Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag letar nästa barncykel till vår son. Han lärde sig cykla på sin Woom 2 vid 2 år 2 dagars ålder. Nu ska han snart fylla 4 år, är 103 cm i strumplästen och det börjar bli dags för ny cykel. Cykla är hans största intresse. Varit ute i skogen med macride på min mtb många gånger. Så förhoppning att vi skulle kunna komma iväg och cykla grusstig i sommar.

Jag sneglar på en Vpace max20, men står lite i valet och kvalet om det är rimligt att lägga 12k på 4-åringens cykel. Eller om det är vettigare att köra en säsong till på Woom 2, alternativt mellanlanda på en 16-tummare.

Nån som suttit i liknande sits? Har bra tips/erfarenheter på 16-tummare som ger nåt mer än hans Woom?

Ja, 12k vid den ålder är mycket. Jag hade tur att jag hittade en fin 20" Canyon för 5k när min son hade samma längd. Han bytte till en Vpace Max24 efter det. Efteråt hade jag också köpt en Max20 (jag uppgraderade Canyon med en dämpad gaffel). Men vid 4 år vet man inte om ett barn kommer att tycka om stigcykling.

Barncyklar samlingstråd
Nej det är ju det. Med 16'' kom vi inte långt i skogen och det har funkat riktigt bra först vid 24''. Det beror mycket på barnet men 16'' är nog tufft för de flesta. Det tar verkligen stopp på minsta rot. Det är bara preppad grön xc som funkar

Barncyklar samlingstråd
Rasar in annonser på barncyklar i helgen. Inför påsken antar jag. Kanske var jag tidigt ute och sålde i fredags...Men den gick i alla fall till nån som var intresserad

Barncyklar samlingstråd
Äldsta grabben (6 år) premiärkörde i helgen sin trimmade Specialized Riprock 20”. Han hade bara kört med fotbroms tidigare men lärde sig både växlar och bromsar imponerande snabbt. Så nu ska vi ut och cykla stig/skog i vår. ?

Bilagor

• IMG_4487.jpeg
    IMG_4487.jpeg
    604 KB · Besök: 60
  • IMG_4489.jpeg
    IMG_4489.jpeg
    240.2 KB · Besök: 84
  • IMG_4488.jpeg
    IMG_4488.jpeg
    634.3 KB · Besök: 53
  • IMG_4491.jpeg
    IMG_4491.jpeg
    359.8 KB · Besök: 52
  • IMG_4490.jpeg
    IMG_4490.jpeg
    384.1 KB · Besök: 72
Barncyklar samlingstråd
Jag har en Early Rider Belter Trail 16" som jag verkligen borde sätta ut på annons.. Svårt att hitta något bättre i den storleken tror jag. Trail innebär bara att det är lite mönstrade däck istället för helt släta. Jättelätt och fin och inte särskilt mycket använd.
App app app annonser hänvisas till köp å sälj??

Barncyklar samlingstråd
Något tips på bra allround-juniorcykel (d.v.s. inte racer eller MTB) med fler växlar än 8? Barnen har alltid haft Frog men även största modellen (78cm innerbensmått och 26" hjul) kommer "enbart" med 8 växlar.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Något tips på bra allround-juniorcykel (d.v.s. inte racer eller MTB) med fler växlar än 8? Barnen har alltid haft Frog men även största modellen (78cm innerbensmått och 26" hjul) kommer "enbart" med 8 växlar. Sonen har mer fart i benen än vad kassetten har klingor.
Omöjligt. Det är klingan fram du ska byta. Större kasset går inte snabbare

Barncyklar samlingstråd
Jag vet inte om det finns någon hybrid i den storleken som kan ha det. Har aldrig kollat på sånt. Skulle det inte räcka med tex 34 fram?
Är det inte just frog som har cyklar som är lite mer åt det hållet eller blandar jag ihop det?
Stämmer, Frogs tre största storlekar, 67-73-78, har 34.

Insåg nu att sonen längdmässigt faller inom spannet för minsta/näst minsta ordinarie ramstorlek, vilket öppnar upp helt andra valmöjligheter. Vikten av barnspecifik design såsom Frog torde kanske trappa ned ju närmare slutet en kommer på storleksintervallet.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag letar nästa barncykel till vår son. Han lärde sig cykla på sin Woom 2 vid 2 år 2 dagars ålder. Nu ska han snart fylla 4 år, är 103 cm i strumplästen och det börjar bli dags för ny cykel. Cykla är hans största intresse. Varit ute i skogen med macride på min mtb många gånger. Så förhoppning att vi skulle kunna komma iväg och cykla grusstig i sommar.

Jag sneglar på en Vpace max20, men står lite i valet och kvalet om det är rimligt att lägga 12k på 4-åringens cykel. Eller om det är vettigare att köra en säsong till på Woom 2, alternativt mellanlanda på en 16-tummare.

Nån som suttit i liknande sits? Har bra tips/erfarenheter på 16-tummare som ger nåt mer än hans Woom?

Jag skulle nog säga mellanlanda på en Woom 3. Den är fortfarande låg och framför allt lätt. Vår 4 åring fick en sådan och det gick skitbra trots att han enl. Woom var lite för kort. Letar lite lätt efter en 20" till honom nu efter 1-1,5 år på Woom 3. Känns extra värt att mellanlanda då andrahansvärdet på Woom är så bra.

Barncyklar samlingstråd
Är den inte ganska lätt redan , är det värt att byta ?
På grabbarnas cyklar brukar/brukade jag byta däck å slang det tror jag gör mer , lättare vikt och rullmotstånd….

Barncyklar samlingstråd
Då har du köpt fel cykel. Early Rider är (nästan) perfekta från fabriken.

Är det en Belter eller en Seeker?
Ääsch det är kul att göra små ändringar/”uppgraderingar”. Hon vill gärna ha regnbågsfärgade pedaler, tex :)

Det är en belter 16 trail. Den känns perfekt så när som på att jag vill fixa ett styre med mer rise och en annan sadel.

Är den inte ganska lätt redan , är det värt att byta ?
På grabbarnas cyklar brukar/brukade jag byta däck å slang det tror jag gör mer , lättare vikt och rullmotstånd….
Jo den är superlätt: typ 5,6kg.

Inlägget var skrivet med skämtsam ton men nu blev jag nyfiken på hur lätt man kan göra den ??

Barncyklar samlingstråd
Ääsch det är kul att göra små ändringar/”uppgraderingar”. Hon vill gärna ha regnbågsfärgade pedaler, tex :)

Det är en belter 16 trail. Den känns perfekt så när som på att jag vill fixa ett styre med mer rise och en annan sadel.

Inlägget var skrivet med skämtsam ton men nu blev jag nyfiken på hur lätt man kan göra den ??
Klistermärken, reflexer på ekrarna och eventuellt en ass-saver som stänkis bak är det enda som jag har ”uppgraderat” på 16” Early Rider.

Barncyklar samlingstråd

Antar att du menar Seeker Trail (som har belt).

Det med hög styre till barncykel har jag inte förstått. Speciellt när en cykel är ny är styret ofta riktigt hög. Och generellt brukar barncyklar har styret redan högre än vuxencyklar. Men det finns en del föräldrar som tror att ännu högre styre är bra till barn. De flesta barn kan köra på allt, så det brukar funka hursomhelst.

Trodde att man skulle kunna vinna vikt vid däck. Men 440 gram för breda, och troligtvis bra, Vee däck är helt ok. Smalare däck är lättare, men då blir cykeln sämre i stök.

Barncyklar samlingstråd
Antar att du menar Seeker Trail (som har belt).

Det med hög styre till barncykel har jag inte förstått. Speciellt när en cykel är ny är styret ofta riktigt hög. Och generellt brukar barncyklar har styret redan högre än vuxencyklar. Men det finns en del föräldrar som tror att ännu högre styre är bra till barn. De flesta barn kan köra på allt, så det brukar funka hursomhelst.

Trodde att man skulle kunna vinna vikt vid däck. Men 440 gram för breda, och troligtvis bra, Vee däck är helt ok. Smalare däck är lättare, men då blir cykeln sämre i stök.
Nä menar Belter 16 Trail, det verkar vara en äldre version men egentligen ingen större skillnad mot seeker, dvs. Kapslade lager och lite mer trailorienterade däck.

Angående styret så är det väl som med det mest: individuellt. Jag tror lite rise skulle göra cykeln gott och verkar inte vara ensam där. Sen behöver man ju inte köra ett bmx-styre för det, det finns ju grader i helvetet.

Vee Crown Gem med skinwall är snügga! Och ska vi vara ärliga så är typ samtliga eventuella ändringar som görs för min skull och inte hennes. Hon ville ha lite regnbågsfärger - det är jag som tycker det är kul med coolfiber ?

Barncyklar samlingstråd
Nä menar Belter 16 Trail, det verkar vara en äldre version men egentligen ingen större skillnad mot seeker, dvs. Kapslade lager och lite mer trailorienterade däck.

Angående styret så är det väl som med det mest: individuellt. Jag tror lite rise skulle göra cykeln gott och verkar inte vara ensam där. Sen behöver man ju inte köra ett bmx-styre för det, det finns ju grader i helvetet.

Vee Crown Gem med skinwall är snügga! Och ska vi vara ärliga så är typ samtliga eventuella ändringar som görs för min skull och inte hennes. Hon ville ha lite regnbågsfärger - det är jag som tycker det är kul med coolfiber ?

Ah, en gammal modell, då förstår jag.

Ja, skinwall är riktigt fin på en cykel med borstad aluram! Det är det enda som har saknats på min sons cyklar.

Barncyklar samlingstråd

Skicka en förfrågan till kid1000 ( experimental prototype, Hellöre ) han kan säkert bygga ett par superlätta kolfiberhjul som jag igen tror gör störst skillnad .
Mange

Barncyklar samlingstråd
Dottern har aldrig varit speciellt intresserad av cykling, trots att hon är inne på sin tredje cykel, Frog 14", Frog 16" och nu denna Cannondale Cujo 20".
Men någonting har hänt och hon har blivit smått frälst i att trampa.
Just som jag tycker att hennes 20" börjar bli i minsta laget. Hon är 7 år, 125cm lång och har ett grenmått på ca 56cm.

Hydrauliska skivbromsar är ett stort plus, framgaffeln kan vara stel, då vi förmodligen håller oss i lättare terräng.

Någon som har tips på en ersättare till nuvarande cykel? Har spanat in Cujo 24" väldigt begränsat utbud på begagnatmarknaden samt Scott Scale och Roxer.
Har spanat in en Rock Machine Blizz 24.
tyvärr slut i lager.

Bilagor

• DSC_1627.JPG
    DSC_1627.JPG
    854.4 KB · Besök: 57
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vi köpte idag en rätt nice 12" Crescent Knytt för hundralappar. Med rondell kapades sadelröret till ett absolut minimum så våran 2,5-åring når ner till pedalerna.

Trampa var visst inte så lätt så vi monterade stödhjul i höjd för 14" vilket lyfter cykeln nån centimeter ovanför backen och vips så har ungarna nu en trainer inomhus. 1,5-åringen är inte lika intresserad, han har mammas något återhållna temperament, men det kommer nog.

Cykeln har fotbroms. Går det att koppla ur den funktionen (i navet)?
Jag monterar hellre en V-broms.

Barncyklar samlingstråd
Vi köpte idag en rätt nice 12" Crescent Knytt för hundralappar. Med rondell kapades sadelröret till ett absolut minimum så våran 2,5-åring når ner till pedalerna.

Trampa var visst inte så lätt så vi monterade stödhjul i höjd för 14" vilket lyfter cykeln nån centimeter ovanför backen och vips så har ungarna nu en trainer inomhus. 1,5-åringen är inte lika intresserad, han har mammas något återhållna temperament, men det kommer nog.

Finns det fäste till broms då?

Barncyklar samlingstråd
Mitt råd är att ta det lugnt. Min 6 åring började med 12” springcykel, sen 16” trampcykel med stödhjul (som vi sen plockade av) och fotbroms. Nu fick han en specialized riprock med skivbromsar och utanpåliggande växlar.

Han lärde sig både växlar och bromsar på ca 1h.

Så stressa i te med att få in dem på cyklar du vill att de kör, det viktiga är att de cyklar och att de tycker det är kul. ?

Barncyklar samlingstråd
Tack, men han är mycket motiverad till att cykla. Kan hända att det inte lyckas men han ska få chansen. Springcykeln är MYCKET uppskattad. :)
Just nu kan han ju inte ens trampa så den ska som sagt stå inne.

Barncyklar samlingstråd
Mitt råd är att ta det lugnt. Min 6 åring började med 12” springcykel, sen 16” trampcykel med stödhjul (som vi sen plockade av) och fotbroms. Nu fick han en specialized riprock med skivbromsar och utanpåliggande växlar.

Han lärde sig både växlar och bromsar på ca 1h.

Så stressa i te med att få in dem på cyklar du vill att de kör, det viktiga är att de cyklar och att de tycker det är kul. ?
Håller helt med. Min dotter gjorde en liknande resa och kör numera långa sträckor i rätt bra fart.
Sen att det oftast är motvilligt är en annan sak ;)

Barncyklar samlingstråd
Aha. Tänkte att man kunde montera en i fästet för skärmen, precis som framtill. Jag har inte tagit några mått.
Jaja, först lära sig trampa.

Han har suttit på cykeln flera timmar idag. ?
Det kanske man kan men inte v broms. Jag tror inte det är lönt att meka med det. Det går bra i alla fall men om pengar inte är något problem så är en 14'' med v broms bäst

Barncyklar samlingstråd
Jag har en kille som fyller tre om ca två veckor, tänkte det är dags för den första riktiga cykeln. Han har haft en balanscykel som användts flitigt och han har tyckt det vart jättekul.

Han är ca 95cm lång, är det för tidigt med 14" med trampor? Jag är även lite fundersam till att det inte verkar vara fotbroms på många av dagens barncyklar, men dom kanske lär sig fort? :)

Barncyklar samlingstråd
Jag har en kille som fyller tre om ca två veckor, tänkte det är dags för den första riktiga cykeln. Han har haft en balanscykel som användts flitigt och han har tyckt det vart jättekul.

Han är ca 95cm lång, är det för tidigt med 14" med trampor? Jag är även lite fundersam till att det inte verkar vara fotbroms på många av dagens barncyklar, men dom kanske lär sig fort? :)
Fotbroms är inge bra för det är bara i två lägen på trampvarvet som pedalerna hamnar rätt , och ja han kommer lära sig fort?

Tillbaka
Topp