Barncyklar samlingstråd

johan44

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Har för mig att man kan skippa bakstänkan och med en enkel insats från vinkelkapen så går det sen att korta sadelröret några cm om det är på gränsen med höjden.

Ultralite skrev:
-------------------------------------------------------
> Timothy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är nog första gången jag rekommenderar
> > biltema till någon. Men deras springcykel är
> > jättebra! lättviktare och billig. Handbromsen
> > är helt värdelös men den går att slita
> bort,
> > behövs inte.
> >
> >
> http://www.biltema.se/ProductImages/45/large/45-72
>
> > 5_l.jpg
> >
> > Dual crown!
>
>
> Faktiskt lätt och fin, dock smalt styre vilket
> ger lite nervös styrning och relativt hög så
> kolla att barnet når ner innan köp.

frippegubben

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
rising skrev:
> Dagens Islaleverans hanterad...
filename=image.jpg

Det var gräsligt vad de verkar lätta de där Islacyklarna, om de hänger uppe i taket på det där viset! Man får se till att barnen har fångrem på sig så inte cykeln försvinner om de råkar trilla av den ute...

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Bromsen på Biltemas springcykel behövs visst. Kanske inte om man bor på en gammal åker helt utan backar, men där vi bor behövs den definitivt, i alla fall när barnen blivit modiga och börjar köra pushbike.
Grejen är att bromsen har två returfjädrar, totalt behövs noll av dessa. Smörja wiren och ta bort fjädrarna och justera handtget så funkar bromsen. Den behöver inte låsa hjulet, det räcker med väldigt lite för att få stopp på 20 kg barn och cykel.
Sen är det inte alls fel om man kan hantera handbroms när det är dags att gå över till Islabiken.

User01

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
frippegubben skrev:
> rising skrev:
> -----
> > Dagens Islaleverans hanterad...
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=205888/f
> ilename=image.jpg
>
> Det var gräsligt vad de verkar lätta de där
> Islacyklarna, om de hänger uppe i taket på det
> där viset! Man får se till att barnen har
> fångrem på sig så inte cykeln försvinner om de
> råkar trilla av den ute...

Jag tror din webbläsare spelar dig ett spratt. För oss andra är bilden rättvänd.

/G

Kupa

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabben som fyller 6 i november cyklar på en Islabikes Cnoc 16 sedan förra sommaren. Egentligen kanske han skulle haft en lite större ram i år, han är strax över 120 cm lång men kanske kan vi klara oss den här säsongen ut. Däremot tycker jag utväxlingen verkar för låg, han får vispa på väldigt för att hänga med i rimliga farter.

Utväxlingen på Cnoc 16 är specad som 25/14. Finns det frihjul med färre tänder? Jag har ingen koll på det här med SS-prylar. Dessutom (och ja, jag kan ju fråga Islabikes, men) vet någon om det är ett frihjul eller ett gängat drev? (Nej, jag har ingen koll)

Kiske

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har två flickor på 4 och 8 år och behöver lite tips.
När 8-åringen var liten hade jag tyvärr inte en aning om att det fanns springcyklar och hon är rätt harig av sig (hon är mer en funderare än en görare) så det är lite problematiskt med cykelträningen. Samtidigt så klarade lillasyster att hålla balansen efter några timmar med sin springcykel och åker fram som en pansarvagn utan en tanke på liv och lem.

Jag märker ju att hon tycker det är jobbigt att inte kunna cykla men hon är så rädd för att ramla så hon vägrar träna utan tar hellre sin sparkcykel.
Någon som har något smart tips hur jag kan hjälpa 8-åringen att komma på fötter(hjul)?

Tattaren

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Kiske skrev:
> Jag har två flickor på 4 och 8 år och behöver
> lite tips.
> När 8-åringen var liten hade jag tyvärr inte en
> aning om att det fanns springcyklar och hon är
> rätt harig av sig (hon är mer en funderare än
> en görare) så det är lite problematiskt med
> cykelträningen. Samtidigt så klarade lillasyster
> att hålla balansen efter några timmar med sin
> springcykel och åker fram som en pansarvagn utan
> en tanke på liv och lem.
>
> Jag märker ju att hon tycker det är jobbigt att
> inte kunna cykla men hon är så rädd för att
> ramla så hon vägrar träna utan tar hellre sin
> sparkcykel.
> Någon som har något smart tips hur jag kan
> hjälpa 8-åringen att komma på fötter(hjul)?

Jag har stått inför samma situation ett par gånger. Visst man kan pröva olika trix och knix, oftast blir man bara frustrerad själv. Är det inte bäst att bara slappna av (inte göra en grej av det) och invänta tills de är mogna och vill...

Min äldsta dotter kunde cykla, men trodde inte det själv. Hon förstod inte att jag hade släppt cykeln när hon tränade. Om hon vände sig om och såg att jag släppt fick hon typ panik. Jag tröttnade till slut och lovade att hon skulle få en studsmatta om hon trodde att hon kunde cykla. Det slutade med att hon inte visste vad hon skulle välja och vi fick pausa cyklingen. Historien förtäljer inte om hon fick en studsmatta till slut - bortskämt oavsett...

Jörgen_A

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
We are unable to accept any more international orders at this time. This decision has not been taken lightly and we would rather temporarily suspend our service than compromise the high standards for which we are respected. Islabikes is currently working hard to resolve this situation.

We apologise for the disappointment and inconvenience this may cause.

Hur länge har et varit omöjligt att beställa från Islabikes? Någon som vet hur länge det ska vara så? Eller varför?

Peda

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Min 9-åring är ca 140 cm lång. Hon har redan en noname 24" ATB som hon använder till vardags (3 vxl Nexus, fotbroms, väger dryga tonnet). Vi bor långt från skogen så att cykla MTB är lite av ett projekt, men hon visar gott intresse. Därför ville jag bejaka hennes positiva inställning och ge henne möjligheten att cykla på en vettig MTB. Helst hade jag köpt en Pitpro 24 tummare men har inte hittat någon (har inte letat helhjärtat om sanningen ska fram). Har funderat på andra färdiga 24er cyklar men tycker att de i allmänhet har rätt tråkiga komponenter.

Eftersom jag hade rätt mycket komponenter liggandes hemma, köpte jag en liten Cube-ram (14-tum) och byggde ihop något som blev en kompromiss mellan lätt och billig, dock med 26"-hjul. Jag tycker att ramen i sig är helt ok storleksmässigt men hjulen blir ganska stora till henne. Men precis som 29er kan se "ovanligt" stort ut till kortare människor så kan väl min 140-cm dotter ha en 26er.

Liten ram och 26er ger lite 29er känsla över bygget tycker jag :-)

se även mina funderingar i denna tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2004257

Bilagor

• 241.JPG
    241.JPG
    141.9 KB · Besök: 125

Atlas

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Peda skrev:

>
> Liten ram och 26er ger lite 29er känsla över
> bygget tycker jag :-)
>
> se även mina funderingar i denna tråden:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2004257

Snygg!

Och (om någon mot förmodan missat det) så råkade jag på en 14,5" RM Blizzard som skulle vara en perfekt bas till dylikt bygge. För att den skall vara "rätt" i storlek bör ryttaren vara 145-160 gissningsvis. Jag köpte den billigt på loppis för att jag tyckte ramen förtjänade ett bättre öde. Tills den hittar vidare hänger den på väggen.

Ultralite

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Peda skrev:
> Min 9-åring är ca 140 cm lång. Hon har redan en
> noname 24" ATB som hon använder till vardags (3
> vxl Nexus, fotbroms, väger dryga tonnet). Vi bor
> långt från skogen så att cykla MTB är lite av
> ett projekt, men hon visar gott intresse. Därför
> ville jag bejaka hennes positiva inställning och
> ge henne möjligheten att cykla på en vettig MTB.
> Helst hade jag köpt en Pitpro 24 tummare men har
> inte hittat någon (har inte letat helhjärtat om
> sanningen ska fram). Har funderat på andra
> färdiga 24er cyklar men tycker att de i
> allmänhet har rätt tråkiga komponenter.
>
> Eftersom jag hade rätt mycket komponenter
> liggandes hemma, köpte jag en liten Cube-ram
> (14-tum) och byggde ihop något som blev en
> kompromiss mellan lätt och billig, dock med
> 26"-hjul. Jag tycker att ramen i sig är helt ok
> storleksmässigt men hjulen blir ganska stora till
> henne. Men precis som 29er kan se "ovanligt" stort
> ut till kortare människor så kan väl min 140-cm
> dotter ha en 26er.
>
> Liten ram och 26er ger lite 29er känsla över
> bygget tycker jag :-)
>
> se även mina funderingar i denna tråden:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2004257

Men styret ser väl sjukt högt ut?

Peda

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Ultralite skrev:
> Men styret ser väl sjukt högt ut?

Ja, styret ser sjukt högt ut. Jag får ta en bild när hon sitter på cykeln, tycker att det ser rätt ok ut då. Sittställningen är mer à la gammal damcykel. Eventuellt ska jag vända styrstammen neråt och kanske flytta någon spacer. Hursom, dottern är nöjd och det är bättre att hon har en sittställning som ger god kontroll än att hon har en sittställning som är "aero". Det går inte värst fort...

Peda

Medlem
Barncyklar samlingstråd
andematt skrev:
> Snyggt och genomtänkt bygge Peda! En sak jag
> funderar på är om ni inte har problem med att
> kedjan hoppar utan styrare?
>
Tack! Jag var lite orolig för det och utvärderar. På cirka 2,5 timmars mtb cykling har kedjan hittils hoppat av en gång. Får se om det blir ett återkommande problem, i så fall får jag ordna någon styrare.

Ny "action"-bild. Sittställningen ser ok ut tycker jag.

Bilagor

• 003.JPG
    003.JPG
    93 KB · Besök: 118

Jimmy123

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har så smått börjat leta efter en 20" cykel åt junior. Islabikes som ni rekommenderat ser ju inte häftigast ut, men verkar ju bäst när man kollar till vikten. Men de levererar inte till Sverige just nu. Så vad är näst bästa alternativet?

Kollar man bara på vikten så verkar Felt ligga ganska bra till, de ser även ganska så häftiga ut enligt mig. Deras 20" utan dämpad framgaffel väger 9,9 kg
http://www.bike-discount.de/shop/k1751/a84493/q20-r.html
och deras 20" med dämpad framgaffel väger 11,02 kg.
http://www.bike-discount.de/shop/k1751/a84495/q20-s.html
Det är mindre än t.ex. Specialized Hotrock 20" (med dämpad framgaffel) som väger 11,3 kg enligt en försäljare jag mailade. Jag trodde att Specialized Hotrock skulle väga mindre.

Såg att Frogbikes har en 20" utan dämpare som väger 8,8 kg (1,1 kg mindre än Felt) och en med dämpare som väger ungefär 11 kg (ungefär samma som Felt), men då är de dyrare än Felt.

Vad tror ni, blir Felt bra om man inte får välja Islabikes eller finns det något bättre alternativ som jag inte sett än? Junior har dämpad framgaffel nu på sin 16" så han fortsätter nog gärna med det för coolhetens skull och eftersom att jag har det på min cykel, men det är inget måste...

Jimmy123

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Bert skrev:
> Den här är fin irl. Tog slut i Tyskland så jag
> köpte fr. Sverige.
>
> http://www.erlan.se/2013-ars-cube-kids-200-7-vaxla
> d--pojk-i-raceline-fargen-p-5792-c-765.aspx

Den där är häftig med. Har haft den i köpestankarna med men tog inte upp den i mitt förra inlägg eftersom den väger 0.6 kg mer än motsvarande Felt. Men det verkar vara många som är nöjda med de där Cube, så det kanske är bättre att ta en sån istället för Felt även fast de väger lite mer.

andematt

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Vi har haft en sån 20 tums Cube här och jag kan inte säga annat än att den var mycket bra. Har dock inte jämfört den med Felt.

Sen har jag för mig att Evans sålde en väldigt lätt 20" för ett år sedan som såg riktigt vettig ut. Kan ha fel på affär eftersom den inte finns där nu. Har för mig den låg på ca 6-7 kg.. Finns en gammal tråd om den cykeln här på happy.

Niklas67

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Familjens yngsta åkare bytte upp sig från en Specialized Hotrock 16 till en Cube Kid 200 för knappt två veckor sedan. Han säger att den är grymt bra.

Bilagor

• IMG_20130717_122558.jpg
    IMG_20130717_122558.jpg
    105.6 KB · Besök: 117
  • IMG_20130717_122540.jpg
    IMG_20130717_122540.jpg
    113.4 KB · Besök: 123

Luzen

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hur lång behöver man vara för att kunna stå över Biltemas springcykel?
Dottern är 2 år och ca85 cm. Hon börjar tröttna på trehjulingen sim hon fixar galant....

ogami

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
svpe skrev:
> ogami skrev:
> -----
> > Like a little boss!
> >
> > On-one Baby Fatty.
> >
> http://www.on-one.co.uk/news/brant-blog/q/date/201
>
> > 3/07/23/baby-fatty
> >
>
>
> Undrar hur gammal dottern måste bli innan hon kan
> cykla på en sån?

Min tanke exakt :)

Barncyklar samlingstråd
Niklas67 skrev:
> Familjens yngsta åkare bytte upp sig från en
> Specialized Hotrock 16 till en Cube Kid 200 för
> knappt två veckor sedan. Han säger att den är
> grymt bra.

Är bilderna från Idre? Hur var deras leder?

Prästbol

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Barnen frågade om de fick spraya sina gamla cyklar. Självklart! Resultatet blev att de gamla används lika mycket som de nya!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    111.6 KB · Besök: 131

peppen

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Letar efter en 24" till grabben. Lokalt hos LBS finns bara boj-sänken som extreme, marvel och några trista crescent/scott:ar.

Funderar just nu på en av följande:

* http://www.mongoose.com/usa/fireball-179

* http://www.commencal-store.co.uk/PBSCProduct.asp?ItmID=12502836

Commencal finns att beställa ifrån uk och då antar jag att det blir bromsar uk-style. Dvs. frambromsen på höger sida vilket kan vara lite lurigt eftersom han är van vid vänster frambroms.

Mongoose är ju ruskigt snygg och finns att köpa på cykellagret.se

Vad tror ni?

Jenny W

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Till min stora glädje har min dotter som fyller 9 i höst sagt att hon vill följa med ut i skogen och cykla. Det har vi provat lite med hennes 20” biltemacykel och hon har inte tappat lusten så nu funderar jag på att skaffa en bättre skogscykel med dämpning till henne. Har förstått att det står mellan Isla- och frog bike.
Har läst igenom tråden och slagit ett öga på de flesta länkar. Tycker att tom Radon har förvånansvärt tunga cyklar till barn. Hur kommer det sig att en 20” får lov att väga över 10 kg????
Då hon vill känna sig trygg med att ha båda fötterna på marken samtidigt som hon sitter på hojen så har hon inte vuxit i en 24” riktigt än och som jag förstår det så finns inte 22”? Då är de 20” som gäller och den kommer nog bara vara lagom max ett år till. Kollat både på K&S och på Blocket. Inget beggat någonstans. Hade vart ok att prova nått beggat för att se om intresset håller i sig. Kollade på Islabikes hemsida men hittade bara helstela 20”...

dag

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
När jag blir kung blir min första åtgärd att lagstadga om maxvikten på barncyklar. Fram tills dess kommer barn att få fortsätta trampa runt på de fasansfulla bojsänken som föräldrarna köper till dem.

Behöver verkligen dottern nån dämpare? Barn är ofta så lätta att gafflarna knappt gör nån nytta ändå. Islabikes är helt rätt ute när de kör helstelt, IMHO.

/Dag

Jenny W

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dag till Kung!

Säkert har du rätt med att det inte behövs någon dämpare på en 20"...
Får ta en tankevända till

Någon som har en Isla eller Frog 20" VS 24" i krokarna som dottern kan få prova? Är lite osäker på stl faktiskt

dag skrev:
> När jag blir kung blir min första åtgärd att
> lagstadga om maxvikten på barncyklar. Fram tills
> dess kommer barn att få fortsätta trampa runt
> på de fasansfulla bojsänken som föräldrarna
> köper till dem.
>
> Behöver verkligen dottern nån dämpare? Barn är
> ofta så lätta att gafflarna knappt gör nån
> nytta ändå. Islabikes är helt rätt ute när de
> kör helstelt, IMHO.
>
> /Dag

dag

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag känner att jag behöver lätta på trycket i mitt irriterade cyklistsinne.

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Barncykel-2-12-år/G-16-Barncykel-13-2/p/1092499_1_Style

Enligt XXL ska flickor åka på en "jättesöt" cykel. Pojkarna åker på en "tuff" variant. Söta cyklar har cykelkorg och docksits, medan tuffa cyklar har utrustats med usla skärmar. Skärmspecifikationen är lite underlig, men den har väl nåt med prinsessklänningar och superhjältedräkter att göra.

Kan inte föräldrar se bortom "söta" detaljer, och istället *lyfta* på det där bojsänket i butiken och fråga sig: behöver den vara såhär tung? Använder en femåring stödet på cykeln? Vad händer med allt påskruvat skräp när dottern ger sig ut och sladdar eller hoppar?

Hoppa? Sladda? Nej, men sånt ska ju inte flickor hålla på med.

Argh! Må slemmiga paddor invadera XXL's alla varuhus. Och alla andra ställen som säljer skitcyklar.

/Dag

rickards

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
dag skrev:
> Jag känner att jag behöver lätta på trycket i
> mitt irriterade cyklistsinne.
>
> http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cyklar/Barncykel-2-12
> -%C3%A5r/G-16-Barncykel-13-2/p/1092499_1_Style
>
> Enligt XXL ska flickor åka på en "jättesöt"
> cykel. Pojkarna åker på en "tuff" variant. Söta
> cyklar har cykelkorg och docksits, medan tuffa
> cyklar har utrustats med usla skärmar.
> Skärmspecifikationen är lite underlig, men den
> har väl nåt med prinsessklänningar och
> superhjältedräkter att göra.
>
> Kan inte föräldrar se bortom "söta" detaljer,
> och istället *lyfta* på det där bojsänket i
> butiken och fråga sig: behöver den vara såhär
> tung? Använder en femåring stödet på cykeln?
> Vad händer med allt påskruvat skräp när
> dottern ger sig ut och sladdar eller hoppar?
>
> Hoppa? Sladda? Nej, men sånt ska ju inte flickor
> hålla på med.
>
> Argh! Må slemmiga paddor invadera XXL's alla
> varuhus. Och alla andra ställen som säljer
> skitcyklar.
>
> /Dag

Fast nu är det ju du som tänker fel. XXL ska ju snarare ha en stjärna i kanten då de skriver "barncykel" på alla varianter och INTE delar upp dem i pojke och flicka, det va du som gjorde.

dag

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
rickards skrev:
> dag skrev:
> > Blah blah
> >
>
>
> Fast nu är det ju du som tänker fel. XXL ska ju
> snarare ha en stjärna i kanten då de skriver
> "barncykel" på alla varianter och INTE delar upp
> dem i pojke och flicka, det va du som gjorde.

Hmm... det förstås. Jag hade kanske fel...?
Fast det är fortfarande sk*tcyklar :)

/Dag

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag är en av dom som har en sista chans att köpa en Islabike, sista chansen nu på fredag.

Just nu har min 6-åring en Cube kid 200, bra hoj bara man bytte bly-däcken.

Men om 1-2 år behöver han något större, en 24" eller vad? Det jag funderar över är om jag ska
* handla hem en superlätt Islabike på drygt 8,5 kg redan nu.
* eller ska man köpa en framdämpad Cube/Scott 24" på 12,5 kg
* eller försöka hoppa över 24" och hitta en jätteliten 26",

Vad ska man satsa på till en 7-8 åring? Spontant känns det som att islabiken med lite fetare däck är roligast.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer