Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Letar 24” till grabben som nästa cykel. Han cyklar på Frog 20” med 8 vxl nu och det funkar bra men skulle vilja ha en med mer mtb geometri som nästa cykel. Ser att många kör Scott Roxter/Scale och att Orbea MX 24 varit i ropet men undrar om det finns andra ”Happy”-ok cyklar?

Krav är nog växelreglage med tumme/pekfinger och inte sådan man vrider på. Gärna skivbroms. Och såklart - inte så tung :-)

Barncyklar samlingstråd
Hej
Nu har jag lämnat barncykelbyggandet bakom mig men jag tänkte dela med mig av ett tips. Jag har nyligen sett flera Trek HTs med ramstrl 13,5" nu pratar vi äldre 26-tummare.
I mina ögon är dessa utmärka objekt att bygga en fin barncykel. På med kortade vevar, luftgaffel, några lätta 26" hjul, 1x drivlina. Dessa komponenter är eg ganska ointressanta på marknaden så fynd kan göras.Objekt att fynda:

Min dotter cyklar på ett sådant bygge som båda hennes brorsor tidigare kört med. Funkar kalasbra! Jämfört med en katalogcykel från Trek i 6-7000kr häradet så blir en sådan cykel bättre, lättare och billigare. Visst qr axlar... men ryttare i 25-40kg spannet lär ej vara ett problem.
Kör på!

edit: Såg precis att blocketannonsen var 27,5". Kan väl funka det med men jag tror 26or möjliggör fynd på ett annat vis...
Ngt bra tips på lämplig luftgaffel? Sonen har en Orbea mx26 som det sitter en suntour epixon på nu som sett bättre dagar.

Barncyklar samlingstråd
Letar 24” till grabben som nästa cykel. Han cyklar på Frog 20” med 8 vxl nu och det funkar bra men skulle vilja ha en med mer mtb geometri som nästa cykel. Ser att många kör Scott Roxter/Scale och att Orbea MX 24 varit i ropet men undrar om det finns andra ”Happy”-ok cyklar?

Krav är nog växelreglage med tumme/pekfinger och inte sådan man vrider på. Gärna skivbroms. Och såklart - inte så tung :-)
Tror alla scott förutom RC versionerna som typ kostar de dubbla har vridväxel och rätt hög vikt

Vi har kört scale 20 men överväger annat nu när den börjar bli för liten pga växeln och vikten

Barncyklar samlingstråd
Vad kollar ni för alternativ då? Scott verkar inte vara rätt cykel för oss då.
Woom OFF är magiskt bra. Mina barn har kört 20, 24 och 26-tummare (en på 24 och en på 26 idag). De är lätta och riktigt bra att cykla på. Förmodligen är de dyrare än de där Scott och White och vad "budgetalternativen" nu heter, men om det är någon i familjen som ska ha bra cyklar är det barnen imho. Jag snålade och köpte en Specialized en gång, men det var för synd om barnet för att det skulle gå att gå ner så många snäpp på cykelfunktion så den byttes till en Woom ganska snabbt.

Det som är jobbigt idag är att de börjar bli såpass snabba att det är svettigt att rulla med dem på lastcykeln...?

Senaste 26-tummaren nymonterad i vintras:

IMG_6577.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Woom är lättare men tycker att låga 10kg är hanterbart på 24'' om priset är därefter.
Spec barncyklar ska man nog akta sig noga för. Senast var det nån som inte kunde få på shimano ok etfersom det var infällt i seat stay med för lite plats för annat än original ok.

Barncyklar samlingstråd
24a är en jobbig storlek , lillgrabben kör ju på det men igår så frågade han om han fick testa brorsan jackflash 26er i pumpen , svårt att starta men sen inga problem förutom att bromsarna tar extremt mycket bättre än på hans cykel.

Barncyklar samlingstråd
24a är en jobbig storlek , lillgrabben kör ju på det men igår så frågade han om han fick testa brorsan jackflash 26er i pumpen , svårt att starta men sen inga problem förutom att bromsarna tar extremt mycket bättre än på hans cykel.
Vad gäller pris och vikt tycker jag 26/27.5 är jobbigast. Förutsatt att barnen nöjer sig med stel gaffelså långt

Barncyklar samlingstråd
Viktigt att barnen inte har för stor cykel kan jag tycka. Mitt äldsta barn är typ 140 cm och cyklade igår på min Omnium inställd för 184 cm person. Det gick (han satt i princip på överröret), men bara för att det går är det inte rätt.?

Köper man en cykel för att "växa i" får man också räkna med att barnet kommer ramla och slå sig och få kämpa onödigt mycket med cykeln. Klassiker är att de cyklar upp i en slänt, kör stopp och blir sittandes på överröret utan att nå marken nedåt i slänten, varpå de ramlar omkull. Blir också svårare att lyfta cykeln då den är tyngre och har styret högre osv.

Svårt dock att hela tiden ha rätt storlek eftersom man då måste köpa ny cykel ofta. Jag har motiverat det genom att köpa fina cyklar, hålla dem i riktigt gott skick och sen sälja dom med väldigt liten förlust ett par år senare. Mina har cyklat på Frog första åren och Woom senare. Tror jag köpt 8 cyklar totalt på två barn under de tio år jag haft barn. I snitt har jag förlorat kanske 1500 kr per cykel, så totalt 12 000 kr utslaget på 8 år då (de fick första cykeln det år de fyllde två). Under samma period har jag köpt egna cyklar för liiiiite mer...?

Edit: Alltså max 1500 kr i förlust per cykel får jag nog säga. De minsta Frog gick knappt ner i pris, och en av de dyra cyklarna sålde jag för 1 kr mer än jag köpte den ny...? Den cykel jag förlorade absolut mest på var Specializeden som köptes för 7000 kr och såldes för 4000 kr typ ett år senare. Skräp skräp skräp!

Barncyklar samlingstråd
Woom är lättare men tycker att låga 10kg är hanterbart på 24'' om priset är därefter.
Spec barncyklar ska man nog akta sig noga för. Senast var det nån som inte kunde få på shimano ok etfersom det var infällt i seat stay med för lite plats för annat än original ok.
Var det bara att det hade köpts fel ok?
Specialized har ju äntligen börjat göra bra barncyklar rammässigt men man betalar ju en premie... woom off ser ju dock riktigt bra men det är ju cyklar man aldrig kan köpa på rea så man blir väl snål. Bra komponenter från butik ?
Personligen tycker jag väl inte att en blytung roxter 20" är så lockande, men det är ju en vanlig cykel att hitta begagnad.

Att hålla roterande vikten låg tror jag också på, sen ska man inte glömma att det ska finnas cykelglädje hos barn, inte prylglädje:)

Barncyklar samlingstråd
Specialized har ju äntligen börjat göra bra barncyklar rammässigt men man betalar ju en premie... woom off ser ju dock riktigt bra men det är ju cyklar man aldrig kan köpa på rea så man blir väl snål. Bra komponenter från butik ?
Personligen tycker jag väl inte att en blytung roxter 20" är så lockande, men det är ju en vanlig cykel att hitta begagnad.

Att hålla roterande vikten låg tror jag också på, sen ska man inte glömma att det ska finnas cykelglädje hos barn, inte prylglädje:)
Deore passade inte i infällning. De hade verkligen sågat ut en bit av seat stay för att få plats.

Scott inte minst roxter har varit extremt tunga men om 10.2 stämmer för scale rigid är är det väl ok-ish

Barncyklar samlingstråd

Hur välgrundat är tanken om att ramdesignen är bra? Cyklarna ser skitfräcka ut, men downcountry-geo på barncykel ger en låg och lång cykel som är helt död att cykla på. Den 24-tummare jag köpte var askass - noll lekfullhet, bredbent och samtidigt utsträckt sittställning, lågt styre. Bra för en snabb vuxen cyklist på stig kanske, men rent skräp för ett lekfullt barn.

Jag kan inte med ord beskriva den aversion jag har mot Spez verkar det som. Fy fan vad den sög!

Barncyklar samlingstråd
Jag har gjort större förluster. Utanför Stockholm och inköp under covid (och brexit...)
Vi får vara glada att vi inte håller på med motorsport, polarns grabbar körde cross äldsta grabben var riktigt duktig så Anders köpte en beggad sprinter och byggde om med en liten sovdel och plats och för hojarna , först slutade den yngsta sen den äldre .
Jag har frågat men inte fått nåt ärligt svar hur mycket han plöjde ner under åren ?….

Barncyklar samlingstråd
Hur välgrundat är tanken om att ramdesignen är bra? Cyklarna ser skitfräcka ut, men downcountry-geo på barncykel ger en låg och lång cykel som är helt död att cykla på. Den 24-tummare jag köpte var askass - noll lekfullhet, bredbent och samtidigt utsträckt sittställning, lågt styre. Bra för en snabb vuxen cyklist på stig kanske, men rent skräp för ett lekfullt barn.

Jag kan inte med ord beskriva den aversion jag har mot Spez verkar det som. Fy fan vad den sög!
Unpopular opinion och egna åsikter:
Jag tycker ju personligen inte heller att biltema-stuket med "högstyre, cykeln duger till 8 år trots 16 tumshjul" a la woom inte alltid är bra heller :) Har ni någonsin sett en vuxen person med styret i huvudhöjd?
Målgrupp: Stadshipsters? :) dom har ju prismonopol på sin modell också... Det gamla tänket med smala däck som woom och frog alltid kört är ju lite passé nu som tur är. Off-cyklarna känns väl mer som generella barncyklar att ha.

Ursäkta om jag bashar på alldeles för dyra barncyklar :) Tycker tänket är rätt och dom gör mycket fina grejer, men dom är lite omsprungen nu när tex serious och xxl gör "samma sak" för en femtedel av priset.

Sen angående storleken så blir cyklarna enklare att cykla på ju större dom är många gånger. Det är ju därför "småbarn" åker både 27,5" och 29" från så tidig ålder som möjligt. Många delar ju också cyklar med sina tonåringar.

Specialized ground control 20x2,35 väger 700 gram styck, det tycker man ju är skandal på en sån liten cykel. Blir mycket vikt att få igång rotationen på för ett barn... Men barnen vet inte vad grejerna väger och bryr sig inte heller. En cykel är en cykel.
Köper man rocker ron av woom så får man dom för 800 paret med fri frakt. Står dock bara "däck till woom off 4" sen får man läsa mer noggrant. Räknar med att byta från 20" om två säsonger så då kan jag lika gärna köpa vad jag vill ha. Grabben märker som sagt ingen skillnad, men nu blir det hjulbygge:)

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag tycker att det är svårt att veta vad som funkar bäst till "barn". Olika barn verkar har mycket olika preferenser och olika kapacitet. Min son tycker om att cykla stök och verkar kunna cykla på allt. Så jag valde större hjul, för att de rullar mycket bättre över stök, och långa cyklar, för att cykla brant utför. Sen vill man såklart har låg överrör så barnet kan nå med foten till marken, också i stök.

För priserna vi pratar om man kan inte förvänta sig mycket mer än en XXL-cykel även när andra tillverkare har dubbla priset.

Jag måste säga att Specialized Riprock ser bra ut, helt rätt DC-geometri och lågt styre. Sen finns såklart problem med vikt och detaljerna som utrymme för bromsok.

Barncyklar samlingstråd
Vi får vara glada att vi inte håller på med motorsport, polarns grabbar körde cross äldsta grabben var riktigt duktig så Anders köpte en beggad sprinter och byggde om med en liten sovdel och plats och för hojarna , först slutade den yngsta sen den äldre .
Jag har frågat men inte fått nåt ärligt svar hur mycket han plöjde ner under åren ?….
Ja det är ju alltid en tanke som finns i bakhuvudet. Hur länge...

Men vafan, nåt ska man göra tillsammans med ungarna som man själv också tycker är kul.
Svårt att ta det som farsa den dagen då barnet, som blivit stort säger "nu vill jag inte det här längre, nu ska jag köra mitt eget rejs..."

Jag säger: Hejja din polare Anders, verkar vara en riktigt bra farsa. (Tänk så hade han tagit ungarna till t.ex. padel istf MX ?)

Barncyklar samlingstråd
Unpopular opinion:
Jag tycker ju personligen inte heller att biltema-stuket med "högstyre, cykeln duger till 8 år trots 16 tumshjul" a la woom inte alltid är bra heller :) Har ni någonsin sett en vuxen person med styret i huvudhöjd?
Målgrupp: Stadshipsters? :) dom har ju prismonopol på sin modell också... Det gamla tänket med smala däck som woom och frog alltid kört är ju lite passé nu som tur är. Off-cyklarna känns väl mer som generella barncyklar att ha.

Ursäkta om jag bashar på alldeles för dyra barncyklar :) Tycker tänket är rätt och dom gör mycket fina grejer, men dom är lite omsprungen nu när tex serious och xxl gör "samma sak" för en femtedel av priset.

Sen angående storleken så blir cyklarna enklare att cykla på ju större dom är många gånger. Det är ju därför "småbarn" åker både 27,5" och 29" från så tidig ålder som möjligt. Många delar ju också cyklar med sina tonåringar.

Specialized ground control 20x2,35 väger 700 gram styck, det tycker man ju är skandal på en sån liten cykel. Blir mycket vikt att få igång rotationen på för ett barn... Men barnen vet inte vad grejerna väger och bryr sig inte heller. En cykel är en cykel.
Köper man rocker ron av woom så får man dom för 800 paret med fri frakt. Står dock bara "däck till woom off 4" sen får man läsa mer noggrant. Räknar med att byta från 20" om två säsonger så då kan jag lika gärna köpa vad jag vill ha. Grabben märker som sagt ingen skillnad, men nu blir det hjulbygge:)
Jag förespråkar alltid bashning av det dom bashas ska, och åsikterna är ju helt fria såklart!?

Gällande geo: Om man ska cykla asfort över stökig terräng är modern downcountry-geo helt överlägset och jag skulle aldrig byta till en "gammelcykel" för att cykla stig. Med korta kedjestag blir de dessutom ganska roliga - det bästa av två världar.

För ett barn (om än ett riktigt vältränat och starkt) är det helt annorlunda egenskaper som eftersöks. Det går aldrig sådär jättefort så en riktig lång cykel behövs, utan det krånglas och bökas fram, cyklas på bakhjulet, droppas trottoarkanter, försöker cyklas i högt gräs, försöker cykla uppför en stor sten osv osv. Det är lekfullhet, lätthet och rapphet som är de eftersökta ledorden.

Med lång reach blir cykeln svårare att få upp på bakhjulet för att bunnyhoppa och cykla på bakhjulet. En längre cykel blir bängligare i stöket och mindre lekfull.

Sen har såklart Woom-cyklarna högre styre än nödvändigt för att de är dämparkorrigerade, vilket i min bok är fullständigt onödigt. Man kan dock inte få allt, och jag har aldrig upplevt att styrhöjden hämmat barnen på något vis. Dom är som snabba studsbollar, ungefär.?

Barncyklar samlingstråd
Ja det är ju alltid en tanke som finns i bakhuvudet. Hur länge...

Men vafan, nåt ska man göra tillsammans med ungarna som man själv också tycker är kul.
Svårt att ta det som farsa den dagen då barnet, som blivit stort säger "nu vill jag inte det här längre, nu ska jag köra mitt eget rejs..."

Jag säger: Hejja din polare Anders, verkar vara en riktigt bra farsa. (Tänk så hade han tagit ungarna till t.ex. padel istf MX ?)
Jag vet att han inte ångrar sig , han har deg så det räcker å blir över , de höll på hockey samtidigt ,
inte heller det är gratis direkt ?

Barncyklar samlingstråd
Ja, det är ofta dämparkorregering som är orsaken eller än värre en faktisk dämpare.

Woom är så klart ok. Crescent ser ju ut som fan. Det finns en gräns

Barncyklar samlingstråd
Deore passade inte i infällning. De hade verkligen sågat ut en bit av seat stay för att få plats.

Scott inte minst roxter har varit extremt tunga men om 10.2 stämmer för scale rigid är är det väl ok-ish
Hade en gammal scale rigid 20", den vägde 11,1-2 någonstans, med fälgbroms! Dock var den kanske 4 år gammal.
Scott är fortfarande vanligaste barncykelmärket "man ser". Troligen pga lbs.

Köpte riprock fjolårs på rea för 4700 och tyckte det var bra pris ändå. Fjolårsmodellen hade 9-delat vilket är en bonus. Cstarbromsarna får jag andra på garanti. Dom är rätt kass och håller inte trycket. Grabben cyklar dock bra ändå :)

Barncyklar samlingstråd
Jag måste säga att Specialized Riprock ser bra ut, helt rätt DC-geometri och lågt styre. Sen finns såklart problem med vikt och detaljerna som utrymme för bromsok.
Ett annat problem är ju att någon som faktiskt ägt en och provat med två cykelvana barn tycker att den är sopkass. Teori slår ju förvisso ofta högre än praktik här i barncykeltråden.?

Barncyklar samlingstråd
Jag har kört långt och lågt. Jag vet inte om det är rätt men har inte sett någon rimlig anledning för att de ska sitta som på en damcykel.
Det har funkat bra men har börjat med 35mm stam.
Nu klagar hon på lågt styre när hon är 159 på vuxencykel.. än så länge vägrar jag höja när den fortfarande har negativ drop.

Barncyklar samlingstråd
Vägde lillgrabbens roxter 24 med stänkskärmar och vattenflaska så som han cyklar den helt enkelt….
10.4 kg , jackflashen 26an som storebror cyklar mest på väger 10.7 med stänkor ,
den har hyfsat lätta hjul och lättrullade däck.

Barncyklar samlingstråd
Ett annat problem är ju att någon som faktiskt ägt en och provat med två cykelvana barn tycker att den är sopkass. Teori slår ju förvisso ofta högre än praktik här i barncykeltråden.?

Min son har inte provat den och jag cyklar inte längre med barngrupper där 24" används, så jag kan inte säga mycket mer.

Barncyklar samlingstråd
Min son har inte provat den och jag cyklar inte längre med barngrupper där 24" används, så jag kan inte säga mycket mer.
Ok. Men utveckla gärna på vilket sätt du menar att Riprocken ser "bra och rätt" ut enligt nedan:

Jag måste säga att Specialized Riprock ser bra ut, helt rätt DC-geometri och lågt styre.

Din egen son körde väl Vpace som är helt väsensskilt från Spez, och därefter biffig stigcykel när han blivit större? Vad gör att du tycker att en lång och låg cykel är "rätt" cykel?

Barncyklar samlingstråd
Ok. Men utveckla gärna på vilket sätt du menar att Riprocken ser "bra och rätt" ut enligt nedan:

Din egen son körde väl Vpace som är helt väsensskilt från Spez, och därefter biffig stigcykel när han blivit större? Vad gör att du tycker att en lång och låg cykel är "rätt" cykel?

Reach hamnar emellan Vpace Max24 och Max26. Utan distanser närmare Max26, men med några distanser under stammen (som jag hoppas är möjligt) blir den lite kortare. Gaffelrörsvineln är 68 grad, som är nästan samma som Vpace med angleset som sonen körde. Jag tyckte att både Max24 och Max26 har nästan perfekt geometri (med angleset) förutom för högt styre, positionen blir för upprätt förutom när barnet har nästan vuxit ur cyklen. Riprock är mycket lägre. Kanske lite för lågt utan distanser under stammen.

Nuförtiden kör min son en vuxen AM-HT i storlek S med 425 mm reach. Troligtvis för lång för många barn när de är 142 cm när sonen började cykla på den. Nu är sonen 150 cm och passar den riktigt bra.

2024-07-06-18-54-44-367.jpg

Barncyklar samlingstråd
Reach hamnar emellan Vpace Max24 och Max26. Utan distanser närmare Max26, men med några distanser under stammen (som jag hoppas är möjligt) blir den lite kortare. Gaffelrörsvineln är 68 grad, som är nästan samma som Vpace med angleset som sonen körde. Jag tyckte att både Max24 och Max26 har nästan perfekt geometri (med angleset) förutom för högt styre, positionen blir för upprätt förutom när barnet har nästan vuxit ur cyklen. Riprock är mycket lägre. Kanske lite för lågt utan distanser under stammen.

Nuförtiden kör min son en vuxen AM-HT i storlek S med 425 mm reach. Troligtvis för lång för många barn när de är 142 cm när sonen började cykla på den. Nu är sonen 150 cm och passar den riktigt bra.

Visa bilaga 712240
På tal om Vpace, de är ju rätt dyra och kanske egentligen för bra för ungen som ju ändå är rätt nybörjare ala blir lycklig om däcken lättar lite från marken ?

Men de låter ju bra på hemsidan iallafall, men blir kluven, hur mycket skiljer sig Matti och Max mer än att ena har dropperpost och är något tyngre

Dessutom är ungen typ 124-125 lång och kan väl hålla fast i 20 tummarn säsongen ut om han inte börjar växa som en tok, sätter han ju precis mellan rekommenderade storlek på 24 och 26 hos Vpace, antagligen på minimåttet för 26 nästa år

Barncyklar samlingstråd
På tal om Vpace, de är ju rätt dyra och kanske egentligen för bra för ungen som ju ändå är rätt nybörjare ala blir lycklig om däcken lättar lite från marken ?

Men de låter ju bra på hemsidan iallafall, men blir kluven, hur mycket skiljer sig Matti och Max mer än att ena har dropperpost och är något tyngre

Dessutom är ungen typ 124-125 lång och kan väl hålla fast i 20 tummarn säsongen ut om han inte börjar växa som en tok, sätter han ju precis mellan rekommenderade storlek på 24 och 26 hos Vpace, antagligen på minimåttet för 26 nästa år

Matti är mycket högre med 20 mm mer slag och en riserstyre. Som jag just skrev tycker jag att Max redan är lite för hög. Sen har Magura MT30 stora plasthandtag som är flexiga. Alu HC handtag är mycket trevliga. Allt annat gör ingen stor skillnad förutom lite extra vikt.

EDIT: min son bytte med 127 cm från Max24 till Max26 (med 35 mm stam).

EDIT2: Om barnet kör stök och huckar är Duroc fälgarna på Matti bättre än smala och för mjuka Duke fälgarna.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Gällande "vridväxel" så tycker jag inte man ska låta det styra valet av cykel eftersom det kostar några hundralappar och är väldigt enkelt att byta till triggerreglage. Cykeln kan lätt bli omotiverat dyr om den måste komma med triggerreglage från början.

Barncyklar samlingstråd
Våran son körde 16" typ ett halvår sedan blev det 20" så frågan är... behöver du byta innan cykelbyte? Tror man bör vara ca 110cm innan byte dock, beror på cykel osv såklart.

Sen finns ju rocket ron 20" ??

20" cykel har vi redan med nya RocketRon på som väntar, men 16"-däcken är bra slitna och torrspruckna.
Han är 105cm nu, så ScaleRC'n får hänga på väggen en stund till.

Barncyklar samlingstråd
Det är väl bara beställa rocket ron, 240 g ;)

Får nog uppdatera vår Ramones 16 med dessa nästa år när sonen ska börja cykla ?
Körde med RR på dotterns 16". Var mest att det sitter goa 2.25or på nu, och att gå ner till 2.00 kändes lite synd :-)
Men å andra sidan kanske han inte behöver så breda däck, och RR är nästan 90gram lättare/st

Barncyklar samlingstråd
Körde med RR på dotterns 16". Var mest att det sitter goa 2.25or på nu, och att gå ner till 2.00 kändes lite synd :-)
Men å andra sidan kanske han inte behöver så breda däck, och RR är nästan 90gram lättare/st
Det där känner jag igen mig på, bytte ju ut våra 2,4or till 2,25 för att spara 0,3 kg, även om det tog emot ?

Barncyklar samlingstråd
Frågan är om den inte ser lite flackare ut?
Har precis packat upp en och den är rejält slack! Förutom den snygga färgen var det det första som slog mig, troligen längre reach men har inte hunnit jämföra. Toppröret går nu i en rak linje från bakre navet till styr huvudet, klart snyggare ?.
Styrhuvudet ser klart mer flackt ut irl än det gör på bilderna.
Underröret är också mer ovalt än på föregående modell. Trodde inte det var mer än färg och bromsar som var uppdaterat (Shimano istället för Rektor), men hela cykeln känns så mycket nyare och modernare. Geo:n är ?

Ord pris har gått upp från 5000kr till 6000k men en riktigt bra cykel har blivit klart bättre!
Slog till medan det var 25% och klickade hem den för 4500kr
Sjuukt snygg i färg och finish!
Nu har konkurrenterna lite att bita i..

Bilagor

• PXL_20240717_155338763.jpg
    PXL_20240717_155338763.jpg
    996.5 KB · Besök: 70
  • PXL_20240717_155433272.jpg
    PXL_20240717_155433272.jpg
    1 MB · Besök: 76
Barncyklar samlingstråd
Har precis packat upp en och den är rejält slack! Förutom den snygga färgen var det det första som slog mig, troligen längre reach men har inte hunnit jämföra. Toppröret går nu i en rak linje från bakre navet till styr huvudet, klart snyggare ?.
Styrhuvudet ser klart mer flackt ut irl än det gör på bilderna.
Underröret är också mer ovalt än på föregående modell. Trodde inte det var mer än färg och bromsar som var uppdaterat (Shimano istället för Rektor), men hela cykeln känns så mycket nyare och modernare. Geo:n är ?

Ord pris har gått upp från 5000kr till 6000k men en riktigt bra cykel har blivit klart bättre!
Slog till medan det var 25% och klickade hem den för 4500kr
Sjuukt snygg i färg och finish!
Nu har konkurrenterna lite att bita i..
Ser bra ut! Ok, det gamla priset var oslagbart men med ny ram är det klart de ska ta betalt.

Kanske kommer en ny xc 290 med 67° och 450mm reach på medium också.

Barncyklar samlingstråd
Mätte lite snabbt, och den är lite kortare som du @jonte987 skrev tidigare.
Reach var svårt att mäta (vattenpass/tumstock på frihand) först fick jag den till att den var 1cm kortare, men men när jag var ner igen blev det samma..?
Kedjestag 1cm kortare. 40 mot 41cm
Styrhuvudets höjd (längd)1cm kortare. 11 mot 12 cm.
Styrstam 40 mot 55mm.
Något brantare sadelrörsvinkel (ögonmått)

Tillbaka
Topp