 120 cm" men det 120 cm långa barn jag hade med mig kunde hjälpligt cykla på den. Skadar nog inte att vara några cm till. I vilket fall, cykeln blir ett litet projekt under vintern där tanken är att göra den lättare och mer ändamålsenlig för skogscykling, samtidigt som ägaren får växa till sig någon cm. Tanken är att uppgradera följande:
- Gaffel (till VPace 410 mm bongoplast)
- Styre, sadelstolpe (Toseek Kinabongo)
- Styrstam (satt 50 mm på, byter ut till 40 mm)
- Nya vevar (140-->130 HUP) plus ny framklinga, 32T-->30T
- Kassett med större omfång, Sunrace CMS680 11-40. Plus växelförlängare, får se hur detta går i verkligheten men i teorin ska det funka trots medium cage på X4 bakväxeln.
- Däck, från Kenda small block 8 till Schwalbe RoRo slanglöst
- Kanske sadel, den som sitter på är rätt stor
Har redan beställt i stort sett allting och den bör landa på strax söder om 8000 inkl. allt. Kanske inte superbilligt men jämför man den Vpace Max 24 som också står hemma i garaget så är det ändå knappt halva priset, för en inte olik cykel. Börjar på saftiga 10,31 kg, blir nöjd om den går att få ner typ ett kg.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Slog till på en XC 240 Lite på XXL på rean pga. det sjukt låga priset. Nästan slut på XXL Sisjön så det var nog fler som tänkt så. Dom uppger "från 120 cm" men det 120 cm långa barn jag hade med mig kunde hjälpligt cykla på den. Skadar nog inte att vara några cm till. I vilket fall, cykeln blir ett litet projekt under vintern där tanken är att göra den lättare och mer ändamålsenlig för skogscykling, samtidigt som ägaren får växa till sig någon cm. Tanken är att uppgradera följande:
- Styre, sadelstolpe (Kinabongo)
- Nya vevar (140-->130) plus ny framklinga, 32T-->30T
- Kassett med större omfång, Sunrace CMS680 11-40
Har redan beställt i stort sett allting och den bör landa på strax söder om 8000 inkl. allt. Kanske inte superbilligt men jämför man den Vpace Max 24 som också står hemma i garaget så är det ändå knappt halva priset, för en inte olik cykel. Börjar på saftiga 10,31 kg, blir nöjd om den går att få ner typ ett kg.

Fint!

Men är hjul tubeless ready?
Och antar att RoRo är 2.35" för att vara tubeless. Passar den genom kedjestaget?

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Fint!

Men är hjul tubeless ready?
Och antar att RoRo är 2.35" för att vara tubeless. Passar den genom kedjestaget?

Hjulen är det inte från början men jag byter ut fälgbandet mot silvertejp. Har funkat bra på andra ej slanglösa fälgar!

Bike-Discount har fortfarande kvar gamla RoRo i 2.1" (för 21€, riktigt bra pris), samma som sitter på Vpacen. Kör tubeless på den och det funkar bra. 2.1" passar med god marginal i white-ramen, den ser bred ut så gissar att även 2.35" skulle passa.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
2.35 kan gå men tight. Fram tror jag på det. I värsta fall får 2.1 performance duga bak.

Jag försökte tubelösa Vitus 20 med RR 2.25. Det var chanslöst....testade inte med kompressor men brukar fixa det med pump.

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Stötte såklart på patrull med vpace-gaffeln. Den är 410 mm lång från axel till krona och Whites framgaffel är bara 370 mm och dessutom är styrröret alldeles för kort, så det blir till att skicka tillbaka den till tyskarna. Har hittat en massa 370 mm kinagafflar men alla är tydligen för lvg, dvs några 2,1" RoRo passar absolut inte. Verkar inte finnas något alternativ eller är det någon som har någon idé om passande gaffel?

Får väl i värsta fall stryka kolfibergaffel men det hade ju varit ett bra sätt att kapa bra många gram från bojsänket...

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Stötte såklart på patrull med vpace-gaffeln. Den är 410 mm lång från axel till krona och Whites framgaffel är bara 370 mm och dessutom är styrröret alldeles för kort, så det blir till att skicka tillbaka den till tyskarna. Har hittat en massa 370 mm kinagafflar men alla är tydligen för lvg, dvs några 2,1" RoRo passar absolut inte. Verkar inte finnas något alternativ eller är det någon som har någon idé om passande gaffel?

Får väl i värsta fall stryka kolfibergaffel men det hade ju varit ett bra sätt att kapa bra många gram från bojsänket...
Jag e säker på att jag nämnde tidigare att Vpace gaffel är en Toseek. Om jag skulle ha fel onte nämnt d så nämner jag det igen. Vpace kolfiber stel gaffel är Toseek för 26". Vpace köper den av fabriken (Toseek är inte fabriken utan bara ett märke) och sätter en logga på den o drar på lite över 100% på priset. Jag har en Toseek gaffel, jag känner igen den när jag ser den - d finns andra märken som säljer samma gaffel men Toseek e dom största. Vpace säljer den för 24" för den e 1 cm längre än en dämpad gaffel för 24". Om man tittar på Vpace bilder så ser man att hjulutrymmet är större än vad som behövs- det är för att den är Toseek gaffel för 26". Gaffeln är inte dålig, det är en bra gaffel. Och den kostar 800 kr på aliexpress.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Sätt på ett angle-set o köp en Toseek på aliexpress så får du ett styrrör på 30 cm samt att geon blir inte riktigt samma men iaf närmare.

OlofSx

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
- Styre, sadelstolpe (Toseek Kinabongo)
- Nya vevar (140-->130 HUP) plus ny framklinga, 32T-->30T
- Kassett med större omfång, Sunrace CMS680 11-40. Plus växelförlängare, får se hur detta går i verkligheten men i teorin ska det funka trots medium cage på X4 bakväxeln.

För ditt barn på 120 cm hade nog en Woom 4 för ca 4500:- inkl frakt varit ett bättre utgångsläge. Den hade passat storleksmässigt och väger 7.7 kg i originalutförande. Vill du ha mer skogscykel finns ju även Woom OFF serien.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Woon off 4 kostar väl 750 euro och är 20''. Då har har man en del att välja på tex blast 20.

Men ska man byta allt ink vev och gaffel så vet i fan.

Vad väger White gaffeln? Är det integrerade lager?
Tycker lite man sabbar White om man höjer den 40mm. Tveksamt för en annan stel.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Är gaffelröret så kort att det inte passar även med en stam som bygger lågt?
Med 40 längre gaffel blir gaffelrörsvinkeln mycket bättre. Lite högre vevlager skadar också inte, men kanske är 15 mm högre för mycket.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hta blir bättre men allt annat sämre. Bb är kanske oklart men tror att om man behöver högre bb så är xc 240 fel cykel.

Tänker att man ändå ska cykla helstelt så kan man väl lika bra lära sig tajma pedalerna också.

Eller om barnet kör så stökigt kanske man vill ha dämpning

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag e säker på att jag nämnde tidigare att Vpace gaffel är en Toseek. Om jag skulle ha fel onte nämnt d så nämner jag det igen. Vpace kolfiber stel gaffel är Toseek för 26". Vpace köper den av fabriken (Toseek är inte fabriken utan bara ett märke) och sätter en logga på den o drar på lite över 100% på priset. Jag har en Toseek gaffel, jag känner igen den när jag ser den - d finns andra märken som säljer samma gaffel men Toseek e dom största. Vpace säljer den för 24" för den e 1 cm längre än en dämpad gaffel för 24". Om man tittar på Vpace bilder så ser man att hjulutrymmet är större än vad som behövs- det är för att den är Toseek gaffel för 26". Gaffeln är inte dålig, det är en bra gaffel. Och den kostar 800 kr på aliexpress.
Nu har jag redan googlat mig blå på Toseeks gafflar, deras 26" är 425 mm jämfört med den Vpace-brandade som är 410 mm. Så det är tyvärr inte så enkelt.

För ditt barn på 120 cm hade nog en Woom 4 för ca 4500:- inkl frakt varit ett bättre utgångsläge. Den hade passat storleksmässigt och väger 7.7 kg i originalutförande. Vill du ha mer skogscykel finns ju även Woom OFF serien.
En 20" är inte aktuellt för en sådan har redan personen i fråga.

Är gaffelröret så kort att det inte passar även med en stam som bygger lågt?
Med 40 längre gaffel blir gaffelrörsvinkeln mycket bättre. Lite högre vevlager skadar också inte, men kanske är 15 mm högre för mycket.
Gaffelröret är verkligen extremt kort, knappt så att det är kort nog att passa på Vpace 24". Att få dit en gaffelrörförlängare kanske hade funkat, men jag drar mig nog lite för att höja vevlagret...

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nu har jag redan googlat mig blå på Toseeks gafflar, deras 26" är 425 mm jämfört med den Vpace-brandade som är 410 mm. Så det är tyvärr inte så enkelt.

Gaffelröret är verkligen extremt kort, knappt så att det är kort nog att passa på Vpace 24". Att få dit en gaffelrörförlängare kanske hade funkat, men jag drar mig nog lite för att höja vevlagret...
Hehe :-). Anledningen till att du får olika mått är att olika säljare mäter olika - de flesta vet nog inte hur man mäter. Vpace är Toseek. Jag svär bru ;-). Vpace kanske inte har mätt själva och uppger ett mått de fått från fabrik.
Jag vet detta för jag letade i flera månader innan jag köpte Toseeks gaffel, för ca 2-3 år sen. Jag mätte o höll på som värsta nörden, lärde mig allt som gick att lära sig. Det var inte lätt. Köpte till slut Toseek. Det var först efteråt jag upptäckte att Vpace är Toseek.
De flesta tillverkare anger a-2-c som ett direkt mått mellan faktisk axel till krona. Detta stämmer inte. A-2-C måttet är måttet om du föreställer dig ett förlängt styrrör och gör en rät vinkel därifrån till axel.

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Antagligen kortar Vpace sina gaffelrör för att deras headtube bara e 80mm. Så folk inte ska tro att de köper in billigt från kina. Samma me deras vevpartier - de sätter bara på en annan klinga.

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hehe :-). Anledningen till att du får olika mått är att olika säljare mäter olika - de flesta vet nog inte hur man mäter. Vpace är Toseek. Jag svär bru ;-). Vpace kanske inte har mätt själva och uppger ett mått de fått från fabrik.
Jag vet detta för jag letade i flera månader innan jag köpte Toseeks gaffel, för ca 2-3 år sen. Jag mätte o höll på som värsta nörden, lärde mig allt som gick att lära sig. Det var inte lätt. Köpte till slut Toseek. Det var först efteråt jag upptäckte att Vpace är Toseek.
De flesta tillverkare anger a-2-c som ett direkt mått mellan faktisk axel till krona. Detta stämmer inte. A-2-C måttet är måttet om du föreställer dig ett förlängt styrrör och gör en rät vinkel därifrån till axel.

Har du möjlighet att mäta från överkant gaffelkronan på en 26" Toseek till axeln (som dom själva anger till 425 mm), utan att utgå från tänkta styrrörsförlängningar, så vore det ju toppen, då kan vi jämföra direkta mått istället.

Tvivlar dock inte att Vpace gaffel är en Toseek, det som kanske vore lite intressant är om de har egna formar, vilket då kanske skulle förklara viss del av prisskillnaden.

Hammerhampe

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Hjälp med ny barncykel (något som finns i lager helst)

Längd på cyklisten 116 grenmått 52 cm

budget Max 6000 kr
Cyklisten vill gärna ha en cykelkorg också
Krav från pappa ingen klassisk damcykel då hon också tycker om att cykla i skogen och att köra pumptrack

idag har hon en urvuxen scott roxter 16

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hjälp med ny barncykel (något som finns i lager helst)

Längd på cyklisten 116 grenmått 52 cm

budget Max 6000 kr
Cyklisten vill gärna ha en cykelkorg också
Krav från pappa ingen klassisk damcykel då hon också tycker om att cykla i skogen och att köra pumptrack

idag har hon en urvuxen scott roxter 16
Mycket är slut. Early rider 20 finns men är dyrare. Blast 20 är väl mest value men slut. Någon Scott eller orbea?

Guaruska

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har du möjlighet att mäta från överkant gaffelkronan på en 26" Toseek till axeln (som dom själva anger till 425 mm), utan att utgå från tänkta styrrörsförlängningar, så vore det ju toppen, då kan vi jämföra direkta mått istället.

Tvivlar dock inte att Vpace gaffel är en Toseek, det som kanske vore lite intressant är om de har egna formar, vilket då kanske skulle förklara viss del av prisskillnaden.

Krona till axel längs med gaffelbenen är 410mm. Krona till axel längs ett förlängt styrrör är 415mm - detta måttet är inte helt exakt, det skulle lika gärna kunna vara 420mm.
Det var något år sen jag köpte den gaffeln o mindes lite igår att det var lite knöligt att hitta den kortaste stela gaffeln. Då var ebay handeln från Kina mer utbredd än idag o trots att jag inte kunde se någon skillnad på gafflarna så uppgav olika säljare olika a-2-c-mått.

Jag köpte även en annan gaffel. Det var en faktiskt dämparkompenserad stel gaffel i alu för 24". Denna axel-krona uppgavs som 38,5 cm har jag för mig - vilket stämde ganska bra med den dämpade gaffeln den ersatte. Köpte den från Tjeckien och den var inte lätt att hitta (kan inte ett dugg tjeckiska). Den enda dämparkompenserade 24" gaffel i hela världen tyckte jag då.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
testade med 2.35 RR på xc240 nu. Det får plats även bak om man vill det. Jag kommer att testa det fram. Möjligen är fälgen lite för smal. Får se vad vi tycker när det är på.

Någon som testat TL? Känns inte som det är långt bort när jag testar lite utan att tejpa.
Risk att burpa om man bara väger 30-40?

ulfalf

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon som testat TL? Känns inte som det är långt bort när jag testar lite utan att tejpa.
Risk att burpa om man bara väger 30-40?

Jag har tejpat fälgarna på den xc240 vinterprojektet och håller på att försöka få RR 2.1 att ploppa på plats med kompressor men det vill sig inte. Varken fönsterputs eller uppspänning av däcken mha slang gör från eller till. Det bara pyser längs med Gissar att däcksidorna är lite för klena, och/eller att fälgen är lite för djup. I lätt desperation och äkta fulhacksanda så funderar jag på att bygga upp fälgarna i botten med remsor av liggunderlag för att se om det får däcket att spännas på plats...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer