Barncyklar samlingstråd

Bulldog76

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Alpen sa:
PatrikHA sa:
Bulldog76 sa:
Ja, både jag och frun tänker liakdant. måste bara hitta en lätt 24 tummare då då. Några tips? Måste vara dämpare och om det inte vore omöjligt helst bara 2 delat eller singelklinga. Islabikes Craig känns för dyr.....

Tyvärr inga tips, köpte själv en utan dämpad gaffel, en Merida, singelklinga, 10,3kg, kanske kan köpa gaffel och eftermontera?

Edit: Länk till dämpad gaffel
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=160752;menu=1000,2,121;pgc[14697]=19552

Jag bytte ut dotterns tunga 24" (Monark) till en lättare förra året och det gjorde stor skillnad. Vi köpte denna (som dock saknar dämpare):

https://www.evanscycles.com/en-se/hoy-bonaly-20-inch-kids-bike-EV203131

Tror den väger drygt 8 kg. Personligen skulle jag undvika dämpare på så små cyklar, min erfarenhet är att de tillför mer vikt än nytta. Hon tränar med den lokala klubben på denna och har inga problem att hänga med även den som har dämpat. Det är en hel del bland barnen som kör helstelt 26" på träningarna också och det är tydligt att lätt vikt är extra viktigt för barnens framkomlighet.
Känns ändå som dämpare vore att föredra med tanke på banorna vi kör på. Det är nästan bara singeltrack, vissa gropiga, andra inte. Grusvägar är bara transportsträckor.
Dawes Academy väger 10,4, även om den är i dyraste laget. Men har hittat en ghost som väger 11,3, är lättare än de nuvarande 13

Cinder2i40

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dom flesta dämpare till 24“ är skräp bättre att stoppa i ett bredare framdäck vilket oxå är svårt att hitta. Om barnen bara är tillräkligt stora kan det vara idé att gå upp till 26“.

Bulldog76

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Cinder2i40 sa:
Dom flesta dämpare till 24“ är skräp bättre att stoppa i ett bredare framdäck vilket oxå är svårt att hitta. Om barnen bara är tillräkligt stora kan det vara idé att gå upp till 26“.
Egentligen var det 26 jag täntke börja leta efter, men vet inte om det skulle passa henne. en 14 tums 26a skulle vara det optimala kanske? eller 13,5 ram, beroende på vad som finns. Bygga en hade varit kul, men där hade jag behvöt hjälp med delar att beställa osv..

David_J

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Cinder2i40 sa:

Har läst om många som satt 26"-gaffel på ungarnas 24-tummare pga det kassa utbudet av 24" dämpgafflar. Verkar funka fint trots att geometrin ändras lite. Kräver väl att man har skivbromsar iofs.

c-oma

Medlem
Barncyklar samlingstråd
David_J sa:
c-oma sa:
singletrack sa:
Blev pöjken lycklig då??

Oh yes! Och premiärkörde/sladda/hoppa/crasha/crasha/crasha i Vallåsen Bikepark.

Hur funkar det med kids på Vallåsen?
Grejar de liftåkning? Visst är det ankarlift som gäller där?
Eller är det pushbike som gäller för de små?
Grym hoj hursomhelst!

Det går fint. Tårtan, Maggan, Pipeline, V-Line & Spruffs körde han. Tårtan & Maggan är favoriterna. :o) Han åker hela vägen upp & kastar själv iväg ankaret. Står dock beredd till undsättning ifall något skulle hända.
Skrmavbild2016-09-16kl.00.10.58.jpg

Skrmavbild2016-09-16kl.00.06.08.jpg

Skrmavbild2016-09-16kl.00.08.16.jpg

Aliide

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Men är det inte lite märkligt att typ alla barncyklar väger mer (el lika mycket om man är beredd att betala) än sin egen? Finns det ett självändamål att barn ska ha en cykel som väger 90% el mer av barnets egen vikt eller varför?

(nu har jag ju endast syskonbarn som cyklar på BT-cyklar och lill-tjejen på 6 år har fortfarande svårt att få igång cykeln som väger lika mycket som henne själv och tippar lätt i startögonblicket, sedan går det ju hur bra som helst).

Jacoba

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Det här är kanske den absolut sämsta cykeln som någonsin producerats.
271366.jpg

Jag har köpt mycket saker på B--t--a, bra och dåliga, men pojkens cykel 16 " city child tar priset som den absolut sämsta produkt som riktas till barn jag sett.

Först börjar vi med vad jag gillar.

+ Reflexerna. Har i och för sig inte provat i mörker men de ser okej ut.
+ Man fick med en flagga, som visserligen gick sönder och inte gick att använda till det den var tänkt men som grabben tycker är kul att leka med. Han kallar den hillebarden.

Det går ju bra det här...

+Sen gillar jag färgen. Den är blå, det hade funkat med vilken färg som helst men den sitter kvar. Hårdare krav på färg har jag inte.

Det som är mindre bra är;

-rostar i ekrar, nav, nipplar, vevparti och alla bultar efter att ha stått ute men under tak under två säsonger.
-ringklockan gick sönder första dagen.
-Handbromsen så makalöst svår att få till vilket är okej då det finns fotbroms.
-Kedjan drar av sig. Har fixat några gånger men bakhjulet kryper liksom framåt.
Ok tänker ni det där låter mest som misskötsel, dåligt handhavande. Så vi fortsätter.

-Tung, BT säger 12 kg och det kan nog stämma, den är tyngre än min cube xms 26 tum, billigaste heldämpade man kunde hitta. Skillnaden är att jag väger 95 kg och grabben väger 18. Handen på hjärtat, hade du gillat att cykla om din käcka cykel vägde 65 kg? Det enda som är bra är att när grabben växt ur den ska inte lillsyrran få ta över den utan jag kan ha den som förtöjningsankare till jullen.
-Sadeln, tjock och svår att sitta på för en liten pojkrumpa.
-Pedalerna är halkiga.
-Däcken var hårdare än min hockeypuck från 1985 som jag hittade häromdagen.

-geometrin, den riktigt irriterande saken. Har du någon gång släppt styret med en hand och kliat dig på näsan, druckit vatten, svarat i telefon eller rättat till jerseyn? Eller har du någon gång cyklat sakta framåt och tittat åt sidan? Slutade det varje gång med att framhjulet vek sig och du klotade ner i asfalten? Varför inte? FÖR ATT DET INTE VAR EN IDIOT SOM DESIGNADE DIN CYKEL!
Men BTs barncykeldesigner är en liten elak kines med fu-manchu-mustasch, långa naglar och hyenaskratt som tycker det är kul när svenska dagisbarn slår sig. Han och BTs inköpare har varje år en middag där de träffas, dricker risvin, stoppar nålar i vaxdockor och skrattar åt allt djävulskap de sprider.

Och hur säljaren på BT kan stå och säga till svärmor att det är en bra cykel om man vill lära sig att cykla och att det är en perfekt födelsedagspresent till en 5 åring övergår min fattningsförmåga.

Så. Tack. Kan jag bara få ett glas vatten så är det okej.

David_J

Medlem
Barncyklar samlingstråd
c-oma sa:
David_J sa:
c-oma sa:
singletrack sa:
Blev pöjken lycklig då??

Oh yes! Och premiärkörde/sladda/hoppa/crasha/crasha/crasha i Vallåsen Bikepark.

Hur funkar det med kids på Vallåsen?
Grejar de liftåkning? Visst är det ankarlift som gäller där?
Eller är det pushbike som gäller för de små?
Grym hoj hursomhelst!

Det går fint. Tårtan, Maggan, Pipeline, V-Line & Spruffs körde han. Tårtan & Maggan är favoriterna. :o) Han åker hela vägen upp & kastar själv iväg ankaret. Står dock beredd till undsättning ifall något skulle hända.

Tummen Upp! Kul!
Då får vi åka och testa det nån gång.

dag

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jacoba sa:
...

Haha! Jag känner igen frustrationen. Jag blir helt skogstokig av sånt illvilligt konstruerat skräp.

/Dag

Barncyklar samlingstråd
Jacoba sa:
-geometrin, den riktigt irriterande saken. Har du någon gång släppt styret med en hand och kliat dig på näsan, druckit vatten, svarat i telefon eller rättat till jerseyn? Eller har du någon gång cyklat sakta framåt och tittat åt sidan? Slutade det varje gång med att framhjulet vek sig och du klotade ner i asfalten? Varför inte? FÖR ATT DET INTE VAR EN IDIOT SOM DESIGNADE DIN CYKEL!
Men BTs barncykeldesigner är en liten elak kines med fu-manchu-mustasch, långa naglar och hyenaskratt som tycker det är kul när svenska dagisbarn slår sig. Han och BTs inköpare har varje år en middag där de träffas, dricker risvin, stoppar nålar i vaxdockor och skrattar åt allt djävulskap de sprider. .

images

*EDIT* Lysande recension, skrattar fortfarande högt! Att Biltema inte får mer skit för de dödsfällor de säljer som "barncykel" övergår mitt förstånd.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
jomper sa:
Vi köpte Early Riders 16" Belter Trail i treårspresent. Saftigt dyr men väldigt fin och man kan säkert få tillbaka hälften. Nyblivna treåringen fixar egentligen att cykla på den men har inte förstått det själv - "Släpp inte!!". Pedalerna och själva trampandet är lite för spännande också, svårt att hålla balansen när man tittar mot vevpartiet.. :-)

Han har föredragit "gamla" Ramones 12:an men kört lite trampcykel ändå ibland. Men idag släppte det plötsligt och nu hojar han runt själv som att han alltid gjort det. 3 år och 1 månad nästan på dagen, fast rätt lång (105 cm).

Då har han kört springcykel (med broms) ungefär ett år och har superkoll på den, cyklar även lagom svåra skogsstigar i några km.

29269218463_66feb56c98_o.jpg

Senast ändrad:

Aliide

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Jacoba sa:

Jag har köpt mycket saker på B--t--a, bra och dåliga, men pojkens cykel 16 " city child tar priset som den absolut sämsta produkt som riktas till barn jag sett.

Först börjar vi med vad jag gillar.

+ Reflexerna. Har i och för sig inte provat i mörker men de ser okej ut.
+ Man fick med en flagga, som visserligen gick sönder och inte gick att använda till det den var tänkt men som grabben tycker är kul att leka med. Han kallar den hillebarden.

Det går ju bra det här...

+Sen gillar jag färgen. Den är blå, det hade funkat med vilken färg som helst men den sitter kvar. Hårdare krav på färg har jag inte.

Det som är mindre bra är;

-rostar i ekrar, nav, nipplar, vevparti och alla bultar efter att ha stått ute men under tak under två säsonger.
-ringklockan gick sönder första dagen.
-Handbromsen så makalöst svår att få till vilket är okej då det finns fotbroms.
-Kedjan drar av sig. Har fixat några gånger men bakhjulet kryper liksom framåt.
Ok tänker ni det där låter mest som misskötsel, dåligt handhavande. Så vi fortsätter.

-Tung, BT säger 12 kg och det kan nog stämma, den är tyngre än min cube xms 26 tum, billigaste heldämpade man kunde hitta. Skillnaden är att jag väger 95 kg och grabben väger 18. Handen på hjärtat, hade du gillat att cykla om din käcka cykel vägde 65 kg? Det enda som är bra är att när grabben växt ur den ska inte lillsyrran få ta över den utan jag kan ha den som förtöjningsankare till jullen.
-Sadeln, tjock och svår att sitta på för en liten pojkrumpa.
-Pedalerna är halkiga.
-Däcken var hårdare än min hockeypuck från 1985 som jag hittade häromdagen.

Men BTs barncykeldesigner är en liten elak kines med fu-manchu-mustasch, långa naglar och hyenaskratt som tycker det är kul när svenska dagisbarn slår sig. Han och BTs inköpare har varje år en middag där de träffas, dricker risvin, stoppar nålar i vaxdockor och skrattar åt allt djävulskap de sprider.

Och hur säljaren på BT kan stå och säga till svärmor att det är en bra cykel om man vill lära sig att cykla och att det är en perfekt födelsedagspresent till en 5 åring övergår min fattningsförmåga.

Tänk att vara en liten 6,5-årig smal tjej på knappa 14 kg och ha en cykel som väger dryga12 kg (och de enda barncyklar som faktiskt går att köpa i fysisk butik inom en radie på 15 mil är biltema, så jag kan liksom inte skälla på föräldrarna för att de köper ap-tunga cyklar till sina barn men försöka få dem att förstå att det inte är konstigt att lill-tjejen har svårt att starta och att det gör skitont att få den över sig när man misslyckas osv och kanske flika in och ge tips om att det existerar lättare cyklar och det kan vara en idé att åtminstone kolla runt lite. Tycker synd om systerdottern iaf).

Det övergår dock mitt förstånd att man kan tillverka små cyklar som väger så extremt mycket, hur klarar man att bygga ramar som väger lika mycket som en ram till en "vuxen-cykel"?

Minuset angående att inte kunna släppa styret med en hand är riktigt illa eftersom det gör cykling i trafik helt omöjlig, skulle isf vara lappar på cyklarna att de bara får framföras inom inhängnat område.

Frågan är om http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6513740 beror på Biltema eller om barn faktiskt har sämre balans idag än när vi var små? (nu tyckte jag nog iofs att övningarna ungarna skulle gå igenom var lite för avancerade, och särskilt för barn som nästan aldrig cyklar. Och vad cykeldagen den där idrottsläraren inititerade skulle syfta till. Att skada barn?

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Grabbens kompisar frågar vem som ska ha hans Islabike efter honom. Dom tycker den är så kul att cykla på, mycket bättre än deras egna. Jag skulle aldrig köpa något annat så länge man inte bor nånstans där allt blir stulet. Värdeminskning på en Isla är gissningsvis samma som på Biltema, bara det att den är roligare medan man har den, både för cyklisten och mekanikern. Och omgivningen som slipper höra gnäll vid varje backe.
Vår 16" Isla höll för två grabbar, jag lagade typ 2 punkteringar och spände bromsen nån gång.

Narly

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Kan också bidra till hyllningarna avseende Islabikes. Grabben blev helt frälst efter att han fick en Cnoc 16 och vill nu cykla överallt över tiden! Detta efter att ha gått från att lidandes släpat sig fram med sin tidigare järnhäst á 12kg upp för backarna, likt Jesus från Nasareth på väg till Golgata, då pappa "tvingat" ut honom på cykelturer för det är ju så KUL att cykla!?

Iaf, känner man att priserna är lite för "Svensson" kan man ju alltid titta in på deras nya PRO Series!: http://www.islabikes.com/islabikes-pro-series/

Jösses vilka fräna cyklar iaf!!

Narly

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
[/quote]

Jo men... Undrar hur stor marknaden är, egentligen, eller om det mest är ett förväxt hobbyprojekt på designavdelningen.[/quote]

Nej den är väl inte monstruös kanske, handlar nog mycket om att marknadsföra sig som "premium" men kul att alternativet faktiskt finns för de som är sugna tycker jag!

NLC

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Absolut, det gör ju det dessutom mer "normalt" att handla bra barncyklar för 1/3 av deras pris även om det är 2 ggr mer än de sämre märkena. :-)

Erik O

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Hur bromsar era barn med handbroms?

Min nyblivna 4-åring har kört sin Cnoc 16 sedan i våras och det går superbra. När han bromsar använder han alla fyra fingrarna för att gripa om bromshandtaget och jag tänker att det borde vara bättre om han kunde använda en eller två fingrar men han är lite motsträvig på den punkten. Bromsarna är ju väldigt fina så jag tänker att det borde fungera.

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Narly sa:
Iaf, känner man att priserna är lite för "Svensson" kan man ju alltid titta in på deras nya PRO Series!: http://www.islabikes.com/islabikes-pro-series/

Jösses vilka fräna cyklar iaf!!

Jo men... Undrar hur stor marknaden är, egentligen, eller om det mest är ett förväxt hobbyprojekt på designavdelningen.

Den är nog inte gigantiskt, men lönespridningen i UK är lite annorlunda än hemma i Sverige. Ett lite bättre medelklassjobb ger löner på 500-800 tkr / år. Med 65 miljoner invånare blir det en och annan Pro-series såld gissar jag.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Samma för oss med Early Ridern, trots att jag ställt in handtaget så nära det går och justerat bromsarna perfekt så vill han hålla med alla fingrar.

Dessutom lite klagomål på att det inte är så lätt att tvärbromsa/sladdasom med den som det var med den skivbromsade Ramones 12:an. Bromsen på den hade istället nackdelen att det var svårt att bara bromsa lite, alltid tvärnit!

Narly

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Ja det där med fingrarna på bromsen är nog en sak som kommer med åldern, grabben (5år) kan utan problem använda både 1 och 2 fingrar och bromsa bra med på Cnocen när man provar just det, men så fort han "bara" cyklar används alla 4 fingrar...

Du Rietz

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Quicksand sa:
Sådär! Efter mycket funderande och många överväganden är en Hoy Bonaly 20" beställd till sonen. Det ska bli mycket spännande att få hem den se på kvalitén.

Den väger in på 8kg vilket känns helt ok. Men ändå, stackars barn. 8kg är drygt en tredjedel av vad grabben väger, det är som om man själv skulle ha en cykel som väger nära 30kg...

http://www.hoybikes.com/kids/105-hoy-bonaly-20-kids-road-bike-2

Grymt nöjd med denna Hoy till min son från sex års ålder till nu nio, 130 cm lång. Nu är det klart att man kan skaffa en med större hjul och snabbare utväxling och vi får se när det sker, men den här är ju kul att leka med nu och han har fortfarande en 16" BMX för att trixa med i parker som han inte kommer växa ur förrän han är runt 145 skulle jag gissa.

Du Rietz

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
wejden sa:
Foxis skrev:
-------------------------------------------------------
> Men allvarligt, är det *ingen* som bevistat
> tråden som köpt eller funderat på att köpa
> heldämpad till son/dotter? Vafals?! :)

Jodå. Sonen är nu 11 och förra året började han köra på en Supreme 24 byggd för hållbarhet men hyggligt lätt med luftdämpare.

Värdeförlust har jag inte tänkt på av två orsaker. Hoppas att lillasyrran vill ärva och MTB är inte en ekonomisk sport ?
FB_IMG_1438297899845.jpg

Fotot taget av Tobbe.

Nu börjar det låta i den här tråden! :)

Saken är den att jag funderar på något för min 130 cm långa nioåriga son och vill gärna höra om det finns ni som har erfarenheter redan!

Du Rietz

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Foxis sa:
cruxet sa:
Det är dags för dottern att gå upp till 20-tumshjul jag har tittat lite på earlyrider 3 med eller utan dämpad gaffel, specialized riptrock/hotrock) och norco charger 2.1 (finns dom i europa). Utbudet är inte jättestort om man försöker hitta en barn-stigcykel som inte väger för mycket. så fler förslag mottages tacksamt.

Jag tycker att det verkar vara en bra ide att kunna ha hyfsat stor luftkammare på en stigcykel för (små)barn men dämpare är egentligen overkill, är jag rätt ute där? Vad säger ni som har barn som gillar att cykla på stigar?

Beror väl mycket på vilken typ av stigar som cyklas och vad barnen tycker är kul. Min son gillar nedför mer än uppför, hoppar gärna och vill köra DH så fort det finns möjlighet. Jag köpte en Transition Ripcord till honom (FS all mountain typ). Den är kanske i tyngsta laget med standardkomponenterna på, men han älskar den och har blivit både snabbare och modigare på tekniska stigar än jag tror han varit med en stelare cykel.

Sedan kan man väl iofs diskutera om det är smart med FS för barn som fortfarande utvecklar sin åkteknik. Jag funderade en hel del på det och kom fram till att jag tror att en säkrare cykel som ger honom självförtroende är bättre än alternativen.

Hej!

Hur lång och hur mycket vägde din son när du skaffade Transition Ripcorden till honom? Vad skulle du av erfarenhet säga är lämpat scenario att skaffa heldämpat?

Schreddan

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Dags för 9-åringen att gå upp till en 26:a. Fick tag i den här ramen och har bytt det mesta. Revelation-gaffel, 9-del XT/SLX-drivlina och XT-hjul. (Tack happymtb.fr för det). :-)
Ska försöka få tag i 170 mm-vevar och eventuellt en 35 mm-stam men den funkar som den är nu också.
Stor skillnad nu mot när de sjukt tunga originalprylarna satt på.

IMG_5337.JPG

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har för mig att man rekommenderar vevar son är ca 10% av kroppslängd. Men att hitta 140-vevar till 10-åring är inte det lättaste. Redline som gör tävlings BMX-er (såna som väger strax under 7 kg och går på pumptracks, inte huck-hopp Bmx alltså) har fina vevar för 4-kants vevlager med längder varje 5 mm, men jag har inte lyckats hitta nån som säljer någorlunda billigt till Sverige.
http://redlinebicycles.com/parts/microline-crank-arm-set/

Att söka på "redline microline kurbel" ger nån enstaka tysk träff, men alla har slut i lager. Var kan man köpa någorlunda prisvärda (alltså inga billiga blysänken) vevarmar i kortare längder? Var köper svenska BMX - rejsare sina prylar?

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
24" vevarmar, undra varför dom inte kan skriva ut längden? Dom ser OK ut, men jag skulle hellre köpa några där det står hur långa dom är och vad dom väger, blir misstänksam annars. Vevarna ska sitta på en Kona Stinky som märkligt nog levereras med 165-vevar... På vuxen DH vill man ju ha extra korta vevar.

ceel

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
24" vevarmar, undra varför dom inte kan skriva ut längden? Dom ser OK ut, men jag skulle hellre köpa några där det står hur långa dom är och vad dom väger, blir misstänksam annars. Vevarna ska sitta på en Kona Stinky som märkligt nog levereras med 165-vevar... På vuxen DH vill man ju ha extra korta vevar.

På 24" veven var det någon som frågat under Q&A om längden. Där svarade evans att den var 140mm lång

happymtb.fr

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Schreddan sa:
Dags för 9-åringen att gå upp till en 26:a. Fick tag i den här ramen och har bytt det mesta. Revelation-gaffel, 9-del XT/SLX-drivlina och XT-hjul. (Tack happymtb.fr för det). :-)
Ska försöka få tag i 170 mm-vevar och eventuellt en 35 mm-stam men den funkar som den är nu också.
Stor skillnad nu mot när de sjukt tunga originalprylarna satt på.
Snyggt! ?
Tur att det gick att få tag på 26" prylar! ;)

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd

slors

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
slors sa:
Grabbens Hotrock 12 är för liten och behöevr en ersättare. vad tror ni om denna? https://www.biketart.com/bikes-c1/kids-bikes-c37/saracen-mantra-ht-rigid-1-6-inch-2017-p21212 ngn som har erfarenhet ev den?
Det beror på hur den ska användas. På 16" är det ju trevligt med växlar. I alla fall om cyklisten ska hänga med familjen på turer där det finns backar eller åka med i MTB-klubbens barnverksamhet.
ja iofs, fast jag tror att han är lite för ung för växlar (fyllde 4 i augusti i år) Fast det kanske är obefogad oro?

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
slors sa:
Octagon sa:
slors sa:
Grabbens Hotrock 12 är för liten och behöevr en ersättare. vad tror ni om denna? https://www.biketart.com/bikes-c1/kids-bikes-c37/saracen-mantra-ht-rigid-1-6-inch-2017-p21212 ngn som har erfarenhet ev den?
Det beror på hur den ska användas. På 16" är det ju trevligt med växlar. I alla fall om cyklisten ska hänga med familjen på turer där det finns backar eller åka med i MTB-klubbens barnverksamhet.
ja iofs, fast jag tror att han är lite för ung för växlar (fyllde 4 i augusti i år) Fast det kanske är obefogad oro?

Han kan nog lära sig att växla men troligtvis inte göra det själv bara för att det går lätt eller tungt. Pappa får säga till. Fram+bakväxel fattar knappt 9-åringar heller, men en (bak) växel hinner man fatta innan 16-tummaren är utväxt. Men man klarar sig utan, i alla fall för det mesta.

Putteman

Medlem
Barncyklar samlingstråd
slors sa:
Octagon sa:
slors sa:

Det finns såklart inget rätt och fel i det där med växlarnas vara eller inte vara till barnen. Personligen så körde vi 16" utan växlar, och sen så blev det växlar på 20". Det valet var jag väldigt nöjd med, och grabben var också 4 när han började med 16. Det går ändå fort uppåt, idag är han 7 år (och relativt lång) och har 24", 7vxl utanpåliggande och bara handbromsar. Kanon faktiskt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer