Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Sååå, jag har missat alla chanser till att köpa i tid och säljaren av en Cnok har slutat svara på PM.. Vad skall jag köpa till min nya cyklist? Ryttaren är en meter lång och snabb leverans eller i butik är MYCKET viktigare än pris.

Det här blir hennes första cykel med trampor.

Barncyklar samlingstråd
Vad jag förstår har islabikes åter börjat leverera till resten av Europa. Bara att beställa ;)
Andrahandspriserna på cnoc är ju ganska höga, så man kan lika gärna köpa nytt. Cnoc14 kostar ju GBP 250 med fri leverens.

Barncyklar samlingstråd
Slog till på en Ghost Powerkid 20 till min dotter då hon vuxit ur sin cnoc 16 (som nu ärvs av lillebror). 2000 på xxl kändes ok. Cykeln känns rätt ok om än lite tung (framgaffeln är boven i dramat). Kunde inte motivera de 2000 extra för en beinn 20.

Den rosa färgen gjorde att jag lyckades avstyra en ren flickcykel :)

Barncyklar samlingstråd
Som målbildsträff kan vi kalla det katastrofal miss. Men lyssnar vi till cyklisten i fråga blev det perfekt! Inklusive hemglasstuta.

Den där helt ok White cykeln jag köpte blir till att lämna tillbaks. Men den köndes som ett gott alternativ när det blir dags igen.

PS lunch intags givetvis på cykel. Skall bli intressant att se hur det går med middag. DS

Bilagor

• DSC_1814.JPG
    DSC_1814.JPG
    115.3 KB · Besök: 56
Barncyklar samlingstråd
Pojken har sladdat slut på bakdäcket på Islan. Hojen har rätt så trånga skärmar, så ett 16"x1.9" Schwalbedäck fick inte plats... 1,5" är nog att föredra.

Säljer nån av postorderdrakarna 16"-däck med kvalitet egentligen? Hittar knappt nånstans. Börjar undra om det är min navigeringsförmåga som brister...

Det går säkert att beställa direkt från Islabikes, men de är ju inte helt smidiga att shoppa småsaker från.

/Dag

Barncyklar samlingstråd
@dag, efter cyklar-på-taket-kör-in-i-parkeringsbom-krash så ska jag beställa minst en grej från islabikes. Bor på lidingö om du vill skicka med en beställning på däck

Barncyklar samlingstråd
Atlas skrev:
> Den där helt ok White cykeln jag köpte blir till att lämna tillbaks.

Varför? För stor?

Skulle vilja öka hjulstorleken till fyraåringen, 12" ger liksom ingen stabilitet, även om ramen är lång...

Barncyklar samlingstråd
Ultralite skrev:
-------------------------------------------------------
> Om ngn funderar på skärmar till sin barn mtb så
> kan jag rekommendera sks velo 55. Funkar äVen med
> dämpgaffel om det finns skruvhål.

Tack för tips.
Är precis på jakt efter skärmar till dotterns 24" MTB som även ska funka som vardagscykel. Skruvhål finns i gaffelbryggan samt i tvärslån mellan sadelstagen.

elsahojar.JPG

/Johan

Barncyklar samlingstråd
V-broms på en Specialized Hotwalk, finns den nån bra universallösning nånstans? Tektro Mini-V verkar va grejen om man googlar, men hur ska man få fast dom på sadelstagen? Hmm..

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Atlas skrev:
> Sååå, jag har missat alla chanser till att
> köpa i tid och säljaren av en Cnok har slutat
> svara på PM.. Vad skall jag köpa till min nya
> cyklist? Ryttaren är en meter lång och snabb
> leverans eller i butik är MYCKET viktigare än
> pris.
>
> Det här blir hennes första cykel med trampor.

Om det inte har löst sig så verkar frogbikes på cykloteket vara ok. Vi köpte en 24 där under semestern till minsta som växt ur sin 20-isla innan storasystern växt ur sin 26:a. Vissa skillnader mot islabikes, men överlag och för användingsområdet verkar de vara jämförbara.

Barncyklar samlingstråd
Var det nån som hade nåt förslag på en XS 26" ? Med kort styrstam tror jag det hade funkat bra för min son

Annars hittade jag en Raleigh på wiggle som spontant verkade bra. Nån som har nån synpunkt? http://www.wiggle.co.uk/raleigh-2015-performance-26/

Dottern har spetsat in sig på den här
Raleigh Starz 20" http://www.wiggle.co.uk/raleigh-starz-20/
Den är rosa så egentligen spelar inga argument nån roll. Men synpunkter även på den mottages med tacksamhet.

Barncyklar samlingstråd
rikard skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sååå, jag har missat alla chanser till att
> > köpa i tid och säljaren av en Cnok har slutat
> > svara på PM.. Vad skall jag köpa till min nya
> > cyklist? Ryttaren är en meter lång och snabb
> > leverans eller i butik är MYCKET viktigare än
> > pris.
> >
> > Det här blir hennes första cykel med trampor.
>
> Om det inte har löst sig så verkar frogbikes på
> cykloteket vara ok. Vi köpte en 24 där under
> semestern till minsta som växt ur sin 20-isla
> innan storasystern växt ur sin 26:a. Vissa
> skillnader mot islabikes, men överlag och för
> användingsområdet verkar de vara jämförbara.

Tack! men vi tar det till våren. Vi prövade en 16" men den var för stor och tjejjen inte mogen. :)

Barncyklar samlingstråd
erik h skrev:
> Atlas skrev:
> > Den där helt ok White cykeln jag köpte blir
> till att lämna tillbaks.
>
> Varför? För stor?
>
> Skulle vilja öka hjulstorleken till fyraåringen,
> 12" ger liksom ingen stabilitet, även om ramen
> är lång...

Japp, för stor. Hade kanske funkat om hon kunnat cykla men så är det inte.

Barncyklar samlingstråd
swedo skrev:
> @dag, efter
> cyklar-på-taket-kör-in-i-parkeringsbom-krash så
> ska jag beställa minst en grej från islabikes.
> Bor på lidingö om du vill skicka med en
> beställning på däck

Tack för ett vänligt erbjudande :) men jag bor i Linköping, så det blir nog mindre trassel om jag beställer själv.

/Dag

Barncyklar samlingstråd
Beställde en Rothan så fort jag fick veta att Islabikes skeppade till Sverige igen. Den kom på ett par dagar och budfirman lyckades ta sig ända upp till lägenheten och ringa på trots att det är portkod som jag inte hade uppgett innan. Lillkillen har kört på minsta Pukyn förut och nu är han jättenöjd med att ha riktiga däck med ventiler som går att pumpa.

Bilagor

• 20150828_180250.jpg
    20150828_180250.jpg
    84.8 KB · Besök: 67
  • 20150828_180257.jpg
    20150828_180257.jpg
    86.1 KB · Besök: 64
  • 20150828_180300.jpg
    20150828_180300.jpg
    85.4 KB · Besök: 73
Barncyklar samlingstråd
Såhär såg vår fikastund ut på måndagens cykeltur i Hisingsparken. Blev en mil totalt vilket känns ganska långt när han inte ens fyllt tre än. Ska bli kul och se hur cykelintresset utvecklar sig. Han har också lärt sig hur kul det är med ryggsäck med vatten i. Skönt att slippa springa runt med en flaska.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    131.6 KB · Besök: 69
Barncyklar samlingstråd
Köpte Islabikes Cnoc16 och även jag upplevde stänkskärmarna som trånga. Ringde supporttelefonen och fick förklarat att man lätt kan justera distansen mellan däck och stänkskärmen med hjälp utav skruvarna intill infästningen på gaffelbaljorna och bakstagen. Det går även att höja skärmarna vilket ger större valfrihet vad gäller däck.

Barncyklar samlingstråd
sirius skrev:
> Beställt.. Jag vet en som kommer att bli väldigt
> glad :-)

Nice! Var beställer man en sådan? Leveranstid?

Barncyklar samlingstråd
SebvandenBergen skrev:
> Det går även att höja skärmarna vilket ger
> större valfrihet vad gäller däck.

Eh, det hade jag verkligen inte fattat. Ska provas bums. Vore ju kanon om det gick.

/Dag

Barncyklar samlingstråd
Någon som vet om det finns någon prisvärd fatbike till en kille på 9-10 år? Har kikat lite på on-ones men tänkte komma om det fanns något mer.

Barncyklar samlingstråd
Bytte bakdrev på sexåringens ss-footie härom dagen. Från 16 till 18 tänder. Gjorde stor skillnad uppför den lilla backen till skolan.
Lätt och billigt mek som gav stor utdelning.

Samtidigt som jag beställde drevet, köpte jag en ny sadel för att pimpa cykeln lite. Efter att ha provcyklat den nya sadeln en kort sväng på gatan, kom hon tillbaka med gråten i halsen. Hon älskade färgen men den var helt omöjlig att sitta på. Stackarn. Sadeln står i hyllan på hennes rum nu :-) och där blir den nog kvar.

Barncyklar samlingstråd
@lintott Från "Cykellagret.se", leveranstid ca. 1 vecka. Skulle skickas i början på denna veckan. De andra delarna har jag beställt från cyclecomponents, sen har jag Cannondale kedjestagsskydd i neopren samt flaskhållare Cannondale liggande :-) Ska bli skönt att ha en Lefty i huset igen ;)

Barncyklar samlingstråd
Zliper skrev:
> Någon som vet om det finns någon prisvärd
> fatbike till en kille på 9-10 år? Har kikat lite
> på on-ones men tänkte komma om det fanns något
> mer.

http://www.bikesteelborrow.com/kids-bikes/s-cool-xxfat-24-18-s

Har precis beställt en till min snart-8-åring, så jag har inte sett den IRL men för reapris €599 + €7 frakt, hur kan det gå fel?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Fick hem en Commencal Ramones 14 till min treåriga grabb.
Mycket imponerad. Kul att det verkar vara standardlösningar och dimensioner på styre, styrstam och styrrör tex.
Fjolårsmodell köpt på rea.

Bilagor

• 20150908_100121.jpg
    20150908_100121.jpg
    100.4 KB · Besök: 73
Barncyklar samlingstråd
Den är nog ngt stor i dagsläget. Tanken är väl att den ska passa som en handske till våren.
Bakåttramp och dubbla handbromsar är det.

Barncyklar samlingstråd
sirius skrev:
> Så här blev det. Väntar med platt styre, efter
> att Jr. har testat en runda.

Fett, snart ska mina ungar också ha Lefty som pappa.

Barncyklar samlingstråd
Kung_Gustaf skrev:
> Vilka vettiga 16" med trampor kan man söka efter
> på begagnatmarknaden?

Early Rider Belter, Islabikes Cnoc, en spesch som ser ut som en BMX. dom 2 första är nog lättare

Barncyklar samlingstråd
SKa snart investera i en cykel åt min dotter, lutar åt en Frog 55 eller en Hoy Bonaly 20'. Undrar lite vad ni har för lås åt era barncyklar, vill jag att de ska klara av o hantera låset plus att det ska att låsa fast cykeln i något. Har just nu bara ett litet slanglås (tror nog jag ta och klippa av det med min lille knipex-avbitare).

/a

Barncyklar samlingstråd
Någon som har tips på var man bäst köper barnsadlar? Tycker att det känns lite svårgooglat. Går väl att köpa direkt från isla men vad finns det för annat?

Barncyklar samlingstråd
Hej,
min femåring kör omkring på en 16-tums Frog. Går som blixten. Det enda jag inte är nöjd med är pedalerna som är av plast och inte har det bästa greppet. Nån som vet några bra ersättningspedaler? De enda barnspecifika jag hittat är de här
http://www.bike-discount.de/en/shop/pedals-8221
fortfarande i plast men verkar ha bättre grepp än standardpedaler. (även om det är svårt att avgöra)
Och hur är det med gänga? Inga fallgropar där med barncykel från UK?

Är också på jakt efter offroaddäck till en 20-tums Isla. Några tips där? Eller är det bara att köpa första bästa?

Tacksam för tips!

Barncyklar samlingstråd
PS skrev:
> Hej,
> min femåring kör omkring på en 16-tums Frog.
> Går som blixten. Det enda jag inte är nöjd med
> är pedalerna som är av plast och inte har det
> bästa greppet. Nån som vet några bra
> ersättningspedaler? De enda barnspecifika jag
> hittat är de här
> http://www.bike-discount.de/en/shop/pedals-8221
> fortfarande i plast men verkar ha bättre grepp
> än standardpedaler. (även om det är svårt att
> avgöra)
> Och hur är det med gänga? Inga fallgropar där
> med barncykel från UK?
>
> Är också på jakt efter offroaddäck till en
> 20-tums Isla. Några tips där? Eller är det bara
> att köpa första bästa?
>
> Tacksam för tips!

Jag funderar själv på DMR V6 plastpedaler och på fråga 2 så verkar min dotters Schwalbe black jack funka ganska bra.

Barncyklar samlingstråd
Tack för det Ultralite! Så du tror det är lugnt att slänga på vuxenpedaler till knoddarna? Ja, jag kan inte riktigt komma på vad problemet skulle vara. Att de lättare slår i marken?

Barncyklar samlingstråd
Belsebubb skrev:
> SKa snart investera i en cykel åt min dotter,
> lutar åt en Frog 55 eller en Hoy Bonaly 20'.
> Undrar lite vad ni har för lås åt era
> barncyklar, vill jag att de ska klara av o hantera
> låset plus att det ska att låsa fast cykeln i
> något. Har just nu bara ett litet slanglås (tror
> nog jag ta och klippa av det med min lille
> knipex-avbitare).
>
> /a

Jag tröttnade på att släpa på vajer/kebellås och köpte ett ramlås som funkade fint att montera på Frog 52. Det fick däremot inte plats på CNOC 16. Ramlås funkar fint för 6-åriga dottern att låsa och låsa upp, och kan ju kompletteras med vajer att låsa fast i om man vill.

Tillbaka
Topp