Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
cxy skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tips! Om man skulle hugga en 16-tummare
> därifrån så hamnar man runt 2300 kr, det är ju
> inte så dumt. Är det rimligt att välja en
> 16-tummare till en normallång fyraåring? Hon
> kommer ju vara fyra och ett halvt när
> cykelsäsongen drar igång igen.
> Sitter någon på fler tips?

Min tjej hade en isla 16 när hon var 4. Inga problem. Tror det finns en storlekstabell på commencals hemsida.

Barncyklar samlingstråd
Ok, tittade i tabellen men jag vet att det ibland här i tråden lyfts fram hur viktigt det är att hojen inte är det minsta för stor så jag tänkte att jag frågar. Men då kan jag med gott samvete satsa på 16".

Barncyklar samlingstråd
Jag letar efter en 24" fatbike till min grabb, inte det lättaste att hitta bra alternativ, on ones är läcker men kostar för mycket tycker plånboken. Felt cruncher är lite mer prisvärd tycker jag, eller om det blir en tur till Norge och köpa en nakamura..

Barncyklar samlingstråd
Så har dotterns julklapp kommit, en Orbea Mx Team 24". Ihopmonterad och klar minus reflexer, skärmar och sånt vägde den 10,4 enligt bagagevågen. Växlar och bromsar var bra inställda, en grej var felmonterad vilket jag naturligtvis upptäckte för sent, fick montera om lite grejer. Framgaffel var för tjock för skruven som följde med framskärmen som jag köpt, så det blir till att hitta en ny.

Bonuspoäng till den som ser vad som var felmonterat.

Bilagor

• DSC_0041.JPG
    DSC_0041.JPG
    113.6 KB · Besök: 105
Barncyklar samlingstråd
7gardaddy skrev:
> Så har dotterns julklapp kommit, en Orbea Mx Team
> 24". Ihopmonterad och klar minus reflexer,
> skärmar och sånt vägde den 10,4 enligt
> bagagevågen. Växlar och bromsar var bra
> inställda, en grej var felmonterad vilket jag
> naturligtvis upptäckte för sent, fick montera om
> lite grejer. Framgaffel var för tjock för
> skruven som följde med framskärmen som jag
> köpt, så det blir till att hitta en ny.
>
> Bonuspoäng till den som ser vad som var
> felmonterat.

Både gaffel och ram ser ut att vara förberedda för skivbroms, är naven också det? Jag har tittat på den den modellen lite också.

Barncyklar samlingstråd
dnleriksson skrev:
> Sadelstolpen?

Jupp. Eller snarare sadeln kanske. Grattis, 12 poäng.

Upptäckte inte förrän bakskärm och reflex var monterade, så det blev till att göra om. Förra cykeln vi köpte satt lampan åt fel håll på framgaffeln på, vilket ledde till att framgaffeln monterades bak-å-fram

Barncyklar samlingstråd
SalkinL skrev:

>
> Både gaffel och ram ser ut att vara förberedda
> för skivbroms, är naven också det? Jag har
> tittat på den den modellen lite också.

Nej, jag är ganska säker på att det inte var förberett för skivbroms på naven. Var tvungen att kolla på däcket för att lista ut åt vilket håll jag skulle sätta framhjulet (förutom framåt då...)

Barncyklar samlingstråd
Jag ska köpa en 24" fatbike till grabben och snackar med affären om att ändra utväxlingen lite. Just nu sitter det vansinniga 36, 13-34t. Ddt alternativet kag har är att byta klinga fram, vad tror ni blir lagom, 28 eller 30 fram?

Barncyklar samlingstråd
Så börjar det närma sig dags för nästa inköp. Pojken håller på att växa ur sin 16"-hoj, så det är dags att börja kolla på 20".

Klurar lite på en Early Rider Belter 20". Fin men dyr... Nån som har provat en ännu? SRAM i-motion-navet, är det frihjul på det? Hojen har ju handbroms både bak och fram, så det tyder väl på att det är det.

http://earlyrider.com/collections/bikes/products/belter-20-urban-3

Annars funkar förstås alltid en Isla. Undrar vad gossen säger om han får en likadan cykel som storasyster...?

/Dag

Barncyklar samlingstråd
Vi har en Early rider 16" som vi är ganska nöjda med. Den som säljs nu har uppgraderas och skulle vara kanon. Det som var inte tiptop var mest att det var mini Vbroms som tog i däcken när jag bytte till mönstrad däck, frihjulet sitter på vevarm (vilket visade sig vara en mindre problem än vad jag trodde eftersom sonen klagade aldrig på att den nöt i hans ben när han frihjulade!), handtagen vara lika stora som mina och pedalerna var snygga men hala som tvål!
Jag misstänker att det finns nu liknande uppgraderingar på dom andra modeller...?

I-motion navet har jag inte provat men tänkt på att det är kul att ha så många växlar som möjligt när man visar sin cykel till kompisarna! :)
Dämpad gaffel är också cool...! även om det blir tung då.

Barncyklar samlingstråd
Nån som har tips på lätta bromshandtag till V-broms?
det ska passa till en 5 åring

Jag har ett par XT men även med justeringsskruven skruvad till max är dom för stora...

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
happymtb.fr skrev:
> Nån som har tips på lätta bromshandtag till
> V-broms?
> det ska passa till en 5 åring
>
> Jag har ett par XT men även med justeringsskruven
> skruvad till max är dom för stora...

Har inte testat någon av modellerna själv, men här finns en del att välja på:

en.hollandbikeshop.com/bicycle-parts-children-s-bikes/children-s-bicycle-brake/

Barncyklar samlingstråd
Frog 62 med skärmar för 270 pund (9,2kg) eller Isla Beinn 24 (8,8kg) utan skärmar för 399.

Men enligt tester är viktskillnaden 1kg.

Om så är fallet är ju Isla det självklara valet.

Någon som har en frogbike och vägt?

Barncyklar samlingstråd
Hur länge har era barn sina cyklar innan det är dags att byta? För mina barn har det under de första 8 åren varit två år i snitt, fortsätter det i samma takt upp i åldrarna? Eftersom det inte bara är storlek och slitage som spelar in utan även utseende, typ av cykel och cykling, stannar det någonsin av? Alla barn är naturligtvis olika men det vore kul att höra om era erfarenheter.

En av anledningarna till min fråga är att min son behöver en ny, både på grund av storlek och slitage och jag funderar på 24 eller 26 tums hjulstorlek.

mvh /Jesper

Barncyklar samlingstråd
Min son bytte cykel rätt så ofta i början men han är emot växlar så han har nöjt sig med sin 20" MTB samt att jag fick tag i en gammal AngloDane med limpa och aphäng som är lite större. Men de flesta av hans kompisar byter cykel rätt ofta. Verkar som att punka är största anledningen för dom att byta så vet inte riktigt vad dom har för föräldrar.

Barncyklar samlingstråd
Kan han ha en 26" så är väl det mer framtidssäkert. Min 8 åring (9 i april) kör 24" Islabike, den är rätt liten för att vara 24", så att köpa en sån till honom nu hade varit att tappa ett år av livslängden. Han fick den när han fyllde 7, då var den inte för stor men det var inte långt ifrån.

Barncyklar samlingstråd
7gardaddy sa:
Så har dotterns julklapp kommit, en Orbea Mx Team 24". Ihopmonterad och klar minus reflexer, skärmar och sånt vägde den 10,4 enligt bagagevågen. Växlar och bromsar var bra inställda, en grej var felmonterad vilket jag naturligtvis upptäckte för sent, fick montera om lite grejer. Framgaffel var för tjock för skruven som följde med framskärmen som jag köpt, så det blir till att hitta en ny.

Bonuspoäng till den som ser vad som var felmonterat.

Hur mycket jag än stirrar så förstår jag inte hur cykeln sitter fast i ett ställ.. ser ut som den flyter i luften? :)

Barncyklar samlingstråd
Det är dags för dottern att gå upp till 20-tumshjul jag har tittat lite på earlyrider 3 med eller utan dämpad gaffel, specialized riptrock/hotrock) och norco charger 2.1 (finns dom i europa). Utbudet är inte jättestort om man försöker hitta en barn-stigcykel som inte väger för mycket. så fler förslag mottages tacksamt.

Jag tycker att det verkar vara en bra ide att kunna ha hyfsat stor luftkammare på en stigcykel för (små)barn men dämpare är egentligen overkill, är jag rätt ute där? Vad säger ni som har barn som gillar att cykla på stigar?

Cool hoj johnyyrubber var hittade du den?

Barncyklar samlingstråd
jomper sa:
Nån som sett roligare däck än Kenda Smallblocks för 12"/203mm?

Roligare på vilket sätt? När det begav sig för min del så letade jag också utan att hitta något. Då letade jag efter något som var lättare och hade lägre rullmotstånd. Från 20" var det betydligt lättare att hitta bra däck till barnens cyklar.

Barncyklar samlingstråd
Tips på vettig slash prisvärd 20" till jäntan, lagom till sommaren?
Det lutar ju åt Yosemite, mest p.g.a. deras erkända driftssäkerhet!

Barncyklar samlingstråd
cruxet sa:
Jag tycker att det verkar vara en bra ide att kunna ha hyfsat stor luftkammare på en stigcykel för (små)barn men dämpare är egentligen overkill, är jag rätt ute där? Vad säger ni som har barn som gillar att cykla på stigar?

Bra fråga tycker jag, särskilt mtp att de billigare dämpade gafflar som sitter på barncyklar i normal prisklass torde vara rätt spjonkiga och tunga.

Kikar nu på en stel 24" till det äldre barnet (snart 8 å ett halvt) som börjar växa ur sin Hoy Bonaly 20". Den nuvarande cykeln har mest gått på väg, grusväg men även lite lätt stig och det största begränsningen i skogen för tuffare terräng har hittills varit benstyrka och utväxling. Lutar nog åt en Orbea MX Team 24" som nästa steg nu till våren isf att köpa en (troligen för stor) 26:a även om utbudet av (bra) skogsdäck är rätt mycket större för det senare.

Barncyklar samlingstråd
Gew sa:

Naj!

I fallande prisordning:

Islabike Beinn 20 small/large, 330 pund (vikt: small 7,84, Large 7,86 kg)

Hoy Bonaly 20, 280 pund, vikt 8 kg (ca)

Frog bike 52/55, 255/260 pund, vikt, 52 : 8.75 / 55: 8.8

Pinnacle Ash 20 som länkades ovan ser också ok ut, men låg nästan i nivå med Frog prismässigt. Själv hade jag nog satsat på en Hoy.

Barncyklar samlingstråd
cruxet sa:
Det är dags för dottern att gå upp till 20-tumshjul jag har tittat lite på earlyrider 3 med eller utan dämpad gaffel, specialized riptrock/hotrock) och norco charger 2.1 (finns dom i europa). Utbudet är inte jättestort om man försöker hitta en barn-stigcykel som inte väger för mycket. så fler förslag mottages tacksamt.

Beror väl mycket på vilken typ av stigar som cyklas och vad barnen tycker är kul. Min son gillar nedför mer än uppför, hoppar gärna och vill köra DH så fort det finns möjlighet. Jag köpte en Transition Ripcord till honom (FS all mountain typ). Den är kanske i tyngsta laget med standardkomponenterna på, men han älskar den och har blivit både snabbare och modigare på tekniska stigar än jag tror han varit med en stelare cykel.

Sedan kan man väl iofs diskutera om det är smart med FS för barn som fortfarande utvecklar sin åkteknik. Jag funderade en hel del på det och kom fram till att jag tror att en säkrare cykel som ger honom självförtroende är bättre än alternativen.

Barncyklar samlingstråd
Frankenstein's Bike sa:
Gew sa:

Naj!

I fallande prisordning:

Islabike Beinn 20 small/large, 330 pund (vikt: small 7,84, Large 7,86 kg)

Hoy Bonaly 20, 280 pund, vikt 8 kg (ca)

Frog bike 52/55, 255/260 pund, vikt, 52 : 8.75 / 55: 8.8

Pinnacle Ash 20 som länkades ovan ser också ok ut, men låg nästan i nivå med Frog prismässigt. Själv hade jag nog satsat på en Hoy.

Ett annat alternativ liknande många av de ovanstående är även Dawes Academy. http://dawescycles.com/product/20-academy-20/

Men om det gäller en cykel i den prisklassen som Yosemite så skulle jag nog försöka hitta en begagnad.

Barncyklar samlingstråd
På jakt efter cykel till min fyraåring o valet står på en bra begagnad eller
Isla bike cnoc 16, vikt 6.1 kg (3200kr)
Hoy bonaly 16, vikt 6.3 kg
(2500kr)

Avvaktar beg marknaden ytterligare någon vecka, annars är det värt 700 kr för 0,2 kg o namnet isla?

Min förhoppning är att den skall användas till/från dagis (asfalt) men även lite försök till enkla skogs stigar

Vad säger expertisen? Kommer använda denna till andra barnet oxå.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Det börjar bli dags för en ny 24" - cykel till Lilleman som är 8 år, och vad jag har märkt verkar det på de flesta modeller sitta rapidfire-reglage. Hur tycker ni som har erfarenhet att de funkar för barn i den åldern? Tänkte närmast på om de ffa orkar trycka med tummen och om det tar mycket fokus från cyklingen. Idag har han en Merida med revoshift där växling funkar bra.
Input önskas gärna.

Tillbaka
Topp