Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Hade gripshift på grabbens 24" vilket var ganska värdelöst då det krävdes ganska mycket muskelstyrka för att växla, tror det är betydligt bättre med rapidfire.

Barncyklar samlingstråd
24" fatbike till grabben:D

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    318.6 KB · Besök: 56
Barncyklar samlingstråd
Jag har börjat titta runt på lättare 24" däck till sonens hoj då det idag sitter det ett par Kenda 922 på som enligt tillverkaren väger 750 g st. Utbudet verkar vara rätt begränsat och det bästa jag hittat är Rocket Ron 24x2.1 som ska väga 445 g. Är det någon som har något bättre förslag? Är det någon som har erfarenhet av Kenda small block 8?
Tror att 24x1.9 räcker och mönstret ska vara typ Conti race king,

Barncyklar samlingstråd
Vad kör ni för hjälm på era kottar?

Vår 2.5-åring har vuxit ur den hjälmen han har, som är 46-52 cm, och nästa snäpp verkar vara typ 50-57 cm. Känns stort, 57 cm är ju nånstans där en vuxenhjälm i Small är.

Grönt spänne, de hjälmarna verkar inte klara klassning för cykelhjälm samtidigt som vissa säger att man "måste" ha en sådan. Den förra hjälmen har sådant och jag tycker inte det behövs särskilt mycket kraft för att dra upp det. Funkar säkert tillräckligt för det långsamma springcyklandet som är nu, men ex för barnsadel och lite högre farter känns det inte alls säkert.

Barncyklar samlingstråd
Speciliazed har hjälmar som passat mina barn, men alla ser ju olika ut. Grönt spänne är väl inte rätt på cykelhjälm? Lär kidzen dock att alltid ta av hjälmen vid lekparken (oftast dit cykelturerna ledde...) då en riktig cykelhjälm är farlig att klättra runt i.

Barncyklar samlingstråd
jomper sa:

Tja... så länge jag cyklar med barnen är jag mer mån om att hjälmen sitter kvar. Men det är nog mest en åsikt som kommer sig av att man själv råkat ut för krasher där huvudet slagit i två gånger - hade hjälmen lossat vid första smällen inbillar jag mig att det gått värre.

När man var barn själv hade man ingen hjälm alls och överlevde ju ändå...

Barncyklar samlingstråd
cubeforce sa:
Är det någon som har erfarenhet av Kenda small block 8?
Tror att 24x1.9 räcker och mönstret ska vara typ Conti race king,

Kenda small block sitter på grabbens Hoy, om än i 20". De funkar så länge det är torrt eller hårt men är väl inte riktigt som ett RK.

Barncyklar samlingstråd
Hmm, jag har motsatt erfarenhet. Dottern (6 år) fick inte till växlingen på sin Frog 52 med tumreglage, bytte till grip shift (SRAM MRX Comp) och då gick det betydligt bättre. Har för mig att originalreglagen var Alivio, och de var rätt tröga även för en vuxen. Möjligt att bättre rapidshift-reglage går lättare.

cubeforce sa:
singletrack sa:
Hade gripshift på grabbens 24" vilket var ganska värdelöst då det krävdes ganska mycket muskelstyrka för att växla, tror det är betydligt bättre med rapidfire.

Ok, tack för input.

Barncyklar samlingstråd
jomper sa:

Vår 2.5-åring har vuxit ur den hjälmen han har, som är 46-52 cm, och nästa snäpp verkar vara typ 50-57 cm. Känns stort, 57 cm är ju nånstans där en vuxenhjälm i Small är.

Grönt spänne, de hjälmarna verkar inte klara klassning för cykelhjälm samtidigt som vissa säger att man "måste" ha en sådan. Den förra hjälmen har sådant och jag tycker inte det behövs särskilt mycket kraft för att dra upp det. Funkar säkert tillräckligt för det långsamma springcyklandet som är nu, men ex för barnsadel och lite högre farter känns det inte alls säkert.

Ked Meggy kan jag rekommendera. Lätt att ställa in, sitter väldigt bra utan att glida runt och går ner över bakhuvudet ordentligt. Inbyggd diod bak är det också. Inget grönt spänne. Bäst i ADACs test.

Barncyklar samlingstråd
jomper sa:

Våra barn har både lekhjälmar - Stigas tror jag - med grönt spänne när de åker pulka, springcykel och liknande.

När de cyklar eller åker med på cykel har de bra cykelhjälmar.
Kask rapido inköpt på rejäl rea (48-57?) och någon av Giros mellanprishjälmar i minsta storleken (51-55) är det som fallit herrarna i smaken eftersom de suttit bäst på huvudet. Många barnhjälmar åker runt på huvudet och hamnar på bakhuvudet, så små vuxenhjälmar är det som funkat bäst på våra. (Ibland är det bra att ha litet huvud, storebror fick låna min hjälm eftersom hans var urvuxen och det var så vi upptäckte vilken skillnad det var mellan vettiga barnhjälmar och bra vuxenhjälmar på grabbarna)

Barncyklar samlingstråd
Vi har små dirthjälmar till barnen. Sitter bättre än xc/lvg-liknande barnhjälmar och barnen tycker de är coolare och snyggare. Poc och K2 kör vi med.

Barncyklar samlingstråd
När mina barn var yngre hade de Prowell - hjälmar som åtminstone då ( 4-5 år sedan) var bra och jag upplevde inte att det gröna spännet gick upp onödigt lätt när jag ryckte i det. Omvandlat handlar det givetvis om hur och var de cyklar. Mina körde rätt lugnt och mest väg.
Idag när de vet att det inte är en lekhjälm och cyklar fortare har de Giro Skyla och Raze.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vårens födelsedagspresenter ordnade, en Hoy Bonaly 26 till nioåringen och en Islabike Beinn 24 till sjuåringen. 26-tummaren känns rätt trots att hjulstorleken verkar vara på väg ut ur alla möjliga sortiment.

20160221_153718.jpg

20160221_153743.jpg

edit: bildstrul

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Appr hjälm

Dirthjälmar med ratt i nacken, warp tror jag. Prowell när de var små.

Jag och dottern slog sönder varsin inom trettio sekunder i helgen. En hel familj var nära på att bli halv. Jag lekte med fatbiken samtidigt som dottern åkte pulka. Jag snurrade och slog klockrent i berget, dottern kom fram för att kolla läget och gjorde då samma sak. Använd hjälm.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    215.4 KB · Besök: 70
Barncyklar samlingstråd
anubah sa:
Vårens födelsedagspresenter ordnade, en Hoy Bonaly 26 till nioåringen och en Islabike Beinn 24 till sjuåringen. 26-tummaren känns rätt trots att hjulstorleken verkar vara på väg ut ur alla möjliga sortiment.

Intressant, hittar nämligen ingen Bonaly 26" på http://www.hoybikes.com/kids längre men bl.a. Evans verkar ha (kvar?) i lager. Det lutar ¨t en sådan eller något liknande i 26" till våren för vår äldsta som är 8, snart 9. Vad skulle du uppskatta "stand-over" till på Hoyen ?

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Vi använder MET Parachute som är en relativt lätt XC hjälm med hakbåge. Den fungerar alldeles utmärkt och har räddat ansiktet på båda barnen. Jag såg tyvärr på alldeles för nära håll en liten kille som rensade garnityret efter en faceplant. Tyvärr kostar de hjälmarna en hel del och dessutom åkte pappa på att använda en också för de sticker ut lite och barn vill ofta vara lika andra barn... så när vi började cykla till skolan så fick de dirt hjälmar men fortsätter med MET Parachute vid MTB träning/tävling och lek hemmavid.

Barncyklar samlingstråd
Använd inte barnhjälmar med grönt spänne för cykling sade försäljaren när vi köpte hjälm. De lossnar för lätt vid omkullkörning. Gör en vana att alltid ta av hjälmen när man kliver av cykeln. Andra hjälmen vi köpte var en Giro med vridspänne i nacken. Är snabbt att dra åt även med mössa.

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
anubah sa:

Intressant, hittar nämligen ingen Bonaly 26" på http://www.hoybikes.com/kids längre men bl.a. Evans verkar ha (kvar?) i lager. Det lutar ¨t en sådan eller något liknande i 26" till våren för vår äldsta som är 8, snart 9. Vad skulle du uppskatta "stand-over" till på Hoyen ?

Jag upptäckte detsamma, funderade ett tag på varför men tror inte att det beror på att den är dålig på något sätt. Standover mäter jag till ca 67 cm beroende på hur långt fram sadeln tvingar barnet att stå. Det fanns en geometriskiss att ladda ned från Evans som stämmer ganska bra med den siffran men jag kan inte hitta den nu, dessutom har ett par (väldigt positiva) kommentarer försvunnit så det verkar som att Evans möblerat om lite efter att jag beställde. Jag ska se om jag hittar geometrin i pdf-format på jobbet i morgon, vet att jag åtminstone skrev ut den.

Cykeln kom utan pedaler, en annan kedjestyrare än på Evans bild och utan plastbit mellan bromsbeläggen fram så montera hjulet eller sätt dit något innan du börjar packa upp styret. I övrigt var den välpackad, leveransen snabb och jag blev positivt överraskad av finishen, det kommer att dröja till slutet av mars innan det är dags för överlämnande men efter mitt eget kännande och klämmande känns det riktigt bra, en vuxencykel i mindre format kan man säga.

/Jesper

Barncyklar samlingstråd
niki sa:
Använd inte barnhjälmar med grönt spänne för cykling sade försäljaren när vi köpte hjälm. De lossnar för lätt vid omkullkörning. Gör en vana att alltid ta av hjälmen när man kliver av cykeln. Andra hjälmen vi köpte var en Giro med vridspänne i nacken. Är snabbt att dra åt även med mössa.
Vid vilka aktiviteter är hjälmar med grönt spänne tänkta att användas? Inte hemma i lekhagen i vardagsrummet va?
Vilka hastigheter tar sig barnet fram i vid dessa aktiviteter? Hur mycket skiljer sig hastigheten mot hastighet när barnet cyklar?

Barncyklar samlingstråd
singletrack sa:

För mig var det exakt det motsatta. Dottern nådde/orkade inte växla upp med triggers på sin första 24" men älskar sin gripshift. Nu kan hon hålla i styret bra och växla ändå, Tidigare fick hon flytta handen för att nå in till reglagen och de var alldeles för stora för barnhänder. Om det var för trögt att växla måste det varit nåt fel eller dåliga grejer som jag ser det för mina tjejer är knappast några muskelpaket i underarmarna.
Äldsta dottern är nu på cyklen nr 3 med gripshift och den yngsta på nr 2 och de kan inte tänka sig annat.
Jag rekomenderar gripshift till alla som skall köpa barncyklar utifrån våra erfarenheter

Barncyklar samlingstråd
niki sa:

Den försäljaren som säger så till en förälder som ska köpa hjälm till sitt barn verkar inte ha någon verklighetsuppfattning.
Gröna spännen på rätt hjälm är skillnaden mellan liv och död.
Det är gjort tester på hjälmar med grönt spänne och visst skiljer det sig mellan hjälmarna då bara 1 fått godkänt betyg.
http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/pacykelochtillfots/cykelhjalmstestbarn/1.110302

Nu hade iofs detta barnet en hockeyhjälm men lik förbannad så drar jag allt över en kam när det kommer till mina barn.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

Är man tillräckligt påläst så köper man rätt hjälm från början och inte den hjälmen som försäljaren säger är den bästa.

När det kommer till mina barn så litar jag inte på någon annan än mig själv och tester som utförts av behöriga.

Barncyklar samlingstråd
JockeS sa:
niki sa:

Den försäljaren som säger så till en förälder som ska köpa hjälm till sitt barn verkar inte ha någon verklighetsuppfattning.
Det är gjort tester på hjälmar med grönt spänne och visst skiljer det sig mellan hjälmarna då bara 1 fått godkänt betyg.
http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/pacykelochtillfots/cykelhjalmstestbarn/1.110302

Nu hade iofs detta barnet en hockeyhjälm men lik förbannad så drar jag allt över en kam när det kommer till mina barn.

Är man tillräckligt påläst så köper man rätt hjälm från början och inte den hjälmen som försäljaren säger är den bästa.

När det kommer till mina barn så litar jag inte på någon annan än mig själv och tester som utförts av behöriga.

Ja som förälder har man absolut ansvar för barnet oavsett vad. Rätt hjälm i rätt situation är viktigt. Om den är med grönt eller svart spänne får man själv avgöra.

Barncyklar samlingstråd
Nu har vi iofs bara varit ute några gånger, men jag tycker att grabben klarar rapidfire-reglaget bra. Han behöver inte skifta grepp för att nå och är tillräckligt stark i fingrarna för att växlingen ska flyta fint.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
niki sa:
JockeS sa:
niki sa:

Ja som förälder har man absolut ansvar för barnet oavsett vad. Rätt hjälm i rätt situation är viktigt. Om den är med grönt eller svart spänne får man själv avgöra.

Grönt eller svart spänne? Jag har fått information om att gröna spännen är ett måste men också att de går upp för lätt. Svåravgjort. Till slut körde jag på Adacs test och det blev en Ked Meggy med svart spänne. (Limar 242 var svår att hitta). Jag får helt enkelt lita på att tyskarna vet vad de gör. Mycket nöjd med passform och att de inte glider åt sidorna eller fram när småttingarna somnar i cykelkärra.

https://www.adac.de/infotestrat/tes...13.aspx?ComponentId=169637&SourcePageId=31911

Barncyklar samlingstråd
Frankenstein's Bike sa:
Grönt eller svart spänne? Jag har fått information om att gröna spännen är ett måste men också att de går upp för lätt. Svåravgjort. Till slut körde jag på Adacs test och det blev en Ked Meggy med svart spänne. (Limar 242 var svår att hitta). Jag får helt enkelt lita på att tyskarna vet vad de gör. Mycket nöjd med passform och att de inte glider åt sidorna eller fram när småttingarna somnar i cykelkärra.

https://www.adac.de/infotestrat/tes...13.aspx?ComponentId=169637&SourcePageId=31911

Det finns inte många riktlinjer för spännen vad jag vet. I testet JockeS länkade till fanns ju bara en hjälm med grönt spänne men Folksam verkar föredra det ändå trots inga andra kommentarer i tabellen. Har man barn som cyklar själva till lekplatsen känns grönt självklart. Skall jag skjutsa barnet i barnstol på min cykel känns svart självklart. Allt där emellan blir en gråzon.

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
anubah sa:

Hittar inte hur man bifogar filer i PM så här kommer en inscannad geometriskiss för Hoy Bonaly 26

/Jesper

Bilagor

Barncyklar samlingstråd
Dirthjälmarna känns ju lite tåligare och jag tänkte först köra en sådan, men insåg sen att de väger typ dubbelt så mycket (450 istället för 200-250) och det känns lite taskigt på en liten kille som inte ens fyllt tre år och har nog med att hålla upp sin egen skalle ibland..

Tänker nog grönt spänne när han blir stor nog att ge sig ut på egna äventyr med hjälmen på, fram till dess spelar det ingen större roll.

Barncyklar samlingstråd
Det var visst ett fixienav. Hur klarar en sexåring det som varit van vid frihjul...skall jag leta nytt nav?

Bilagor

• 20160224_165429-1-1.jpg
    20160224_165429-1-1.jpg
    267.6 KB · Besök: 50
Barncyklar samlingstråd
Bör fungera. Min nyblivna 5-åring börjar bli i största laget för sin 16", men den funkar fortfarande och han är bland de längre killarna på dagis.

Barncyklar samlingstråd
singletrack sa:

Lite sent svar, men instämmer. Bytte från GripShift på dotterns 20" Merida-mtb och hon hade mycket lättare att växla med ett Altus-reglage än med Grip-shift. Det enda svåra var att hitta ett 7-delat reglage till vettigt pris.

Barncyklar samlingstråd
Kudos sa:
Det var visst ett fixienav. Hur klarar en sexåring det som varit van vid frihjul...skall jag leta nytt nav?

Går det inte att skruva dit ett ss-frihjul istället?

Annars är ju barn fenomenala på att lära sig nya saker, så det går ju säkert att lära om, men det är frågan om man vill det.

Barncyklar samlingstråd
Kupa sa:
Kudos sa:

Går det inte att skruva dit ett ss-frihjul istället?

Annars är ju barn fenomenala på att lära sig nya saker, så det går ju säkert att lära om, men det är frågan om man vill det.

Skall undersöka saken. Behöver gå igenom cykeln (lossa navspänning mm) ändå en kväll.
Det är kanske bara ett hjärnspöke...fixie fixar hon säkert.

Barncyklar samlingstråd
Man får vad man betalar för ungefär. Om likviditeten är kass så... Men Om du får 500 för den begagnad sedan, så blir det inte dyrare med en bra cykel som du kan kränga för 2000 efter fyra år och två barn till någon kräsen happyit

Tillbaka
Topp