Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Vilken är den lägsta springcykeln?

Vår http://www.firstbike.com/

L2003-Blue-Street-6.jpg

är för hög, trots att demn modell vi har är sänkbar. Tjejjen är ungefär 90cm ungefär, 2,5 år. Jag möts varje dah när jag kommer hem av en tjej som vill cykla. Men det är omöjligt för henne själv, jag måste balansera åt henne. På dagarna så går hon runt och leder cykeln :)

Barncyklar samlingstråd
Har precis köpt nedan till min tvååring. Vet inte hur lång han är, men är nog kortare än 90cm. Funkar fint. Idiotleverans från Bikester med DHL dock, kunde inte köra till utlämningsställe och enbart leverara 0930-1130 till mig på lidingö. Fick ge dem fullmakt att lämna paketet utanför. Bra service från DHL, begränsningarna var från Bikester om jag förstod det rätt.

http://www.bikester.se/puky-lr-m-loepcykel-bla-7175.html

Barncyklar samlingstråd
Puky Lr m som swedo länkar till står att den är från 85 cm, har fått för mig att det är en av de minsta som finns. Har en stående i kartong som ska bli present nästa vecka. Lillkillen såg cykeln på kartongen och pekade och sa brumbrum, undrar om han blir besviken över avsaknaden av brum. :D Han fyller bara ett så initialt blir det mest att klappa på när vi andra skruvar med våra cyklar.

Barncyklar samlingstråd
elason skrev:
-------------------------------------------------------
> Puky Lr m som swedo länkar till står att den är
> från 85 cm, har fått för mig att det är en av
> de minsta som finns. Har en stående i kartong som
> ska bli present nästa vecka. Lillkillen såg
> cykeln på kartongen och pekade och sa brumbrum,
> undrar om han blir besviken över avsaknaden av
> brum. :D Han fyller bara ett så initialt blir det
> mest att klappa på när vi andra skruvar med
> våra cyklar.

Ah, det finns flera modeller?! Tror det står en LR1 där hemma och trots att jag kapade av en 3-4 cm på sadelstolpsröret är den lite, lite för hög för den tilltänkte cyklisten (19 månader, ca 90 cm) för det är bara precis att tåspetsarna når ner. Funderar på att byta till en plattare sadel eller pysa ut lite luft ur däcken för att spara in någon cm till...

Barncyklar samlingstråd
Lr M är medium, från 85 cm.
Lr 1L är large, från 90 cm.
Lr XL är extra large, från 95 cm.

Sedan beror det ju på innerbenslängd, vet att den minsta är för cirka 30 cm.

Barncyklar samlingstråd
Sådär! Efter mycket funderande och många överväganden är en Hoy Bonaly 20" beställd till sonen. Det ska bli mycket spännande att få hem den se på kvalitén.

Den väger in på 8kg vilket känns helt ok. Men ändå, stackars barn. 8kg är drygt en tredjedel av vad grabben väger, det är som om man själv skulle ha en cykel som väger nära 30kg...

http://www.hoybikes.com/kids/105-hoy-bonaly-20-kids-road-bike-2

hoy-bonaly-20-inch-2014-kids-bike.jpg

Barncyklar samlingstråd
Jag tycker färgerna är riktigt coola, skönt med något annorlunda. Finns också en historia bakom varje lack som har med legendens egna cyklar att göra. 24" står högt på önskelistan, men hon har ju bara cykla 20" i några månader så.....

Barncyklar samlingstråd
Är såå nära att beställa en Hoy 20" till dottern men är lite fundersam över att cykeln rekommenderas från 7 år. dottern fyller 6 nästa månad och är 116 cm. vad tror ni, blir cykeln för stor??

Barncyklar samlingstråd
Beställde en Earlyrider Belter 16 från Evans Cycles då jag fick meddelande om att de fanns i lager 2a april. Efter en dryg månad av obesvarade mejl, felaktiga svar per telefon så avbeställde jag den idag då de uppenbarligen inte har den i lager. Synd att jag inte fick ett ärligt svar från början men ger cred till Dave på deras support som var trevlig.

Får bli en Frog istället.

Barncyklar samlingstråd
Plockade på en överbliven 26-tumsgaffel och styrstam på barnens utväxta 16-tummare. Nu är den populär igen!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    93.1 KB · Besök: 83
Barncyklar samlingstråd
Summering av cykel letandet....

En cykel till dottern är nu beställd. Valet föll på den nya Hoy bonaly 20.
Tackar för tipset som kom härifrån denna tråd! :o)

Med på listan fanns även:

såklart Isla men eftersom inget säljs från tillverkaren utanför UK så kvarstod endast möjligheten att köpa på e-bay vilket jag testade. trots erbjudande via mail som tangerade nypris hittade jag dock ingen som orkade eller ville skicka.....

White verkar fina, 9 kg, fanns lokalt på XXL vilket är praktiskt, tyvärr endast mattsvarata med striping i lila vilket inte gillades av dottern. Mailade återförsäljaren som meddelade att en ny färgsättning på dessa hojar kommer nästa säsong....

Dawes Acedemy 20, 8 kg och superfina verkar det som.... endast svart men fått info om att en tjejmodell troligen ska släppas men det är ej fastställt när...

Frog var intressant men väger 0,8 kg mer enl. spec. än Hoy som jag dessutom tycker är snyggare och priset var ganska likvärdigt...

Så nu håller jag tummarna för att det blir som man tänkt, att den inte blir för stor och att dottern gillar den fast att den inte är rosa...... ;o)

Barncyklar samlingstråd
Quicksand skrev:
> Sådär! Efter mycket funderande och många
> överväganden är en Hoy Bonaly 20" beställd
> till sonen. Det ska bli mycket spännande att få
> hem den se på kvalitén.
>
> Den väger in på 8kg vilket känns helt ok. Men
> ändå, stackars barn. 8kg är drygt en tredjedel
> av vad grabben väger, det är som om man själv
> skulle ha en cykel som väger nära 30kg...
>
> http://www.hoybikes.com/kids/105-hoy-bonaly-20-kid
> s-road-bike-2
>
>

Det var en snygg cykel. Lite frisk vind över färgerna. Det gillar jag.

Vi fick hem dotterns Creig 24 förra veckan och det var med stor glädje hon gav sig ut i regnet med den. Givetvis var det brittisk/MC konf på bromsarna vilket jag morrade över och hon fick tänka lite extra när hon bromsade.

Tänkte att jag måste lösa bromsarna men med DOT-olja och utan rätt verktyg började jag leta någon som kunde meka dessa.
Men så dagen därpå såg att bromshandtagen (Elixir 3) såg väldigt symmetriska ut...
Och visst - det var bara att lossa på handtagen från styret och byta plats på dem utan att lossa på slangarna. Hurra :)

Nu kan hon bromsa som vanligt igen.

Barncyklar samlingstråd
Önskar tips från er experter på barncyklar

Min nyss fyllda 5-åriga dotter har pga en medfödd nervskada lite försämrad styrka och rörlighet i baksida lår, vader och fötter. Detta innebär i praktiken att hon kan trampa men ibland har lite svårt att hålla kvar fötterna på pedalerna (de har en tendens att halka av framåt). Har ni nåt tips på hur man kan tweaka en vanlig 12"are så att den blir lättare att cykla på? Sjukgymnasten är clueless

Budget: Tjejen ska cykla. Det är inte en prisfråga

Spontant funderar jag på ett par korgar utan remmar. Var hittar jag pedaler och korgar till barncyklar? Funderar även på vad man kan göra åt utväxlingen då det känns som om den är lite för lätt för tillfället. Högre upp pratas det om att "dreva om" - vad innebär det i praktiken?

Barncyklar samlingstråd
h-man skrev:

> Funderar även på vad man kan göra
> åt utväxlingen då det känns som om den är
> lite för lätt för tillfället. Högre upp
> pratas det om att "dreva om" - vad innebär det i
> praktiken?

Det gör du genom att byta storlek på 'kugghjulen' som kedjan löper över. Är det en navväxlad/oväxlad barncykel är det enklast och billigast att byta bakre kugghjulet. Är det växlat genom en öppen kassett är det enklare att byta det främre kugghjulet (där pedalerna sitter).

Barncyklar samlingstråd
h-man skrev:
> Önskar tips från er experter på barncyklar
>
> Min nyss fyllda 5-åriga dotter har pga en
> medfödd nervskada lite försämrad styrka och
> rörlighet i baksida lår, vader och fötter.

Jag börjar fundera på hennes bromsförmåga.. Kanske skulle ha något komplement till fotbromsen med de besvären? Barn har sällan tillräckligt god kraft i händerna för ordinarie handbromsar.. finns det hydrauliska fälgbromsar?

Å andra sidan kanske farten inte blir så stor heller, om ni inte har några nerförsbackar i närheten..

Barncyklar samlingstråd
Handbromsar löser biffen. Inget problem att bromsa upp på framhjulet för en femåring.

Plattisarmed korg låter bra. Stora pedaler gör nog inget. Bara lättare att träffa.

Växlar om du är tveksam till utväxling. Men du kommer bli förvånad vilken kadens en femåring kan hålla :-)

Barncyklar samlingstråd
Så länge fötterna är kvar på pedalerna så funkar bromsandet utan problem. Inga nämnvärda backar i närheten. Om nån orkar länka till några prisvärda plattisar och korgar så blir jag tacksam.

Ska kolla upp det där med att dreva om. Det är en oväxlad cykel så det låter som om det är hyfsat okomplicerad manöver

Barncyklar samlingstråd
h-man skrev:

> Ska kolla upp det där med att dreva om. Det är
> en oväxlad cykel så det låter som om det är
> hyfsat okomplicerad manöver

Det är busenkelt att byta, du tar av bakhjulet, använder en vanlig platt skruvmejsel för att bända bort låsringen som håller drevet på plats och byter till det nya. Du behöver ett nytt bakre drev med fler kuggar än det du har nu, de är billiga så köp ett par olika så att du kan pröva dig fram till vilken utväxling som passar din dotter bäst.

Gissar att de flesta LBS har på lager, annars är de billiga att beställa från Tüskland. Dessa borde passa (funkar till både Shimano och Sram/sachs/torpedos navväxlar): http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-replacement-sprocket-for-nexus-gear-hubs/aid:43923

Barncyklar samlingstråd
Finns ju även plattisar med små stift som ger ruggigt bra fäste. Kanske kan bli ett problem om foten ändå slinter eftersom stiften kan göra ont om de hamnar i vaden? Korgar har ju nackdelen att de av tyngden gör att pedalen hänger "upp och ner"

Barncyklar samlingstråd
Frankenstein's Bike skrev:
> h-man skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ska kolla upp det där med att dreva om. Det
> är
> > en oväxlad cykel så det låter som om det är
> > hyfsat okomplicerad manöver
>
>
> Det är busenkelt att byta, du tar av bakhjulet,
> använder en vanlig platt skruvmejsel för att
> bända bort låsringen som håller drevet på
> plats och byter till det nya. Du behöver ett nytt
> bakre drev med fler kuggar än det du har nu, de
> är billiga så köp ett par olika så att du kan
> pröva dig fram till vilken utväxling som passar
> din dotter bäst.
>
> Gissar att de flesta LBS har på lager, annars är
> de billiga att beställa från Tüskland. Dessa
> borde passa (funkar till både Shimano och
> Sram/sachs/torpedos navväxlar):
> http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-replacemen
> t-sprocket-for-nexus-gear-hubs/aid:43923

Om du har otur kan du behöva korta/förlänga kedjan. Det är inte svårt, kolla Happys Mekskola.

Barncyklar samlingstråd
Frankenstein's Bike skrev:
> h-man skrev:
> -----
>
> > Ska kolla upp det där med att dreva om. Det
> är
> > en oväxlad cykel så det låter som om det är
> > hyfsat okomplicerad manöver
>
>
> Det är busenkelt att byta, du tar av bakhjulet,
> använder en vanlig platt skruvmejsel för att
> bända bort låsringen som håller drevet på
> plats och byter till det nya. Du behöver ett nytt
> bakre drev med fler kuggar än det du har nu, de
> är billiga så köp ett par olika så att du kan
> pröva dig fram till vilken utväxling som passar
> din dotter bäst.
>
> Gissar att de flesta LBS har på lager, annars är
> de billiga att beställa från Tüskland. Dessa
> borde passa (funkar till både Shimano och
> Sram/sachs/torpedos navväxlar):
> http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-replacemen
> t-sprocket-for-nexus-gear-hubs/aid:43923

Noterar nu att du tyckte att det var lite för lättrampat, då är det ett drev med färre kuggar du ska ha, men generellt sett är det sällan oväxlade standardcyklar har för låg utväxling, snarare för hög. Kanske ska du behålla nuvarande drev, bra att redan som barn lära sig hålla lite kadens! :-)

Barncyklar samlingstråd
Atlas skrev:
> Vilken är den lägsta springcykeln?
>
> Vår http://www.firstbike.com/
>
> http://www.firstbike.com/wp-content/themes/reverie
> /images/bike-models/L2003-Blue-Street/L2003-Blue-S
> treet-6.jpg
>
> är för hög, trots att demn modell vi har är
> sänkbar. Tjejjen är ungefär 90cm ungefär, 2,5
> år. Jag möts varje dah när jag kommer hem av en
> tjej som vill cykla. Men det är omöjligt för
> henne själv, jag måste balansera åt henne. På
> dagarna så går hon runt och leder cykeln :)

Har du kollat Biltemas? Har använt den till två barn och båda var under 90 när de började. Jag tror minsann de har kvar den gröna modellen med lufthjul i butik men kolla för säkerhets skull. Fick dock korta sadelröret något på den men det är en enkel manöver...

God natt på er

Barncyklar samlingstråd
Timothy skrev:
> Tycker 24" är snygg ju, sugen på en sån. :D
> Säg gärna vad duoch banrnet tycker om HOYen
> Quicksand!
>
> http://images.evanscycles.com/product_image/image/
> cc8/1df/28c/134052/large/hoy-bonaly-24-inch-2014-k
> ids-bike.jpg

Den där ser riktigt fin ut, bra vikt, schysst med 140 mm vevar, allt i Alu (även gaffel som dessutom är 1 1/8" man vill byta), 11-34 utväxling borde räcka riktigt långt även om det bara är 8-delat. Min dotter har 10-delat och använder kanske 3-4 av dreven på mitten :-)
Möjligen lite snikigt med Acera växlar, jag har dock ingen erfarenhet av hur de verkligen är.

Barncyklar samlingstråd
Atlas skrev:
> Vilken är den lägsta springcykeln?
>
> Vår http://www.firstbike.com/
>
> http://www.firstbike.com/wp-content/themes/reverie
> /images/bike-models/L2003-Blue-Street/L2003-Blue-S
> treet-6.jpg
>
> är för hög, trots att demn modell vi har är
> sänkbar. Tjejjen är ungefär 90cm ungefär, 2,5
> år. Jag möts varje dah när jag kommer hem av en
> tjej som vill cykla. Men det är omöjligt för
> henne själv, jag måste balansera åt henne. På
> dagarna så går hon runt och leder cykeln :)

Den lägsta på marknaden är faktiskt Biltemas. Med ramen i lägsta läget så kunde vår ettåring stå med den själv. När den är för låg så höjer man antingen sadeln eller vänder på ramen.

Barncyklar samlingstråd
Då har den kommit... Undra vad dottern säger när hon hittat den på sitt rum :-) grym kvalité, slår det mesta i barncykelväg jag klämt och Kännt på, bakväxelskydd följer med samt verktyg och pedaler för att skriva ihop den, små smidiga handtag med vad det ser ut som lagoma små bromshandtag för snö händer, enda funderingen är hur hon kommer klara av tummväxeln, men det går säkert bra... Ångrar inte en sekund att jag köpte den... Nu måste hon komma hem snart så pappa....eller jag menar hon får prova den :-)

Kan skriva några ord senare om vad hon tyckte...

Bilagor

• 1400063462846.jpg
    1400063462846.jpg
    83.8 KB · Besök: 101
Barncyklar samlingstråd
David_J skrev:
> Det känns som att en Cube Cubie skulle kunna
> justera sadeln ganska mycket. Bra pris på
> bikester nu oxå:
> http://www.bikester.se/cube-cubie-120-girl-287679.
> html
>
> Har själv bara erfarenhet av Islabike Rothan och
> den började grabbarna köra på tidigt med
> sadelstolpen i nedersta läget så att den nästan
> tog i marken framför bakhjulet (precis som det
> ser ut att man kan göra på Cuben).

Lite sen återkoppling kring lägsta "springcykeln".

Jag köpte en Cube Cubie 120 till dottern för ett par veckor sedan. Det följer med två sadelstolpar, där den kortare tillåter sadeln att sänkas ända ner till sadelklamman. Detta ger en sitthöjd på drygt 35cm (mätt från golvet till ovansidan på sadeln).

Barncyklar samlingstråd
roefv skrev:
> Då har den kommit... Undra vad dottern säger
> när hon hittat den på sitt rum :-) grym
> kvalité, slår det mesta i barncykelväg jag
> klämt och Kännt på, bakväxelskydd följer med
> samt verktyg och pedaler för att skriva ihop den,
> små smidiga handtag med vad det ser ut som lagoma
> små bromshandtag för snö händer, enda
> funderingen är hur hon kommer klara av
> tummväxeln, men det går säkert bra... Ångrar
> inte en sekund att jag köpte den... Nu måste hon
> komma hem snart så pappa....eller jag menar hon
> får prova den :-)
>
> Kan skriva några ord senare om vad hon tyckte...

Snyggt!

"Min" står i en kartong i garaget, kom idag och jag har inte hunnit packa upp. Har du bytt sida på bromsarna? Om så, var det enkelt?

Barncyklar samlingstråd
Quicksand skrev:
> roefv skrev:
> -----
> > Då har den kommit... Undra vad dottern säger
> > när hon hittat den på sitt rum :-) grym
> > kvalité, slår det mesta i barncykelväg jag
> > klämt och Kännt på, bakväxelskydd följer
> med
> > samt verktyg och pedaler för att skriva ihop
> den,
> > små smidiga handtag med vad det ser ut som
> lagoma
> > små bromshandtag för snö händer, enda
> > funderingen är hur hon kommer klara av
> > tummväxeln, men det går säkert bra...
> Ångrar
> > inte en sekund att jag köpte den... Nu måste
> hon
> > komma hem snart så pappa....eller jag menar hon
>
> > får prova den :-)
> >
> > Kan skriva några ord senare om vad hon
> tyckte...
>
>
> Snyggt!
>
> "Min" står i en kartong i garaget, kom idag och
> jag har inte hunnit packa upp. Har du bytt sida
> på bromsarna? Om så, var det enkelt?

Japp det var enkelt, gick bra att pilla ur vajern vid handtaget och bara byta sida. Dottern testade cykeln idag och var mäkta nöjd till sin fars stora förtjusning =) Blir nog till att ta en lite längre tur nu till helgen.

/ Joakim

Barncyklar samlingstråd
Min/dotterns Hoy är på väg hit och bör landa här typ på måndag... det är från min sida en viss chansning då det finns en risk att hon kanske behöver växa några cm till innan Hoyen passar riktigt bra??
Ni som redan beställt, hur långa är era barn??

Barncyklar samlingstråd
tc skrev:
> Min/dotterns Hoy är på väg hit och bör landa
> här typ på måndag... det är från min sida en
> viss chansning då det finns en risk att hon
> kanske behöver växa några cm till innan Hoyen
> passar riktigt bra??
> Ni som redan beställt, hur långa är era barn??

Nu är Hoy:en (det blir nästan lite för kul på svenska) premiärkörd, och det var succé! Som någon sa tidigare så känns den stabil och välgjord, bromsar och växlar var bra inställda och funkar bra. Övergången från fotbroms till handbroms har fungerat bra än så länge och han har också lärt sig att växla hjälpligt, jag var rädd för att det skulle vara lite för trögt med tummen men det funkar.

Storlek, sonen är 119 cm och det var inga problem, sadeln är inte i bottenläge. Jag skulle nog säga att runt 115 cm är nedre gränsen, lite beroende på hur säker man är på att hantera cykeln. Med tanke på växttakten nu är jag mest orolig över om den räcker i storlek till nästa sommar...

Så till den som funderar på köp av första "riktiga" cykeln till någon som är runt 120 cm kan jag varmt rekommendera Hoy. (efter en halv dags tuff körning på gatan...) Leveransen fungerade också utan anmärkning, beställde på fredag och leverans på torsdag, klart godkänt.

Barncyklar samlingstråd
TTR skrev:
> David_J skrev:
> -----
> > Det känns som att en Cube Cubie skulle kunna
> > justera sadeln ganska mycket. Bra pris på
> > bikester nu oxå:
> >
> http://www.bikester.se/cube-cubie-120-girl-287679.
>
> > html
> >
> > Har själv bara erfarenhet av Islabike Rothan
> och
> > den började grabbarna köra på tidigt med
> > sadelstolpen i nedersta läget så att den
> nästan
> > tog i marken framför bakhjulet (precis som det
> > ser ut att man kan göra på Cuben).
>
> Lite sen återkoppling kring lägsta
> "springcykeln".
>
> Jag köpte en Cube Cubie 120 till dottern för ett
> par veckor sedan. Det följer med två
> sadelstolpar, där den kortare tillåter sadeln
> att sänkas ända ner till sadelklamman. Detta ger
> en sitthöjd på drygt 35cm (mätt från golvet
> till ovansidan på sadeln).

Lite vidare sitthöjdsinfo. Har precis gjort i ordning springcykeln till lillebror. Passade på att mäta upp sitthöjden.

Biltema lufthjul: 36cm. (Modifierad med avkapat sadelrör, 5 min med vinkelslipen).

Barncyklar samlingstråd
Hej, snart dags för en ny cykel i födelsedagspresent till sonen.
Framdämpare är ganska viktigt, så alla cyklar utan det går bort.

Jag har fastnat lite för Felt Q20-S men inte sett någon nämna dom förut.
De väger ca. 10,7 kg, det verkar i alla fall vara lite mindre än vad många andra 20" cyklar med framdämpare verkar väga. De både kostar och väger mindre än t.ex. Specialized HotRock 20" som jag först var inne på.

Någon som har något gott eller ont att säga om dessa Felt-cyklar?

Barncyklar samlingstråd
Tack Quicksand för inlägget om Hoyen, (Verkligen ett kul namn!!)Känns som att valet blev rätt både på fabrikat och storlek... :o) , (Dottern tangerar 117 cm) , cykeln bör bli levererad måndag eller tisdag kommande vecka.... Vet bara inte nu hur jag ska klara av att inte ge henne den innan hennes 6 års dag som är först om en hel MÅNAD!!! :oD

Barncyklar samlingstråd
En ny cyklist är född :)
Och snabbt gick det, hon fattade på några timmar. Imorgon blir det hjälmköp.

Bilagor

• DSC_0384.JPG
    DSC_0384.JPG
    103.3 KB · Besök: 83
Barncyklar samlingstråd
Läst tråden + lite länkar, letat, tittat, kollat specifikationer ...
Hoy Bonaly 24 beställd till mellanbarnet i födelsedagspresent.

Båda syskonen kör Islabike och det är bara att instämma i hyllningskören, men Hoy var billigare, enklare att få hit och riktigt läcker i färgsättningen (jodå, det är ett giltigt skäl).

Det bästa är att minst en av ungarna kommer att behöva ny cykel nästa år, så då blir det till att leta och välja igen, men nu väntar vi med spänning på att den här skall få bekänna färg.

Barncyklar samlingstråd
Vad tror ni är bäst för en sexåring som skall få sin första växlade cykel.
Gripshift eller vanlig?
Dom två jag velar mellan är Frog 55 och Hoy 20.
Dom är ju snarlika men Hoyen lockar mer men jag är tveksam till växlingen. Hade den haft gripshift så hade den redan varit beställd.
Vad tror ni som vet?

Ha de gott!

/AA!

Barncyklar samlingstråd
Min sexåring har haft en av varje, samtidigt. Hon var lika "dålig" på båda. Det blev gripshiftcykeln av andra orsaker, men jag förväntade mig att det skulle visa sig vara det bästa. Men det tog ändå tid att lära sig, och hon sa nångång efter några veckor att hon gillade tumme-pekfinger-reglaget. På sista tiden har hon dock inte sagt nåt mer.

Så min slutsats är att ANNAT är viktigare än växelreglaget. :)

Jag kan ju inte påstå att hon har lärt sig använda växlarna riktigt ändå, man får påminna innan backar och på platten att växla ner eller så frågar hon om hon borde växla.

Barncyklar samlingstråd
Enda fördelen med gripshift var att jag kunde berätta vilken siffra dottern skulle vrida till i uppförsbackarna.
Nackdelen med gripshift var att ibland tittade hon för mycket på siffrorna istället för på vägen. :)

Efter ett tag lärde hon sig att känna efter så det gick lätt att trampa istället för att räkna siffror.

Barncyklar samlingstråd
Hej.

Söker vettig MTB till min 8 åring (längst i klassen)

Det enda vettiga cykel jag kan finna är: Specialized hotrock xc Disc 24"

http://www.evaldsmtb.se/100-special...pecialized-cykel-hotrock-xc-24-disc-svartgron

Scott har någon voltage men den verkar vara tyngre och sämre specad.

Kan även tänka mig bra beg med V-broms om det finns och priset är rätt.

Finns det alternativet som kan matcha specialized?

Barncyklar samlingstråd
Kristoffer R skrev:

>
> Jag kan ju inte påstå att hon har lärt sig
> använda växlarna riktigt ändå, man får
> påminna innan backar och på platten att växla
> ner eller så frågar hon om hon borde växla.

Hon curlar inte, hon cyklar. Sluta kommentera och tipsa så lossnar det säkert :)
-frågar hon så svarar du självklart.

Barncyklar samlingstråd
Tackar för växelförar-inputen.
Jag lät grabben välja och när han såg cyklarna så valde han en röd Frog 55 så en sådan är nu beställd.

Ha de gott!

/AA!

Tillbaka
Topp