Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Fredrik S sa:
DRQ96 sa:
Blev 15 km med 6-åriga grabben idag. Jag lovade att om han cyklade hela vägen så skulle vi luncha på Sibylla. Blev inga problem :)

Prova att muta honom med sötsaker nästa gång, så ska du få se på cykling!

Min son, då 7 år gammal, cyklade upp till Tabergs topp i utbyte mot en glass förra hösten. Han fick stanna och pusta ut några sekunder vid ett par, tre tillfällen, men upp kom han. På sin Scott Scale JR 24 plus som väger runt 40% av hans kroppsvikt och med 32-28 som lättaste utväxling. När vi kom upp var det stängt.... Då kände jag mig som världens sämsta människa.

Så han fick cykla om den vid ett senare tillfälle när det var öppet?

Barncyklar samlingstråd
Dags för en ny cykel (MTB) för min dotter som fyller 7 år i september och är 120 cm lång.
Hon har nu en sån som väger typ 11kg.

http://www.cykelkraft.se/monark-spector-16-gron-92575

Denna cykel används fortfarande som balanscykel (utan pedaler); hon har några bekymmer (bl.a. ett hjärta som har blivit lagat men är inte 100%) och jag upplever att vikten gör att hon inte orkar och ramlar lätt -och svär åt cykeln (och morsan) :)
I övrigt brukar hon träna hyfsat "långa" pass utan problem.

Tips på ultra-lågvikt 20" mtb som är lätta att hantera mottages tacksamt. Tänker även på att det kanske inte är så vanligt att en 20-tummare används som balanscykel i början så undrar om det finns nåt mer att ha koll på (?)
Ni som har barn som har lärt sig att cykla när de blivit lite äldre, dela gärna med er av erfarenheter.

Barncyklar samlingstråd
Islabike beinn 20 pro är bland de lättare med vikt på 6.5 kg och ännu lättare om du kör tubless. Den har 32x 11-36 utväxling så det finns många lätta växlar. Jag bytte till 30 t fram för ännu lite lättare. Vi har haft den i ett år och jag är otroligt nöjd med den cykeln. Att köra tubless tycker jag är toppen på en barncykel det låga trycket ger en viss stötdämpning och enormt med fäste trots rätt nätta däck. Risken att paja fälgen vid genomslag är inte så stor med en 18 kg cyklist.

Barncyklar samlingstråd
Tror nästan att du kan gå upp på 24" om du väljer Islabike. Dom är förhållandevis små i ramen. Om jag kommer ihåg kan jag mäta standover på grabbens 24" och posta här.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Min grabb är ungefär samma storlek.

Vi tittade på Islabike beinn 20 pro och Frog 52 när vi skulle byta bort hans gamla blyhoj.

Det blev av olika skäl en Frog som funkar kanon. Har moddat den lite.

Han har också ett hjärtfel och därför är det extraroligt att de cykelturer som förr var 1 km numera är 10-15 km (med glasspaus).

Upplever att det är jätteskillnad med lättare cykel och bättre utväxling . Vi har en del jobbiga backar som han tidigare inte kom upp för, numera växlar han när han kommer till backarna och det är inga problem alls...

Barncyklar samlingstråd
Done!
Frog 52. Tjejen är superglad =) Hon tog på sig extradäcken och sa "visst ser jag tuff ut?!"
20180505_123719.jpg

Barncyklar samlingstråd
Tips på bra pedaler för barncyklar?

Min telning som är 120 cm cyklar på en Early Rider med deras pedaler på. Funkar, men i skogen tycker han att de är hala och för små (han har hyggligt stora fötter) så nu när vi ska byta till en större Isla så tänkte jag köpa vettiga pedaler till den. Tänker mig mindre flatties med piggar i plast kanske? Eller andra förslag?

Barncyklar samlingstråd
Nån som har tips på var man hittar de där smutta singel-vevpartierna många av cyklarna i tråden är kittade med? Sonen har en 26" hoj som funkar i storlek men drivlinan behöver en uppfräschning, framförallt vevpartiet. BSA. 1x7, eller 1x8 165-170mm vore ju toppen. Att köra en SLXgrupp ligger ju på 200+ € (och nytt bakhjul)..

Barncyklar samlingstråd
jomper sa:
Tips på bra pedaler för barncyklar?

Min telning som är 120 cm cyklar på en Early Rider med deras pedaler på. Funkar, men i skogen tycker han att de är hala och för små (han har hyggligt stora fötter) så nu när vi ska byta till en större Isla så tänkte jag köpa vettiga pedaler till den. Tänker mig mindre flatties med piggar i plast kanske? Eller andra förslag?

Piggar i plast gör ingen nytta alls. Finn billiga (o bra) alu-pedaler med piggar. Finns även magnesium/titan pedaler som väger 55 g/st, men kostar mer. Mina barn har alla metallpedaler med piggar och skillnaden är enorm. Jag avser platta pedaler med metallpiggar som sticker upp, inte tandade kanter på pedaler.

Barncyklar samlingstråd
whirren sa:
Nån som har tips på var man hittar de där smutta singel-vevpartierna många av cyklarna i tråden är kittade med? Sonen har en 26" hoj som funkar i storlek men drivlinan behöver en uppfräschning, framförallt vevpartiet. BSA. 1x7, eller 1x8 165-170mm vore ju toppen. Att köra en SLXgrupp ligger ju på 200+ € (och nytt bakhjul)..

Lite svårt att förstå vad du är ute efter. Om det är vevparti till 7 eller 8 delat eller om du vill bygga om till något med fler växlar?

Barncyklar samlingstråd
whirren sa:
Kan du inte bara byta till singelklinga på befintligt vevparti? Annars är ju happy-standard på barncyklar att köpa Sram Nx 155 om man är rik https://www.ubyk.se/sram-nx-11-spee...MI59GRj-jx2gIVCWQZCh255A0jEAQYASABEgIexfD_BwE då får man med drev men inte lager.

Eller så köper man detta kit https://www.cykelgear.se/reservdelar/vevparti/barncyklar-vevparti/sr-suntour-xct-jr-t202-423222-t och köper till en Narrow-wide klinga med 104 bcd. Passande 4-kants lager brukar redan sitta på billiga barncyklar.

Det beror på vad man har sen innan vad gäller drev och vevlager vad som blir mest prisvärt.

Barncyklar samlingstråd
Det där var bra svar. Får mäta lite och se, ev. sitter det ett skruttigt äldre Suntour med 104bcd. Å andra sidan har jag nog ett GXPlager liggande... Det är 7delat bak fulmoddat med 8delat reglage (men riktigt kassett..).

Barncyklar samlingstråd
Ett tips bara: R2 och bike-discount har bättre pris på Nx vevarna i 155 mm än ubyk. Köpte själv ett par nyss.

De har också rätt bra pris på kit med hela Nx drivlinan. Dock måste man maila dem för att kunna köpa paketen med den kortare veven.

Barncyklar samlingstråd
Behöver lite hjälp.
Tänkte uppgradera drivlinan på sonens Scott Scale JR 24 plus, men det gick ju sådär.
Det visade sig vid demontering att cykeln är utrustad med skruvkransbaknav, så jag behöver alltså även ett nytt bakhjul.

Så, var köper man ett 24" skivbromsbakhjul, 6-bult, 135mm? Gärna med lite bredd på fälgen då det sitter 2,6" däck på dessa hojar?

Tack på förhand.

Barncyklar samlingstråd
Fredrik S sa:
Behöver lite hjälp.
Tänkte uppgradera drivlinan på sonens Scott Scale JR 24 plus, men det gick ju sådär.
Det visade sig vid demontering att cykeln är utrustad med skruvkransbaknav, så jag behöver alltså även ett nytt bakhjul.

Så, var köper man ett 24" skivbromsbakhjul, 6-bult, 135mm? Gärna med lite bredd på fälgen då det sitter 2,6" däck på dessa hojar?

Tack på förhand.

Ebay. Eller aliexpress. På ebay får du tunga grejer. Eller stans crest no tubes från uk - men går loss på 4 tusen för en uppsättning.
Har för mig att det går att köpa skruvkrans 10-växlat 11-32t (eller var d 11-34t?) även på ebay, men kan minnas fel. Och det är tungt.

Barncyklar samlingstråd
Fredrik S sa:
Behöver lite hjälp.

Tack på förhand.

Kan du inte bara byta navet?

Barncyklar samlingstråd
kogoyo sa:
Fredrik S sa:
Behöver lite hjälp.

Tack på förhand.

Ebay. Eller aliexpress. På ebay får du tunga grejer. Eller stans crest no tubes från uk - men går loss på 4 tusen för en uppsättning.
Har för mig att det går att köpa skruvkrans 10-växlat 11-32t (eller var d 11-34t?) även på ebay, men kan minnas fel. Och det är tungt.

Har kollat lite på ebay men hittar endast fälgbromsbakhjul. Det stämmer att det finns skrukransar med fler än 7 växlar. SunRace t.ex. tillverkar både 8- 9- och 10 delade skruvkransar. Problemet är att jag tror inte att dom får plats. Jag har mätt och det är bara 4 mm tillgodo mellan min nuvarande 7-delade och ramen. Jag misstänker att en 8,9,10 delad är mer än 4 mm bredare än min nuvarande.

Octagon sa:
24" fälgar är inte lätt att få tag i. Stans Crest och nån Spank är det jag sett som inte väger fläsk. Dyrt oavsett https://www.tartybikes.co.uk/24_inch_rims/spank_subrosa_evo_24_inch/c43p13071.html
Kan du inte byta bara navet på det hjulet du redan har?

I normalfallet hade nog det enklaste varit att beställa hem ett nytt nav och få det bytt, men jag bor ute i obygden och det kryllar inte direkt av hjulbyggare här. I närmsta stad finns det mig veterligen en cykelaffär som bygger hjul och han lät inte jättetaggad att ta sig an detta när jag pratade med honom. Det blir tydligen problem om inte ekrarna stämmer då han inte lagerför 24".

Ultralite sa:

Se ovan.

Barncyklar samlingstråd
Fredrik S sa:
kogoyo sa:
Fredrik S sa:
Behöver lite hjälp.

Tack på förhand.

Har kollat lite på ebay men hittar endast fälgbromsbakhjul. Det stämmer att det finns skrukransar med fler än 7 växlar. SunRace t.ex. tillverkar både 8- 9- och 10 delade skruvkransar. Problemet är att jag tror inte att dom får plats. Jag har mätt och det är bara 4 mm tillgodo mellan min nuvarande 7-delade och ramen. Jag misstänker att en 8,9,10 delad är mer än 4 mm bredare än min nuvarande.

Octagon sa:
24" fälgar är inte lätt att få tag i. Stans Crest och nån Spank är det jag sett som inte väger fläsk. Dyrt oavsett https://www.tartybikes.co.uk/24_inch_rims/spank_subrosa_evo_24_inch/c43p13071.html
Kan du inte byta bara navet på det hjulet du redan har?

I normalfallet hade nog det enklaste varit att beställa hem ett nytt nav och få det bytt, men jag bor ute i obygden och det kryllar inte direkt av hjulbyggare här. I närmsta stad finns det mig veterligen en cykelaffär som bygger hjul och han lät inte jättetaggad att ta sig an detta när jag pratade med honom. Det blir tydligen problem om inte ekrarna stämmer då han inte lagerför 24".

Ultralite sa:

Se ovan.

Denna kanske: https://m.ebay.com/itm/24-Mountain-...870770?hash=item3620b38872:g:2X0AAOSw6Q1ZraZW

På aliexpress finns garanterat, men frakten e ruskigt långsam. Beställde uppsättning till 20" för kasette, med qr o skivbroms. Novatec-nav. Lite drygt 1000 kr plus 200 kr vid importen.

Barncyklar samlingstråd
Nu har jag beställt en SunRace 8-delad 13-32 frikrans, vilket skulle ge perfekt utväxling om den passar, samt en 8 delat växelreglage. Återkommer när jag provmonterat, ifall det kanske är någon annan stackare som är i samma sits.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Octagon sa:
Jag köpte såna där på en rea i höstas och satte på grabbens Kona Stinky 24. Innerbredd 23 mm mot original 24 mm. Viktminskning blev 1450 gram med tubeless, det känns när man cyklar på den säger cykelns ägare. Originalslangarna vägde 850 g, så viktminskning på grund av hjulen var inte enorm.

Vägde slangarna 425 gram styck? Kan tänka mig att däck och slang vägde 850 gram hjulet. Nya däck och tubless kan ha gett en viktminskning på ca 850 gram

Barncyklar samlingstråd
Sonen på snart 7-år hsr ärvt en scott MTB från en släktning. Framdämparna är låsta, bör de vara de till små för att de ska h det enklare ? Eller ska vi kolla om vi kan fixa det?

Barncyklar samlingstråd
Cinder2i40 sa:
Vägde slangarna 425 gram styck? Kan tänka mig att däck och slang vägde 850 gram hjulet. Nya däck och tubless kan ha gett en viktminskning på ca 850 gram

Slangen i fråga är en DH slang, dom väger en del.... Klart kidsen ska ha nåt rejält tänkte Kona.
Screenshot_20180514-214814.png

Dessa däcken sitter fortfarande på, nu med tubeless.
Screenshot_20180514-214825.png

Inte lätta men grymt grepp och bra dämpning. Hojen körs bara i lift ändå. Testade att sätta på ett par Rocket Ron och det såg mest fånigt ut. Det finns några få "mitt emellan" däck i 24 tum, Fat Albert Rear och DMR Motor digger och nåt annat. Men för Downhill tror jag Highroller är bäst.

Barncyklar samlingstråd
anna.f sa:
Sonen på snart 7-år hsr ärvt en scott MTB från en släktning. Framdämparna är låsta, bör de vara de till små för att de ska h det enklare ? Eller ska vi kolla om vi kan fixa det?
Han skulle säkert uppskatta om dom funkar, min 8-åring blev överlycklig när vi uppgrade hans cykel med dämpad gaffel nu i våras. Däremot vet jag inte om gaffeln på den där scott hojen är något vidare bra, har hört att dom är ganska hårda och konstiga även som nya. Så lägg inga stora pengar på att renovera. Försök smörja upp den så kanske den lossnar.

Barncyklar samlingstråd
Cinder2i40 sa:
Den slangen wow är den oförstörbar? Trodde det inte var möjligt att göra en så tung slang i 24". Får det plats luft i den?
Luft? Behövs knappt så tjock och styvt som den är :) Det finns MTB däck i 26" som väger ungefär samma. Meningen med svintjocka slangar kan kanske ifrågasättas, får man ett rejält genomslag så går det ju hål ändå. 1100 g däck är också ganska imponerande, man behöver knappt pumpa dom.

Barncyklar samlingstråd
Fick hem nya cykeln till 5-åringen igår. En orbea mx 20 dirt. Känns gedigen och ger ett fint helhetsintryck. Väger in på 9.9kg med flaskhållare monterat. Prisvärd med sina 2799kr.

Lånat en specialized hotrock tidigare och denna upplever jag ger en något mer upprätt sittställning vilket jag ser som positivt.

Bilagor

• IMG_20180516_152131.jpg
    IMG_20180516_152131.jpg
    406.6 KB · Besök: 476
Barncyklar samlingstråd
Agorazo sa:
Fick hem nya cykeln till 5-åringen igår. En orbea mx 20 dirt. Känns gedigen och ger ett fint helhetsintryck. Väger in på 9.9kg med flaskhållare monterat. Prisvärd med sina 2799kr.

Lånat en specialized hotrock tidigare och denna upplever jag ger en något mer upprätt sittställning vilket jag ser som positivt.
Fin! Du kunde ju byta till ett rakt styre, skulle nog bli snyggare och kanske bättre.

Tillbaka
Topp