Barncyklar samlingstråd

ostkaka

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Är han väldigt lång?

Har smått börjat kolla efter en bättre förstacykel till 2,5 åringen än den tunga, rostiga 12 tummaren med punktering som står i förrådet, än har han inte klurat ut balansen på balanscykeln men han tränar hårt på att kunna göra som storebror så kanske går fort och Woom 2 verkar ju rekommenderas av många
Han var 92 cm vid 2,5 år (började med Woom 2), 105 cm vid 3,5 år (Cnoc 16) och 113 cm vid 4,5 år (Woom 4). Benlängden är väl viktigast egentligen, har inte koll på den tyvärr.

Erra

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben på 2år och 2 månader har precis lärt sig hur springcykeln fungerar. Jag är väldigt sugen på en Frog 40 eller liknande till han. Frugan är inte lika motiverad 🙄
Får han öva någon månad till så grejar han kanske att trampa och hålla en cykel rullande. Men start, stopp och broms får man nog inte ha allt för stora förväntningar på? Att få någon vettig respons av en 2-åring vet alla att det inte är jättelätt han har ett grenmått på 41cm.
Finns det bättre alternativ än Frog 40? Gärna överkomligt begagnad.
DSC_0579~2.JPG

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben på 2år och 2 månader har precis lärt sig hur springcykeln fungerar. Jag är väldigt sugen på en Frog 40 eller liknande till han. Frugan är inte lika motiverad 🙄
Får han öva någon månad till så grejar han kanske att trampa och hålla en cykel rullande. Men start, stopp och broms får man nog inte ha allt för stora förväntningar på? Att få någon vettig respons av en 2-åring vet alla att det inte är jättelätt han har ett grenmått på 41cm.
Finns det bättre alternativ än Frog 40? Gärna överkomligt begagnad.
Visa bilaga 624700
Låt grabben cykla och leka iaf till i höst säger jag. Så bråttom är det ju inte. :)

Erra

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Förutom frog är Woom och islabike kända som bra cyklar för (små) barn
Ja
Låt grabben cykla och leka iaf till i höst säger jag. Så bråttom är det ju inte. :)
Låter faktiskt rimligt. Dock så kan jag tänka mig att skaffa en redan nu. Så han kan klämma och känna lite på den innan det är dags 🤣
Kommer jag över en så slår jag till 👍

newbienoob

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Han var 92 cm vid 2,5 år (började med Woom 2), 105 cm vid 3,5 år (Cnoc 16) och 113 cm vid 4,5 år (Woom 4). Benlängden är väl viktigast egentligen, har inte koll på den tyvärr.
Då kan man nog ändå kolla på ex Woom 2 åt våran om intresset håller i sig, idag är han väl 95 cm lång och benlängd är väl svårare fixa när de aldrig är stilla 😅 följer hans storebror så är han väl kring metern då han fyller 3

MarcusL79

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tips på snygga stänkskärmar till en white xc240?
Vägrar tvådelad framskärm med nivåskillnad. Det gör inget om den är tvådelad så länge det ser bra ut.

SKS? Dock läst att skruven som följer med är för kort och bakskärmens fäste för stort för sadelstolpen? Lite störande att det inte bara passar direkt i så fall.

Gärna bilder

Mårten

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Vpace levereras inte förrän mars, det känns inte kompatibelt med julklapp varför jag satte mig med kiddot och gick igenom 5 andra alternativ. (Lite tveksam till 24” också…) Han valde mot Happyexpertisens inrådan en Laufey H20, alltså med dämpad gaffel. Vi återkommer med recension framöver…
Har nu avklarat ett par turer. Nu senast 5 km riktig mountainbikebana. Den fungerar toppen!

Knappast cykeln som begränsar.

sandos

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ojdå, minstingen har vuxit ur sin 20" och storasyster har inte riktigt vuxit ur xin XC 240. Såg att den var jäättedyr just nu så den lockar inte. Finns det några vettiga alternativ? Alt. en vettig 26" som storasyster kanske snart kan växa i så lillasyster får ärva :)

Det jag gillar med XC240 är/var pris samt vikt i den ordningen.

MHGT86

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nöjd 6-åring som fått MTB-däck och MTB-hjälm till sin Frog 55:a. Riktigt bra kombo!

Han är 115 lång och denna passar perfekt.

Senast ändrad:

Vonzwa

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Bromsar…

Grabben har en Roscoe 20” med tektro m280 bromsar.

Om jag ska byta vajer, belägg och skiva. Vad ska ja köpa? 🙈

Om jag vill uppgradera till hydrauliska, vad ska jag leta efter då? Vad är rimligt?

Hur vet man vad som passar vad, är det storleken på bromsskivan som styr?

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Bromsar…

Grabben har en Roscoe 20” med tektro m280 bromsar.

Om jag ska byta vajer, belägg och skiva. Vad ska ja köpa? 🙈

Om jag vill uppgradera till hydrauliska, vad ska jag leta efter då? Vad är rimligt?

Hur vet man vad som passar vad, är det storleken på bromsskivan som styr?

Jag skulle köpa hydrauliska bromsar. Enda som styr är infästningen av bromsok, som jag antar är postmount. Till barn är nästan alla modeller tillräckligt kraftiga. Problemet är dock att de flesta billiga bromsar har för stora handtag. Jag har inte koll på billiga med rimliga handtag. Köpte Magura Trail Sport till sonen, overkill, men lätta och inte riktigt dyr heller och man kan flytta dom till nästa cykeln:

Vonzwa

Medlem
Barncyklar samlingstråd
”…som jag antar är postmount….”

Alright, så infästningen har samma cc (eller vad man nu mäter?) oavsett broms, om dom är postmount?

Av nyfikenhet, vad är alternativet till postmount? Pre-mount?

Vonzwa

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Alright, ska se vad tektron har på deras sida.

Jag kör shimano på min cykel, kan det vara någon fördel att lira med samma på grabbens för mindre behov av specialprylar vid service, fix och trix? Eller är det standardprylar som används för att fylla på olja, byta belägg, osv…

Helt novis men vill lära mig mer för att få mer förståelse för hur allt fungerar och inte minst, inte behöva stå handfallen när något fallerar ute på stigen.

jonte987

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Alright, ska se vad tektron har på deras sida.

Jag kör shimano på min cykel, kan det vara någon fördel att lira med samma på grabbens för mindre behov av specialprylar vid service, fix och trix? Eller är det standardprylar som används för att fylla på olja, byta belägg, osv…

Helt novis men vill lära mig mer för att få mer förståelse för hur allt fungerar och inte minst, inte behöva stå handfallen när något fallerar ute på stigen.
Jag vet inte om shimano bleed kit funkar på tektron men med tur gör det väl det. Vi har MT200 på 24'' de går väl att skruva in en hel del så kanske funkar på mindre barn också. Beroende på vad du har själv kan du ju testa att skruva in dem och se om det funkar. Eventuellt köpa bättre till dig själv.

Atakua

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag skulle köpa hydrauliska bromsar. Enda som styr är infästningen av bromsok, som jag antar är postmount. Till barn är nästan alla modeller tillräckligt kraftiga. Problemet är dock att de flesta billiga bromsar har för stora handtag. Jag har inte koll på billiga med rimliga handtag. Köpte Magura Trail Sport till sonen, overkill, men lätta och inte riktigt dyr heller och man kan flytta dom till nästa cykeln:

Jag har också skruvat ett par begagnade Magurabromsar på en 24-tumscykel. De behöver inte nödvändigt vara med HC-spakar. Man kan justera deras "vanliga" 2-fingerspakar att sitta ganska nära till styret så att barnfingrar kan nå dem.

Ok med fyra kolvar behövs inte heller (dock najs att ha), tvåkolvsvarianter är kraftiga nog för ett <30 kg barn. I mitt fall handlar det om en MT4 fram och en Trail Sport bak. Både bromsarna kommer med två kolvar och har dessutom olika utformade handtag. Men det gör inget.

Och jag planerar förstås att flytta de bromsarna till nästa cykel när tiden kommer.

Berk

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har också skruvat ett par begagnade Magurabromsar på en 24-tumscykel. De behöver inte nödvändigt vara med HC-spakar. Man kan justera deras "vanliga" 2-fingerspakar att sitta ganska nära till styret så att barnfingrar kan nå dem.

Ok med fyra kolvar behövs inte heller (dock najs att ha), tvåkolvsvarianter är kraftiga nog för ett <30 kg barn. I mitt fall handlar det om en MT4 fram och en Trail Sport bak. Både bromsarna kommer med två kolvar och har dessutom olika utformade handtag. Men det gör inget.

Och jag planerar förstås att flytta de bromsarna till nästa cykel när tiden kommer.

Jag köpte ett par MT4 med HC handtag till min egen stigcykel, men tyvärr säljas dom nu bara med längre handtag (även om det funkar, som du säger). MT4 är billigare, lättare och enklare och räcker för mig och säkert för barn.

Barncyklar samlingstråd
Ungdjäveln behövde lite fetare v-bromsar när han var 3-4 år då fingrarna inte var så starka. Idag (6 år) nyper han lätt en "standard" v-broms i rejälare utförslöpor där jag behöver feta hydrauliska bromsar.

Dom väger ju för fan ingenting. Sluta överföra era egna problem på ungarna.

Topp