Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag ser relativt ofta beg xc24lite för små pengar runtomkring, skulle kunna vara ett bra sätt att prova, då är det typ ingen förlust om du ångrar det.

Själv tror jag att det är tillräckligt stor skillnad mot scott. Som du själv skriver blir det ett rejält hopp upp i kostnader annars. Håll ett öga på annonserna här också..
Det fick bli ett spontanköp. Jag åkte till XXL för att känna lite på den. Såg då EN av de ca 10 cyklar som stod där som hade triggerväxel istället för gripshift vilket jag noghade velat byta till ändå. Visar sig att det är 21-modellen som de har mycket av och 22-modellen kommer alltså med triggerväxel och Shimano Altrus istället för den SRAM-växel som satt på 21. Där vet jag inte om någon är bättre än den andra, men jag högg den där enda 22'an. Den känns vettig. Nu ska vi se vad man kan få för den gamla Scotten.

Barncyklar samlingstråd
Om du vill har en cykel till oseriöst pris finns den här:
Inte 10 kg dock. Byte till vanligt stolpe och bättre däck skulle få ner vikten lite och förbättra cykeln.
tack! ska kolla lite närmare på den. Blev inte riktigt klok på deras storlekar (16"?) men ska kolla lite mer på det

Barncyklar samlingstråd
Hej, ska försöka bygga om en woom off 5 så den blir mer utförsorienterad via angleset på två grader samt kanske övergaffla med en luftgaffel till 26 tummare. Inte optimalt men svårt med alternativ.

Har fastnat lite vid angleheadset där gaffeln idag har 1″ – 1 1/8″ baby taper shaft. Har dom bara slängt dit baby så det är samma som 1″ – 1 1/8″ taper eller är det en skillnad ?? om någon har testat någon angleset till ovanstående som ni är nöjda med så tipsa gärna.

Barncyklar samlingstråd
Hej, ska försöka bygga om en woom off 5 så den blir mer utförsorienterad via angleset på två grader samt kanske övergaffla med en luftgaffel till 26 tummare. Inte optimalt men svårt med alternativ.

Har fastnat lite vid angleheadset där gaffeln idag har 1″ – 1 1/8″ baby taper shaft. Har dom bara slängt dit baby så det är samma som 1″ – 1 1/8″ taper eller är det en skillnad ?? om någon har testat någon angleset till ovanstående som ni är nöjda med så tipsa gärna.
Vad är innerdiametern på HA vid lagerkoppar?

Barncyklar samlingstråd

Många frågor här:
Den verkar har en integrated headset, så vanliga angleset passar inte.
Finns det 1" eller 1"/1 1/18" dämpade gafflar?
Om man skulle sätta på en 26" dämpad gaffel blir gaffelrörsvinkeln redan mycket flackare, så då behöver man kanske ingen angleset.

Barncyklar samlingstråd
Tips på 24 MTB till min son på 7 år?

Hur är denna cykel? https://www.bike24.com/p2343429.html

Tips på andra modeller? Gärna modeller som finns på lager.

Den är inte bra, tyng gaffel med stålfjäder som troligtvis inte fjädrar alls och mekaniska skivbromsar.

Standardtips är den här:

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Många frågor här:
Den verkar har en integrated headset, så vanliga angleset passar inte.
Finns det 1" eller 1"/1 1/18" dämpade gafflar?
Om man skulle sätta på en 26" dämpad gaffel blir gaffelrörsvinkeln redan mycket flackare, så då behöver man kanske ingen angleset.
Klantigt av mig, det har jag inte ens kollat, men testar nog bara en 26 gaffel från Woom, då är ju allt kompatibelt. Tänkte bara att angleset inte skulle röra om lika mycket i geon. Men kör övergafflat själv på HTn och det funkar ju.

Barncyklar samlingstråd
Kanske inte för alla, men VPACE släpper en dedikerad ”barn DH” i två storlekar. Med tanke på hur nöjda vi är (än så länge) med deras barn enduro (Moritz 27.5), så är den säkert grym, och faktiskt sannolikt lite trampbar fortfarande (trots 160 resp. 180 fjäderväg).
265 (mullet 26-27.5) versionen är lite kortare reach och 1cm kortare kedjestag än deras motsvarande hel 27.5 enduro (Moritz), så den är nog optimal för parken.

Barncyklar samlingstråd
Kanske inte för alla, men VPACE släpper en dedikerad ”barn DH” i två storlekar. Med tanke på hur nöjda vi är (än så länge) med deras barn enduro (Moritz 27.5), så är den säkert grym, och faktiskt sannolikt lite trampbar fortfarande (trots 160 resp. 180 fjäderväg).
265 (mullet 26-27.5) versionen är lite kortare reach och 1cm kortare kedjestag än deras motsvarande hel 27.5 enduro (Moritz), så den är nog optimal för parken.

Jag skulle vilja att de gör en xc-version ??

Barncyklar samlingstråd
White XC 260 Lite finns i lager igen, nu med Shimano Acera istället för SRAM X4, Shimanobromsskivor och centerlocknav, i övrigt är det nog samma.

Vi har den första varianten, tog en för laget och köpte Schwalbe Racing Ralph 2.25 - det passar utmärkt både fram och bak, klart trevligare mönster och gummi, lite fetare både känns bättre och ser bättre ut.

Antagligen lättare än originaldäcken också, ca 600 gram för Schwalbedäcken.

20220526_150220.jpg
20220526_150237.jpg
.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
White XC 240 Lite finns i lager igen, nu med Shimano Acera istället för SRAM X4, Shimanobromsskivor och centerlocknav, i övrigt är det nog samma.

Vi har den första varianten, tog en för laget och köpte Schwalbe Racing Ralph 2.25 - det passar utmärkt både fram och bak, klart trevligare mönster och gummi, lite fetare både känns bättre och ser bättre ut.

Antagligen lättare än originaldäcken också, ca 600 gram för Schwalbedäcken.

Visa bilaga 557531Visa bilaga 557532.

Om det var cl versionen ni köpte så kolla om det är samma vi fick 2020. RT10. Vill man lägga lite pengar går det att spara 100g per skiva

Barncyklar samlingstråd
Vi har den med sexbultade tektroskivor. Det går ju garanterat att spara vikt rätt enkelt där med gissar jag på. Synd att jag sålt iväg alla lätta gamla 26" hjul - fast jag vet inte hur Hopenav med Mavics 317 står sig idag iofs.

Men barn växer i rasande fart.. 140-155 cm tror jag det står hos XXL, vi började på 140 cm men jag undrar om vi inte är halvvägs till 155 redan trots att vi köpte den för bara ett halvår sen. Tur vi har fler som står på kö för att använda den.. frågan är vad det finns för motsvarighet en storlek upp. Vill inte ha framdämpare, vill däremot ha singelklinga och hyggligt lätt cykel med OK geometri för skogscykling, utan att det blir för dyrt för att ställa utanför skolan (där det iofs står en hel del dyrare cyklar med klart sämre lås..).

Helkroppsbild med nya däcken:

20220526_171929.jpg

Barncyklar samlingstråd
Vi har den med sexbultade tektroskivor. Det går ju garanterat att spara vikt rätt enkelt där med gissar jag på. Synd att jag sålt iväg alla lätta gamla 26" hjul - fast jag vet inte hur Hopenav med Mavics 317 står sig idag iofs.

Men barn växer i rasande fart.. 140-155 cm tror jag det står hos XXL, vi började på 140 cm men jag undrar om vi inte är halvvägs till 155 redan trots att vi köpte den för bara ett halvår sen. Tur vi har fler som står på kö för att använda den.. frågan är vad det finns för motsvarighet en storlek upp. Vill inte ha framdämpare, vill däremot ha singelklinga och hyggligt lätt cykel med OK geometri för skogscykling, utan att det blir för dyrt för att ställa utanför skolan (där det iofs står en hel del dyrare cyklar med klart sämre lås..).

Helkroppsbild med nya däcken:

Visa bilaga 557581

Det är 260 va? Du skrev 240 men ser ut som 260 och tror du skrev tidigare att du köpte en sån.

De tektro vi fick på Vitus 26 är rätt lätta. Kvaliteten är jag mer skeptisk till. Dåligt bett jämfört med trimmad xc240.

Det finns White 275 junior och ett antal andra men det är nog för litet steg?
Jag hoppas gå på vuxencykel nästa gång. Blir dyrt.

Jo, vi närmar oss också 150cm med stormsteg. Ja, väldig tur att en till ska ha den.

Dåligt med stela tror jag. Det får nog bli att byta till Kinakol.

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Är pins inte bättre för mer grepp? Skostorlek 30 och 33 :)

Pins är mycket bättre för mer grepp, men också mycket sämre för skenben.

Det fanns en eller två billiga alternativ, men en verkar vara utsåld och jag minns inte vad de andra var. Jag hittade nu den här som är billig och lätt, men det finns ingen review, så vi vet inte vad om dom är bra:
Den här verkar vara bra, men är lite dyrare:
Min son hade den här och var nöjd, men dom är ännu dyrare:
Nu har min son den här, som är riktigt bra (men gör också riktigt ont!) och riktigt dyra:

Barncyklar samlingstråd
Efter mycket letande och funderingar och tittat på specar föll valet på en Orbea Laufry h20 27 junior. Plus är, modern geo, enkel klinga, dropper från början och en luftgaffel. Svårslagen spec för pengarna. Hon är 143cm och klarar standover, gick direkt från en 24 tummare
Jag var intresserad av den där för nåt år sedan och då var det en del spekulationer kring vikten på den. Har du koll på vad den väger? Kanske kan vara intressant för andra.

Barncyklar samlingstråd
Pins är mycket bättre för mer grepp, men också mycket sämre för skenben.

Det fanns en eller två billiga alternativ, men en verkar vara utsåld och jag minns inte vad de andra var. Jag hittade nu den här som är billig och lätt, men det finns ingen review, så vi vet inte vad om dom är bra:
Den här verkar vara bra, men är lite dyrare:
Min son hade den här och var nöjd, men dom är ännu dyrare:
Nu har min son den här, som är riktigt bra (men gör också riktigt ont!) och riktigt dyra:
Vp-227 om man vill köra lite mer budget. Har inte testat dem själv på någon av barnens cyklar..

Barncyklar samlingstråd
Jag är villrådig...
Dottern är 127.5cm lång idag, och kör på en Scott RC Rigid 20". Hon är toknöjd, och trivs på den.
Men kompisarna på MTB-skolan börjar gå upp på 24", trots att de flesta är kortare än henne...
Ska man härda ut denna sommaren, och gå på 24/26/27.5" nästa vår, eller är jag "tvingad" att köpa en 24" redan nu? :-)
Scotten vi har är grym, och vi är toknöjda med den. Lite separationsångest...

Barncyklar samlingstråd
Jag är villrådig...
Dottern är 127.5cm lång idag, och kör på en Scott RC Rigid 20". Hon är toknöjd, och trivs på den.
Men kompisarna på MTB-skolan börjar gå upp på 24", trots att de flesta är kortare än henne...
Ska man härda ut denna sommaren, och gå på 24/26/27.5" nästa vår, eller är jag "tvingad" att köpa en 24" redan nu? :-)
Scotten vi har är grym, och vi är toknöjda med den. Lite separationsångest...

Om hon är nöjd skulle jag ville slippa 24". Min son bytte till Vpace Max26 när han var 130 mm (med lite marginal), så man kan byta till 26" i år.

Barncyklar samlingstråd
Om hon är nöjd skulle jag ville slippa 24". Min son bytte till Vpace Max26 när han var 130 mm (med lite marginal), så man kan byta till 26" i år.

Satt och fönstershoppade på Allebike i ett helt annat ärende, och klickade på MB31 Junior, den hävdas passa 130-150cm, dvs väldigt snart!
Men jag får inte in i mitt huvud att hon skulle klara reda ut en 27.5" i skogen...

Barncyklar samlingstråd
Satt och fönstershoppade på Allebike i ett helt annat ärende, och klickade på MB31 Junior, den hävdas passa 130-150cm, dvs väldigt snart!
Men jag får inte in i mitt huvud att hon skulle klara reda ut en 27.5" i skogen...

Storleksrekommendation för MB31 junior är helt fel. Till 387 mm reach behöver cyklisten vara minst 140 cm. Dessutom har den 170 mm vevar.

Jag var riktigt glad att byta sonen till 26" för att det finns mycket bättre, tubeless, däck. Men om barnet inte kör riktigt hårt funkar 24" också bra. Och nuförtiden har många tillverkare rimliga 24" barn-MTB (men dom är svårt att få tag i just nu).

Barncyklar samlingstråd
Jaja. Vpace 26 har ram som en 24'' och mb31 junior har väl 170mm vev men ni gör som ni vill
Vad menar du?

Storleksrekommendation för MB31 junior är helt fel. Till 387 mm reach behöver cyklisten vara minst 140 cm. Dessutom har den 170 mm vevar.

Jag var riktigt glad att byta sonen till 26" för att det finns mycket bättre, tubeless, däck. Men om barnet inte kör riktigt hårt funkar 24" också bra. Och nuförtiden har många tillverkare rimliga 24" barn-MTB (men dom är svårt att få tag i just nu).

Jag uppfattade också MB31 som helt fel... kändes otroligt stort.
VPace-cyklarna var ju lätta! Lättare än RC faktiskt.
Har iaf tidigare tyckt att man ska köra stelt tills man kommer upp emot 26".
Scott RC med dämp väger 1kg extra.

Early Rider Hellion X24 däremot är lätt och fulldämpad.

Barncyklar samlingstråd
Vad menar du?

Jag uppfattade också MB31 som helt fel... kändes otroligt stort.
VPace-cyklarna var ju lätta! Lättare än RC faktiskt.
Har iaf tidigare tyckt att man ska köra stelt tills man kommer upp emot 26".
Scott RC med dämp väger 1kg extra.

Early Rider Hellion X24 däremot är lätt och fulldämpad.
Bygger man själv blir d lättare o högre spec. Börjar bli klar me en Ripcord 10-delad 11-40t på 10 kg

Tillbaka
Topp