Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Dan_the_man sa:
Jag uppskattar alla inputs!

Vridreglage har väl alltid varit sisådär, men med tanke på att det är en första mountainbike kanske det är lämpligt? Tänker att det kanske är mycket nog att hantera med två bromsar framför styret.

Vad är det som gör Scalen till ”skräp”? Scott levererar ju annars bra cyklar, sä vad är det med denna mer specifikt?

Dämparen är mest för syns skull, jag vet att det skulle göra stor skillnad för grabben att ha en sån, och då syftar jag inte på hans åkning. Mer att han skulle tycka han hade ”en cykel som pappa”.

Ska kolla upp riprock också.. men har för mig att den spräckte min budget ?

Dom har kassa komponenter; shimano tourney - sämsta segmentet. Bakväxlaren når ända ner till fälgen, rätt dumt på en barncykel. Vridreglage e besvärliga att hantera, ger skavsår plus att det kan va svårt för barnen att växla åt önskat håll.
Biltemas x-dirt är samma som scott voltage. Antagligen samma fabrik som tillverkar ramen, samma komponenter. Kostar 2000 mindre.

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
JTF sa:
kogoyo sa:
Dock är inga av dom bra cyklar. Dämpargaffel på barncykel gör ingen nytta, snarare tvärtom. En dämpargaffel gör cykeln tyngre, och mer svårmanövrerad, särskilt i terräng.
Vridreglage för växlarna är svårt att använda för barn.
Gäller det alla barn, eller bara dina barn?

Läs igenom tråden om du orkar. Många föräldrar klagar på vridreglage för barn. Har läst både i detta o amerikanska cykelforum. Även vänner med barn har uttryckt samma sak.
Dantheman ville ha tips/råd.
Jag har läst tråden. Min poäng var att det kan finnas undantag.

Vad man gillar eller inte gillar vet man oftast inte förrän man själv provat i verkliga livet. Oavsett vad man har läst om andras berättelser. Inga konstigheter.

Barncyklar samlingstråd
JTF sa:
kogoyo sa:
JTF sa:
kogoyo sa:
Dock är inga av dom bra cyklar. Dämpargaffel på barncykel gör ingen nytta, snarare tvärtom. En dämpargaffel gör cykeln tyngre, och mer svårmanövrerad, särskilt i terräng.
Vridreglage för växlarna är svårt att använda för barn.
Gäller det alla barn, eller bara dina barn?

Läs igenom tråden om du orkar. Många föräldrar klagar på vridreglage för barn. Har läst både i detta o amerikanska cykelforum. Även vänner med barn har uttryckt samma sak.
Dantheman ville ha tips/råd.
Jag har läst tråden. Min poäng var att det kan finnas undantag.

Vad man gillar eller inte gillar vet man oftast inte förrän man själv provat i verkliga livet. Oavsett vad man har läst om andras berättelser. Inga konstigheter.

+1

Barncyklar samlingstråd
Foss sa:
Grabben har blivit en fena på springcykel och jag tänkte ge honom en hoj med trampor när han fyller 3 i juni.

Är Frog 43 något att slå till på eller finns andra alternativ?

Blev en Frog 43, blir kanon tror jag. Får se i Juni när han får öppna den :)

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
Mina båda barn hatade vridreglage. 149kr för klick var prisvärt :)

Grabben tyckte i början klickreglage var svåra pga små händer och föredrog vridreglage, men nu är han ett par år äldre och är väldigt nöjd med klickreglagen.
Instämmer i prisvärdheten!

Barncyklar samlingstråd
Delux sa:
Min son har idag en äldre Scott Voltage 24". Tung och sliten så en ny cykel ska inhandlas.
Står i valet och kvalet mellan dessa: https://www.canyon.com/sv/kids/grand-canyon-al-24.html eller https://alvangenscykel.se/butik/barncyklar/orbea-mx-24-trail-disc/
Sedan har Crescent denna 26" som ska passa 130 cm och uppåt enligt beskrivning: https://www.biketown.se/sv/articles/1.176.12624/crescent-crescent-team-jr-26-33cm-morkgra
Crescent är egentligen lite väl dyr men samtidigt större så den kanske han kan ha kvar längre.
Han är snart 7 år och 130cm lång.

Några åsikter eller förslag på andra cyklar?
Det blir mestadels stigcykling i skogen med cykelklubben samt lite hopp och annan teknikträning

Någon som har erfarenhet av ovanstående cyklar?

Barncyklar samlingstråd
Delux sa:
Delux sa:
Min son har idag en äldre Scott Voltage 24". Tung och sliten så en ny cykel ska inhandlas.
Står i valet och kvalet mellan dessa: https://www.canyon.com/sv/kids/grand-canyon-al-24.html eller https://alvangenscykel.se/butik/barncyklar/orbea-mx-24-trail-disc/
Sedan har Crescent denna 26" som ska passa 130 cm och uppåt enligt beskrivning: https://www.biketown.se/sv/articles/1.176.12624/crescent-crescent-team-jr-26-33cm-morkgra
Crescent är egentligen lite väl dyr men samtidigt större så den kanske han kan ha kvar längre.
Han är snart 7 år och 130cm lång.

Några åsikter eller förslag på andra cyklar?
Det blir mestadels stigcykling i skogen med cykelklubben samt lite hopp och annan teknikträning

Någon som har erfarenhet av ovanstående cyklar?

Orbean finns oxå med 26" kör på det så slipper du ha två cyklar med samma storlek. Lättare att hitta delar till 26" än 24 fortfarande.

Barncyklar samlingstråd
Vi har precis invigt nya cykeln.

Bilagor

• IMG_20180403_170516.jpg
    IMG_20180403_170516.jpg
    461.5 KB · Besök: 593
Barncyklar samlingstråd
Härligt när nya cyklar kommer fram!

Hur funkar det här med 24" och 26"? Barn på 130cm kan alltså köra 26"? Eller olika modeller?

Orbea rekommenderar 26" från 155cm, Bikester från 140cm.

Vi har i julas köpt en 24" Orbea till 135cm pöjk. Ser bra ut i storlek för kanske kommande två år. Men så blev tösen plötsligt 130cm över vintern och letar nu till henne.

Har fårt en gammal kona 26" mountain shock, ska man bygga med den kanske?

Bilagor

• 20180326_093406.jpg
    20180326_093406.jpg
    323.1 KB · Besök: 222
Barncyklar samlingstråd
Salsa Timberjack 20x3" väger in på 10.8kg helt original men kan nog lättas på enkla sätt. Grabben är 121cm så lagom till all snö är borta så passar den.

Bilagor

• 20180408_170240.jpg
    20180408_170240.jpg
    262.8 KB · Besök: 230
Barncyklar samlingstråd
jomper sa:
Mycket bra investering, Henrik!
Ja jag tror det. Mycket fin cykel med anpassade delar till barn. Ska byta sadelstolpe och kanske göra tubeless så blir det många gram som försvinner. Sitter många fina komponenter där det behövs men sen är det några bojsänken också... ska väga sadeln och styret också. Bakväxeln är också en tung pjäs...

Barncyklar samlingstråd
Hakana sa:

Hur funkar det här med 24" och 26"? Barn på 130cm kan alltså köra 26"? Eller olika modeller?

Vi har i julas köpt en 24" Orbea till 135cm pöjk. Ser bra ut i storlek för kanske kommande två år. Men så blev tösen plötsligt 130cm över vintern och letar nu till henne.

Skulle inte bygga till barnen på konan även om det är en fantastisk cykel. Om dottern tar 24" så blir det utmärkt med 26" till grabben. En barn anpassad 26 kan man ha som riktmärke med 140cm +-5cm.

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
Jimel sa:
Ultralite sa:
Ghosten är 1kg lättare på pappret.
Jag valde trots vikten Specialized riprock till mina barn. 2.8 tums däcken gör sån skillnad i skogen!

Riprock här med och dottern älskade den tills hon märkte att ingen annan hade så tjocka däck och den inte fick plats i skolan cykelställ, har nu beställt smalare däck och får se hur det funkar.

LOL , samma med min dotter....får se om jag beställer hem ett par Kenda 2.6 istället.

Rocket Ron här. Hon blev glad :)
6DCD0013-2993-4004-8C7F-9AF601185159.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Beställde en Islabikes Cnoc 16 till dottern igår kväll....såg att den redan är på väg så det var snabbt marscherat...

Det slog mig nu, är bromsarna "felvända" på dom också vid leverans eftersom dom kommer från önationen?

Barncyklar samlingstråd
Om de inte är det så brukar traditionella, mekaniska bromshandtag för rakt styre kunna gå att plocka ur nippeln från reglaget utan att dra ur hela vajern. Sen kan det vara så att höljet blir i kortaste laget om man bara skiftar men det märker du nog.

Barncyklar samlingstråd
Jag och dottern, 7,5år provade kort en Spesh Riprock Comp hos lbs idag. Hon gillade den skarpt även om det var ”parkeringstest”. Den såg rätt stor ut men hon hanterade den utan problem.

Egentligen hade jag siktet inställt på en Scale JR plus som är lika knallblå men tusenlappen billigare och saknar dämpgaffel, samt att jag är lite småavog mot Spesh då jag tyckt de snålat på grejer på tidigare köp. Jag visste inte ens att den fanns innan.

Riprock överraskade dock positivt med luftgaffel och 9-delat. Den givna dissen där blev inte så lätt.

”Pinnar” som cykelställ i skolan så inga problem med fetdäck.

Lbs listpris Scott 4995 vs Spesh 5995. Troligen kan jag få 10% på Scott och 15% på Spesh med rabatthäfte.

Tankar?

EDIT blev en Hoy Bonaly. Mycket fin cykel

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Min dotter har en riprock med luftgaffel. Hon flyger fram i skogen. Beror nog på hur mkt rötter o sten ni har. Scotten är säkert lite lättare men på vår bana verkar gaffeln göra sitt jobb. Alivio växeln bak funkar också bra!

Barncyklar samlingstråd
Kristoffer R sa:
Jag och dottern, 7,5år provade kort en Spesh Riprock Comp hos lbs idag. Hon gillade den skarpt även om det var ”parkeringstest”. Den såg rätt stor ut men hon hanterade den utan problem.

Egentligen hade jag siktet inställt på en Scale JR plus som är lika knallblå men tusenlappen billigare och saknar dämpgaffel, samt att jag är lite småavog mot Spesh då jag tyckt de snålat på grejer på tidigare köp. Jag visste inte ens att den fanns innan.

Riprock överraskade dock positivt med luftgaffel och 9-delat. Den givna dissen där blev inte så lätt.

”Pinnar” som cykelställ i skolan så inga problem med fetdäck.

Lbs listpris Scott 4995 vs Spesh 5995. Troligen kan jag få 10% på Scott och 15% på Spesh med rabatthäfte.

Tankar?

Båda är nog bra så låt dottern välja, dom brukar använda det dom gillar mer.
Min dotter har en riprock som hon älskar men de feta däcken fick plockas bort.

Barncyklar samlingstråd
Shit, den där konan med en fin stel gaffel på blir en supercykel! Du ska inte sälja...? :)
Hakana sa:

Barncyklar samlingstråd
20180412_084702.jpg

Vart en orbea mx20 till tösen när hon fyllde 6. Väntar dock på en kortare stam :) efter veckor med tjat så är det äntligen relativt snö/isfritt för att cykla till förskolan

Barncyklar samlingstråd
johan44 sa:
Shit, den där konan med en fin stel gaffel på blir en supercykel! Du ska inte sälja...? :)
Hakana sa:

Jo, men den kan nog säljas. Får fundera på pris.

Får hitta någon 24-26" till barnen nu när de inte får köra på fina gröna däck.

Pojken borde fått en 26" men fick en 24" som han vägrar släppa nu. Och nu ska tjejen ha en 24"...
Tyvärr verkar pappa vara mer road av att kolla cyklar än barnen =)

Barncyklar samlingstråd
Passade på när Biltester hade rea och köpte en Serious Superlite 16" till grabben.
6,4 kg enligt badrumsvåg så rätt bra mot spec. 6,72 kg.

Bilagor

• IMG_20180413_194019.jpg
    IMG_20180413_194019.jpg
    327.4 KB · Besök: 244
Barncyklar samlingstråd
Fick lite råd om typ 13.5-15.5 ram och 27.5 hjul på mtb till 135cm 8.5 åring. Och skippa 24".

Skiljer man på barn och vuxen modeller där? Tips? Trek verkar väga en bit över 14 kg.

Barncyklar samlingstråd
Hakana sa:
Fick lite råd om typ 13.5-15.5 ram och 27.5 hjul på mtb till 135cm 8.5 åring. Och skippa 24".

Skiljer man på barn och vuxen modeller där? Tips? Trek verkar väga en bit över 14 kg.

Min dotter e 145 o 13,5" ram e fortfarande lite för stor. Allt på cykeln e för vuxen. Cykeln är en Trek x-caliber 9. Vikten går att justera i efterhand, men kostar givetvis.

Barncyklar samlingstråd
Grabbarna på 8 (135 cm) & 9 (148 cm) år plockade ut cyklarna från garaget för några veckor sedan. Båda fick sina Hotrock 20 när de fyllde fem och cyklat som galningar sen dess. Ja jag vet, hojarna är för små och jag skäms...

Den äldste fick igår en Hotrock 24 XC Disc men jag inser att även denna kan vara för liten eller åtminstone på gränsen.

Den yngre började direkt tjata om en ny och nu funderar jag istället på att låta den yngre ta över den nyinköpta Hotrocken och låta den äldre få en 26" istället.

Frågan är bara vad tusan ska man köpa som är tillräckligt litet för kids men ändå tillräckligt för att använda under en längre tid!? Är föräldraledig så budgeten är rätt tajt just nu.

Dottern som är 5 får ta över en av grabbarnas 20" och den andra ska säljas...

Den yngsta grabben som är 1 år nöjer sig nog rätt länge med en springcykel.. :)

Inlägget blev rörigt och ni undrar vad jag vill? Jo försöka komma på en bra modell för en lång 9 åring, som en pappa med begränsad budget ska betala :)

Barncyklar samlingstråd
Erra sa:
Köpte en Frog Tadpole rill min dotter som är 19 månader. Valde just en Frog för att jag ville ha en springcykel som är lätt och håller för minst två ungar :)
Dock visade det sig att den var alldeles för stor för henne, hon nådde knappt ner med båda tårna samtidig när sadeln var som lägst. Visst den speingcykeln hade kanske vart optimal för henne i slutet av sommarn. Men jag vill att hon ska ut direkt ni när snön smält :)
Så det fick bli en Tadpole Mini, och just mini är det rätta ordet.

Den nya som är betydligt mer anpassad till hennes längd
Går själv i samma tankar... Får man fråga hur lång hon är?
Och går bromshantaget att justera (avstånd från styret)?
Någon skillnad mellan 2017 och 2018 års modell?

Barncyklar samlingstråd
Blomster sa:
Grabbarna på 8 (135 cm) & 9 (148 cm) år plockade ut cyklarna från garaget för några veckor sedan. Båda fick sina Hotrock 20 när de fyllde fem och cyklat som galningar sen dess. Ja jag vet, hojarna är för små och jag skäms...

Den äldste fick igår en Hotrock 24 XC Disc men jag inser att även denna kan vara för liten eller åtminstone på gränsen.

Den yngre började direkt tjata om en ny och nu funderar jag istället på att låta den yngre ta över den nyinköpta Hotrocken och låta den äldre få en 26" istället.

Frågan är bara vad tusan ska man köpa som är tillräckligt litet för kids men ändå tillräckligt för att använda under en längre tid!? Är föräldraledig så budgeten är rätt tajt just nu.

Inlägget blev rörigt och ni undrar vad jag vill? Jo försöka komma på en bra modell för en lång 9 åring, som en pappa med begränsad budget ska betala :)

Skulle tippa på att 24" passar perfekt till lillen och att den större ska ha en 26" i stl 13,5" vilket är precis vad min grabb kör på och det har han gjort sedan han var ca 145 cm, nu är han 153cm. Grabbens cykel finns på bild någonstans i den här tråden...

Barncyklar samlingstråd
Mycketvillhamer sa:
Blomster sa:

Skulle tippa på att 24" passar perfekt till lillen och att den större ska ha en 26" i stl 13,5" vilket är precis vad min grabb kör på och det har han gjort sedan han var ca 145 cm, nu är han 153cm. Grabbens cykel finns på bild någonstans i den här tråden...

Tack! Det blev en Specialized Pitch Sport 27.5. :)

Barncyklar samlingstråd
Dan_the_man sa:
Någon som vet huruvida man kan höja/sänka styret på en Scott Scale JR 20”?

Sätt på en gaffel för 24". Eller helt ny 20"-gaffel för att använda längre styrrör och använd distanser. En dämpad gaffel för 20" brukar ha ca 34 cm axle-crown, o dämpad 24"-gaffel ca 40 cm. Odämpad 24"-gaffel mäter ca 34 cm, men svåra att få tag på; exotic har en i karbon-alu för ca 1300 kr.

Barncyklar samlingstråd
Min 11-åriga dotter är 144 cm och har 62 cm innerbenslängd. Känns som precis emellan 24” och 26” (el tom 27.5). Det som känts närmast köp så här långt är nog
Orbea MX 24 Team https://www.bikester.se/orbea-mx-24-team-juniorcykel-bla-700679.html eller
Orbea MX 24 Team Disc https://www.bikester.se/orbea-mx-24-team-disc-juniorcykel-roed-svart-700688.html
för 4 resp 5000 kr. Vettiga cyklar med något slags viktfokus. Har även tittat på Orbea cyklar i 26” men då verkar det bli dämpare och högre vikt? Jag tilltalas av stel gaffel och kanske plusdäck men hittar mest tunga eller för dyra andra alternativ (Scott/White) hos de vanliga svenska butikerna eller mer exotiska hojar som drar iväg rejält i pris.

Har även kikat på Hoy Bonaly och Pinnacle som nämnts tidigare i tråden men då blir det inte lika skogsvänligt får jag för mig med lite smalare däck och mindre MTB/stigmässighet.
Eller Crescent Junior team 26/Islabikes Creig och liknande men då blir det 7-9500 kr vilket är över budget.

Önskar man kunde hitta något likt dessa superdeals på Halfords (den senare är expired):
http://www.halfords.com/cycling/bikes/mountain-bikes/voodoo-nzumbi-mountain-bike-26-wheel
http://www.halfords.com/cycling/bikes/mountain-bikes/laura-trott-mtb-1-womens-mountain-bike

Tillbaka
Topp