Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Wow, din son är riktigt lång! Min son är nästan 9 år och 135 cm. Skulle då tänka att han inte kan växa så snabbt de nästa år.

Tyvärr finns ingen White XC 275 med stel gaffel. Bilaga dämpade gafflar är tung och skräp. Skulle tänka att en White AX 290 kan vara ett bättre val. 28", men låg standover och folk här verkar vara riktigt nöjd.
Ja den ser ju ok ut för våra cykelutflykter. Men hade varit kul ta några turer i skogen och då ser det ut att vara fel modell.
Det kanske finns nån luftgaffel för 1000-1500kr att byta till senare på XC 275? Är ju ändå 1000kr rabatt på cykeln just nu. Eller kan man lika gärna välja annan cykel om man är uppe på 4500-5000kr.

Barncyklar samlingstråd
Ja den ser ju ok ut för våra cykelutflykter. Men hade varit kul ta några turer i skogen och då ser det ut att vara fel modell.
Det kanske finns nån luftgaffel för 1000-1500kr att byta till senare på XC 275? Är ju ändå 1000kr rabatt på cykeln just nu. Eller kan man lika gärna välja annan cykel om man är uppe på 4500-5000kr.

En luftgaffel kan man kanske får för 2000 kr. Men jag tycker att den cykel är inte värt att uppgradera.

XC 275 Pro verkar vara en bra cykel, framförallt för priset. Den har nu 2000 kr rabatt, men kostar fortfarande 7999 kr.

Har du växtprognos till din son från en läkare?

Barncyklar samlingstråd
Okej får fundera lite eller leta vidare kanske. Om man orkar sälja begagnat sen och få tillbaka nåt.

Haha nej ingen växtprognos. Brukar man ha det eller tycker du han låter så extremt lång. Men det är han kanske, han är född sist på året så det slätar nog ut skillnaden lite när man jämför med klasskamrater. Men jag sökte på växtkurvor nu och de verkar ju inte sakta ner i växten förens vid 15 år.

Barncyklar samlingstråd
Okej får fundera lite eller leta vidare kanske. Om man orkar sälja begagnat sen och få tillbaka nåt.

Haha nej ingen växtprognos. Brukar man ha det eller tycker du han låter så extremt lång. Men det är han kanske, han är född sist på året så det slätar nog ut skillnaden lite när man jämför med klasskamrater. Men jag sökte på växtkurvor nu och de verkar ju inte sakta ner i växten förens vid 15 år.

156 vid 9 år är 2,5 standard deviationer över medellängden, så i den längste 0,6%. Antar att din som blir lång, men växten är inte konstant, men har perioder av snabba växt och perioder där inte mycket händer. Min son har inte växt i längden alls sista halva året, men han brukar växa på sommaren. Tittar redan nu på en ny MTB till honom, men det är svårt att förutse när den kommer att passa honom.

Barncyklar samlingstråd
156 vid 9 år är 2,5 standard deviationer över medellängden, så i den längste 0,6%. Antar att din som blir lång, men växten är inte konstant, men har perioder av snabba växt och perioder där inte mycket händer. Min son har inte växt i längden alls sista halva året, men han brukar växa på sommaren. Tittar redan nu på en ny MTB till honom, men det är svårt att förutse när den kommer att passa honom.
Min son är 8 år och 11 månader och är 150cm. Det är 2-2.5 Std över genomsnittet. Då är man jäkligt lång jämfört med genomsnittet. Det betyder dock inte att han kommer bli 210cm lång. När man hamnar i puberteten bromsas tillväxten.

MEN han växer som en raket, nästan 1cm / mån. Med tanke på hur jobbigt det är att hitta cykel och hur lite han cyklar känns det nästan onödigt att köpa ny cykel till honom. Han har nu en 26”. Nästa år är han alltså kanske 160cm.

Barncyklar samlingstråd
Min son är 8 år och 11 månader och är 150cm. Det är 2-2.5 Std över genomsnittet. Då är man jäkligt lång jämfört med genomsnittet. Det betyder dock inte att han kommer bli 210cm lång. När man hamnar i puberteten bromsas tillväxten.

MEN han växer som en raket, nästan 1cm / mån. Med tanke på hur jobbigt det är att hitta cykel och hur lite han cyklar känns det nästan onödigt att köpa ny cykel till honom. Han har nu en 26”. Nästa år är han alltså kanske 160cm.
Ja det är lite så jag känner nu (växer fort och inget jätteintresse) så det är därför det tar emot lite att köpa nåt dyrt även om en del säger att de ledsnar med tunga cyklar. Det stämmer säkert till viss del fast det är dock inget jag minns att jag tänkte på när jag var mindre. Många växlar var coolt. Kanske dämpare också fast det hade jag aldrig.

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte mellantinget white 275 junior till min snart 10 åring, han är dock kortare än era.
Födelsedagen har inte varit än så den är i sin låda på vinden ?

Barncyklar samlingstråd
Funderar på ny cykel till min dotter som snart fyller 5år och är 110cm lång. Känns overkill med dämpad framgaffel och växlar och är mest inne på en lätt cykel. Någon som har erfarenhet av denna? https://www.tcmcykel.se/barncykel-20-tum/specialized-jett-20-single-speed-gloss-flo-red-white-rod

Ska väga 8kg enligt spec vilket är 4,5kg lättare än nuvarande 16 tummare

Visste inte att den fanns. Den verkar riktigt bra och har låg standover. Bara lite dyr för vad man får.

Barncyklar samlingstråd
Fortfarande rea. Vitus är ju snyggare och kanske bättre men inte prisvärd

Ja denna såg ju väldigt prisvärd ut men tyvärr helt fel färg ?

Beställde Specialized cykeln ovan, återkommer med omdöme. Dyr var den men man ska inte underskatta vikten av att cykeln används ?

Barncyklar samlingstråd
Den minsta måste börja tidigt!
Nån som har åsikter om dessa cyklar?

Eller finns det bättre för upp till 1500kr?

Serious Superhero PB

Jag köpte en sådan här till dottern på impuls idag då den kostade 859kr med rabattkod. Kändes som bra cykel för pengarna!

Hon är nog lite för liten för den ännu (20 månader) men ska testa under sommaren.

Barncyklar samlingstråd
Hur lång är original styrstammen på White XC 240 Lite? Funderat på ett riser styre & kortare styrstam, mest för utseendets skull

Vilket växelreglage rekommenderas för att byta ut vridväxelreglaget?

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har tips på vevparti på cirka 120-130 mm till fyrkant, 32t till 7-sp? Dom vevarna som sitter på cykeln (Commencal Ramones 20) ser orimligt långa ut, verkar vara 150mm.

Edit: gärna med kedjeskydd också... jag hittade den här: https://hollandbikeshop.com/sv-se/d...nda-vevsats-127mm-32t-aluminium-svart-419867/
-Men tänkte höra om någon har tips, samt ovanstående blev lite dyrt med frakten och så..

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har tips på vevparti på cirka 120-130 mm till fyrkant, 32t till 7-sp? Dom vevarna som sitter på cykeln (Commencal Ramones 20) ser orimligt långa ut, verkar vara 150mm.

Edit: gärna med kedjeskydd också... jag hittade den här: https://hollandbikeshop.com/sv-se/d...nda-vevsats-127mm-32t-aluminium-svart-419867/
-Men tänkte höra om någon har tips, samt ovanstående blev lite dyrt med frakten och så..
Sök på tyska "127mm kurbel 32t", kanske finns nåt

Barncyklar samlingstråd

Här är en:

Men obs att innersidan av vevarmar ofta inte klarar kedjestaget. Jag måste fila bort en bit från en liknande Frog 145 mm vevparti för att passa den på en gammal 26" MTB. En annan problem, atminstone för min son, är att klingan inte är NW.

Barncyklar samlingstråd
Kan varmt rekommendera Serious Superlite. Köpte till 5-åringen som är cirka 110 cm lång och han älskar den (18 tum). Väger inte mycket och den kändes väldigt gedigen.

EDIT: han körde tidigare en 14-tummare som vägde lika mycket så nu klagar han inte i uppförsbackarna att han inte kan växla heller.

Barncyklar samlingstråd

Om dunte hittar så har jag ett sånt som berk länkade till, nytt. Obs att d e 36t. Jag har även samma som vpace men annan prisklass.

Barncyklar samlingstråd
50mm med lite lutning.
Riser är tveksamt. 35mm rak och original styre är inte för lågt i början
Tror du geon med en 35mm stam är bättre än original för en grabb på 132cm? Original styre eller bredare? Han kör lätta skogsstigar & leker med kompisarna.

Har beställt VP-227 pedaler, Rocket Ron däck med lättare slangar, SRAM SX-4 växelreglage, Nukeproof Urchin sadel & handtag.

Några andra tips på budgetvänliga uppgraderingar för en White XC 240 Lite?

Lite tuff tid för grabben för tillfället med sjukdom etc så vill ge han något extra samtidigt som man får lite tid att umgås & meka med cykeln. Tycker dessutom hela processen med att leta delar är rolig själv.

Barncyklar samlingstråd
Tror du geon med en 35mm stam är bättre än original för en grabb på 132cm? Original styre eller bredare? Han kör lätta skogsstigar & leker med kompisarna.

Har beställt VP-227 pedaler, Rocket Ron däck med lättare slangar, SRAM SX-4 växelreglage, Nukeproof Urchin sadel & handtag.

Några andra tips på budgetvänliga uppgraderingar för en White XC 240 Lite?

Lite tuff tid för grabben för tillfället med sjukdom etc så vill ge han något extra samtidigt som man får lite tid att umgås & meka med cykeln. Tycker dessutom hela processen med att leta delar är rolig själv.
De flesta kör väl inte med sånt finlir. Ser du inget problem är det kanske onödiga pengar att köpa en ny stam. Jag hade en liggande och köpte bara shims.
Original stammen är rätt lätt så att lätta den vägen blir dyrt.

Förutom däck som du redan bytt så kolla skivorna. På 2020 sitter det RT10. Går att spara uppåt 100g per hjul om man vill slänga pengar på det..
Sen duger den väl som den är.

Barncyklar samlingstråd
De flesta kör väl inte med sånt finlir. Ser du inget problem är det kanske onödiga pengar att köpa en ny stam. Jag hade en liggande och köpte bara shims.
Original stammen är rätt lätt så att lätta den vägen blir dyrt.

Förutom däck som du redan bytt så kolla skivorna. På 2020 sitter det RT10. Går att spara uppåt 100g per hjul om man vill slänga pengar på det..
Sen duger den väl som den är.
En Cube stam går på 10€ så är inte hela världen om det skulle göra en märkbar skillnad. Men är det onödigt så är det.

Verkar sitta TR-24 skivor på 129g styck på 2021.
Blir dyrt innan det börjar bli märkbar skillnad

Barncyklar samlingstråd
En Cube stam går på 10€ så är inte hela världen om det skulle göra en märkbar skillnad. Men är det onödigt så är det.

Verkar sitta TR-24 skivor på 129g styck på 2021.
Blir dyrt innan det börjar bli märkbar skillnad
Ja, det låter bättre än 2020.
Testa ni med kort rak stam om inte pengarna är nåt problem. Shims behövs också i så fall. Stammen kommer till nytta på nästa cykel annars

Barncyklar samlingstråd
Hej alla i tråden!
Behöver råd! Lovat svågerns dotter att skaffa fram en MTB, 155cm fyller 12. Budget max 10. Nytt/beg ok men var börja? Storek 24"?

Barncyklar samlingstråd
Hon har en damsnurra till skolan så det är stig/stök/kanske lite dirt det är frågan om. Har sett att det är fullstora hjul som gäller!
Att hitta en 26" stl small är väl helt kört gissar jag?

Barncyklar samlingstråd
Hon har en damsnurra till skolan så det är stig/stök/kanske lite dirt det är frågan om. Har sett att det är fullstora hjul som gäller!
Att hitta en 26" stl small är väl helt kört gissar jag?

För nya cyklar skulle jag undvika 26" cyklar (om man ens hittar en). Begagnad kan man hitta 26", men då är geometrin gammaldags. Det är 27,5" eller 29" som gäller. Kanske är 29" lite stor vid 155 cm, men antar att hon fortfarande växer.

Barncyklar samlingstråd
Finns det nå tips på bra 18” cykel? Köpte en White XC 200 till dottern men den blev tyvärr lite för stor.

Kraven är ej fotbroms, helst 1 växel & lätt vikt. Budget på 4000

Hittade Serious Superlite 18” som såg perfekt ut men självklart är den slut.

Barncyklar samlingstråd
Ett vrakfynd för 700kr på FB, 200eur, några källarfynd och en del kärlek så har dottern sin första riktiga MTB.

002A4D13-195B-460A-876A-CC73981F4758.jpeg
EEB4CB4C-0807-4653-992E-60F2438940DE.jpeg

Bilagor

• FD2CCE9D-ED35-4F60-90F8-5BC44DCEFF53.jpeg
    FD2CCE9D-ED35-4F60-90F8-5BC44DCEFF53.jpeg
    1.4 MB · Besök: 91
Barncyklar samlingstråd
Behöver tips på cykel till dottern, jag är helt vilse nu när ”barncyklar” är för små. Hon är snart 11 och är 142cm lång, har för närvarande en Trek Wahoo 26”. Enligt Trek ska den funka upp till 155cm typ, men det är rent hittepå. Dottern har sadeln högst upp och cykeln ser närmast komiskt liten ut. Både hon och jag gillar verkligen den typen av cykel dock - ”multipurpose”, hybrid eller vad man vill kalla det… lågt ramrör, helstel, 1x8 och relativt lätt (~10kg). Cyklas mest på grus, asfalt och lite enstaka stigar.

Det som framförallt förvirrar mig är att alla storlekstabeller säger att en 11-åring under 150cm ska ha en 26" cykel, men den hon har är på tok för liten... får inte ihop det.

Vad är ett naturligt steg upp från det? En vuxencykel i XS? Eller finns det juniorcyklar? …och vad finns i så fall för modeller som är värda att kolla på? Den enda jag hittat än så länge av samma typ men större är Islabikes Beinn, men den är dels ruskigt dyr och finns bara i en, rätt tråkig, färg…

Tips mottages tacksamt!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Behöver tips på cykel till dottern, jag är helt vilse nu när ”barncyklar” är för små. Hon är snart 11 och är 142cm lång, har för närvarande en Trek Wahoo 26”. Enligt Trek ska den funka upp till 155cm typ, men det är rent hittepå. Dottern har sadeln högst upp och cykeln ser närmast komiskt liten ut. Både hon och jag gillar verkligen den typen av cykel dock - ”multipurpose”, hybrid eller vad man vill kalla det… lågt ramrör, helstel, 1x8 och relativt lätt (~10kg). Cyklas mest på grus, asfalt och lite enstaka stigar.

Vad är ett naturligt steg upp från det? En vuxencykel i XS? Eller finns det juniorcyklar? …och vad finns i så fall för modeller som är värda att kolla på? Den enda jag hittat än så länge av samma typ men större är Islabikes Beinn, men den är dels ruskigt dyr och finns bara i en, rätt tråkig, färg…

Tips mottages tacksamt!

Det är precis samma typ av cykel min son tycker om. Han kör nu sin mors gamla MTB konverterat till 1x. Den är XS till vuxen, men passar bra med kortare stam till sin 135 cm. Billiga MTB, som Trek du nämnar, har ofta riktigt gammaldags storleksrekommendationer.

Det blir då en vuxencykel i S. Men helstel med rakt styre är helt otrendigt nu. Kona har några. Dew är rätt modell, men har för lång styrrör och kedjestag. Kona Unit X har bättre geometri, men är dyrare (och kanske vill man byta till smalare däck). Dom är rätt runga dock, som de flesta i den priskategori.

Om man vill har något kring 10 kg är en hybrid bättre, t.ex. Canyon som är riktigt prisvärd och lätt:
Geometrin dock lite gammaldags. Jag gissar att XS är lite kort, framförallt när barnet växer och S är har lite hög överrör. Sen vill man kanske har bredare däck, men det finns utrymme.

Barncyklar samlingstråd
Det är precis samma typ av cykel min son tycker om. Han kör nu sin mors gamla MTB konverterat till 1x. Den är XS till vuxen, men passar bra med kortare stam till sin 135 cm. Billiga MTB, som Trek du nämnar, har ofta riktigt gammaldags storleksrekommendationer.

Det blir då en vuxencykel i S. Men helstel med rakt styre är helt otrendigt nu. Kona har några. Dew är rätt modell, men har för lång styrrör och kedjestag. Kona Unit X har bättre geometri, men är dyrare (och kanske vill man byta till smalare däck). Dom är rätt runga dock, som de flesta i den priskategori.

Om man vill har något kring 10 kg är en hybrid bättre, t.ex. Canyon som är riktigt prisvärd och lätt:
Geometrin dock lite gammaldags. Jag gissar att XS är lite kort, framförallt när barnet växer och S är har lite hög överrör. Sen vill man kanske har bredare däck, men det finns utrymme.

Tackar för tipsen! Trist att det är så skralt utbud i den genren, det är ju riktigt bra typ av cyklar. Canyonen var intressant, och fanns i färger som definitivt skulle funka, men det är rätt seriös cykel och rätt seriöst pris ;)

Barncyklar samlingstråd
Tackar för tipsen! Trist att det är så skralt utbud i den genren, det är ju riktigt bra typ av cyklar. Canyonen var intressant, och fanns i färger som definitivt skulle funka, men det är rätt seriös cykel och rätt seriöst pris ;)

Om du vill har en cykel till oseriöst pris finns den här:
Inte 10 kg dock. Byte till vanligt stolpe och bättre däck skulle få ner vikten lite och förbättra cykeln.

Barncyklar samlingstråd
Dags för första 24-tummaren för 8 åringen. Han har haft en Islabike Beinn 20 och en Hoy Bonaly 20 innan. Storebror snålade vi in på med en Scott Scale 24 som jag ångrat i princip sen dag ett.

Det naturliga skulle ju vara att 8-åringen ärvde den nu, men det känns som att all cykelglädje dör med sina stadiga 12+ kilo eller vad det kan vara. Jag har sett mycket tips på White XC 24 Lite som en instegsmodell mot stigcykling för lätta cyklister som inte kan nyttja dämpare, är jag rätt ute? Eller Blir det för liten skillnad mot Scotten? Det känns som att man får lägga på bra mycket för att kliva upp ett steg...

Barncyklar samlingstråd
Dags för första 24-tummaren för 8 åringen. Han har haft en Islabike Beinn 20 och en Hoy Bonaly 20 innan. Storebror snålade vi in på med en Scott Scale 24 som jag ångrat i princip sen dag ett.

Det naturliga skulle ju vara att 8-åringen ärvde den nu, men det känns som att all cykelglädje dör med sina stadiga 12+ kilo eller vad det kan vara. Jag har sett mycket tips på White XC 24 Lite som en instegsmodell mot stigcykling för lätta cyklister som inte kan nyttja dämpare, är jag rätt ute? Eller Blir det för liten skillnad mot Scotten? Det känns som att man får lägga på bra mycket för att kliva upp ett steg...
Jag ser relativt ofta beg xc24lite för små pengar runtomkring, skulle kunna vara ett bra sätt att prova, då är det typ ingen förlust om du ångrar det.

Själv tror jag att det är tillräckligt stor skillnad mot scott. Som du själv skriver blir det ett rejält hopp upp i kostnader annars. Håll ett öga på annonserna här också..

Tillbaka
Topp