Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Hetsjägar´n skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle vilja ha tips på en bra 20" mtb. Kravet
> från sonen är växlar och en dämpargaffel. Är
> man förvisad till Spec Hot Rock eller BMC SE20
> då?
>
> Grabben fick hyra en BMC SE20 när vi var på
> Mallis nyligen och upptäckte det fina med att ha
> växlar. BMC:n kan absolut vara ett alternativ,
> men tänkte undersöka ytterligare uppslag. Ju
> mindre ram desto bättre.

Nästan alla stora tillverkare har en 20" med 6-7 växlar. Ett fåtal har skivbromsar också tex Kona.

Cube Kid 200 är en ganska liten 20". Tror den är ungefär 3cm kortare än Hotrock.

De "dedikerade" barncykeltillverkarna som Islabike samt Frog, Kania, Pinnacle brukar köra utan dämpgaffel. Det sparar massor av vikt. Smaksak.

Vill du ha lite "finare" kanske Orbea har något.

Undvik billighets och stormarknadscyklar så blir det nog bra och känn på vikten. Är det mycket stål blir det våldsamt tungt....

Barncyklar samlingstråd
Funderar på en Trek 3700 13" till min 9-åring. Syftet är framförallt transport, men även att den ska fungera till enklare dirtbanor och skogsstigar i lite lagom tempo.
Han kommer från en sämre begagnad Kona Shred 24" som dessutom tog sopslut efter att den blev kvar utomhus en töande natt (snöraset killed it) :(

Då till frågan: Hur länge kan man ha en 13" ram egentligen? Det är väl mest där det står och hänger nu.
Pengar spelar roll i frågan; annars hade jag köpt en cykel som passar nu, och om två år hade jag köpt en ny cykel, osv.

Barncyklar samlingstråd
Tack för bra tips! Finns ju en hel del fina barnhojar. Då grabben är på gränsen till för liten för 20" försöker jag kolla vilken som har mest passande geo, dvs låg standover och kort. Tar gärna emot förslag.

Barncyklar samlingstråd
Just mätt sonen, 106 cm lång och grenmått på 45 cm.

Det jag nu tittar på är Frogbike (43 eller 48?) eller Islabike Cnoc 16.
Islabike, är den mer känd och håller då värdet bättre?
Frogbike, känns som jag i så fall vill gå för 48 cm för att inte behöva byta redan nästa år, väl stort eller?

Rent allmänt, Isla eller Frog?

Barncyklar samlingstråd
Hetsjägar´n skrev:
> Tack för bra tips! Finns ju en hel del fina
> barnhojar. Då grabben är på gränsen till för
> liten för 20" försöker jag kolla vilken som har
> mest passande geo, dvs låg standover och kort.
> Tar gärna emot förslag.

Det blev en Hoy Bonaly för min grabb som är lite kort i rocken just pga av standover var låg.

Barncyklar samlingstråd
phaaast skrev:
> Det blev en Hoy Bonaly för min grabb som är lite
> kort i rocken just pga av standover var låg.

Jag tänkte också slå till på en hoy bonaly. För dottern blir det dock en 24". Hur gjorde de med växelreglage och bromsar? Satte de växelreglage och bakbroms till höger eller fick de den med engelsk konfiguration där allt är bakvänt?

Barncyklar samlingstråd
Då vi är familjen bakvänd/annorlunda så var den engelska bromsstandarden rätt för oss. Växelreglage är inte bakvänt. Men det är ju wirebromsar (på 20" iaf), så att byta plats tar inte många minuter.
Köpte från Evans, kom hem på några dagar.

Barncyklar samlingstråd
En stilla fundering: Finns det över huvud taget vettiga AM/FR-hojar för barn? De jag hittar (Grom, Supreme, Ripcord) väger i princip samtliga minst lika mycket som min egen hoj. Prismässigt ligger de närmare 20kkr, vilket kan vara svårt att motivera för barn som växer som ogräs. Dessutom verkar inte begagnatmarknaden vara gigantisk direkt.

Hur gör ni? Spenderar, låter barnen köra hardtail...? Eller har jag missat något alternativ?

Barncyklar samlingstråd
felldin skrev:
> phaaast skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Det blev en Hoy Bonaly för min grabb som är lite
> > kort i rocken just pga av standover var låg.
>
> Jag tänkte också slå till på en hoy bonaly.
> För dottern blir det dock en 24". Hur gjorde de
> med växelreglage och bromsar? Satte de
> växelreglage och bakbroms till höger eller fick
> de den med engelsk konfiguration där allt är
> bakvänt?

Växelreglaget för bak sitter ju till höger oavsett, men jag har ett svagt minne av att jag bytte plats på vajrar och höljen när vår grabb fick sin Hoy förra året vid denna tiden.

Barncyklar samlingstråd
Stackars barn som måste köra HT. Som asfalt i sandlådan... :)

För små barn som mina duger HT bra. Med en 14 kilosklump skulle dom inte få upp så mycket fart att fjädringen skulle ha nån inverkan. Man får helt enkelt låta bli dom värsta stenkistorna när barnen är med.
Cykla till polarna och skolan med en 20 kkr hoj.... nja.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vi köpte en Focus Raven Rookie 16" till våran son som är 4 år, han och vi är helnöjda! Vi kollar även på en Raven Rookie 24" till dottern som är 8 år.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    84.9 KB · Besök: 67
Barncyklar samlingstråd
Blev av med en av vår Hoy Bonaly igår/inatt. Tipsa gärna om den dyker upp till salu. Försvann på Södermalm i Stockholm. (Den försvunna cykeln hade reflexer och handtag bak på sadeln)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    130.5 KB · Besök: 58
Barncyklar samlingstråd
Vet ni om det finns skydd som passar små barn (4-5 år)?
Jag tänkte främst på knä- och armbåge-skydd i såna där mjuka material som dämpar lite och undviker dom tårframkallande skrapsår. Hårda skydd är inte av intresse eftersom dom brukar förhindrar rörelsen och/eller blodcirkulation...

Barncyklar samlingstråd
Så har sonen växt ur sin beinn 24.

Han har 68cm insöm och är 147cm, med 6 månader till födelsedagen. Skall man satsa på att övertyga honom om en beinn 26 large eller köpa en lätt, prisvärd HT 26" vuxencykel? Vilken är vettigast i så fall?

Tackar

Barncyklar samlingstråd
Tack för tipsen angående skydden!
jag såg att bliss har skydd i barnstorlek à 800kr paret vilket jag tycker är lite för saftig... dessutom är det lite kraftigare skydd. Jag hade önskat nåt mer åt deras minimalist hålet.

Barncyklar samlingstråd
happymtb.fr skrev:
> Tack för tipsen angående skydden!
> jag såg att bliss har skydd i barnstorlek à
> 800kr paret vilket jag tycker är lite för
> saftig... dessutom är det lite kraftigare skydd.
> Jag hade önskat nåt mer åt deras minimalist
> hålet.

Du som är händig borde kunna fixa något själv väl? Begagnad våtdräkt för barn som klipps i lagom längder för att bli mjuka skrapskydd för knä och armbågar?

Barncyklar samlingstråd
Nån som har tips på en 24" som inte är apdyr till dottern, mtb. Skulle köpa en Commencal Ramones men det var fel saldo på deras shop så de billigare var slut...

Barncyklar samlingstråd
soderblom skrev:
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för tipsen angående skydden!
> > jag såg att bliss har skydd i barnstorlek à
> > 800kr paret vilket jag tycker är lite för
> > saftig... dessutom är det lite kraftigare
> skydd.
> > Jag hade önskat nåt mer åt deras minimalist
> > hålet.
>
> Du som är händig borde kunna fixa något själv
> väl? Begagnad våtdräkt för barn som klipps i
> lagom längder för att bli mjuka skrapskydd för
> knä och armbågar?

Det var ett bra tips, tack!

Phaaast tack du med. Skydden känns tyvärr lite för stora för sonen som är bara 4, 5

Barncyklar samlingstråd
Ni som har köpt och sedan avyttrat lite dyrare barnhojar (10-15 kkr), hur ser andrahandsmarknaden ut? Tycker den är extremt svårbedömd.

Får man tillbaka någorlunda vettigt med pengar eller ska man ställa in sig på att skriva av utgiften? Förutsätter naturligtvis att cykeln blir vettigt servad och vårdas någorlunda väl... :)

Barncyklar samlingstråd
Octagon skrev:
> Stackars barn som måste köra HT. Som asfalt i
> sandlådan... :)
>
> För små barn som mina duger HT bra. Med en 14
> kilosklump skulle dom inte få upp så mycket fart
> att fjädringen skulle ha nån inverkan. Man får
> helt enkelt låta bli dom värsta stenkistorna
> när barnen är med.
> Cykla till polarna och skolan med en 20 kkr
> hoj.... nja.

Vet inte om det där var kommentar på mitt tidigare inlägg, men ändå:
Bakdämpare på barnhoj är inte alltid en dum idé. Då det går fortare (framförallt utför) har jag märkt att bakhjulet tenderar att bli nervöst för min grabb. Tror inte det är bara teknik. Visst, han skulle kunna ha än mer bakvikt, men det blir svårt att kontrollera en HT över brakebumps och stenar (i Järvsö e.d.) eller allmänt stök i Hellas med omnejd.
Tror faktiskt det är svårare för barn då de väger mindre i förhållande till cykeln och hjulen har mindre diameter.
Det är just därför jag kikar på bättre fulldämpade cyklar då jag hoppas att en lättare cykel i kombination med en för barn avstämd bakdämpare skulle öka självförtroendet då det går fortare.

Sedan skulle han inte cykla till en kompis på en fulldämpad hoj. Den blir dedikerad familjeturer och park-äventyr. Frågan kvarstår huruvida det finns någon andrahandsmarknad för bättre fulldämpade 24". Om jag får tillbaka en del pengar vid ev. försäljning så är beslutet lätt. Mindre benägen att rakt av skriva av 15-20kkr. :-/

Barncyklar samlingstråd
Snart dags för sonen att gå upp till 26" (inte riktigt än, så jag är lite tidigt ute).
Han håller på med andra sporter, och har inte visat intresse för att börja cykla seriöst. Cykeln kommer därför huvudsakligen användas för bus på gatan och transport till och från skolan/kompisar. Några enstaka kilometer som mest.

Såg att det var ett tilltalande pris på den här:
http://www.commencal-store.co.uk/Mobile/MBSCProduct.asp?pdtid=12499934

1. Jag kan för lite om komponenterna. Är det bara skräp eller är det ett riktigt bra pris?
2. Den här hojen skulle väl fungera även om jag skulle lyckas locka ut honom i skogen?
3. Fungerar cykeln till kortare transporter, eller är det en ren hopp- och lekcykel?
4. Dropout:en ser ut att vara utbytbar/vändbar. Det är väl för att man ska kunna få vertikala och hänga på växlar? (Jag kollar naturligtvis detta med commencal innan eventuellt köp.)
5. Om man ska hänga på växlar (krav för att det ska vara aktuellt med köp). Är det växel, kassett, ny kedja, reglage och wire man behöver för att få igång växleriet? Eller missar jag något?

Lägg inte för mycket tid på att svara. Tror inte att det blir affär i alla fall, eftersom jag som sagt är för tidigt ute.

Barncyklar samlingstråd
Jag letar efter nya pedaler till barnen, de är 4 och 6 och behöver något med hyfsat grepp, jag tänker plastpedaler med piggar, var får man tag på det?

Barncyklar samlingstråd
Fast dom där är väl ganska stora eller? Jag tänkte mig några mindre som passar barnfötter. Det blir lite oproportionerligt med för stora pedaler.

Barncyklar samlingstråd
Men allvarligt, är det *ingen* som bevistat tråden som köpt eller funderat på att köpa heldämpad till son/dotter? Vafals?! :)

Barncyklar samlingstråd
Det finns inga genvägar. Man behöver kämpa för att gå ner vikten på en barncykel.

Neo, 5 år, väger toplock.
tevi_CQ_SLLrnXCaVIBy8XqBA3cl_lDV_0zL93jsUbie=w1548-h871-no

Orginalstyret plus stam som syns på golvet väger 620(!) gram. Också bytt förstås.

Barncyklar samlingstråd
Premiär på 24-tumshjul idag. Scotten som överlevt två storebrorsor fick godkänt.

/johan

Bilagor

• _20150730_182615.JPG
    _20150730_182615.JPG
    168.9 KB · Besök: 49
Barncyklar samlingstråd
JojjeM skrev:
> Premiär på 24-tumshjul idag. Scotten som
> överlevt två storebrorsor fick godkänt.
>
> /johan

Härliga tider! Bra med kvalitetsgrejer! (Tänker jag åtminstone när jag köper hojar åt äldstingen.)

Barncyklar samlingstråd
Foxis skrev:
> Men allvarligt, är det *ingen* som bevistat
> tråden som köpt eller funderat på att köpa
> heldämpad till son/dotter? Vafals?! :)

Jodå. Sonen är nu 11 och förra året började han köra på en Supreme 24 byggd för hållbarhet men hyggligt lätt med luftdämpare.

Värdeförlust har jag inte tänkt på av två orsaker. Hoppas att lillasyrran vill ärva och MTB är inte en ekonomisk sport ?
Fotot taget av Tobbe.

Bilagor

• FB_IMG_1438297899845.jpg
    FB_IMG_1438297899845.jpg
    159.5 KB · Besök: 50
Barncyklar samlingstråd
Någon mer som har erfarenhet av Woombikes?
Beställde en Woom 2 14 tummare till min son som fyller 3 om 2 månader. Den levererades igår och det behövdes inte många minuter innan han cyklar själv på den och bromsar med bromshandtagen. Känns som en bra cykel som är precis lagom stor för honom på minsta sadelhöjden nu. Han är 96 cm och har 38 cm lång insida på benet (lägsta sadelhöjd är 42,5 cm vilket inte många andra matchar).
Han har sedan i julas cyklat på en balanscykel utan handbroms och fattade ändå väldigt snabbt hur handbromsen fungerade. Stod och valde mellan denna eller en Islabike cnoc 14, alternativt en billig 12 tummare.
Är väldigt nöjd med mitt val hittills nu när han svischar fram och tillbaka här hemma. I europa levereras de utan fotbroms.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp