Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Barnsits på stor cykel

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    119.5 KB · Besök: 162
Barncyklar samlingstråd
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns det lite vanskligt på vinterväglag?

Tvärtom, man får ju ökat tryck på framhjulet!

Barncyklar samlingstråd
garfunkah skrev:
> Hur ser kompisarnas cyklar ut då?

Jag gissar efter en empirisk studie i grannskapet, vilket indikerar 100% damtralla för tjejer 10-14 år gamla. Cykelkorg, ekerskydd/kjolnät, pakethållare. Jag har svårt att identifiera modellerna men Yosemite förekommer liksom Peak, Sjösala mfl. Enstaka i alu finns, Merida och Trek t.ex. Har jag sett.

Alla pojkar kör dirtcyklar 26" om någon undrar.

Barncyklar samlingstråd
Är vi grannar? :)

Kristoffer R skrev:
> garfunkah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur ser kompisarnas cyklar ut då?
>
> Jag gissar efter en empirisk studie i grannskapet,
> vilket indikerar 100% damtralla för tjejer 10-14
> år gamla. Cykelkorg, ekerskydd/kjolnät,
> pakethållare. Jag har svårt att identifiera
> modellerna men Yosemite förekommer liksom Peak,
> Sjösala mfl. Enstaka i alu finns, Merida och Trek
> t.ex. Har jag sett.
>
> Alla pojkar kör dirtcyklar 26" om någon undrar.

Barncyklar samlingstråd
johan44 skrev:
> Är vi grannar? :)
>
> Kristoffer R skrev:
> -----

:D
Åker tjejerna runt med en hand på styret och den andra hållandes i telefonen är det gjutet.

Följdtanke:
Jag insåg just nu i panik att då min dotter är 6 år nu är mitt fönster att påverka max räcka 4 år framåt. Lillasyster gör ju som storasyster, de närmaste cyklarna är alltså riktigt kritiska köp.

Barncyklar samlingstråd
sjom10 skrev:
> garfunkah skrev:
> -----
> > Var hittar man däck till 24"? Evans verkar ha
> en
> > del, men deras filtrering är havererad just
> nu.
>
>
> Kolla http://www.bike-components.de/, där har jag
> köpt det här
> http://www.bike-components.de/products/info/p32263
> _Black-Jack-Active-Line-Drahtreifen.html

Tack! Kollade där till en början, men det var svårt att filtrera så jag gav upp, får gräva lite mer helt enkelt.

Barncyklar samlingstråd
Kristoffer R skrev:
>
> Jag gissar efter en empirisk studie i grannskapet,
> vilket indikerar 100% damtralla för tjejer 10-14
> år gamla. Cykelkorg, ekerskydd/kjolnät,
> pakethållare. Jag har svårt att identifiera
> modellerna men Yosemite förekommer liksom Peak,
> Sjösala mfl. Enstaka i alu finns, Merida och Trek
> t.ex. Har jag sett.
>
> Alla pojkar kör dirtcyklar 26" om någon undrar.

I vårt område är ungarna lite yngre fortfarande men typen av cykel verkar vara samma. Tjejerna åker samtliga omkring på rosa/lila cyklar med glitter och Barbie-märken. Det ska vara damram, rosa cykelkorg, glitter på styrändarna, pakethållare, stänkskärmar,rosa barnsits för dockan osv. Följaktligen så åker tjejerna mycket lugnare/långsammare, man åker inte på guppen, över hoppet, på gräset eller på den lilla skogsstigen bakom husen.

Könsrollerna cementeras verkligen från ung ålder. Hoppas jag lyckas påverka min egen dotter till att använda sina framtida cyklar till annat än tvåhjuliga dockvagnar.

Barncyklar samlingstråd
Vår dotter fick en Felt Q24 nu när hon fyllde år. Hon har länge varit väldigt principfast med att när det var dags byta cykel så skulle hon definitivt inte ha en cykel med korg :)

Hittills är hon väldigt nöjd med den nya maskinen :)

Barncyklar samlingstråd
Funderar lite på alla dessa cyklar och funderingar som vi föräldrar har när det gäller cyklar till barn. Jag som tränar en rejäl hög med barn i skogen har konstaterat att det finns cyklar för 9-12 åringar med 26-tumshjul och små ramar,13,5" var den minsta jag hittade för 4 år sedan vilket var en Marin Palisades Trail. Dock har jag sett Cube, Specialized, KHS och alla andra märken i XS eller 14"ramar. Dessa brukar vara rätt bra kittade XT/x7-9 och ibland en bra gaffel. Vikten brukar också vara rätt modest. Fördelen med 26"? Ja varför väljer inte seniora cyklister annat än 650b alt 29" idag? Framkomligheten givetvis. Det som gör detta ännu mer intressant är att det finns sjukt mycket fina 26" hjul på marknaden som näst intil är död, hjulpar som kostat 15000 för ett par år sedan kan man få för 3000 i fint skick liksom gafflar.

Att hitta dessa på Blocket brukar vara värre utan dom brukar säljas inom klubbar. När barnen börjar närma sig 160cm är det inga problem att finna ruskigt bra cyklar till vettiga priser. Så om någon söker begagnade Islabikes och andra bra märken för barn begagnat så är tipset att kolla med klubbar som har större barn och ungdomsverksamheter.

Den här typen av cyklar är kanske inte de man jonnar till skolan med men jag vill slå ett slag för de organiserade klubbarna och mtb i XCO, XCE för barn.

Här ett exempel för två dryga 150cm långa cyklister.

Bilagor

• 31774_395577097477_5216428_n.jpg
    31774_395577097477_5216428_n.jpg
    109.5 KB · Besök: 139
Barncyklar samlingstråd
Tösen i vårt hushåll (då sex år) hade bara ett enda krav när det vankades ny cykel: den skulle ha cykelkorg. En tät som inte allt småkrafs kunde rinna ut igenom. Så det blev någon rosa historia, vet inte om det går att lura på henne någon roligare cykel när hon blir äldre.

Barncyklar samlingstråd
stark skrev:
> tips om små 26", bra prylar för lite pengar och att hitta bra cyklar via klubbar

Tack för bra tips! Skall definitivt tänka på detta framöver.

Barncyklar samlingstråd
Mina barn är inte långa nog än, men jag håller med stark om prisvärda 26:or och att man kan leta hos klubbarna. Skadar ju inte att låta ungarna träna med klubbarna också, det brukar vara väldigt uppskattat och stimulerande.

Dotterns Hoy Bonaly 24 kom på fyra dagar. Bra emballage, väl utförd montering och allt var som man kunde önska med beställningen. Cykeln är ingen Isla, men både dotern och jag är helnöjda. Jämfört med utbudet här hemma så känns det som ett kanonköp.
Geometrin bra, vikten låg och komponenterna bra, även om det säkert finns de som inte tycker att allt duger. Inga invändningar vad gäller ram, lack,svetsfogar eller något annat. Bromshandtagen sitter brittiskt "fel", men jag har inte orkat ändra det än.

Dotterns kompis skall byta cykel snart. Vill ha en tung MTB, "så det går fort i nedförsbackarna". Underbart argument, så nu skall jag äta upp mig några kilo.

Barncyklar samlingstråd
Ute på en lite längre runda med dottern igår när vi kommer en uppförsbacke. Nu får du växla så du orkar upp säger jag, varav dottern helt sonika växlar till en tyngre växel och ställer sig upp och tar backen stående :)

Barncyklar samlingstråd
garfunkah skrev:
> Ute på en lite längre runda med dottern igår
> när vi kommer en uppförsbacke. Nu får du växla
> så du orkar upp säger jag, varav dottern helt
> sonika växlar till en tyngre växel och ställer
> sig upp och tar backen stående :)

Gilla knappen, var är du?

Barncyklar samlingstråd
Ursäkta om detta har behandlats tidigare i tråden, dricker vin och har kört rejs så jag orkar inte läsa allt bra ni skrivit.

16" med växlar, finns det? Änggården är tuff för småben som inte har växlar att ta till.

Barncyklar samlingstråd
freebasse skrev:
> Ursäkta om detta har behandlats tidigare i
> tråden, dricker vin och har kört rejs så jag
> orkar inte läsa allt bra ni skrivit.
>
> 16" med växlar, finns det? Änggården är tuff
> för småben som inte har växlar att ta till.

Hur långa ben har barnet? Till exempel Frog finns för 52cm innerbenslängd med växlar. Visserligen 20tums men den ser ut som en 29er med XSram ungefär

Barncyklar samlingstråd
Jimmy123 skrev:
> Kung Stalle skrev:
> -----
> > Nån som vet vad en sån här kan tänkas
> väga?
> >
> http://www.cykellagret.se/productfiles/images/b/b7
>
> > 218d17-703e-491b-9dd7-ec9acce6b06b_large.jpg
> > Cannondale TRAIL 20 SINGLE-SPEED
> >
> > Stalle
>
>
> "approx. 9.61 Kilogram" enligt
> http://www.bike24.com/p240813.html

Thnx! Tungt för en SS kan jag tycka.

Stalle

Barncyklar samlingstråd
Dr Durden skrev:
> En liten guide om barncyklar från bikeradar:
>
> http://www.bikeradar.com/gear/article/buyers-guide
> -to-kids-bikes-13476/

"A 24in-wheel bike may be lighter and it will be easier to control. Imagine what your bike would feel like with 28in wheels instead of 26in."

Haha! Ja, tänk om man skulle börja bygga MTBs med 28-tumshjul. Men ingen skulle väl hitta på något så dumt?

Barncyklar samlingstråd
Beställde en Frog55 från Frogbikes i UK för knappa 3 veckor sedan. Första cykeln levererades efter ca 10 dagar och när den packades upp så var framgaffeln rejält stukad. Den hade fått en kyss så det var omöjligt att montera framhjulet plus att lack i storlek som en enkrona hade försvunnit på längst nere på båda sidor.
Ett snabbt mail till deras info-adress med lite bilder och inget snack och inga frågor utan dom bad om ursäkt och skickade en ny ett par dagar efter. Utbyteshojen packades upp innan idag och grabben är nu glad som en speleman och cyklar rundor så det står härliga till. Han har dock lite väl stort intresse av växelindikatorn som visar vilken växel man har och tittar mer på den än på vägen.

Den trasiga cykeln står fortfarande i mitt garage och väntar på hur den skall skickas tillbaks. UPS ville inte ta emot den och Frogbikes har tydligen lite problem att boka en upphämtning hos mej. Jaja, det löser sig nog.
Kvaliteten på cykeln känns bra och finishen är nog lite bättre än jag hade räknat med.

Kan varmt rekommendera Frogbikes och dom har varit kanon hela vägen!

Ha de gott!

/AA!

Barncyklar samlingstråd
Jag var en snabbis inom Karlssons Cykel i Majorna, Göteborg idag.

Där stod en Frog 48 'spotted' i fönstret och väntade på en framtida lycklig ägare.

Prislappen på den var samma som jag gav pund+frakt om jag såg rätt.

Barncyklar samlingstråd
Fulmekade en springcykel för ett tag sedan. Köpte en 12" 199-kronors-cykel på XXL och plockade bort vevpartiet. Funkar kalas till min treåring. Vände sadelklämman upp-och-ner inne i sadeln för att få ner sadeln ytterligare någon cm, vilket var var som behövdes. Plockade även bort kedjeskyddet och tejpade för lagerskålarna.

2014-04-2609.11.27.jpg

Barncyklar samlingstråd
Såja, beställde en Hoy Bonaly 24" på Evans. Den ska väga ca 9kg, jag var tvungen att dubbelkolla med dom för jag har knappt sett någon 24" så lätt (Förutom Isla).

Barncyklar samlingstråd
Hej,
Har möjlighet att köpa Islabike via en kompis kompis i UK.
Nu gäller det två st Cnoc 14.
Någon som har koll hur man skickar bäst och enklast till Sverige?

Vill förenkla så mycket som möjligt för kuriren.

Mathias

Barncyklar samlingstråd
Jimmy123 skrev:
> Hej, snart dags för en ny cykel i
> födelsedagspresent till sonen.
> Framdämpare är ganska viktigt, så alla cyklar
> utan det går bort.
>
> Jag har fastnat lite för Felt Q20-S men inte sett
> någon nämna dom förut.
> De väger ca. 10,7 kg, det verkar i alla fall vara
> lite mindre än vad många andra 20" cyklar med
> framdämpare verkar väga. De både kostar och
> väger mindre än t.ex. Specialized HotRock 20"
> som jag först var inne på.
>
> Någon som har något gott eller ont att säga om
> dessa Felt-cyklar?

Det blev en Felt Q20-S till slut i 6-årspresent. Efter 2 veckors cyklande på den så är vi (föräldrar + barn) fortfarande väldigt nöjda med den, så om någon annan med är ute efter en 20" med dämpad framgaffel så kan jag varmt rekommendera dom. Tänk om man själv hade haft en sån där cykel då man var liten. Men jag var rätt nöjd med min limpasadelcykel med.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har en Hoy Bonaly 16" som vet eller kan mäta lägsta resp högsta sadelhöjd från marken?

Hittade en tabell som säger 33-47cm men det låter inte helt rimligt.

Barncyklar samlingstråd
hej

vet inte om frågan passar i denna tråd men chansar...
Dottern är verkligen glad för sin nya cykel och vill cykla ofta så jag kan inte vara annat än nöjd :o). Hennes vilja att cykla mer har dock hos mig skapat behov av ett cykeltillbehör som jag inte ens tror finns att marknaden??. Jag skulle vilja, som ett exempel, spontant kunna välja att cykla och hämta henne på förskolan vilket inte är möjligt om jag inte planerat väl på morgonen och tagit med hennes cykel och parkerat den där inför eftermiddagens cykeltur.... Jag går därför nu och klurar på hur man kan koppla på hennes cykel på min egen Mtb för att kunna släpa den med på enkla transportsträckor.... inte att jag ska kunna bogsera henne och cykeln utan endast att just bara transportera cykeln...
Är det någon här på forumet som vet om det finns någon färdig enkel och lätt produkt för detta eller kanske finns det någon som redan byggt något hemma i snickarboden och vill dela med sig av lite bra tips ??

Med vänlig hälsning
TC

Barncyklar samlingstråd
Med bogserbom så ska det gå att dra både med och utan barn på, det blir ju som att dra en enhjulig kärra bakom.

Puffar lite på min fråga, hur låg är lägsta sadelhöjden på Hoy bonaly?

Barncyklar samlingstråd
Timothy skrev:
> Anna, fråga på Evans dom var väldigt snabba på
> att hjälpa mig. Köpte en 24" Hoy därifrån.

Tack! Det ska jag göra.

Barncyklar samlingstråd
Annahojt skrev:
> Med bogserbom så ska det gå att dra både med
> och utan barn på, det blir ju som att dra en
> enhjulig kärra bakom.
>
Min tanke var något ännu enklare/lättare och som skulle kunna vara permanent monterat på cyklarna utan att det påverkar dessa nämnvärt....

Med vänlig hälsning
TC

Barncyklar samlingstråd
Cykeln levererad, pedalerna monterade
BMC 20" köpt på Evans
Första intrycket bra, men återkommer med mer info när vi testat ordentligt

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    72.2 KB · Besök: 141
Senast ändrad:
Tillbaka