Sixten Fors
Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Tips på barncykel från 150 cm, Scale 710 stl S <10 kg för 12 K. https://happyride.se/annonser/ad.php?id=53657
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fredrik S sa:DRQ96 sa:Blev 15 km med 6-åriga grabben idag. Jag lovade att om han cyklade hela vägen så skulle vi luncha på Sibylla. Blev inga problem :)
Prova att muta honom med sötsaker nästa gång, så ska du få se på cykling!
Min son, då 7 år gammal, cyklade upp till Tabergs topp i utbyte mot en glass förra hösten. Han fick stanna och pusta ut några sekunder vid ett par, tre tillfällen, men upp kom han. På sin Scott Scale JR 24 plus som väger runt 40% av hans kroppsvikt och med 32-28 som lättaste utväxling. När vi kom upp var det stängt.... Då kände jag mig som världens sämsta människa.
CosmicGirl sa:Done!
Frog 52. Tjejen är superglad =) Hon tog på sig extradäcken och sa "visst ser jag tuff ut?!"
Bengt-re sa:CosmicGirl sa:Done!
Frog 52. Tjejen är superglad =) Hon tog på sig extradäcken och sa "visst ser jag tuff ut?!"
Det blir bra det där! Har kört frogar till mina när de var små. Lätta och bra cyklar!
DRQ96 sa:Grattis till ett bra köp!
CosmicGirl sa:Done!
Peth sa:CosmicGirl sa:Done!
Grabben har en precis likadan, samma färg också. Kommer bli kalas det där!
jomper sa:Tips på bra pedaler för barncyklar?
Min telning som är 120 cm cyklar på en Early Rider med deras pedaler på. Funkar, men i skogen tycker han att de är hala och för små (han har hyggligt stora fötter) så nu när vi ska byta till en större Isla så tänkte jag köpa vettiga pedaler till den. Tänker mig mindre flatties med piggar i plast kanske? Eller andra förslag?
whirren sa:Nån som har tips på var man hittar de där smutta singel-vevpartierna många av cyklarna i tråden är kittade med? Sonen har en 26" hoj som funkar i storlek men drivlinan behöver en uppfräschning, framförallt vevpartiet. BSA. 1x7, eller 1x8 165-170mm vore ju toppen. Att köra en SLXgrupp ligger ju på 200+ € (och nytt bakhjul)..
Kan du inte bara byta till singelklinga på befintligt vevparti? Annars är ju happy-standard på barncyklar att köpa Sram Nx 155 om man är rik https://www.ubyk.se/sram-nx-11-spee...MI59GRj-jx2gIVCWQZCh255A0jEAQYASABEgIexfD_BwE då får man med drev men inte lager.whirren sa:Nån som har tips på var man hittar de där smutta singel-vevpartierna många av cyklarna i tråden är kittade med? Sonen har en 26" hoj som funkar i storlek men drivlinan behöver en uppfräschning, framförallt vevpartiet. BSA. 1x7, eller 1x8 165-170mm vore ju toppen. Att köra en SLXgrupp ligger ju på 200+ € (och nytt bakhjul)..
Fredrik S sa:Behöver lite hjälp.
Tänkte uppgradera drivlinan på sonens Scott Scale JR 24 plus, men det gick ju sådär.
Det visade sig vid demontering att cykeln är utrustad med skruvkransbaknav, så jag behöver alltså även ett nytt bakhjul.
Så, var köper man ett 24" skivbromsbakhjul, 6-bult, 135mm? Gärna med lite bredd på fälgen då det sitter 2,6" däck på dessa hojar?
Tack på förhand.
dag sa:Fick hem dotterns nya knallgröna Islabike igår. Jag blev nästan lika glad som hon.
/Dag
Fredrik S sa:Behöver lite hjälp.
Tänkte uppgradera drivlinan på sonens Scott Scale JR 24 plus, men det gick ju sådär.
Det visade sig vid demontering att cykeln är utrustad med skruvkransbaknav, så jag behöver alltså även ett nytt bakhjul.
Så, var köper man ett 24" skivbromsbakhjul, 6-bult, 135mm? Gärna med lite bredd på fälgen då det sitter 2,6" däck på dessa hojar?
Tack på förhand.
kogoyo sa:Fredrik S sa:Behöver lite hjälp.
Tack på förhand.
Ebay. Eller aliexpress. På ebay får du tunga grejer. Eller stans crest no tubes från uk - men går loss på 4 tusen för en uppsättning.
Har för mig att det går att köpa skruvkrans 10-växlat 11-32t (eller var d 11-34t?) även på ebay, men kan minnas fel. Och det är tungt.
Octagon sa:24" fälgar är inte lätt att få tag i. Stans Crest och nån Spank är det jag sett som inte väger fläsk. Dyrt oavsett https://www.tartybikes.co.uk/24_inch_rims/spank_subrosa_evo_24_inch/c43p13071.html
Kan du inte byta bara navet på det hjulet du redan har?
Ultralite sa:Kan du inte bara byta navet?
Fredrik S sa:kogoyo sa:Fredrik S sa:Behöver lite hjälp.
Tack på förhand.
Ebay. Eller aliexpress. På ebay får du tunga grejer. Eller stans crest no tubes från uk - men går loss på 4 tusen för en uppsättning.
Har för mig att det går att köpa skruvkrans 10-växlat 11-32t (eller var d 11-34t?) även på ebay, men kan minnas fel. Och det är tungt.
Har kollat lite på ebay men hittar endast fälgbromsbakhjul. Det stämmer att det finns skrukransar med fler än 7 växlar. SunRace t.ex. tillverkar både 8- 9- och 10 delade skruvkransar. Problemet är att jag tror inte att dom får plats. Jag har mätt och det är bara 4 mm tillgodo mellan min nuvarande 7-delade och ramen. Jag misstänker att en 8,9,10 delad är mer än 4 mm bredare än min nuvarande.
Octagon sa:24" fälgar är inte lätt att få tag i. Stans Crest och nån Spank är det jag sett som inte väger fläsk. Dyrt oavsett https://www.tartybikes.co.uk/24_inch_rims/spank_subrosa_evo_24_inch/c43p13071.html
Kan du inte byta bara navet på det hjulet du redan har?
I normalfallet hade nog det enklaste varit att beställa hem ett nytt nav och få det bytt, men jag bor ute i obygden och det kryllar inte direkt av hjulbyggare här. I närmsta stad finns det mig veterligen en cykelaffär som bygger hjul och han lät inte jättetaggad att ta sig an detta när jag pratade med honom. Det blir tydligen problem om inte ekrarna stämmer då han inte lagerför 24".
Ultralite sa:Kan du inte bara byta navet?
Se ovan.
Cinder2i40 sa:https://www.superstarcomponents.com/en/stans-crest-24-kids-bike-special.htm
24 tums hjul som är bra är nästan omöjliga att få tag på.
Octagon sa:Jag köpte såna där på en rea i höstas och satte på grabbens Kona Stinky 24. Innerbredd 23 mm mot original 24 mm. Viktminskning blev 1450 gram med tubeless, det känns när man cyklar på den säger cykelns ägare. Originalslangarna vägde 850 g, så viktminskning på grund av hjulen var inte enorm.
Cinder2i40 sa:Vägde slangarna 425 gram styck? Kan tänka mig att däck och slang vägde 850 gram hjulet. Nya däck och tubless kan ha gett en viktminskning på ca 850 gram
Han skulle säkert uppskatta om dom funkar, min 8-åring blev överlycklig när vi uppgrade hans cykel med dämpad gaffel nu i våras. Däremot vet jag inte om gaffeln på den där scott hojen är något vidare bra, har hört att dom är ganska hårda och konstiga även som nya. Så lägg inga stora pengar på att renovera. Försök smörja upp den så kanske den lossnar.anna.f sa:Sonen på snart 7-år hsr ärvt en scott MTB från en släktning. Framdämparna är låsta, bör de vara de till små för att de ska h det enklare ? Eller ska vi kolla om vi kan fixa det?
Luft? Behövs knappt så tjock och styvt som den är :) Det finns MTB däck i 26" som väger ungefär samma. Meningen med svintjocka slangar kan kanske ifrågasättas, får man ett rejält genomslag så går det ju hål ändå. 1100 g däck är också ganska imponerande, man behöver knappt pumpa dom.Cinder2i40 sa:Den slangen wow är den oförstörbar? Trodde det inte var möjligt att göra en så tung slang i 24". Får det plats luft i den?
Fin! Du kunde ju byta till ett rakt styre, skulle nog bli snyggare och kanske bättre.Agorazo sa:Fick hem nya cykeln till 5-åringen igår. En orbea mx 20 dirt. Känns gedigen och ger ett fint helhetsintryck. Väger in på 9.9kg med flaskhållare monterat. Prisvärd med sina 2799kr.
Lånat en specialized hotrock tidigare och denna upplever jag ger en något mer upprätt sittställning vilket jag ser som positivt.