Barncyklar samlingstråd

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vid ungefär 122cm såg det vettigt ut när min äldsta provade en äldre kompis xc-240
Det är det vanliga. 122 är inte tillräckligt om man tänka hoppa av sadeln framåt. Cyklar man som folk, inga problem. Jag kan kolla kusinen som nog nåt sånt. Han kan cykla på den men han gör det inte gärna på stig. Till sommaren är det iofs en annan sak.
Tvekar lite att kolla hur lång han är mitt i karantänen. Kan verka som jag prioriterar konstigt

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tja!

Jag brukar ofta tycka att det rekommenderas för stora cyklar rent generellt, men jag skulle nog säga att vid 122 är det väldigt nära till 24-tummare.. Min son är 7 och ca 127 och han går över till 24 nu. Klart det är skillnad på 122 och 127, men min sons Woom 4 Off ser väldigt liten ut för tillfället. Lillebrorsan är en liten bit under 120 och får då ärva sin brors 20-tummare, men då har han kunnat låna den i åtminstone ett halvår utan bekymmer.

Alltid svårt med storlekar till växande barn och jag har ingen direkt koll på längdintervall och dylikt utan byter bara när det börjar kännas rätt.

Själva cykeln såg ok ut men jag har ingen koll på den sedan tidigare och har inte studerat något. Generellt skulle jag säga att man, förutom om cyklarna är rena skräpet som de ganska ofta är mtp geo och komponenter, får en lättare cykel om man betalar mer. Gissningsvis är denna cykel lite tyngre än motsvarande Woom, Frog, Isla eller Early Rider, men också ganska mycket billigare.
Hänger oxå mycket hur vant barnet är att cykla, märker det när grabbarnas kompisar (samma längd) lånar cyklarna då brukar det vara lite svårt för de som är ovana att komma igång.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tanken är att den nya cykeln ska bli insteget till stigar. Så det ska vara enkelt och kul 😊

Då tycker jag att ni borde prova den White 240 XC Lite i 24" hos XXL. Det är en bra och enkel cykel med låg standover height. Man måste betala mycket mer om man vill något riktigt bättre. Kanske behövs en kortare stam till 122 cm. Barn växer snabbt, så det är bättre att det är lite stor nu (men inte mycket för stor).

Tesp

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Då tycker jag att ni borde prova den White 240 XC Lite i 24" hos XXL. Det är en bra och enkel cykel med låg standover height. Man måste betala mycket mer om man vill något riktigt bättre. Kanske behövs en kortare stam till 122 cm. Barn växer snabbt, så det är bättre att det är lite stor nu (men inte mycket för stor).
Tack! Då får det bli en vända till XXL 👍🏻😊

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Yes, rekommenderade till en granne förra året och de bytte till kortare stam, det blev klart bättre.

Tesp

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hej! Är i tagen att köpa ny cykel till dotter 6- år som är ca 122 cm. Hon har tidigare avverkat två Frog (42:a och senaste 48:an). Kraven från henne själv nu när vi ska börja cykla mer stig är att den ska ha växlar. Mitt främsta krav är låg vikt och där ligger Frog bra till men jag skulle vilja hitta en som är mer MTB. Jag har letat men inte hittat något omdöme om Jura Cobra 20” disc 8-speed. 9,6 kg. Nån som har erfarenhet? https://www.bikester.se/cobra-jura-cobra-20-disc-8-speed-M1037768.html?vgid=G1530332&cgid=36906

Tack för alla svar och inlägg till min fråga! Skulle bara kontrollmäta dottern innan vi sticker till XXL, jaha, tydligen bara 115 cm lång 😂 jaja, men då är det väl en 20” det får bli då ändå 🙃

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min sons både MTB, och lvgyckel, har fortfarande 35 mm stam. Även vuxen kör nuförtiden ofta med 35 eller 40 mm stam. Då skulle barn egentligen har 30 mm.
Jo, men eftersom barn växer är det smidigt att variera stamen i alla fall 35-50.

Har inte letat 30mm i lämplig prisklass för barncykel. Inte heller haft problem med att 35mm varit för lång.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har du någon uppfattning om superlite vs rockville förutom att vikten skiljer en hel del?
Nja, men med 300 i prisskillnad är det en no brainer bara på vikten.
Sen har den bättre växlar och jag tror den billigare är lite högt växlad.

Sen undrar jag om inte superlite har en riktig kassett och den andra ...inte. Har glömt vad det heter just nu.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nja, men med 300 i prisskillnad är det en no brainer bara på vikten.
Sen har den bättre växlar och jag tror den billigare är lite högt växlad.

Sen undrar jag om inte superlite har en riktig kassett och den andra ...inte. Har glömt vad det heter just nu.

Håller helt med. Vikten skiljer sig riktigt mycket.

Rockville har lite grövre däck, men på gatan är rullar slättare lättare och till stig skulle jag köpa bättre, och lättare, däck. Den är de enda uppgradering jag skulle överväga.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Annars finns Vitus 20 i lager och spontant ser den väl lite bättre i geo. Den är dock väldigt lång med original stam. Funkar bra för min grabb med 35mm stam. Han är väl 116 eller nåt

Tesp

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Håller helt med. Vikten skiljer sig riktigt mycket.

Rockville har lite grövre däck, men på gatan är rullar slättare lättare och till stig skulle jag köpa bättre, och lättare, däck. Den är de enda uppgradering jag skulle överväga.
Menar du att du skulle köra på Superlite och slänga på grövre men lättare däck?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

Nu jag tittade mer nogrann ser mönstret inte ens dåligt ut. Liknar Kenda Small Block 8 som min son började med i Hellasgården och hade riktigt bra grepp. Misstänker dock att Meghna däck är tunga och styva. Om så, då skulle jag byta till Schwalbe Rocket Ron eller Kenda Small Block 8 om man kan hitta dom.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hittade aldrig rätt kenda men de kanske finns
Rocket Ron 2.1 performance 2.1 duger nog på en 20''. Pojken har 2.25 addix Speed men då gäller det att vara säker på att de får plats

Kör man mycket asfalt är det kämpigt med rocket Ron. De kommer nog inte på igen förrän Isaberg.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Finns även
och

om man ändå ska åka till Bikester och kolla. Orbea funkar säkert men ser lite kort och hög ut

PeeWee

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Ok, kris här. Legat sjuk och sonens 8-årsdag närmar sig löjligt snabbt. Han är rätt nära 135cm lång numera och cyklar mycket till skolan främst men lite stig också, inget mer avancerat iaf. Han gillar att ha kontroll så "att växa i" 26" har jag uteslutit, det får bli 24" för att han ska känna sig bekväm. Har samlat ihop 3 kandidater varav white xc240 verkar vara populär här. Några hjälpande tankar?
White XC 240 för 4499kr
Scott Roxter Team 24 för 5199kr
Scott Scale 24 för 5295kr

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ok, kris här. Legat sjuk och sonens 8-årsdag närmar sig löjligt snabbt. Han är rätt nära 135cm lång numera och cyklar mycket till skolan främst men lite stig också, inget mer avancerat iaf. Han gillar att ha kontroll så "att växa i" 26" har jag uteslutit, det får bli 24" för att han ska känna sig bekväm. Har samlat ihop 3 kandidater varav white xc240 verkar vara populär här. Några hjälpande tankar?
White XC 240 för 4499kr
Scott Roxter Team 24 för 5199kr
Scott Scale 24 för 5295kr

Jag skulle säga växa i 26" och White XC 260. Men annars klart White XC 240.

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag säger oxå som Berk 26 , min pojk cirka 140cm då förra sommaren på giant trance x Medium 2011 funkade jättebra.
1643373275900.png

simson

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Bytte däck på lillgrabbens cykel -200gr per hjul, ska byta slangarna oxå, dem var galet tunga , från Kenda slant till maxxis grifter..
3B4C21FF-B3EE-47DB-8536-6DFB1A9B2477.jpeg

Förutom vikten så rullar de väl med halva rullmotståndet, pojken är nöjd det är tydligen ”racedäck”…

MarcusEWR

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag börjar bli sugen att skaffa större cykel till min 4 åring. Som cyklat på en Cube cubie 120 sen treårsdagen. Men styret sitter väldigt lågt tycker jag. Många andra 12-14 tums cyklar har ett högre styre. Nu slår nästan knäna i styret.
Är det dålig geometri i just Cubie modellen?
Det jag är osäker på är om en större cykel kommer funka då han knappt kan starta själv på denna.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det skiljer enormt i längd och även hur högt styret är.
Men problemet är kanske att det är en 12'' cykel?
Hur lång är han?
4a är väl ofta 16'' även om det kanske är stort i början.
Annars early rider eller Vitus 14''

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Min son fick sin första cykel 2 månader innan han fyllde 4 år. Det var en 16" cykel och den var inte för stor, även på första dagen. Då min son inte var längre än genomsnittet skulle jag tänka att 16" går bra.

En halv timme efter köpet:

445 (2).jpg

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Sitter den inte på sadelstolpen på bilden ovan?
Det är billigare att plocka bort reflex och om det behövs kapa stolpen än att köpa en 14''

Ah, du menar den reflex!
Jag har aldrig funderat på problem med att når marken. Kanske har du rätt att han inte kunde når marken när han satt på sadeln. Men isåfall hade han ingen problem med det.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ah, du menar den reflex!
Jag har aldrig funderat på problem med att når marken. Kanske har du rätt att han inte kunde når marken när han satt på sadeln. Men isåfall hade han ingen problem med det.
Av de fem kusiner som jag sett lära sig cykla så är det en som lärde sig cykla på en stor cykel utan att nå ner. Måste varit en 16'' långt innan han var 100cm. Kanske 90cm.

Mellanbarn, så cyklar i alla storlekar fanns. Det är också den pojken som är mest taggad nu och cyklar med frilufsarna.

Min pojke var taggad men inte på det viset.
Edit: Min pojke kunde hålla balansen på 12'' men blev så jävla arg när han upptäckte att jag släppte att han började luta så jag inte kunde släppa igen...och på den vägen är det

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Av de fem kusiner som jag sett lära sig cykla så är det en som lärde sig cykla på en stor cykel utan att nå ner. Måste varit en 16'' långt innan han var 100cm. Kanske 90cm.

Mellanbarn, så cyklar i alla storlekar fanns. Det är också den pojken som är mest taggad nu och cyklar med frilufsarna.

Min pojke var taggad men inte på det viset.

Måste nu säga att det låter konstigt att jag inte hade tänkt på om det gick att når marken eller inte. Jag brukar har koll på det mesta vid cykelköp.

Kan iallafall säger att cykeln inte alls var för stor på något annat sätt. Så tycker att det är bra för barn kring 100 cm att prova 16" och då märker man väl direkt vid provcykling om dom har problem med att når marken.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Måste nu säga att det låter konstigt att jag inte hade tänkt på om det gick att når marken eller inte. Jag brukar har koll på det mesta vid cykelköp.

Kan iallafall säger att cykeln inte alls var för stor på något annat sätt. Så tycker att det är bra för barn kring 100 cm att prova 16" och då märker man väl direkt vid provcykling om dom har problem med att når marken.
Han kanske nåde ner om sadel är längst ner men den sitter väldigt högt/normalt på bilden.

Många barn har sadeln extremt lågt trots att de knappt kan trampa. Efter en del tårar med stora barnet lätt jag pojken bestämma själv. På 16'' kunde den åka upp och ner 10cm ett par ggr på 30minuter.

Kusinen kör nu med sadel helavägen ner på 24'' och står upp hela vägen till skolan.

Laan84

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Provrunda med 24” till 115cm femåring avklarad.
Liiite för stor skulle jag säga, men blir nog lagom till sommaren antagligen.

Bilagor

• 83CFF71F-CE5B-4331-AD70-145F7622A1D5.jpeg
    83CFF71F-CE5B-4331-AD70-145F7622A1D5.jpeg
    1.9 MB · Besök: 58
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer