johanboman
Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Låter ju kanonbra!
Haha, ja, inte var den där helt orginal:)
/johan
Haha, ja, inte var den där helt orginal:)
/johan
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jake sa:Är det någon som har erfarenhet av "Early Rider 16" Belter" barncykel? Tänker framförallt på storleksinfo?
Men vore kul att veta övriga intryck också..
/J
BuTTuS sa:Var hittar man Frog Tadpole billigast? De engelska sidor jag hittat skickar inte den till Sverige :-(
JanN sa:Hej alla,
Vad tror ni om Specialized Riprock 20 åt min son som fyller 4 år i början av juni. 107cm lång, ca 18-20kg (tror jag)?
Enligt Specialized officiella size chart rekommenderas 20" mellan 105-120cm, men jag har fått lite olika kommentarer från försäljare. Många andra brands rekommenderar ju 16" upp till 110-115cm, och det förbryllar. Han är trots allt ung, och har knappast samma muskelmassa som en 5-6 åring i samma längd. Blir den för tung och klumpig?
Han cyklar just nu på en Specialized Hotrock 12" Utan stödhjul sedan ifjol somras; inte 100% kontroll ännu, men antar att formkurvan kommer att gå snabbt uppåt efter vinteruppehållet.
Kommer självklar att ta med honom till butik för att testa innan det blir inköp, men skulle gärna höra era åsikter.
Tack!
Mvh
Jan
JanN sa:Hej alla,
Vad tror ni om Specialized Riprock 20 åt min son som fyller 4 år i början av juni. 107cm lång, ca 18-20kg (tror jag)?
Enligt Specialized officiella size chart rekommenderas 20" mellan 105-120cm, men jag har fått lite olika kommentarer från försäljare. Många andra brands rekommenderar ju 16" upp till 110-115cm, och det förbryllar. Han är trots allt ung, och har knappast samma muskelmassa som en 5-6 åring i samma längd. Blir den för tung och klumpig?
Han cyklar just nu på en Specialized Hotrock 12" Utan stödhjul sedan ifjol somras; inte 100% kontroll ännu, men antar att formkurvan kommer att gå snabbt uppåt efter vinteruppehållet.
Kommer självklar att ta med honom till butik för att testa innan det blir inköp, men skulle gärna höra era åsikter.
Tack!
Mvh
Jan
h-man sa:Ni som kan det här. Är det dags att gå upp i storlek? Sadelstolpe och styrstam är maxade. Hoppas min eminenta video är tillräckligt detaljrik för att ni ska kunna se...
Tacksam om nån kan titta på min 4sek korta film och hjälpa mig avgöra om det är dags för dottern att gå upp i storlek
h-man sa:h-man sa:Ni som kan det här. Är det dags att gå upp i storlek? Sadelstolpe och styrstam är maxade. Hoppas min eminenta video är tillräckligt detaljrik för att ni ska kunna se...
Tacksam om nån kan titta på min 4sek korta film och hjälpa mig avgöra om det är dags för dottern att gå upp i storlek
Den ser ju på tok för liten ut. Min 7,5åring (138cm) kör redan 26''. Isla Benin 26 small.
alarix sa:Även mina barn har växt.
Nu var det länge sedan jag läste på men sist blev det isla.
1. Ska sälja en beinn small 20 röd. Och en Beinn 24 blå. De är från 2013.
Vad kan de säljas för?
Nu är önskemålet mer mtb-stuk.
2. Till den yngre 9 år funderar jag på
https://www.xxl.se/scott-scale-team-jr-24-rf-kidsbike-17-juniorcykel/p/1131900_1_style
Ok?
3. Den äldre 11,5år blir det väl 26. Tips på lämplig som kan hittas i fysisk affär?
/A
Jake sa:Behöver tips av barncykel... jag har sonderat marknaden ganska mycket och har i princip köpt en Frog 48.. jag såg dock ett vettigt alternativ, Orbea mx16.
Är det någon dom har köpt en Orbea mx16 och har bra eller dåliga erfarenheter?
NLC sa:Jake sa:Behöver tips av barncykel... jag har sonderat marknaden ganska mycket och har i princip köpt en Frog 48.. jag såg dock ett vettigt alternativ, Orbea mx16.
Är det någon dom har köpt en Orbea mx16 och har bra eller dåliga erfarenheter?
Köpte en MX16 i sensomras till lillen, då 3 år och 11 mån, och slängde ut honom i skogen
https://www.instagram.com/p/BJYCLx0DFcf/ && https://www.instagram.com/p/BIr-BVBjVyq/
+
två bilder https://happyride.se/forum/read.php/1/1116869/3073921#msg-3073921 && https://happyride.se/forum/read.php/1/2113443/2994116#msg-2994116
Väger in på ca 7 kg och har bra barnanpassade bromshandtag och lagom ilsket tick från frihjulsmekanismen. Däcken blev skundsamt utbytta mot Contis Explorer vilket var det med skogsanpassade jag kunde hitta i 16".
Synd att du tar det på det sättet, det var inte meningen att försvara Canyon på något sätt. Jag var bara intresserad av att själv lära mig mer och/eller förstå problemet. Visst finns det tillverkare som har fler storlekar att välja på än Canyon, både mindre minsta, större största och tätare steg mellan de olika storlekarna. Jag förstår att Canyon medvetet valt att inte tillgodose ALLAS behov utan att hålla sig i den lönsammare mittenfåran. Canyon säljer heller inga riktiga budgetcyklar, det får andra hålla på med. Den högre effektiviteten, smalare utbudet och högre lönsamheten bidrar till att de har råd att sätta lägre pris på deras mainsteramprodukter som efterfrågas av 70% av totala cykelmarknaden. Bra för mig, dålig för de med smalare behov.NLC sa:Oj, förlåt. Glömde ju att man inte får kritisera Canyon under pågående diskussion. Men det finns andra tillverkare som gör modeller med 622-hjul som har kortare/mindre LVG-ramar - Trek är t.ex. en av dem.
Tack,JTF sa:Snyggt bygge åt dottern, Sixten!
Appropå Roadlite - vad tror du är max däckbredd att få in i den, med godkänd frigång så att säga. 42 mm? 50 mm? Alltså utan skärmar.
Sixten Fors sa:Tack,JTF sa:Snyggt bygge åt dottern, Sixten!
Appropå Roadlite - vad tror du är max däckbredd att få in i den, med godkänd frigång så att säga. 42 mm? 50 mm? Alltså utan skärmar.
Mina xc speed mäter exakt 35 mm. det är i varje fall 5 mm frigång på bredden fram/bak och mer på höjden (har inte mätt så noga). Så 42:or borde vara noll problem, 47:or kanske, 50:or är nog riskabelt eller omöjligt. Beror även på mönster/form på däck. Om skärmar skulle titta på Curana CLite t.ex. som verkar funka infästningsmässigt och stjäla lite plats. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=115005
Om intresse finns kan jag mäta lite mer noga.
Jag är imponerad av modellen. Ramen är på ritbordet måttsatt för användning med rakt styre (längre överrör, större reach) jämfört med bockstyreramar. AL 6.0 (Tiagra) 7.0 (105) och 8.0 (Ultegra) är alla riktigt prisvärda med tanke på utrustningsnivåerna. Dessa tre har samma ram och gaffel.JTF sa:Sixten Fors sa:Tack,JTF sa:Snyggt bygge åt dottern, Sixten!
Mina cx speed mäter exakt 35 mm. Det är i varje fall 5 mm frigång på bredden fram/bak och mer på höjden (har inte mätt så noga). Så 42:or borde vara noll problem, 47:or kanske, 50:or är nog riskabelt eller omöjligt. Beror även på mönster/form på däck. Om skärmar skulle titta på Curana CLite t.ex. som verkar funka infästningsmässigt och stjäla lite plats. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=115005
Om intresse finns kan jag mäta lite mer noga.
Tack ska du ha, nej det räcker så med måtten. Ville mest få bekräftat att 42:or går in. Funderar själv på en Roadlite som sommarhoj på lite blandat underlag, men även kunna dra iväg på en asfaltsrunda på 5-6 mil nån gång ibland. Eftersom jag är anatomiskt allergisk mot bockstyre så skulle denna vara ett tänkbart alternativ.