Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag skulle vilja byta till en stel framgaffel på en Merida med 24 tums hjul. Vet någon var man få tag på en passande? Det jag hittar är en massa framgafflar till BMX när jag söker. Det skall finnas fästen till V-broms.

Barncyklar samlingstråd
Nån av Islabike-ägarna som haft problem med kasst monterad bakväxel? Jag har precis ställt en fråga ang växeljustering i en gammal tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/1231742 men det känns som om grundproblemet är att växeln var fulmonterad. L i botten och H max urskruvad vid leverans. Nu når jag inte minsta kransen och hoppar över största.
Som grädde på moset finns det rätt många detaljer som inte är rostfria utan ser riktigt risiga ut efter att ha plågats sen förra hösten. Cykeln har stått ute under bar himmel i skånsk fuktig vinter så det har säkert varit en prövning för den

Barncyklar samlingstråd
Nu har grabbarnas Hoy:ar kommit. De är väldigt snygga i verkligheten. Den orangea färgen lyser.

RR kommer!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    84.4 KB · Besök: 64
Barncyklar samlingstråd
Yes, dottern har en Belter 16. Grymt nöjda, enda problemet var att vevarmarna inte var åtdragna från fabrik så en ramlade av efter nån dags cyklande :)

Barncyklar samlingstråd
Cujo skrev:
-------------------------------------------------------
> Yes, dottern har en Belter 16. Grymt nöjda, enda
> problemet var att vevarmarna inte var åtdragna
> från fabrik så en ramlade av efter nån dags
> cyklande :)

Kul att ni är nöjda trots det lilla problemet!
Var köpte du cykeln?

Barncyklar samlingstråd
happymtb.fr skrev:
> Cujo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Yes, dottern har en Belter 16. Grymt nöjda,
> enda
> > problemet var att vevarmarna inte var åtdragna
> > från fabrik så en ramlade av efter nån dags
> > cyklande :)
>
> Kul att ni är nöjda trots det lilla problemet!
> Var köpte du cykeln?

http://www.bmini.be

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte min sons belter från toyella. Där kunde man boka en i förväg. De var slut i lager när jag började leta. Den är helt asgrym, förutom att vevarna lossnade på vår också.

Barncyklar samlingstråd
gragge skrev:
> Nån som har en sån här?
> http://whyte.bike/2014/product.php?xProd=109&x
> Sec=118
>
> Sjukt sugen på att köpa en till dottern. Måste
> vara bästa barncykeln ever!

Lite sådär har jag gjort nu när min 11-åring närmat sig 150-ich cm och önskade sig en 26"are.
Som vanligt när pappan ska bygga cykel så gick det över styr:
Det blev ett bygge på gammal 13"-tävlingsram från Corratec samt RS SID-gaffel, vxl/bromsar o nav fick bli vad som fanns i lådorna (Shimano LX + Saint :)
PhotoGrid_1408079295331.jpg

En glad o nöjd son blev det och pappan fick lite utrensat i förrådet. Win win alltså!
// Larsa

Barncyklar samlingstråd
Belter visade en 20" modell på Eurobike i år. Lika fin som 16"aren.

Annars såg Woom bikes cyklar fina ut.

Två olika företag (S'Cool och Bull) hade fatbikes i 20"

image.jpg

Barncyklar samlingstråd
Peter E skrev:
> Belter visade en 20" modell på Eurobike i år.
> Lika fin som 16"aren.
>
> Annars såg Woom bikes cyklar fina ut.
>
> Två olika företag (S'Cool och Bull) hade
> fatbikes i 20"
>

Hamana, hamana, hamana...

Barncyklar samlingstråd
Hur bör man montera stödhjul? skall cykeln kunna vicka lite från höger till vänster? (så har jag monterat nu i tron att det hjälper att förstå det här med balansen) alt att cykeln ej kan vicka och alltid har 4 hjul...? (Bäst är såklart utan stödhjul men nu behövs det, och ja vi har även spring och sparkcykel)

Barncyklar samlingstråd
NLC skrev:
> Svaret på frågan är väl INTE! Öva på något
> mjukt underlag istället.

Du har aldrig haft barn som varit starkt ointresserat av något skäl till att inte vilja öva utan stödhjul väl? Jag blir alltid lite provocerad av folk som vet vad som är bäst för andra...

Jag är i alla fall helt övertygad om att min dotter lärde sig snabbare (4,5år) av att ha övat med stödhjul.
Ja, jag tror egentligen att det är bättre att öva utan om barnet vill det, ja jag tror det är bra med balanscykel först men i mitt fall är jag säker på att hon fortfarande inte hade velat öva på cykeln utan stödhjul om hon inte fått trampa runt under sommaren med stödhjul och fått bli lite trygg. Jag köpte balanscykel - den ville hon knappt titta på. Målet var att gå direkt på cykeln utan stödhjul, men det var uppenbarligen bara mitt mål... Efter en sommar med stödhjul ville hon testa cykeln utan helt plötsligt och det funkade direkt.

Barncyklar samlingstråd
Har man inte fått springcykeln att funka så är det säkert enklast att köra stödhjul eller sånt där handtag.

Men är det bara så att man inte gett springcykeln tillräckligt med tid så är det nog bara att fortsätta nöta. För när ungen väl har balansen och rullar längre sträckor med fötterna uppe går det naturligt att byta till vanlig cykel. Om de fattar det där med att trampa, förstås.

Barncyklar samlingstråd
NLC skrev:
> Svaret på frågan är väl INTE! Öva på något
> mjukt underlag istället.

Smärtbaserad inlärning är inte något vi tycker fungera speciellt bra generellt, man kan låta bli och stänga av spisen också och bränner dom sig lär dom inte lägga handen där igen.. men som sagt funkar det för dig så kör på det men jag tror mig veta att vad som är bäst för oss och det är stödhjul. Med den taktiken förstår jag att du inte kan svara på min fråga om hur och inte om det ska monteras. Kanske någon annan mer samma erfarenhet som jag kan svara på frågan ang montering?

Barncyklar samlingstråd
Ja, stödhjulen ska monteras med lite glapp. Kanske inte bara för att man ska kunna balansera, men helt nödvändigt för att inte bakhjulet ska stå och spinna om asfalten har en liten fördjupning där.

Mitt äldsta barn var kung på springcykel men behövde stödhjul i alla fall eftersom han inte kunde trampa. Bromsa hade han redan lärt sig på Biltema-springcykeln, men har man övat på plattmark kanske bromsandet behöver övas också. Stödhjulen kunde skruvas av efter en dag. Yngre sonen klarade sig utan stödhjul, men han hade övat trampning på trehjulingarna på dagis.

Barncyklar samlingstråd
Octagon skrev:
> Ja, stödhjulen ska monteras med lite glapp.
> Kanske inte bara för att man ska kunna balansera,
> men helt nödvändigt för att inte bakhjulet ska
> stå och spinna om asfalten har en liten
> fördjupning där.
>
> Mitt äldsta barn var kung på springcykel men
> behövde stödhjul i alla fall eftersom han inte
> kunde trampa. Bromsa hade han redan lärt sig på
> Biltema-springcykeln, men har man övat på
> plattmark kanske bromsandet behöver övas också.
> Stödhjulen kunde skruvas av efter en dag. Yngre
> sonen klarade sig utan stödhjul, men han hade
> övat trampning på trehjulingarna på dagis.

Ge mig ett T,Ge mig ett A, Ge mig ett C, Ge mig ett K.. vad blir det? Tack! provade utan då dom ej var monterade vid köp och orden "pappa jag kan cykla"... yeah right, 3,5årings hybris.dom får sitta på några dagar till.Sen får hon testa att "köra upp igen"

Barncyklar samlingstråd
Jag kan ju säga att stödhjul definitivt har försenat mina barns cykellärande. Att det tog alldeles för lång tid för mig att förstå det kan väl bara skyllas, ja, just på mig. Stödhjulen är nu för evigt begravda.

Barncyklar samlingstråd
Hade en period med min äldsta där det bara var stödhjul som gällde. En äldre grannpojke hade.

Hon tog massa steg tillbaka, springcykla kunde hon bra, och hade cyklat utan stödhjul. Men det var inte värt att tvinga fram även om jag försökte motarbeta det .....

Jag rekommenderar lite "glapp" så man inte fastnar överallt men ändå så litet glapp att cykeln fastnar lite här och var - det blev receptet i mitt fall.

Det blev utöver fastnandet en del vurpor när hon skråade nedför kanter så efter ett tag insåg hon själv att det inte funkade.

Barncyklar samlingstråd
Lejon skrev:
> NLC skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Svaret på frågan är väl INTE! Öva på något
> > mjukt underlag istället.
>
> Du har aldrig haft barn som varit starkt
> ointresserat av något skäl till att inte vilja
> öva utan stödhjul väl? Jag blir alltid lite
> provocerad av folk som vet vad som är bäst för
> andra...

Du har så rätt, man har ju som förälder (oftast) inte särskilt stort mängd individer att prova på och ointresse för cykel (balans/tramp) har aldrig funnits i vår familj. Det jag vänder mig mest mot med stödhjulsanvändandet är att många föräldrar inte ser detta som ett steg i inlärningen utan ett sätt att göra det möjligt för barnet att "cykla". Men om du vet vad du gör så går det säkert bra.

Barncyklar samlingstråd
Vilken 20" ska man köpa till en tös som vill hänga med pappa ut i skogen, men ändå ha fotbroms?
Har försökt på alla sätt och vis att övertala henne att köra utan fotbromsar, men icke.
Växlar är ett måste iaf.

Barncyklar samlingstråd
JockeS skrev:
> Vilken 20" ska man köpa till en tös som vill
> hänga med pappa ut i skogen, men ändå ha
> fotbroms?
> Har försökt på alla sätt och vis att övertala
> henne att köra utan fotbromsar, men icke.
> Växlar är ett måste iaf.

En MTB med Shimano Nexus 3 eller Nexus 7.

Min yngsta kör med Nexus 3, vilket fungerar om man växlar ned den ett par kugg bak jämfört med det som sitter på från affär.

Jag har åkt både halvvasan och Bergslagsloppet 72 km (i söndags) med Nexus 7, så det funkar i skogen.

Barncyklar samlingstråd
Så! Nu är Hoy'en beställd. Blev en Meadowbank 20". Stod länge och vägde mellan den och Bonaly. Men valde bort den senare pga vxl. Det får komma på 24" istället anser jag.

Nu är det bara att vänta....

hoy-meadowbank-20-inch-2014-kids-bike.jpg

Barncyklar samlingstråd
jomper skrev:
> OK, den här köpte jag mer till mig än till
> grabben (som är för liten), jag erkänner.
>
>

Väldigt fin...

Sitter det fäste för skiva på navet också??

Edit: Den va tydligen disc ready enligt Commencals sida. Måste nog handla snart jag med då...

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Ge ungen en springcykel i 2-års present och sedan en trampcykel vid 3-årsdagen (utan stödhjul). Min första flicka cyklade själv efter 3.5 minuter. Dock skall jag vara ödmjuk med metodens allmängiltighet och avvakta två år till innan jag testat samma protokoll på nr 2.

Barncyklar samlingstråd
Kudos skrev:
> Ge ungen en springcykel i 2-års present och sedan
> en trampcykel vid 3-årsdagen (utan stödhjul).
> Min första flicka cyklade själv efter 3.5
> minuter. Dock skall jag vara ödmjuk med metodens
> allmängiltighet och avvakta två år till innan
> jag testat samma protokoll på nr 2.

Jag har kört samma på två barn, dock krävde nr 1 en halvdag med stödhjul för att lära sig trampa. Se till att springcykeln har handbroms och öva lite trampning på trehjuling (bra om dagis har) så går det galant att börja med trampcykel direkt.

Barncyklar samlingstråd
Nu har den anlänt. Jag är så nöjd med valet av Hoy ;)! Den är dock liiite för stor för att vara perfekt från start. Men sadeln ner i botten och styret nedflyttat en distans så blir det nära på. Bromsgreppen nås bra och känslan är god redan från start.

Den blåa lacken är grym in real. Och som tidigare skrivit, bra kvalitet!

Sonen är lyrisk och pinnar på bra :)

Bilagor

• DSC_5312.JPG
    DSC_5312.JPG
    87 KB · Besök: 60
Barncyklar samlingstråd
Jag är på jakt efter en ny 20" cykel till 6 åringen.
Valet står mellan HOY och Frog.

Hur har ni löst det med skärmar?
Är det någon som har fått till passningen med fasta skärmar,
typ Bluemels.

Barncyklar samlingstråd
wass skrev:
> Jag är på jakt efter en ny 20" cykel till 6
> åringen.
> Valet står mellan HOY och Frog.
>
> Hur har ni löst det med skärmar?
> Är det någon som har fått till passningen med
> fasta skärmar,
> typ Bluemels.

Enkelt. Köpte en beg 20" barncykel med skärmar för transport. Hoyen körs, precis som föräldrarnas finare cyklar, bara för nöjes skull :-)

Barncyklar samlingstråd
wass skrev:
> Jag är på jakt efter en ny 20" cykel till 6
> åringen.
> Valet står mellan HOY och Frog.
>
> Hur har ni löst det med skärmar?
> Är det någon som har fått till passningen med
> fasta skärmar,
> typ Bluemels.

Jag har monterat på Bluemels på en Kona med 20" hjul. Det har fungerat bra.

Vad det gäller Frogen så ingår det skärmar vad jag vet. De har dessutom uppdaterat specen på sina cyklar nu inför hösten. Bl.a. har de ändrat utväxling och vevarmlängd till det bättre.

Barncyklar samlingstråd
flight skrev:
> Jag vill konvertera bort växlarna på en
> 20tummare med frikrans. Byta bakhjul eller hur
> gör man enklast/bäst?
Vad har du för dropouts? Du måste ju ha ett sätt att spänna kedjan.

Barncyklar samlingstråd
happymtb.fr skrev:
> Supurb känns bra tills att man kollar på
> priset...
>
> Jomper, varför tog du den utan skivbroms? ;)

Den säljs utan skivbroms, men är förberedd. Sen kan man köpa till ett skivbromskit, men jag tänkte att något av det jag har säkert funkar och då bhöver jag bara köpa en 140mm skiva.

Barncyklar samlingstråd
jomper skrev:
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Supurb känns bra tills att man kollar på
> > priset...
> >
> > Jomper, varför tog du den utan skivbroms? ;)
>
> Den säljs utan skivbroms, men är förberedd. Sen
> kan man köpa till ett skivbromskit, men jag
> tänkte att något av det jag har säkert funkar
> och då bhöver jag bara köpa en 140mm skiva.

Köp gärna flera skivor, dom lär böjas ganska lätt med den lilla markfrigång som finns med 12" hjul. Skivbroms är häftig, men v-broms är lättare och har nog med kraft för småbarnscyklar, tycker jag.
Men en 12" Ramones är mycket snyggare än Rothan som sonen har...! :)

Barncyklar samlingstråd
Nån som har tips var man skulle kunna köpa korta (under 50mm) och lätta styrstam till barncyklar.
Det som jag har hittat så länge är biffiga DH/freeride/enduro styrstammar på 35 eller 40mm som är relativ tynga och dessutom anpassad till 31,6mm styre...

Tillbaka
Topp